Huiskamer
Re: Huiskamer
De vijf misschien, dat was altijd spannend. Misschien is dat wel iets.
Als kind logeerde ik 1 keer per jaar bij mijn peetmoeder. Daar lagen boeken van haar kleinzoon. De titels of schrijvers weet ik niet meer maar het ging over, volgens mij, vier kinderen en een hond. Een van de kinderen was een meisje maar wenste George genoemd te worden. Ze woonden in de buur van het Uddelermeer.
Razend spannend, ik las ze elke keer allemaal in die week dat ik er was.
Razend spannend, ik las ze elke keer allemaal in die week dat ik er was.
-
Dat was volgens mij 'De vijf' van Enid Blyton.
Je kunt ook hier eens kijken: https://www.kinderboeken.nl/7-9-jaar/
Je kunt ook hier eens kijken: https://www.kinderboeken.nl/7-9-jaar/
Laatst gewijzigd door witte angora op 11 jan 2022 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zou best kunnen. Heb ze zelf nooit in bezit gehad.
-
Als hij wat ouder wordt is Bob Evers ook erg leuk. Een klasgenoot daarentegen was weer fan van Biggles.
Of Saskia & Jeroen, of de Gorgels, en dan naar de Kameleon, opgevolgd door bijvoorbeeld Roald Dahl? Daarna ging ik al naar Thea Beckman en Jan Terlouw, en vanaf de brugklas was het alleen nog maar engels als Clive Cussler en Tom Clancy etc.
Harry Potter zou ik nog even mee wachten, de latere boeken worden al redelijk "donker" voor een mannetje van 8 vind ik.
Roald Dahl is sowieso wel een aanrader vind ik, zou verplichte kost moeten zijn voor elk kind.
Harry Potter zou ik nog even mee wachten, de latere boeken worden al redelijk "donker" voor een mannetje van 8 vind ik.
Roald Dahl is sowieso wel een aanrader vind ik, zou verplichte kost moeten zijn voor elk kind.
Goed, dan gaan we voorlezen ... andere titels en schrijvers moeten we eerst bekijken, want het mag niet te meisjesachtig zijn en niet te makkelijk, dan is de interesse direct weg.
-
Roald Dahl is zeker niet te meisjesachtig. En wel heel erg leuk.
Naast de al genoemde Thea Beckman kun je ook Tonke Dragt pakken. Maar misschien nog niet voor een 8 jarige...
Naast de al genoemde Thea Beckman kun je ook Tonke Dragt pakken. Maar misschien nog niet voor een 8 jarige...
-
Om te beginnen zou ik véél voorlezen uit kinderboeken met ook véél illustraties.
En met grote letters.
Harry Potter zou ik niet aanbevelen, te onrealistisch en misschien te eng.
En met grote letters.
Harry Potter zou ik niet aanbevelen, te onrealistisch en misschien te eng.
Eigenlijk moet je weten op welk leesniveau het jongetje op school zit. Daarna zou ik als tip geven, maar dat is meer voor de ouders, geef het kind een abonnement bij de bibliotheek en neem hem daar mee naar toe zodat hij zelf leesboekjes kan uitzoeken op zijn leesniveau.Jablan schreef: ↑10 jan 2022 23:09Hele andere vraag aan de mensen met kinderen/kleinkinderen: Hebben jullie ze aan het lezen gekregen en hoe?
Omdat onze vaste kleine bezoeker toe was aan nieuwe dingen ontdekken, hebben we deel 1 van Harry Potter gehaald. Reactie van de ouders: 'eigenlijk leest hij niet'. Nagevraagd: dit is echt het eerste boek, dat hij heeft gekregen.
Met wat aanmoediging van ons is hij er wel aan begonnen, voorlopig twee bladzijden per dag, want 'je bent niet gewend om te lezen en dan ben je de eerste dagen na twee bladzijden even moe'. Maar we merken al, dat we iets meer moeten doen. Grote vraag is alleen wat. Zelf hebben we geen idee. Man en ik zijn in een andere tijd opgegroeid en zoon kreeg de Bijbel als eerste boek (niet eens de kinderversie). Tips?
Harry Potter lijkt me om mee te beginnen te moeilijk en te dik, dat stimuleert een kind niet om zelf te gaan lezen.
Als een kind graag leest, dan gaat er in de bibliotheek een wereld voor hem/haar open, telkens weer andere boeken lenen en zoveel keus, er komen daar natuurlijk regelmatig nieuwe boeken bij.
