Cv-radiatoren , hoeveel Watt heb ik nodig?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Arienoldus
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2022 14:14

Cv-radiatoren , hoeveel Watt heb ik nodig?

Ongelezen bericht door Arienoldus »

Ik ben bezig om voor mijn aanstaande verbouwing nieuwe cv-radiatoren uit te zoeken.
Alleen is het heel vreemd dat er op diverse sites verschillende uitkomsten zijn in benodigd vermogen (Watt) !? Ik heb er 6 sites met adviezen uitgepikt en even in een overzicht de screenshots geplaatst .
Maar wat is nou de echte benodigde waarde?
Op deze manier weet je ook niet meer wat je moet geloven , Wie het echt weet mag het zeggen 😊

Hieronder een overzicht dat ik heb gemaakt van de verschillende adviezen; van 5000 Watt tot 10.000 Watt voor
dezelfde ruimte ?

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=6217AABF

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Cv-radiatoren , hoeveel Watt heb ik nodig?

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik zie van alles ...

cvtotaal => 21 graden, 8280 watt
gamma => 22 graden, 8316 watt (je hebt daar een hoogte van 24 meter ingevoerd)
hudsonread => geen graden, maar aantal ramen => 5602 watt
vasco => 22 graden, 5822 watt en een buitenmuur van 30 meter
radiatorfabriek => 9240/9900 watt, maar daar is lastig te zien wat je hebt ingevoerd.

Het vermogen wordt in watts aangegeven. Waar het om gaat, is de warmte-afgite en die verschilt per merk/fabrikant. Dat zit in details als het aantal ribben of de dikte van het gebruikte metaal. Daar komt een deel van de verschillen vandaan.

Ivo.w
Berichten: 1776
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Cv-radiatoren , hoeveel Watt heb ik nodig?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Gaat het om nieuwbouw of renovatie?
Indien nieuwbouw: wat zegt de warmteverliesberekening.
Indien renovatie: laat bij voorkeur een warmteverliesberekening uitvoeren en kies voor Lage Temperatuur Verwarming, bijvoorbeeld van Jaga. Kies convectoren of radiatoren die voldoende warmte leveren als het cv water 40 graden is.

Nu geld uitgeven zonder rekening te houden met een gasloze toekomst lijkt mij niet zo slim.

Arienoldus
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2022 14:14

Re: Cv-radiatoren , hoeveel Watt heb ik nodig?

Ongelezen bericht door Arienoldus »

@ jablan , het is 2,4 M geen 24 , anders zou de uitkomst geen 120M/3 zijn , overal zoveel mogelijk dezelfde waardes ingevoerd .

@ Ivo Gaat om een kleine verbouwing aanbouw van 10m/2 met Hr+++ glas terrasdeuren komt dan 12M/3 bij
Nieuwe vloerverwarming + warmptepomp systeem) gaat zo ontzettend veel kosten (in mijn geval) dat het zelfs met de hoge gasprijs in mijn resterende tijd niet rendabel is , ook zal ik niet van het gas afgaan de komende 20 jaar ( in dorp)
Ik ben al met instalateurs in contact , maar door drukte hebben ze ook geen tijd om het uit te zoeken .

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Cv-radiatoren , hoeveel Watt heb ik nodig?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik zou niet uit gaan van 'wat heb ik nodig'. De standaard gaat uit van behoorlijk hoge radiator temperaturen: aanvoer 80 graden, retour 60 graden. Bij een kamertemperatuur van 20 graden is de gemiddelde radiator temperatuur dan 70 graden.
En het temperatuurverschil kamer - radiator is 50 graden.
Maar je wilt juist zoveel mogelijk warmte uit je cv ketelwater trekken (eigenlijk: retourtemperatuur zo laag mogelijk), daarom neem je de radiatorcapaciteit liefst zo groot mogelijk.

Zie omrekentabel: https://energiepionier.nl/juiste-radiat ... erwarming/

Als je het temperatuurverschil wilt halveren, dus verschil kamer - radiator 25 graden (ipv 50) moet je 2,5x zoveel radiatorcapaciteit nemen als de standaard.
Dat gaat voor elke halvering op, dus wil je verschil kamer - radiator 12,5 graden (ipv 50) moet je 2,5x2,5 = 6,25x zoveel radiatorcapaciteit als de standaard nemen.

xflorisx
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Cv-radiatoren , hoeveel Watt heb ik nodig?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Je hebt het over een verbouwing. Is dat een uitbreiding of gaan alle radiatoren vernieuwd worden. Voor een zinvol advies is dat wel belangrijk om te weten. Voor algemene vernieuwing zou ik niet zelf gaan rekenen met standaardoplossingen, maar het geheel aan een installateur overlaten. Bij een uitbouw zou ik zelf gaan rekenen in verhouding met ruimtes die je al hebt en wat daar hangt. En dan de capaciteit afronden naar boven.

16again
Berichten: 16184
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Cv-radiatoren , hoeveel Watt heb ik nodig?

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
21 feb 2022 18:48
Het vermogen wordt in watts aangegeven. Waar het om gaat, is de warmte-afgite en die verschilt per merk/fabrikant. Dat zit in details als het aantal ribben of de dikte van het gebruikte metaal. Daar komt een deel van de verschillen vandaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_resistance

W.Jonkman
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2020 10:23

Re: Cv-radiatoren , hoeveel Watt heb ik nodig?

Ongelezen bericht door W.Jonkman »

Ga eens kijken naar infrarood panelen. Stuk voordeliger. Bv v badkamer 700 watt aan het plafond, 60 x 120 cm. In 5 min geheel verwarmd. Ook in mijn voorhal, daar met thermostaat. Kost ca 200 euro. Plaats ook zonnepanelen als je ze niet hebt.
Beneden verder met aico verwarmd. Scheelt mij 1000 m3 gas, 1200 euro per jaar.

Gesloten