Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
JornM
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:25

Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door JornM »

Denk hierbij aan:
- Het aanvragen van een label
- Het zoeken naar een energieadviseur
- De prijs van een energielabel
- De woningopname door de energieadviseur

150747
Berichten: 245
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door 150747 »

Wat te denken aan een verbetering aan je woning waarbij je weer in de buidel mag tasten.
Dit zou mogelijk moeten zijn om kosteloos je energielabel aan te passen.
Nu kost het geld aan de aanpassingen en je krijgt in principe een "boete" achterop.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is toch alleen maar nodig bij verkoop van de woning.

Cro
Berichten: 2146
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door Cro »

150747 schreef:
09 mar 2022 10:22
Wat te denken aan een verbetering aan je woning waarbij je weer in de buidel mag tasten.
Dit zou mogelijk moeten zijn om kosteloos je energielabel aan te passen.
Nu kost het geld aan de aanpassingen en je krijgt in principe een "boete" achterop.
Je hoeft toch helemaal niet continu het label aan te passen. Dit hoeft alleen bij oplevering, nieuwe verhuur of verkoop, althans dat is wat de rijksoverheid aangeeft. Je lijkt dus te kunnen volstaan met het updaten van het label vlak voor dat je de woning gaat verkopen.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door sjohie »

Geen ervaring mee, wij hebben het default "G" label nog staan wat we bij de invoering toebedeeld kregen. Klopt geen jota van, want vloerisolatie, spouwmuurisolatie, en bijvoorbeeld dubbel glas, maar een vraag ik wel aan, als we ooit besluiten dit huis te verkopen, eerder hebben we het niet nodig.

Erthanax
Berichten: 10063
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het lijkt me wel belangrijk om bv offertes, facturen, documentatie, en eventueel foto's van de werkzaamheden goed te bewaren.

150747
Berichten: 245
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door 150747 »

Energielabel voor uw woning 10 jaar geldig

Een energielabel is 10 jaar geldig. De ‘geldig tot’-datum staat vermeld op het label. Er is geen verplichting om geldige energielabels te vervangen als de bepalingsmethode verandert. Ook worden al geldige energielabels niet omgezet op het moment dat de bepalingsmethode verandert. Als op het moment van verhuur of verkoop de geldigheidsdatum van een energielabel is overschreden, vraagt u een nieuw energielabel aan.

Staat bij de RVD dus wel kosten op termijn.
Wij hebben het label al diverse jaren, zeg maar vanaf het "gratis"begin.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:
09 mar 2022 10:51
Het lijkt me wel belangrijk om bv offertes, facturen, documentatie, en eventueel foto's van de werkzaamheden goed te bewaren.
Van wat wij zelf hebben laten doen, hebben we die ook, maar van eerder werk door de vorige eigenaar, is dat er niet meer helaas. Je ziet bijvoorbeeld nog wel vaag de gaten van de spouwmuurisolatie, en de buren die er al langer wonen hebben het zien gebeuren, maar dat zal voor het verkrijgen van het keurmerk, vml niet afdoende zijn.

DeetjeB
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:41

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door DeetjeB »

ik heb het 1,5jaar geleden online gedaan, kon toen nog voor een tientje en 10 jaar geldig, dus waarom niet?
onlangs was er een aanbod via de provincie Limburg. Volta kwam gratis een energie-check uitvoeren. een mannetje heeft 2uur rond gelopen, foto's gemaakt en alles opgemeten. Achteraf bleek dat hij een rapport voor het energielabel opmaakt. uitslag was hetzelfde als wat ik zelf ingevuld had. Ik heb er niets voor hoeven te betalen - subsidie provincie. Je krijgt het rapport per mail en er staan standaard tips in. In de mail staat wel dat Volta contact gaat opnemen met me, ze willen dan natuurlijk een aanbod doen voor het nemen/plaatsen en energie-besparende maatregelen. Maar als je voor het opstellen van een energielabel moet betalen zou ik het alleen doen als het nodig is (verkoop-verhuur0

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door jonis »

Je loopt het risico een boete te krijgen als je geen geldig label hebt. Boete bedraagt 435,-
Label kost gemiddeld 300,-
Als eigenaar kan ik voor 135,- natuurlijk wel een gokje wagen, overwaarde ruim voldoende.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
09 mar 2022 16:43
Je loopt het risico een boete te krijgen als je geen geldig label hebt.
Alleen als je je woning wilt verkopen of verhuren. Als "zittend" eigenaar loop je dus al helemaal geen risico.

