Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Nijogeth

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
28 feb 2022 19:42
Dit is de Russische propaganda.
Juist, Russische propaganda.

https://www.trouw.nl/nieuws/russische-t ... ~bd6a34c1/

https://www.ad.nl/buitenland/extreemrec ... ~ab33f02c/

En dit artikel van trouw geeft een korte samenvatting van de geschiedenis en de mogelijke drijfveer van Poetin:
https://www.trouw.nl/buitenland/wat-dri ... ~b8159691/

Techneut71

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Het is niet alleen Russische propaganda, maar ook FvD retoriek. Democratie in Rusland is echt GEEN democratie.
En trollen zitten overal, maar ook erg veel in Rusland, en hun vriendjes.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
28 feb 2022 20:46
Juist, Russische propaganda.
Ja. Gaat heel geraffineerd en sluipend. Zolang media sommige woorden 1 op 1 overnemen (bijvoorbeeld denazificatie), dringt die propaganda ongemerkt overal door, wat jouw artikelen keurig laten zien.

De 'geschiedenis' is zo oppervlakkig geschreven, dat het eigenlijk ver onder het gewone niveau van Trouw is. Kan beter, moet beter, maar vraagt meer tijd om er een krantenartikel van te maken. Artikel is van 22.02 en dat is voordat uit militaire oefeningen een oorlog werd.

Russisch als officiële taal (uit 2017) meldt niet de uitkomst, die in de praktijk heel anders werkt: men verstaat elkaar. Zo groot zijn de verschillen niet, vergelijkbaar met Vlaams en Hollands.

Putins drijfveren zijn speculatief. De economische motieven zijn wel geldig. Maar elke verwijzing naar Russische minderheden niet. Tijdens de USSR, vooral in de eerste tien jaar na WO2, was de bevolkingspolitiek erop gericht om zoveel mogelijk Russen in de niet-russische deelrepublieken te huisvesten en de vijfjarenplannen waren erop gericht alle deelrepublieken economisch afhankelijk van elkaar te maken. Concreet: Ukraine produceerde landbouwproducten, die in Rusland werden verwerkt en verder had de Donbass de zware industrie, was hofleverancier voor alle grote en zware industriële machines in de rest van de USSR. Het is Rusland niet gelukt deze inkomstenbron te vervangen na het uiteenvallen van de USSR.

Nu opkomen voor de zg. 'Russische minderheid' is niets anders dan het luchtkasteel herstel van de USSR najagen. Het uiteenvallen van de USSR mag je rustig vergelijken met het dekolonisatieproces, dat andere landen hebben doorgemaakt. Ging niet zonder pijn en moeite - als het om Indonesië gaat, ontkent Nederland het liefst dat het een oorlog was - maar het is wel gelukt. En hoe langer de voormalige koloniën onafhankelijk zijn, hoe beter het met die landen gaat. Ondanks semi-democratie, corruptie of af en toe een verdwaalde absoluut heerser.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als Brabant overspoeld zou worden met Vlamingen, wil dat nog niet zeggen, dat zij bij België horen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
28 feb 2022 14:25
Hoe meer je erover nadenkt, hoe meer ik het idee heb dat we ons er vooral niet mee moeten gaan bemoeien. Geen sancties niets, laat ze het zelf maar oplossen. En als we iets doen, dan moeten we Oekraïne uiteindelijk toch opdelen. Oost Oekraïne als eigen soevereine staat, om een buffer te zijn tussen Oekraïne en Rusland en om de bevolking daar te beschermen tegen de Oekraïense regering, die ze al sinds 2014 aan het achterstellen is. En vooral accepteren dat Oekraïne ook met Rusland handel kan drijven, zoals wij dat ook met Oekraïne kunnen doen. Zonder verdragen, gewoon als normale landen met elkaar omgaan.

Als je alleen al kijkt wat er voor regering in Oekraïne zit nu, dan kun je moeilijk zeggen dat we die moeten steunen. Op een onrechtmatige manier aan de macht gekomen, verkiezingen zonder dat het echt verkiezingen zijn (aangezien ongeveer een derde de regering niet erkent en dus niet stemt), de grote aantallen extreemrechtse groeperingen die geweld niet schuwen en vinger in de pap hebben bij Zelensky.

Daarbij kun je ook concluderen dat Rusland zichzelf ook enigszins aan het verdedigen is. De Baltische staten die lid zijn geworden van de NAVO, de VS die Georgië voorziet van wapens in de strijd tegen Georgiërs met een Russische achtergrond die voor een eigen staat strijden (Abchazië en Zuid Ossetie) en dan krijg je nu dadelijk ook nog Amerika in de achtertuin als Oekraïne meer richting het westen gaat. Ergens is er wel enigszins veel fout gegaan, wat uiteindelijk tot een militaire inval en vele doden leidt.

