LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contractuele mogelijkheden zakelijke partnerschap

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Kayelle

Contractuele mogelijkheden zakelijke partnerschap

Ongelezen bericht door Kayelle »

Hi,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende. Ik zou graag met een maandelijkse financiële bijdrage willen investeren in een vriend/kennis, zodat hij hiermee (joint)ventures kan opzetten.

Zelf heb ik een goed betaalde full-time baan, waarnaast ik het als optie interessant vind om de vriend te helpen zijn zakelijk potentieel te benutten. Zelf kan ik dan daarin een assisterende rol vervullen naast mijn baan.

Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid dat men bij een notaris een financiële bijdrage voor, of investering in iemand vast kan laten leggen? Of wellicht weten jullie van andere mogelijkheden? Bijvoorbeeld op basis van een maandelijkse gift, maar dan met een manier om dit contractueel vast te leggen, zodat de vriend/zakelijke partner er op kan vertrouwen dat hij de bijdrage ontvangt?

Bij voorbaat veel dank! :)

Kayelle

Moneyman

Re: Contractuele mogelijkheden zakelijke partnerschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat kan prima via de notaris. Die legt de over en weer te maken afspraken vast in een notariële vaststellingsovereenkomst. Je kunt dat ook doen in een vorm waarbij die akte, indien nodig, bij eventuele niet-terugbetaling als executeerbare titel kan dienen.

Maar laat je vooral goed adviseren, niet alleen financieel en juridisch, maar ook fiscaal. Dit soort dingen moet je goed regelen.

En denk goed na over de vraag of je dit echt wilt, want niet voor niets is er het spreekwoord "als je van een vriend een vijand wilt maken, moet je 'm geld lenen".

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Is het niet handiger om vennoot of aandeelhouder te worden?

Moneyman

Dan moet je ook wel heel goed nadenken over aansprakelijkheden. Je wilt niet dankzij een investering ineens aansprakelijk zijn voor de schulden van het bedrijf als het misgaat. Ook daar zijn prima oplossingen voor, maar ook daarvoor geldt: laat je goed adviseren door een deskundige.

En als je forumleden om advies vraagt, denk dan ook eens aan higherlevel.nl.

Kayelle

Veel dank voor jullie reacties.
Het gaat hier niet om geld lenen, maar meer een vorm van een 'basisinkomen' voor iemand, waar de vriend vrijelijk projecten mee op kan zetten. Er is redelijk wat minder pessimistisch vooruitzicht aangaande vrijgevigheid (basisinkomen), te vinden op basis van onderzoeken, dan het door Moneyman aangehaalde spreekwoord suggereert 😉. Maar goed, dat spreekwoord refereert dan ook naar 'geld lenen', waar hierbij geen sprake van zal zijn.
Ik welkom meer tips hoe dit te benaderen, wat naar mijn idee vrij simpel is. Een maandelijkse investering/donatie, maar waar de ontvanger dan contractueel op mag rekenen.

Hartelijke groet,
Kayelle

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U mag slechts € 2.274 per jaar belastingvrij aan iemand schenken. Over het meerdere moet schenkingsrecht betaald worden.

Moneyman

Dat is dus exact een reden waarom je naar een fiscaal adviseur moet. Simpelweg schenken is niet aantrekkelijk. Je moet een vorm vinden waarin het meer een investering (zonder verplicht rendement of terugbetalingstermijn) is, zodat je niet onder schenkingsrecht valt. Maar dat is echt iets waar je heel goed naar moet kijken om verrassingen (qua aansprakelijkheid en/of navorderingen van de fiscus) te voorkomen.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Kayelle schreef:
18 feb 2022 23:18
Het gaat hier niet om geld lenen, maar meer een vorm van een 'basisinkomen' voor iemand, waar de vriend vrijelijk projecten mee op kan zetten.
Je blijft heel erg vaag. Hiermee wordt het onmogelijk om iets zinnigs te zeggen.
Het enige wat ik na je tweede bericht durf te zeggen is dat het klinkt als een schenking, en die is aan een maximum gebonden. Tenminste, als je dit belastingvrij wil doen. Ga je daar overheen, dan moet er schenkingsbelasting worden afgedragen. Door hetzij de schenker, het zij de persoon aan wie het geschonken wordt.

En, let op, dit schenken gaat op een gegeven moment impact hebben op de inkomstenbelasting. Bij eenmalig een groot bedrag (per jaar) kan je dit nog als schenking beschouwen. Maar geef jij periodiek een x bedrag, dan kan de belastingdienst dit als inkomen beschouwen voor de persoon aan wie het geschonken wordt.

Beste advies is dus om hier professionele hulp voor in te schakelen, oftewel een fiscalist.

Om dit niet al te duur te laten worden scheelt het als je het gehele verhaal alvast goed opschrijft, met details erbij.

Kayelle

Dank voor alle reacties! Ik waardeer het ten zeerste.
Ik ga de optie van perodieke schenking verder uitzoeken, dit lijkt het best bij ons beoogt doel te passen.

Noël Maesen

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Denk 3* of meermaals na voor je het doet. Wat eerst een persoon kan zijn, komt achteraf als een vreemde voor.
1)Vastleggen bij de notaris zeker.
2)Denk zelf na wat je wensen of ideeën zijn.
3) Laat dit niet over één nacht ijs gaan.
4) Wanneer krijg je het terug bij faling of niet.
5) Kan deze persoon (en) dit niet lenen en Moet dit dan terug betalen binnen een termijn.

Ik wou dit doen voor mijn ..... maar zijn eisen werden gesteld zonder enige inspraak. Niet wetend dat zijn ..... te koop stond wegens het woord C ..... A (gekend woord). Geen gasten!! Het bedrag 00000€ zou ik met mondjesmaat OOIT TERUG KRIJGEN. Niemand van ons beiden konden weten dat dit + 2jaar niets opbracht. Wanneer zag ik dan mijn zuurverdiende spaargeld terug. Zij zouden het aftrekken van mijn verblijf.
Dus GELUKKIG ben ik niet ingegaan op hun voorstel, het botste wel even. Maar het is en was toch van mij en mijn goed hart even niet.
Besluit: weet waaraan je begint.

Gesloten