| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic (deel 4)
-
moederslink
Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)
Weet je wat lekker is? Even op vakantie in een simpel hotelletje met alleen basic dingen.
Wel strand en op een kleine niet toeristische plek , bv een rustig eilandje.
Geen luxe, geen internet, in de zon ' zen ' worden en verder ff niks.
Wel strand en op een kleine niet toeristische plek , bv een rustig eilandje.
Opvallend aan de huidige golf: het hoge aantal 'toevallig' ontdekte besmettingen. Met Corona in het ziekenhuis, niet door. Geeft desondanks genoeg logistieke uitdagingen, is tegelijk het grootste verschil tussen Delta en Omikron volgens virologe Sandra Ciesek in aflevering 110 van de NDR-Info podcast Corona Update.
(Voor mij opvallend hoe gelijk op het gaat in Nederland en Duitsland. Dat was bij eerdere golven en varianten duidelijk anders.)
Versoepelingen of maatregelen helemaal intrekken geeft dezelfde pro's en contra's als overal. Vanuit de virologie is het prettiger, wanneer nog een paar weken beperkingen blijven en dat is een puur medische blik op de zaak.
Denemarken rapporteert momenteel hoge opnamecijfers. De oorzaak is statistisch: iedereen wordt bij opname getest, ook als het een psychiatrisch ziekenuis is of een herstellingsoord. Nog een bewijs van de besmettelijkheid van Omikron-BA.2.
Tegelijk worden meer doden gemeld, vooral door een oversterfte bij de groep boven de 75 jaar en in deze telling wordt iedereen meegenomen, die binnen dertig dagen voor het overlijden positief getest is. Ben je 31 dagen eerder positief getest, dan val je buiten dit cijfer, ook al lig je op de IC en overleef je het niet. Dit soort verschillen in definities maken het lastiger om tussen landen te vergelijken.
En Omikron heeft het in zich: over week 4 rapporteert het RKI 0% Gamma-Alpha-Beta, 2% Delta, 8% Omikron-BA.2 en de rest is Omikron-BA.1. Zo snel gaat het, waarbij het echte positieve nieuws het verdwijnen van de Gamma-variant is. De BA.2 versie gaat nog sneller, minstens een verdubbeling per week, verstoot daarmee in maart BA.1 van de troon.
Handig om te weten. Tussen BA.1 en 2 zijn er geen statistisch significante verschillen. Wel hebben genezenen en kruisgevaccineerden (met verschillende merken gevaccineerd) meer antistoffen tegen BA.2 dan tegen BA.1. In het VK zijn nog geen dubbele besmettingen vastgesteld (eerst BA.1 en dan BA.2) en ook dat is goed nieuws, al kun je natuurlijk pech hebben en toch twee keer positief testen binnen korte tijd, vorig najaar met Delta en nu met Omikron.
Weten welke variant iemand heeft, is vooral belangrijk voor de behandelend artsen om de zware gevallen de juiste monocloale antistoffen te kunnen geven. Tegen BA.1 werkten de oude niet meer goed en de nieuwe lijken het niet zo goed te doen bij BA.2.
Het minder-ziekmakende van Omikron zit in een verzwakte eigenschap. Tot en met Delta verstoorde Sars-CoV2 de werking van interferonen en die zijn essentieel voor de werking van je immuunsysteem. Omikron kan dit niet zo goed (onderzoek in het universitair ziekenhuis van Frankfurt am Main). Interessant, want Interferon is in beeld als therapie, tot nu toe niet voorbij de laboratoriumfase gekomen. Bij Omikron lijkt de benodigde dosis veel lager te zijn, maar hiervoor moet eerst een studie met echte mensen worden uitgevoerd. Het kan wat worden, het kan ook mislukken.
