Kijk eens bij Bruna, AKO, Bol.com enz wat de favorietenlijstjes (Top-zoveel) zijn. Allicht dat je boeken tegenkomt waarvan je denkt "hé, leuk!". Het moet uiteindelijk aansluiten bij én het niveau, én de belevings- en interessewereld van aanloopzoon. En: houd het leuk, druk-loos.
Huiskamer
Re: Huiskamer
Het zijn natuurlijk jeugdherinneringen van forummers hier. Niets mis mee, maar of je daar nu een kind van 7 (?) een plezier mee doet? Ik heb daar sterk mijn twijfels over.Nijogeth schreef: ↑11 jan 2022 12:59Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat de meesten hier nu geen kinderen in die leeftijd meer hebben of zoals ik geen kinderen, waardoor ze toch meer boeken uit de tijd dat ze daarmee te maken hebben kennen? Het lijkt me namelijk dat als je normaal gesproken geen kinderboeken koopt, dat je die nieuwe boeken eigenlijk veel minder goed kent.
Dan hebt u De Vijf vast niet gelezen.
Nou ja, niet elk kinderboek is gebaseerd op verhalen uit de huidige maatschappij. Als je verhalen hebt waarbij dingen uit de kindertijd van anderen een grote rol spelen, dan lijken die boeken me minder geschikt. Maar bijvoorbeeld de boeken van Snelle Jelle zullen voetbalgekke kinderen ook nu nog aanspreken.
Zeker wel, maar boeken waarin nog gesproken wordt over moeder bij de wastobbe, een veldwachter, een lei en griffel of een kroontjespen om maar niet te spreken over moeder die bij het fornuis wachtend op vader die moe van zijn werk thuis komt, het eten staat te koken……Nijogeth schreef: ↑11 jan 2022 15:59Nou ja, niet elk kinderboek is gebaseerd op verhalen uit de huidige maatschappij. Als je verhalen hebt waarbij dingen uit de kindertijd van anderen een grote rol spelen, dan lijken die boeken me minder geschikt. Maar bijvoorbeeld de boeken van Snelle Jelle zullen voetbalgekke kinderen ook nu nog aanspreken.
Nee, dan liever het sociaal-realisme van Harry Potter; dat herkent ieder kind.
Maar dan is De Vijf juist heel actueel. Een meisje wat eigenlijk een jongen wil zijn, en zich zo ook gedraagt. (Als ik me tenminste goed herinner).
En u zult ze de kost moeten geven waar moe nog bij het fornuis, wat ook nog niet eens automatisch ontsteekt , het eten staat te koken. En wat is er mis met lezen over andere tijden? Toch ook niets mis met sprookjes?
En u zult ze de kost moeten geven waar moe nog bij het fornuis, wat ook nog niet eens automatisch ontsteekt , het eten staat te koken. En wat is er mis met lezen over andere tijden? Toch ook niets mis met sprookjes?
Het ligt heel erg aan het kind in kwestie. Heb vorig jaar grote doos met kinderboeken aan mijn achternichtje (toen gegeven. Het leukste vond ze Dik Trom Pietje Puk vond ze op zich ook wel leuk maar daar blokkeerde ze een beetje op de moeilijke namen.
Een leuk modern boek, geschikt vanaf ongeveer 8 jaar, is Keizer Ei. Met daarin alle woorden met korte ei. Er komt geen enkel woord met lange ij in voor
En het is nog een grappig boek ook. Maar zoals eerder gezegd is het belangrijkste om naar het kind te kijken. En de reden waarom je boeken wilt aanbieden. Is het om plezier in lezen te bevorderen of om een leerachterstand in te halen? Dat maakt best wel verschil.
Een leuk modern boek, geschikt vanaf ongeveer 8 jaar, is Keizer Ei. Met daarin alle woorden met korte ei. Er komt geen enkel woord met lange ij in voor
En het is nog een grappig boek ook. Maar zoals eerder gezegd is het belangrijkste om naar het kind te kijken. En de reden waarom je boeken wilt aanbieden. Is het om plezier in lezen te bevorderen of om een leerachterstand in te halen? Dat maakt best wel verschil.
