Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

sjohie schreef:
22 feb 2022 10:56
Hitler gebruikte grofweg dezelfde false argumenten toen hij Sudetenland en later Oostenrijk annexeerde, als dat Poetin nu doet.
Iets recenter was het Milosevi­ć, die met het verleden zijn aanspraken op Groot-Servië dacht te onderbouwen. Putin en Milosevi­ć gebruiken dezelfde retoriek.

De scheidslijn Russen-Ukraïners in de Donbass loopt langs de loopgraven uit de eerste wereldoorlog. Ukraïne viel toen onder de Donaumonarchie of Habsburgse Rijk, Rusland had nog een tsaar. Veel verder moet je niet terug gaan in de tijd.

Om het iets beter te begrijpen. Stel dat de kolenmijnen in Nederland nog in bedrijf zijn, maar bijna uitgeput en het is heel moeilijk om aan kolen op de wereldmarkt te komen, dan is de oplossing natuurlijk het officiële excuus de Nederlandse minderheid in Wallonië te beschermen, het land te bezetten of te annexeren en dan de kolenmijnen daar plunderen. De opbrengsten verdwijnen deels in de staatskas en verder in de zakken van je netwerk.

Het recente verleden heeft meer van dit soort invallen laten zien. Irak? Dat was de familie Bush, die de eigen oliebelangen veilig wilde stellen. Libië? Ook olie. Syrië? Qatar wilde graag een gaspijplijn door het land naar Europa bouwen, maar Assad wilde niet.
Techneut71 schreef:
22 feb 2022 16:36
Zo rustig vinden de mensen in de Baltische staten het anders niet.... Een goede vriend van mij werkt veel samen met mensen in Lithouwen. Die vinden grappen over Poetin verschrikkelijk, want die man is in hun ogen een groot gevaar, niet iemand om grappen over te maken. En ze vinden de situatie echt niet prettig, ze vertrouwen Poetin en Rusland voor geen halve duit.
Het zegt mij meer over het vertrouwen van de andere zijde in je goede vriend. Ze kennen elkaar niet genoeg hiervoor en ze zijn alert op ongewenste meekijkers en -luisteraars bij de communicatie.

Zelf zijn we niet veel beter. Er zijn reizen, waarbij slechts één telefoon meegaat en als we terugkomen, laten we dat apparaat eerst nakijken op ongewenste software, voordat hij in een lade verdwijnt tot de volgende reis.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar we gaan wél naar Qatar .....ik zeg: niet doen! :(

moederslink

En Kaysja is onze minister van Defensie :o.
Functie elders??

moederslink

En Finland ? Waarom is Finland geen lid vd NAVO ?
Misschien kruipen ze nu weer wat dichter naar het lidmaatschap toe.
Zou verstandig zijn, lijkt mij.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
22 feb 2022 22:36
De scheidslijn Russen-Ukraïners in de Donbass loopt langs de loopgraven uit de eerste wereldoorlog. Ukraïne viel toen onder de Donaumonarchie of Habsburgse Rijk, Rusland had nog een tsaar. Veel verder moet je niet terug gaan in de tijd.
Dat hoeft ook niet. Die mensen die nu voor hun vrijheid weg van Oekraïne vechten, die kwamen namelijk pas in 1991 bij Oekraïne. En nee, het is geen Russische minderheid. Wel in het land, daar is het maar 1/3e qua aantal inwoners. Maar die 1/3e bevindt zich voornamelijk in het zuidoosten van het land en op de Krim. Daar is het een meerderheid.

Je kunt het dus beter vergelijken met Nederland die Vlaanderen beschermt tegen Waalse onderdrukking gesteund door de Fransen.

moederslink

Ik hoor toch nu dat inmiddels 3/4 vd Oekraïners bereid is hard terug te vechten.
Poetin wil ook Kiev , hij is nu even niet meer te stoppen.
Wil macht !
Ik hoorde vanavond toch ook dat hij alleen keiharde taal begrijpt én daar gevoelig voor is.
Sancties doen hem weinig.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
22 feb 2022 23:36
Ik hoor toch nu dat inmiddels 3/4 vd Oekraïners bereid is hard terug te vechten.
Poetin wil ook Kiev , hij is nu even niet meer te stoppen.
Wil macht !
Ik hoorde vanavond toch ook dat hij alleen keiharde taal begrijpt én daar gevoelig voor is.
Sancties doen hem weinig.
Sancties doen de groep oliarchen om hem heen wél wat, als die hun dure huizen in London niet meer in komen, hun jacht niet meer in Monaco aan kunnen leggen, en voor hun kinderen geen plekken meer op prestigieuze universiteiten kunnen kopen, is het gauw klaar met Poetin. Hij is weliswaar alles behalve een democratische leider, een echte dictator ala Kim-Jung-Un met totale controle is hij ook niet. Als zijn criminele piramidespel begint te wankelen, wankelt hij mee. En als hij op langere termijn bijvoorbeeld zijn olie en gas grotendeels niet meer kan verkopen aan de EU landen, kan hij zo 30% minder inkomsten per jaar krijgen, en dat is voor een economie amper groter dan die van de BeNeLux, een doodsteek. Het enige wat hij kan qua inkomsten, is de natuurlijke rijkdommen van zijn land verkrachten samen met zijn oliearchen vriendjes, ze maken zo goed als geen producten of diensten van enige exportwaarde. De enige die de telefoon dan nog opneemt is China, en dan is hij duidelijk niet de bovenliggende partij.

