JozJan schreef: ↑13 jan 2022 17:29
Moneyman schreef: ↑13 jan 2022 12:09
Kijk, we komen er wel

want er zijn steeds meer punten waar we het over eens zijn.
Precies
Het enige punt dat nog overblijft is dit: de regel is dat bij doorverkoop de wettelijke garantie mee overgaat. Wat betekent dit nou?
- het recht op wettelijke garantie gaat in ieder geval over op de nieuwe koper
- de plicht om wettelijke garantie te verlenen: die zou dan ook overgaan op de oorspronkelijke koper?
Dat laatste lijkt me namelijk in tegenspraak met de verwijzing naar 'als de nieuwe koper het oorspronkelijke bonnetje heeft'. Ook praktisch lijkt het veel makkelijker als de nieuwe koper gewoon (ook) naar de oorspronkelijke verkoper kan gaan. Zeker als de oorspronkelijke verkoper een winkel is en de doorverkoper een consument. Die consument kan niet zorgen voor een reparatie (gesteld dus dat daar recht op is), terwijl die winkel dat door zijn contacten met de fabrikant wel kan bewerkstelligen.
Je schrijft dat de regel is dat wettelijke garantie "mee over gaat" bij doorverkoop. Dat is dus feitelijk niet juist: er ontstaat bij doorverkoop een
nieuw recht op wettelijk garantie. Wettelijke garantie kleeft echt aan de koopovereenkomsten (dus: tussen A en B, en tussen B en C), terwijl fabrieksgarantie daarentegen aan het product kleeft (en dus meegaat van A naar B naar C).
Dus, om jouw vragen wat het betekent te beantwoorden:
- het recht op wettelijke garantie "gaat niet over" op de nieuwe koper, maar die krijgt een nieuw recht op wettelijke garantie;
- voor de plicht om garantie te verlenen geldt hetzelfde: die gaat niet over op de oorspronkelijke koper, maar die vestigt op het moment van doorverkoop een nieuw recht.
Blijf ook bedenken dat de overeenkomsten tussen A en B en tussen B en C niet identiek zijn: het product is niet meer hetzelfde (want: tweedehands, gebruikt, verouderd) en de omstandigheden zijn niet meer hetzelfde (andere partijen, andere overeenkomsten). Daarmee kan je de posities van A, B en C niet zomaar uitwisselen.
Simpel voorbeeld: A verkoop een nieuwe laptop aan B, die 'm wat later met een kras op het scherm doorverkoopt aan C. Die kras maakt geen onderdeel uit van de overeenkomst tussen A en B, maar wel van de overeenkomst tussen B en C. Dan zou het heel gek zijn als C bij A aan komt kloppen voor garantie, en ook bij B kan hij daarvoor niet aankloppen. Daarmee zie je al dat rechten en posities veranderen al naar gelang de omstandigheden van de koopovereenkomsten.
Het kan natuurlijk ook dat de nieuwe koper inderdaad claimt bij de oude koper, De oude koper claimt vervolgens weer bij de oorspronkelijke verkoper, Want dat recht heeft hij dan wel nog steeds, toch?
En wat me ook enigszins dwars zit: het kan toch niet zo zijn dat die oorspronkelijke verkoper af is van zijn plicht om wettelijke garantie te verlenen alleen maar omdat het betreffende product is doorverkocht,
Klopt. Als C bij B aanklopt voor een probleem, kan B ook na de doorverkoop (uiteraard onder voorwaarden) aankloppen bij A. Het moet dan wel gaan om een door C ontdekte nonconformiteit die óók al onderdeel uitmaakte van de koop tussen A en B. Dit is één van de uitzonderingen die ik eerder al noemde (in het rijtje van regresvorderingen, ongerechtvaardigde verrijking enz.).
Dus: als C bij B aanklopt, kan B soms alsnog bij A aankloppen. Maar C mag B niet overslaan en direct bij A aankloppen - want: er is geen overeenkomst en dus geen verplichtingen tussen hen.
Moneyman schreef: ↑13 jan 2022 12:09
JozJan schreef: ↑13 jan 2022 11:57
Maar laten we ook niet doen of wettelijke garantie een dode letter is waar je als consument feitelijk niets aan hebt.
Dar is
juist wat ik niet doe. Waarom denk je dat ik juist zo uitgebreid uitleg dat er bij
iedere koop sprake is van wettelijke garantie?
Dat is goed te weten, Alleen wek je - in mijn ogen - iets te veel de indruk dat een beroep doen op die wettelijke garantie haast onmogelijk is. Moeilijk akkoord, onmogelijk (ik weet dat je dat niet letterlijk zegt, het is meer de indruk) niet.
Ik verbaas me erover dat ik die indruk bij jou opwek, want deze hele discussie ontstond juist omdat ik de onjuiste stellingen van o.a. Mahadma, Lady1234 en PGros (die aangaven dat er bij particuliere geen recht op wettelijke garantie is) weerlegde en betoogde dat dat recht er juist wél is.
JozJan schreef: ↑13 jan 2022 18:08
Boeiende discussie vind ik het. Helaas wel mijlenver off topic. Excuus daarvoor.
Ja - en ook niet. Door deze discussie wordt wel steeds meer duidelijk wat wettelijke garantie bij particuliere koop inhoudt, en dat is exact waar TS eigenlijk naar vraagt.