Kans op ziekenhuisopname is bij kinderen met Omikron minstens even hoog, bij volwassenen lager dan onder Delta. Eigen indruk van de virologe: bij kleine kinderen zijn de luchtwegen kleiner en dan heeft zo'n kind het sneller benauwd bij een virus als dit, krijgt de ouders sneller richting arts en worden ze sneller opgenomen. Het verloop geeft er geen medisch gezien geen noodzaak voor, het zijn vooral opnames ter observatie, voor het geval het kind nog erger ziek wordt.
Dit komt later in verschillende media terug: SAGE is een adviesraad voor de Britse regering en heeft verschillende scenario's ontwikkeld voor de lange termijn. Engels, maar zeker de moeite waard om door een automatische vertaler te halen.
Grootste onzekere factor is het vaxx-vacuüm of Immunitätslucke of het percentage niet-gevaccineerd van de wereldbevolking. Hoe? Dat is voor de politiek.
Sandra Ciesek zit ook in het bestuur van de vereniging van virologen en heeft in die functie meegeschreven aan een vernieuwd standpunt over immuniteit. Beste bescherming is een doorgemaakte besmetting, aangevuld met vaccins of drie keer gevaccineerd, maar niet te snel achter elkaar. (Welke immunoloog kan dit goed uitleggen?)
Voor doelgroepen kan een vierde dosis zin hebben. Dit betreft iedereen, waarvan het immuunsysteem niet of slecht werkt. Reactie op de ontwikkelingen in Israël en een advies van de vaccinatiecommissie. Commentaar van de virologe: per geval bekijken of het zin heeft of niet.
(Voor mij opvallend hoe gelijk op het gaat in Nederland en Duitsland. Dat was bij eerdere golven en varianten duidelijk anders.)
Versoepelingen of maatregelen helemaal intrekken geeft dezelfde pro's en contra's als overal. Vanuit de virologie is het prettiger, wanneer nog een paar weken beperkingen blijven en dat is een puur medische blik op de zaak.
Denemarken rapporteert momenteel hoge opnamecijfers. De oorzaak is statistisch: iedereen wordt bij opname getest, ook als het een psychiatrisch ziekenuis is of een herstellingsoord. Nog een bewijs van de besmettelijkheid van Omikron-BA.2.
Tegelijk worden meer doden gemeld, vooral door een oversterfte bij de groep boven de 75 jaar en in deze telling wordt iedereen meegenomen, die binnen dertig dagen voor het overlijden positief getest is. Ben je 31 dagen eerder positief getest, dan val je buiten dit cijfer, ook al lig je op de IC en overleef je het niet. Dit soort verschillen in definities maken het lastiger om tussen landen te vergelijken.
En Omikron heeft het in zich: over week 4 rapporteert het RKI 0% Gamma-Alpha-Beta, 2% Delta, 8% Omikron-BA.2 en de rest is Omikron-BA.1. Zo snel gaat het, waarbij het echte positieve nieuws het verdwijnen van de Gamma-variant is. De BA.2 versie gaat nog sneller, minstens een verdubbeling per week, verstoot daarmee in maart BA.1 van de troon.
Handig om te weten. Tussen BA.1 en 2 zijn er geen statistisch significante verschillen. Wel hebben genezenen en kruisgevaccineerden (met verschillende merken gevaccineerd) meer antistoffen tegen BA.2 dan tegen BA.1. In het VK zijn nog geen dubbele besmettingen vastgesteld (eerst BA.1 en dan BA.2) en ook dat is goed nieuws, al kun je natuurlijk pech hebben en toch twee keer positief testen binnen korte tijd, vorig najaar met Delta en nu met Omikron.
Weten welke variant iemand heeft, is vooral belangrijk voor de behandelend artsen om de zware gevallen de juiste monocloale antistoffen te kunnen geven. Tegen BA.1 werkten de oude niet meer goed en de nieuwe lijken het niet zo goed te doen bij BA.2.
