Eigen risico bij verzekering, hoe moet ik dit zien?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Geisha
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2009 23:23

Eigen risico bij verzekering, hoe moet ik dit zien?

Ongelezen bericht door Geisha »

Ik heb laatst een dure iMac gekocht bij een winkel die een extra verzekeringspakket aanbood voor 5 jaar. Was een stuk goedkoper dan Apple Care waarbij ik steeds de ervaring heb tot nu toe dat er iets kapot gaat net nadat de garantie verloopt en ik vind dat een iMac toch minimaal een jaar of 7-8 mee moet kunnen.

Anyway natuurlijk zit er een eigen risico bij en nu las ik in de voorwaarden het volgende:
Bij schade wordt er per claim een eigen risico van 10 procent
van het verzekerde bedrag in mindering gebracht. Bij diefstal of
beroving wordt er per claim een eigen risico van 10 procent van het
verzekerde bedrag in mindering gebracht.
Het eigen risico bedraagt minimaal 15,00 euro en maximaal 300,00
euro. Bij reparatie dient u het eigen risico zelf te betalen. Bij totaal
verlies, diefstal of beroving wordt het eigen risico in mindering
gebracht op het shoptegoed.

Hoe moet ik dat zien? Als ik dan bijvoorbeeld een muis of toetsenbord wil claimen omdat die kapot zijn dan kost dat qua eigen risico meer dan los in de winkel. Of geld dat eigen risico over de gehele looptijd en zou zo'n toetsenbord dan 15 euro kosten qua eigen risico?

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eigen risico bij verzekering, hoe moet ik dit zien?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een Imac zou zeven of acht jaar moeten meegaan? Waar baseert u dat op?

En wat gaat er dan kapot aan een muis? Of toetsenbord? En wat kost zo’n verzekering dan wel niet voor drie jaar extra?

Gebruikt u dat ding alleen maar thuis, kunt u dan niet beter, als u allerlei problemen verwacht, uw inboedelverzekering uitbreiden?

Geisha
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2009 23:23

Re: Eigen risico bij verzekering, hoe moet ik dit zien?

Ongelezen bericht door Geisha »

Ik baseer dat op mijn eigen ervaring (mijn vorige ging 12 jaar mee) en ervaringen van andere apple gebruikers.
En wat er kapot zou kunnen gaan? Het is een bluetooth muis en toetsenbord en ik heb eerder problemen gehad dat de bluetooth het ineens niet meer deed.

En de verzekering kost 150 euro en dat vond ik wel mee vallen voor een Imac die bijna 1700 euro kost. Apple care is duurder en kortere looptijd.

Maar daar gaat het niet om, ik vraag me af hoe het zit met eigen risico? Heeft het zin om een toetsenbord te claimen (wat dus standaard bij de imac hoort) als een los toetsenbord goedkoper is dan de 10%? (170 euro). Niet dat mijn toetsenbord kapot is nu, alles werkt nog prima. Ik gebruik het even als voorbeeld.

lordi
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Eigen risico bij verzekering, hoe moet ik dit zien?

Ongelezen bericht door lordi »

Bij schade wordt er per claim een eigen risico van 10 procent
Elke keer dat u een claim indient heeft u een eigen risico van EUR 170. Het heeft dus pas zin om een claim in te dienen als de schade meer dan 170 euro is en dan krijgt u uiteraard alleen de schade boven de 170.euro uitgekeerd (mits voldaan aan de kleine lettertjes).

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Eigen risico bij verzekering, hoe moet ik dit zien?

Ongelezen bericht door Cro »

Geisha schreef:
17 feb 2022 00:13


Maar daar gaat het niet om, ik vraag me af hoe het zit met eigen risico? Heeft het zin om een toetsenbord te claimen (wat dus standaard bij de imac hoort) als een los toetsenbord goedkoper is dan de 10%? (170 euro). Niet dat mijn toetsenbord kapot is nu, alles werkt nog prima. Ik gebruik het even als voorbeeld.
Check ook even de polisvoorwaarden, randapparatuur zoals muizen / toetsenborden e.d. is regelmatig uitgesloten.

Moneyman
Berichten: 30264
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eigen risico bij verzekering, hoe moet ik dit zien?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geisha schreef:
17 feb 2022 00:13
Heeft het zin om een toetsenbord te claimen (wat dus standaard bij de imac hoort) als een los toetsenbord goedkoper is dan de 10%? (170 euro).
De vraag stellen is 'm beantwoorden :wink: Nee, dat heeft natuurlijk geen zin.

Volgende keer toch maar vooraf dit soort afwegingen maken, dan zou de beslissing om wel of niet te verzekeren (en zo ja, hoe dan) weleens heel anders uit kunnen vallen.

Gesloten