En Oekraïne heeft in 1990 met een royale meerderheid, >90%, in een democratisch referendum gekozen voor onafhankelijkheid, als oude SSR, dus als zelfstandig land, en dat is ook formeel zo geregeld bij de ontbinding van de oude Sovjet Unie. Diezelfde Sovjet Unie heeft het land zoals we het kennen na de 2e wereldoorlog zelf opgericht als SSR godbetert. Hij gedraagt zich als een knorrige boer, die 30 jaar na een ruilverkaveling die zijn eigen idee was, ineens zijn oude weiland toch weer terug wil. Hij kan zwammen wat hij wil, maar hij heeft geen historisch recht op ook maar een stukje Oekraïne, zijn argumenten zijn gecherrypickte snippertjes historie.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, alle narigheid maar even achter ons latend: goede morgen! Nu eerst even genieten van een goede bak koffie. Gaat iemand nog iets leuks doen vandaag?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Jep. Fiets voor een onderhoudsbeurtje wegbrengen. Maar of dat in de categorie 'leuk' valt? Ach, je bent er weer even uit, nietwaar?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het belooft goed weer te worden, dus dat wordt eerst lekker wandelen en daarna de tuin wat op orde brengen na de stormen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
23 feb 2022 08:18
Jep. Fiets voor een onderhoudsbeurtje wegbrengen. Maar of dat in de categorie 'leuk' valt? Ach, je bent er weer even uit, nietwaar?
Je moet er gewoon zelf iets leuks van maken ;)
breien schreef:
23 feb 2022 08:22
Werken.🗑🧹🪣
Idem hier. Geen straf als de zon lekker schijnt.
Lowieze schreef:
23 feb 2022 08:26
Het belooft goed weer te worden, dus dat wordt eerst lekker wandelen en daarna de tuin wat op orde brengen na de stormen.
Check. geniet ervan!

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
Vandaag weer voor het eerst proberen, na in de Kerstvakantie te zijn aangereden door een alhier vakantie vierende Geboren Amsterdammer :wink: en het herstel van de fiets icl. onderhoud, of het fietsen weer wil lukken.
Het weer is er goed voor en ik heb zo langzamerhand afkick verschijnselen en daar moet ik dringend iets aandoen.
Geniet allen van deze mooie zonder buien kans :D

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

scontra schreef:
23 feb 2022 10:11
witte angora schreef:
Vandaag weer voor het eerst proberen,
Gewoon doen, misschien valt het alleszins mee, of niet dan? En ja, het is perfect fietsweer. Bijna jammer dat ik met de bus terug naar huis moest. Maar ach, vanmiddag bij het ophalen een nieuwe kans op een stuk fietsen. :D

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik moet vandaag nog wat voorbereidingen doen omdat ik vanaf morgen een paar dagen van huis ben en aansluitend logees krijg die ik al drie jaar niet gezien heb. Qua planning niet zo handig, maar wel heel gezellig allemaal.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

fonsflons schreef:
23 feb 2022 11:38
scontra schreef:
23 feb 2022 10:11
door een alhier vakantie vierende Geboren Amsterdammer :wink:
?
!

moederslink

Mijzelf getrakteerd op 3 bossen prachtige tulpen, het voorjaar in huis :D .
En een kappertje en een gebakje :D .
En het strijkgoed weggewerkt ( hobby! :D )

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als strijken uw hobbie is kan ik dan mijn was bij u brengen? Doe ik er ook wekelijks een bosje tulpen en een gebakje bij.

moederslink

Mag hoor, ik ben de moeilijkste niet :lol: .
Maar dan niet een bosje, maar een royale bos bloemen.

moederslink

Mag Rusland nog wel meedoen bij het Songfestival in mei? 🤔🤫

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Hm ... ik denk dat het niet eens wordt uitgezonden in Rusland, want de inzending van Italië, de winnaars van het San Remo Festival, is een liefdesduet van twee zangers. Eentje kennen we al. Mahmood.

Plaats reactie