Het minder-ziekmakende van Omikron zit in een verzwakte eigenschap. Tot en met Delta verstoorde Sars-CoV2 de werking van interferonen en die zijn essentieel voor de werking van je immuunsysteem. Omikron kan dit niet zo goed (onderzoek in het universitair ziekenhuis van Frankfurt am Main). Interessant, want Interferon is in beeld als therapie, tot nu toe niet voorbij de laboratoriumfase gekomen. Bij Omikron lijkt de benodigde dosis veel lager te zijn, maar hiervoor moet eerst een studie met echte mensen worden uitgevoerd. Het kan wat worden, het kan ook mislukken.
Kans op ziekenhuisopname is bij kinderen met Omikron minstens even hoog, bij volwassenen lager dan onder Delta. Eigen indruk van de virologe: bij kleine kinderen zijn de luchtwegen kleiner en dan heeft zo'n kind het sneller benauwd bij een virus als dit, krijgt de ouders sneller richting arts en worden ze sneller opgenomen. Het verloop geeft er geen medisch gezien geen noodzaak voor, het zijn vooral opnames ter observatie, voor het geval het kind nog erger ziek wordt.
Dit komt later in verschillende media terug: SAGE is een adviesraad voor de Britse regering en heeft verschillende scenario's ontwikkeld voor de lange termijn. Engels, maar zeker de moeite waard om door een automatische vertaler te halen.
Grootste onzekere factor is het vaxx-vacuüm of Immunitätslucke of het percentage niet-gevaccineerd van de wereldbevolking. Hoe? Dat is voor de politiek.
Sandra Ciesek zit ook in het bestuur van de vereniging van virologen en heeft in die functie meegeschreven aan een vernieuwd standpunt over immuniteit. Beste bescherming is een doorgemaakte besmetting, aangevuld met vaccins of drie keer gevaccineerd, maar niet te snel achter elkaar. (Welke immunoloog kan dit goed uitleggen?)
Voor doelgroepen kan een vierde dosis zin hebben. Dit betreft iedereen, waarvan het immuunsysteem niet of slecht werkt. Reactie op de ontwikkelingen in Israël en een advies van de vaccinatiecommissie. Commentaar van de virologe: per geval bekijken of het zin heeft of niet.
xflorisx
vindt dit leuk
Ik durf te wedden dat niemand dat volhoudtmoederslink schreef: ↑15 feb 2022 21:16
-
moederslink
Nou ik wel hoorreggie2 schreef: ↑15 feb 2022 21:29Ik durf te wedden dat niemand dat volhoudtmoederslink schreef: ↑15 feb 2022 21:16
Geen luxe, geen internet, in de zon ' zen ' worden en verder ff niks.![]()
Moet wel zo nu en dan wat te lezen hebben.
En praten? Nee....ook niet altijd nodig ...
Het belangrijkste is dan wél een goed bed , ik moet ook goed slapen.
reggie2
vindt dit leuk
Jij zonder internet?
-
moederslink
Jazeker! Ik heb me met hand en tand verzet tegen pc.s , smartphones.
Het enige dat ik heb is een simpel tablet.
Het heeft heel wat uurtjes gekost vóór dat ik er redelijk mee kon omgaan.
En nóg, ben behoorlijk digibeterig
.
Maar kan zonder , zeker op vakantie .
Maar, ik geef toe.....je kunt bijna niet meer zonder internet, ook ik niet, alles gaat digitaal en ik leer graag en wil ' bij de tijd' blijven.
En ik zocht altijd alles op in encyclopedieën, maar dan is nu internet wel heel erg prettig
.
En nu helemaal, in Coronatijd , om het nog een beetje on topic te houden
.
Het enige dat ik heb is een simpel tablet.
Het heeft heel wat uurtjes gekost vóór dat ik er redelijk mee kon omgaan.
En nóg, ben behoorlijk digibeterig
Maar kan zonder , zeker op vakantie .
Maar, ik geef toe.....je kunt bijna niet meer zonder internet, ook ik niet, alles gaat digitaal en ik leer graag en wil ' bij de tijd' blijven.