Daarom denk ik dat we als westen zijnde gewoon onze handen van Oekraïne af moeten trekken. Handel mee drijven ok, maar vooral niet proberen bij Rusland weg te houden. Laat ze maar lekker zaken doen met Rusland en zaken doen met Europa, waarom moet dat altijd maar 1 kant op? Het is een beetje als we hier in Nederland veel handel drijven met Duitsland, dat we dan niet meer veel mogen handelen met België. Niet omdat de Belgen en de Duitsers problemen zouden hebben, maar omdat Amerika 1 van de 2 niet mag.

Misschien moeten we ook onze samenwerking met de VS wat laten bekoelen. Dat land wil ons veel te veel besturen. Zo hebben Nederlandse bedrijven daar met extra regels te maken omtrent handel, omdat ze toevallig ook aan bedrijven in China, Rusland of Iran leveren. Misschien moeten we ons niet teveel bemoeien met de ruzies die de VS overal heeft.

Persoonlijk denk ik dat we weer een koude oorlog gaan krijgen en wat mij betreft kiezen we geen partij in deze. Het beste is als wij als Europa een eigen blok vormen en Amerika, Rusland en China gewoon als compleet gelijkwaardig aan elkaar behandelen.
Oekraïne is een soeverein land . Na de 2e wereldoorlog is het als een van de SSR's van de USSR zo opgericht daarbinnen, en bij de opsplitsing in 1991 van die laatste entiteit, door middel van de Belovezh akoorden is het en los land geworden. Dit conform de wens van ~90% van de toenmalige inwoners, en geaccepteerd/geratificeerd door alle democratieën in de rest van de wereld, inclusief de Rusland en de Russische federatie waarin zijn tesamen met oa Wit-Rusland in achterbleven.

Oekraïne had, en heeft, geen ambitie om te vechten met Rusland om wat dan ook. In dat kader, vraag je eens af waarom al die voormalige SSR's zo naar het westen/de EU leunen, en niet naar Rusland? Het feit dat we als EU de inwoners van die landen een op alle fronten betere kwaliteit van leven kunnen bieden, zal er vast mee te maken hebben.

Het enige wat Putler zijn mensen heeft getoond, is hoe je je natuurlijke rijkdommen kan prostitueren en het geld door kan sluizen naar rekeningen in Zwitserland en Liechtenstein.

Dit is zo'n geval waar er geen groot grijs gebied is om in te schuilen, VOC mentaliteit a gogo. Het is zwart/wit, ofwel je bent voor democratie, zelfbeschikking en globale samenwerking om problemen het hoofd te bieden, of je bent voor een kleptomane dictator met misplaatste historische grandeur sentimenten, die woonwijken met vrouwen en kinderen bestookt met zwaar geschut, en zelfs net als in Groshny eerder, met thermobarische wapens. Zegmaar nog slechts een treetje onder kernwapens qua verwoestende kracht.

Wat jij schrijft is net zoiets als tegen een vrouw zeggen dat ze even rustig moet blijven liggen, zodat de verkrachting voor beiden zo soepel mogelijk gaat, en dat je elkaar erna toch nooit meer treft.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het verbaast me een beetje, dat toen er gereageerd moest worden, dat er niet gereageerd werd, nu moeten we alle verhalen horen hoe goed de landen zijn wat ze nu allemaal doen.
Je maakt mij eigenlijk niet wijs dat ze dit niet zagen aankomen. Geen enkele veiligheidsdienst heeft dit zien aankomen?

sjohie

Onkruid71 schreef:
01 mar 2022 08:21
Het verbaast me een beetje, dat toen er gereageerd moest worden, dat er niet gereageerd werd, nu moeten we alle verhalen horen hoe goed de landen zijn wat ze nu allemaal doen.
Je maakt mij eigenlijk niet wijs dat ze dit niet zagen aankomen. Geen enkele veiligheidsdienst heeft dit zien aankomen?
Amerika heeft het tot op een dag nauwkeurig voorspeld meen ik. Wij hier in West-Europa waren denk ik te lang in ontkenning, het concept van een leider die de veiligheid en stabiliteit van het eigen land te grabbel gooit voor een misplaatst gevoel van oude grandeur, is iets wat we niet echt konden, of wilden bevatten. Ook ik dacht totdat het begon, dat het bij wat extra geklier in de Donbas regio zou blijven, en dat Putler het lucratieve prostitueren van zijn natuurlijke rijkdommen, niet in gevaar zou willen brengen.

En we keken ook wel wat ala chicken little naar de VS volgens mij, die massavernietigingswapens in Irak waren immers ook wel érg lastig te vinden.

Jablan
Contacteer:

@Onkruid: Die van de VS wel, maar het ging het voorstellingsvermogen van de andere staten te boven.

*

Zoon: Putin heeft Corona verjaagd.