Vind het overigens wel grappig dat er zoveel “oude” kinderboeken genoemd worden, terwijl er juist zoveel hele leuke nieuwe boeken in de winkel en bibliotheek liggen.
-
Oftewel: je wil er misschien wel wat mee gaan doen, maar vooralsnog blijf je gewoon bij Harry Potter hangen?
Voorlezen moet een stimulans zijn om zelf te gaan lezen. De tip om hem lid van de bibliotheek te laten maken is misschien wel de beste. Zo gauw ik kon lezen mocht ik iedere week boeken in de bibliotheek halen. Geen idee meer of je dat moest betalen of hoe dat ging. Ik weet nog wel waar dat was, in de Tweede Egelantiersdwarsstraat.
-
Zelf ben ik opgegroeid met veel boeken en ik vind lezen nog altijd heel fijn. mijn kinderen ben ik gaan voorlezen toen ze 6 maanden waren. Mijn dochter heeft dat overgenomen met haar kinderen en die vinden lezen ook heerlijk. Mijn kleindochter van acht neemt zelfs een boek mee naar de speeltuin. Kan ze even lezen als ze moe is geworden van het spelen.Jablan schreef: ↑10 jan 2022 23:09Hele andere vraag aan de mensen met kinderen/kleinkinderen: Hebben jullie ze aan het lezen gekregen en hoe?
Omdat onze vaste kleine bezoeker toe was aan nieuwe dingen ontdekken, hebben we deel 1 van Harry Potter gehaald. Reactie van de ouders: 'eigenlijk leest hij niet'. Nagevraagd: dit is echt het eerste boek, dat hij heeft gekregen.
Met wat aanmoediging van ons is hij er wel aan begonnen, voorlopig twee bladzijden per dag, want 'je bent niet gewend om te lezen en dan ben je de eerste dagen na twee bladzijden even moe'. Maar we merken al, dat we iets meer moeten doen. Grote vraag is alleen wat. Zelf hebben we geen idee. Man en ik zijn in een andere tijd opgegroeid en zoon kreeg de Bijbel als eerste boek (niet eens de kinderversie). Tips?
Wij kunnen hier wel allemaal boeken gaan roepen maar kijk wat het kind leuk vindt, waar zijn interesse ligt. Begin met een boek dat niet dik is. Dan gaat hij vanzelf dikkere boeken lezen
Meenemen naar de bibliotheek is ook een uitstekend idee.
Het valt me alleszins mee dat J.B. Schuil, Leonard Roggeveen en Anne de Vries nog niet genoemd zijn. Of Kees Valkenstein; Prins Alphabet is nog steeds een fantastisch boek.
Ik heb hier nog een Ferrari rode micra 1.0 staan topsnelheid met wind mee 140. km per uur .110000 km op de teller ziet er nog zeer goed uit .
Lisa29
vindt dit leuk
Nu is een jeugdabonnement tot 18 jaar gratis.witte angora schreef: ↑11 jan 2022 11:16Oftewel: je wil er misschien wel wat mee gaan doen, maar vooralsnog blijf je gewoon bij Harry Potter hangen?
Voorlezen moet een stimulans zijn om zelf te gaan lezen. De tip om hem lid van de bibliotheek te laten maken is misschien wel de beste. Zo gauw ik kon lezen mocht ik iedere week boeken in de bibliotheek halen. Geen idee meer of je dat moest betalen of hoe dat ging. Ik weet nog wel waar dat was, in de Tweede Egelantiersdwarsstraat.
-
Klopt Lowieze, ik haalde alleen een jeugdherinnering op. Ik weet nog wel dat je 3 boeken per week mocht hebben. Een abonnement voor de jeugd is inderdaad gratis, het is nergens voor nodig om veel geld aan kinderboeken uit te geven. Ook niet aan Harry Snotter.
Lowieze
vindt dit leuk
Suikerbuikie ,dacht dat er 3 boeken van zijn .
Pinkeltje, wat vond ik dat vroeger geweldige boeken. Inderdaad een aanrader, die boeken zijn geweldig goed geschreven, waardoor je de omgeving in kan beelden.
Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat de meesten hier nu geen kinderen in die leeftijd meer hebben of zoals ik geen kinderen, waardoor ze toch meer boeken uit de tijd dat ze daarmee te maken hebben kennen? Het lijkt me namelijk dat als je normaal gesproken geen kinderboeken koopt, dat je die nieuwe boeken eigenlijk veel minder goed kent.