Bij plezier in lezen, loop je de leer achterstand vanzelf in.
Potter is eigenlijk de sprookjesreeks van deze eeuw, waarmee iedereen opgroeit.witte angora schreef: ↑11 jan 2022 11:16Oftewel: je wil er misschien wel wat mee gaan doen, maar vooralsnog blijf je gewoon bij Harry Potter hangen?
Voorlezen moet een stimulans zijn om zelf te gaan lezen. De tip om hem lid van de bibliotheek te laten maken is misschien wel de beste.
Met alle andere namen en titels is het zoals ik schreef: eerst bekijken, want we kennen ze niet. Andere tijd, andere achtergrond, andere talen. Maakt niet uit, alle suggesties zijn overgenomen. Voetballers gaan we als eerste achteraan, sluit aan bij wat hij verder doet.
Hij is weliswaar 8 jaar, heeft ondertussen een klas overgeslagen en is al bezig met dingen van groep zes en normaal ben je 10 jaar in groep zes. Dat maakt het lastiger om iets goeds te vinden.
Bibliotheek is niet in de buurt. Dat is voor zijn ouders, wij kunnen hem alleen op het idee brengen.
Druk doen we niet aan, dat heeft hij thuis al genoeg. Het is bij ons ontspannen en spelenderwijs wat dingen meegeven. En als hij lezen leuk gaat vinden, dan zit hij minder naar een scherm te staren.
scharrelschipper
vindt dit leuk
-
Heb niks tegen het scherm,doe ik zelf ook wel,maar wat kinderen aangaat;mee eens.Jablan schreef: ↑11 jan 2022 17:56Potter is eigenlijk de sprookjesreeks van deze eeuw, waarmee iedereen opgroeit.witte angora schreef: ↑11 jan 2022 11:16Oftewel: je wil er misschien wel wat mee gaan doen, maar vooralsnog blijf je gewoon bij Harry Potter hangen?
Voorlezen moet een stimulans zijn om zelf te gaan lezen. De tip om hem lid van de bibliotheek te laten maken is misschien wel de beste.
Met alle andere namen en titels is het zoals ik schreef: eerst bekijken, want we kennen ze niet. Andere tijd, andere achtergrond, andere talen. Maakt niet uit, alle suggesties zijn overgenomen. Voetballers gaan we als eerste achteraan, sluit aan bij wat hij verder doet.
Hij is weliswaar 8 jaar, heeft ondertussen een klas overgeslagen en is al bezig met dingen van groep zes en normaal ben je 10 jaar in groep zes. Dat maakt het lastiger om iets goeds te vinden.
Bibliotheek is niet in de buurt. Dat is voor zijn ouders, wij kunnen hem alleen op het idee brengen.Druk doen we niet aan, dat heeft hij thuis al genoeg. Het is bij ons ontspannen en spelenderwijs wat dingen meegeven. En als hij lezen leuk gaat vinden, dan zit hij minder naar een scherm te staren.
-
Mijn persoonlijke favoriet is geloof ik De kleine kapitein van Paul Biegel. Gelezen toen ik zeven of acht was. Ik was er verrukt van. Het samenspel tussen het verhaal en de schitterende tekeningen van Carl Hollander deden het hem. Heb dat boek nog steeds.
We kunnen met de klassiekers hier wel een bibliotheek vullen.
scharrelschipper
en Jablan
vinden dit leuk
En hoe zat het dan met de insectenbeten? Zitten die in het boek?
Welke eik?
Ah jammer, je hebt m al aangepast
Ah jammer, je hebt m al aangepast
Ik las vroeger ook old shatterhand, een western, of Arendsoog.
Ik heb er alleen maar bewondering voor als iemand in zo'n klein stepje zoveel snelheid kan stoppen en dan ook nog eens dat ding onder controle kan houden met die kleine wieltjes. Daar moet een leuk stukje techniek achter zitten en zonder innovatieve mensen waren we nergens geweest.
Hoezo, "extreem snel"? er zijn er zat die harder gaan tegenwoordig.breien schreef: ↑12 jan 2022 13:31Slakkengangetje?
Belgische politie neemt extreem snelle elektrische step in beslag - https://nos.nl/l/2412792