Man: Putin kopieert Slobodan Milosević.
Ik: Echt? Dan hopen dat het net zo afloopt. Leider dood en het land kleiner.

(Na elke ronde 'Groot-Servië' scheidde zich weer een gebied af. En qua mafiagehalte aan de top strijden Servië en Rusland om de eerste plek.)

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
01 mar 2022 08:13
Oekraïne is een soeverein land . Na de 2e wereldoorlog is het als een van de SSR's van de USSR zo opgericht daarbinnen, en bij de opsplitsing in 1991 van die laatste entiteit, door middel van de Belovezh akoorden is het en los land geworden. Dit conform de wens van ~90% van de toenmalige inwoners, en geaccepteerd/geratificeerd door alle democratieën in de rest van de wereld, inclusief de Rusland en de Russische federatie waarin zijn tesamen met oa Wit-Rusland in achterbleven.
Ik kwam gisteravond dankzij de tijdlijn van een connectie dit artikel (Oorlog in Europa. Oorzaak en gevolgen) tegen. Nog geen tijd gehad om het goed te lezen en op waarde te schatten, ga er nog even goed naar kijken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
01 mar 2022 08:33
Amerika heeft het tot op een dag nauwkeurig voorspeld meen ik.
Riep Biden niet al dagenlang dat het NU zou gebeuren?
Jablan schreef:
01 mar 2022 08:35
Man: Putin kopieert Slobodan Milosević.
Ik: Echt? Dan hopen dat het net zo afloopt. Leider dood en het land kleiner.
Ik help het je hopen Jablan!

Jablan
Contacteer:

Familie is eensgezind in de beoordeling van de ontwikkelingen. Elke ratio ontbreekt. Snelle oplossing moet vanuit het Russische leger komen door Putin af te zetten of te vermoorden. Dat leger is ook voorgelogen - ze zouden alleen op oefening gaan, niet de Ukraine binnenvallen.

Edit: bedankt voor het artikel van Independent. Zeker het lezen waard, al staan er fouten in. Alleen de drie Baltische staten waren deel van de USSR, andere Oost-Europese landen satellietstaten binnen het Warschaupact (behalve Joegoslavië).
Laatst gewijzigd door Jablan op 01 mar 2022 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie

Moneyman schreef:
01 mar 2022 08:42
sjohie schreef:
01 mar 2022 08:13
Ik kwam gisteravond dankzij de tijdlijn van een connectie dit artikel (Oorlog in Europa. Oorzaak en gevolgen) tegen. Nog geen tijd gehad om het goed te lezen en op waarde te schatten, ga er nog even goed naar kijken.
Nou, daarin lees ik oa "Het bewijs hiervoor wordt ook geleverd door de massale keus voor het Pfizer vaccin", dus ik zou even een pak Jozo meenemen voor tijdens het lezen. Er worden wel heel veel losse snippertjes tot een allesomvattende visie samengeplakt in dat artikel naar mijn mening.

Hun artikel over stikstof leest ook alsof het eerst even langs de BBB en ForFarmers is gegaan.

Jablan
Contacteer:

En Gerhard Schröder is 180 graden omgedraaid, ook deze vriend van Putin heeft de inval veroordeeld en toegegeven, dat hij zich heeft vergist.
Laatst gewijzigd door Jablan op 01 mar 2022 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

de oplossing moet komen van het russische leger
Blijf vooral dromen en hopen.
Een mooie reden om vooral niets te doen hier en verder door te blijven gaan met belangrijker zaken zoals klimaatdrammen, invoering van genderneutrale wc's, excuses voor het verleden wat de batavieren in 2000 voor christus allemaal wel of niet gedaan hebben, en discussies over de afschaffing van die nare rascistische paashaas.

Jablan
Contacteer:

Juist een reden om wel wat te doen, Deltoer ;)

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, eigenlijk is dit de huiskamer. Dus, voor als iemand de Oekraïne-berichten even zat is en het hoofd even wil ontluchten, iets heel anders:

https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
01 mar 2022 09:02
Snelle oplossing moet vanuit het Russische leger komen door Putin af te zetten of te vermoorden.
Als ik de bijbelse voorspellingen goed interpreteer is dat precies wat er gaat gebeuren - maar nu nog niet, nog lang niet. Het lijkt dan ook niet te gaan om 'gewone' militairen, maar eerder vertrouwelingen, personen die hem altijd steunden.

Jablan
Contacteer:

Afwachten ... en ondertussen neem ik je link ter harte: de lente beleven.

Lady1234

Volgens mij heeft Nostradamus alles voorspeld.😁

Lady1234

Kleine vooruitgang bij de belastingdienst. Er wordt nu eindelijk vermeld dat als je geen of nauwelijks belasting hoeft te betalen en je hebt medische kosten, dat het dan toch verstandig is om aangifte te doen, omdat je dan wellicht nog wat terugkrijgt via de TSZ.

Plaats reactie