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
09 mar 2022 16:49
Alleen als je je woning wilt verkopen of verhuren. Als "zittend" eigenaar loop je dus al helemaal geen risico.
Als zittend eigenaar, terugkijkend op mijn post, begrijp ik dat je soms niet duidelijk genoeg kunt zijn.
Maar als ik topic gewoon vanaf start doorlees, wat ik deed voor mijn post, was dat wel duidelijk toch: alleen bij verkoop/verhuur nodig.
Ik heb het niet, nooit gehad, nul interessant, afhankelijk tzt omstandigheden verkoop waag ik wel de gok.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar welke gok waagt u dan? U zult toch een paar jaar geleden dat voorlopige energielabel gehad hebben?

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door jonis »

Welke gok?
Het aanvragen van een vernieuwd zuiniger label, ik steek daar geen onnodig geld/energie in bij verkoop ; gokje van zo'n 135,- potentiele boete versus kosten.
Hooguit risico op boete versus zekere kosten bij keuring.
Ik heb mijn huis sinds 2000.
Ik zou niet eens weten wat mijn voorlopig label was, bij rijksoverheid tonen ze het voorlopig label van voor 2015 ook niet meer.
De energienota spreekt voor zich.

Consumentt
Berichten: 758
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door Consumentt »

Bij verkoop zonder label is er geen sprake van gokken.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert op de aanwezigheid van een geldig energielabel bij de verkoop, verhuur en oplevering van gebouwen.
Zij krijgen oa van het kadaster input van transacties.
En ik kan me ook voorstellen dat de makelaars de transactie aanhouden totdat er een label aanwezig is.

En reken er maar vast op dat tzt het label ook verplicht wordt zonder overdracht of verhuur. De regeldrang van de overheid en de EU wordt immers steeds groter. Steeds meer verplichtingen en verboden.

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door jonis »

Je kunt ook gewoon zonder makelaar verkopen, bij verkoop ooit kijk ik of ik 1st iemand blij kan maken voordat ik de hoofdprijs aan een vreemde ga vragen.
De vraag is of er een 100% controle is, die duidelijkheid wordt niet verschaft.
Dus wel een gok; boete van 435,- .....misschien.

Verplichting zonder overdracht?
😄

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door bupaul »

Er zijn verschillende reacties van mensen die de boete accepteren alleen is het label verplicht. Je krijgt dan een boete en moet ook het label nog verplicht aanvragen.
Dus EN boete, EN label kosten.
Ik zou het echter alleen bij verkoop/verhuur doen omdat het eerder geen toegevoegde waarde heeft.

jonis
Berichten: 2833
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door jonis »

Eigenaren die geen geldig energielabel hebben geregeld bij verkoop van hun woning lopen het risico hiervoor een boete te krijgen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
Er staat niet ; krijgen, ik zie alleen een risico.
De verplichting alsnog label aanvragen wil ik wel eens van je zien, die zie ik nl niet terug. Ilent.nl

rvjapio
Berichten: 1025
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Fluitje van een cent: Een jaar geleden gedaan, net voor de miljoenen kostende poespas van zogenaamde adviesbureaus en hoge kosten.
Ik kon kiezen uit wel tien adviseurs. De mijne rekende 4 euro maar heeft nooit een rekening gestuurd. Indienen van paperassen, controle op paper gedaan. Deskundige man. Binnen een dag antwoord en klaar. Van G naar C en terechte reactie dat als ik van mijn geïsoleerde spouwmuur de dikte niet kon aantonen het geen B zou worden.

philovangasselt
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2019 12:18

Re: Wat is uw ervaring met het verkrijgen van een energielabel voor uw woning?

Ongelezen bericht door philovangasselt »

Het aanvragen van een label ging toen in 2020 nog gemakkelijk.
Je vult een lijst in op je computer, zoekt er een adviseur bij (alle vrije mensen te zien met naam en tarief). Geeft op wat je aan energiebesparende zaken hebt en dient het in. Een paar weken later had ik mijn nieuwe label.
De prijs van een energielabel kon je zelf bepalen adhv de tarieven van de adviseurs
Een woningopname door de energieadviseur heb ik niet gehad. Ik heb zelf alles opgeschreven en met foto's onderbouwd.

Gesloten