En ik zocht altijd alles op in encyclopedieën, maar dan is nu internet wel heel erg prettig
En nu helemaal, in Coronatijd , om het nog een beetje on topic te houden
reggie2
vindt dit leuk
Geen smartphone?
Begint op de klets corner te lijken hier
Begint op de klets corner te lijken hier
-
moederslink
Nee, heb geen smartphone , maar ook dat zal binnen afzienbare tijd wel aangeschaft worden.
We zijn hartstikke off topic , dus verder met Corona .
We zijn hartstikke off topic , dus verder met Corona .
reggie2
vindt dit leuk
Kwestie van invalshoek. De bedoeling van een regering is om het volk te regeren. Daaronder valt ook het voorkomen van paniek en daaraan vast zit het sturen via beïnvloeding. In Nederland gaat dat vrij gemakkelijk, omdat er toch een redelijke eenheid heerst - iedereen gaat tegelijk naar links of rechts of rechtdoor. In grotere landen zijn de regionale verschillen veel groter en is het lastiger aan een vorm van 'crowd control' te doen voor het hele land.scharrelschipper schreef: ↑15 feb 2022 20:39En ondanks alle ontkenningen hier is het feitelijk gewoon waar dat landen zoals Duitsland en Belgie scenario`s ontwikkeld hebben om mensen bang te maken zodat men zich beter aan de regels zou houden. Ook in ons land gebeurde dat,maar dan een stukje subtieler.
*
Wij kunnen dat prima.reggie2 schreef: ↑15 feb 2022 21:29Ik durf te wedden dat niemand dat volhoudtmoederslink schreef: ↑15 feb 2022 21:16Geen luxe, geen internet, in de zon ' zen ' worden en verder ff niks.
En nu, waarschijnlijk tot in het najaar, er nauwelijks beperkingen zullen zijn, lijkt mij het een goed plan voor de zomervakantie. Wel op een eiland waar niet te veel toeristen komen.
moederslink
vindt dit leuk
Geen probleem. Zo ziet iedere zomervakantie er voor mij en mijn gezin uit. Heerlijk!reggie2 schreef: ↑15 feb 2022 21:29Ik durf te wedden dat niemand dat volhoudtmoederslink schreef: ↑15 feb 2022 21:16
Geen luxe, geen internet, in de zon ' zen ' worden en verder ff niks.![]()
moederslink
vindt dit leuk
Nou, tot snel dan maar, want jouw voorbehoud verwezenlijkt zich hier dagelijks.scharrelschipper schreef: ↑15 feb 2022 19:21Denk dat ik nog wel even alleen maar blijf mee lezen,of er moeten heel erge rare dingen verkondigd worden.
-
scharrelschipper
Je hebt helemaal gelijk,ik kan het niet latenMoneyman schreef: ↑16 feb 2022 00:32Nou, tot snel dan maar, want jouw voorbehoud verwezenlijkt zich hier dagelijks.scharrelschipper schreef: ↑15 feb 2022 19:21Denk dat ik nog wel even alleen maar blijf mee lezen,of er moeten heel erge rare dingen verkondigd worden.
-
moederslink
Nou, de 1e uitslagen van het rapport over de aanpak in het begin vd pandemie, gepresenteerd door Dijsselbloem, zijn al bekend.
Met name in de verpleeghuizen is er slecht geacteerd, geen beschermingsmiddelen etc etc.
Maar dat wisten we al , diep-en dieptriest.
Met name in de verpleeghuizen is er slecht geacteerd, geen beschermingsmiddelen etc etc.
Maar dat wisten we al , diep-en dieptriest.
reggie2
vindt dit leuk
Moet het hele rapport nog lezen, maar mijn eerste indruk is, dat hier niemand wordt gespaard. Alle rollen komen aan bod, hoewel de meeste aandacht naar de verpleeghuizen/woonzorgcentra gaat. Dat is een journalistieke keuze. Hopelijk komt er ook iets van een discussie op gang hoe Nederland de volgende keer beter voorbereid is.
Voorbeeld dichtbij. School van zoon heeft eigenlijk alles omgegooid en andere scholen? Die durven niet en dat is een mix van de overlegcultuur, niet meer open staan voor veranderingen, van grote woorden van de inspectie en de te strakke richtlijnen vanuit het ministerie.
Dit is het eerste deelrapport. Ben benieuwd wat de volgende rapporten opleveren.
Voorbeeld dichtbij. School van zoon heeft eigenlijk alles omgegooid en andere scholen? Die durven niet en dat is een mix van de overlegcultuur, niet meer open staan voor veranderingen, van grote woorden van de inspectie en de te strakke richtlijnen vanuit het ministerie.
Dit is het eerste deelrapport. Ben benieuwd wat de volgende rapporten opleveren.
moederslink
vindt dit leuk
moederslink schreef: ↑16 feb 2022 17:18Nou, de 1e uitslagen van het rapport over de aanpak in het begin vd pandemie, gepresenteerd door Dijsselbloem, zijn al bekend.
Maar dat wisten we al , diep-en dieptriest.![]()
Ik heb steeds al gezegd, zwabberbeleid.
Directe link naar het rapport: Onderzoeksraad - Aanpak Coronacrisis (deel 1 tot september 2020)
Vraag aan andere geïnteresseerden: hoe volledig vinden jullie dit rapport?
Vraag aan andere geïnteresseerden: hoe volledig vinden jullie dit rapport?
Haha, de Jonge kreeg flinke kritiek van de OVV, omdat ie teveel beloftes deed en niet na kwam. De Jonge is het daar niet mee eens, omdat er te weinig is gekeken naar de samenhang van de maatregelen.
Was dat niet iets waar hier best vaak op is gehamerd? Dat het moeilijk uit te leggen is dat voor de ene groep wel maatregelen golden en voor de andere niet? Zoals kappers dicht, maar winkels open of het feit dat sommige zaken wel open mochten zijn voor essentiële dingen, maar dan vervolgens de hele zaak moesten verbouwen, omdat mensen niet naar de andere koopwaar mochten kijken. Er zijn zoveel maatregelen geweest die eigenlijk niet met elkaar strookten, dat van samenhang in mijn ogen niet echt te spreken was.
Was dat niet iets waar hier best vaak op is gehamerd? Dat het moeilijk uit te leggen is dat voor de ene groep wel maatregelen golden en voor de andere niet? Zoals kappers dicht, maar winkels open of het feit dat sommige zaken wel open mochten zijn voor essentiële dingen, maar dan vervolgens de hele zaak moesten verbouwen, omdat mensen niet naar de andere koopwaar mochten kijken. Er zijn zoveel maatregelen geweest die eigenlijk niet met elkaar strookten, dat van samenhang in mijn ogen niet echt te spreken was.
-
moederslink
Zover : een mooi afgerond 1e deel.
De verantwoordelijken zullen zich moeten verantwoorden .
H de Jonge draait zich er nu al van weg , vindt de kritiek niet terecht en schiet gelijk in de verdediging.
De algehele teneur was toch wél : Nederland was niet/onvoldoende voorbereid .
Er was geen draaiboek , er werd geen gebruik gemaakt vd expertise van bv defensie.
Kijk ' onze ' sleeplijst er nog maar eens op na..
De verantwoordelijken zullen zich moeten verantwoorden .
H de Jonge draait zich er nu al van weg , vindt de kritiek niet terecht en schiet gelijk in de verdediging.
De algehele teneur was toch wél : Nederland was niet/onvoldoende voorbereid .
Er was geen draaiboek , er werd geen gebruik gemaakt vd expertise van bv defensie.
Kijk ' onze ' sleeplijst er nog maar eens op na..
Ik ben het rapport aan het lezen, maar eigenlijk is het verbijsterend hoeveel in de topics hier al is langsgekomen - inderdaad, 'onze' sleeplijst.
Het enige nieuwe voor mij is dat er wel degelijk een slapende crisisorganisatie was en daar al heel snel van is afgeweken. Dat is heel erg slecht voor het algemene vertrouwen in 'de overheid'. Goed, mijn vertrouwen was toch al niet fantastisch groot, maar dit ... ik hou het bij gefronste wenkbrauwen, het hoofd schudden en doorgaan met leven.
Het enige nieuwe voor mij is dat er wel degelijk een slapende crisisorganisatie was en daar al heel snel van is afgeweken. Dat is heel erg slecht voor het algemene vertrouwen in 'de overheid'. Goed, mijn vertrouwen was toch al niet fantastisch groot, maar dit ... ik hou het bij gefronste wenkbrauwen, het hoofd schudden en doorgaan met leven.
Moneyman
en moederslink
vinden dit leuk
-
moederslink
Desastreuze gevolgen voor de verzorgingshuizen en de verpleeghuizen in het begin.
Die oudjes vielen bij bossen om, alleen . Traumatisch voor de familie en het personeel.
Ik hoorde vanmiddag een verpleeghuisdirectrice zeggen dat zij in eigen persoon voor € 5000 , in haar eigen auto , mondkapjes ging kopen in Duitsland.
Mijn tenen krommen alweer: de verantwoordelijken schieten in een kramp en draaien er op los en wijzen met hun vingertje naar de ander .
Dijsselbloem is duidelijk : je komt er niet mee weg door te zeggen :" ja , er zijn fouten gemaakt " .
Ik herinner mij bijvoorbeeld ook nog heel goed de totale paniek in het begin.
Alle focus lag op de ziekenhuizen en niet op de verzorgings-en verpleeghuizen.
En mondkapjes waren niet nodig
.
En het gebrek aan IC bedden was er!
Daar is nooit verder in geïnvesteerd en er is nooit aan werving én behoorlijke salariëring van verpleegkundigen gedaan.
En ik herinner mij ook nog heel goed , uit het begin, dat het OMT in 10 jaar niet bij elkaar was geweest.
Er is nooit een jaarlijkse evaluatie geweest , nooit is er een crisisdraaiboek klaar gelegd.
Dat is toch bizar?
Ik vrees dat alle verantwoordelijken lekker op het pluche blijven zitten of een ( top ) functie elders zullen krijgen.
Het begin is nu 2 jaar geleden , in mijn beleving zijn die 2 jaren omgevlogen, maar ik zal deze ramp nooit vergeten, de beelden, de berichten etc.
Die oudjes vielen bij bossen om, alleen . Traumatisch voor de familie en het personeel.
Ik hoorde vanmiddag een verpleeghuisdirectrice zeggen dat zij in eigen persoon voor € 5000 , in haar eigen auto , mondkapjes ging kopen in Duitsland.
Mijn tenen krommen alweer: de verantwoordelijken schieten in een kramp en draaien er op los en wijzen met hun vingertje naar de ander .
Dijsselbloem is duidelijk : je komt er niet mee weg door te zeggen :" ja , er zijn fouten gemaakt " .
Ik herinner mij bijvoorbeeld ook nog heel goed de totale paniek in het begin.
Alle focus lag op de ziekenhuizen en niet op de verzorgings-en verpleeghuizen.
En mondkapjes waren niet nodig
En het gebrek aan IC bedden was er!
Daar is nooit verder in geïnvesteerd en er is nooit aan werving én behoorlijke salariëring van verpleegkundigen gedaan.
En ik herinner mij ook nog heel goed , uit het begin, dat het OMT in 10 jaar niet bij elkaar was geweest.
Er is nooit een jaarlijkse evaluatie geweest , nooit is er een crisisdraaiboek klaar gelegd.
Dat is toch bizar?
Ik vrees dat alle verantwoordelijken lekker op het pluche blijven zitten of een ( top ) functie elders zullen krijgen.
Het begin is nu 2 jaar geleden , in mijn beleving zijn die 2 jaren omgevlogen, maar ik zal deze ramp nooit vergeten, de beelden, de berichten etc.