'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Henk Boersma
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2022 11:30

'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door Henk Boersma »

Ben al 10 jaar bezig en uiteindelijk in het gelijk gesteld door het Gerechtshof, artikel 12 procedure.

Kort wat er is voorgevallen:
Met mijn Mercedes busje een aanrijding gehad met een auto, deze lette niet op en botste tegen mij, gelukkig alleen maar blikschade, beide alleen WA verzekerd.
Politie ter plaatse en ze zijn weer weggegaan, kwestie van verzekeringswerk.
Mijn verzekering gaf mij gelijk en de verzekering van de tegenpartij gaf mij ongelijk, omdat er een proces-verbaal was opgemaakt door een politieagent en deze had een heel ander verhaal van gemaakt.

Kreeg de proces verbaal te zien en kwam erachter dat het proces-verbaal niet was opgemaakt door een politieagent die ter plekke waren gekomen.

Bij het ongeluk nam de tegenpartij contact op met iemand, deze kwam ook ter plaatse, dus heeft het ongeluk niet zien gebeuren.
Hij heeft achteraf een heel mooi proces-verbaal opgemaakt en naar de verzekeringsmaatschappij opgestuurd van de tegenpartij. Deze betaalde mijn schade niet uit, mijn verzekering betaalde de tegenpartij niet uit, omdat ik in het gelijk stond volgens mijn verzekeringsmaatschappij.
Foto's, getuige-verklaring en het bewijs dat het proces-verbaal niet was opgemaakt door een agent die dienst had, was niet voldoende om mijn gelijk te halen bij de verzekeringsmaatschappij, waarom: vriendjespolitiek!

Na aangifte van valsheid in geschrifte en klachten bij zijn werkgever (politie) werd ik niet gehoord, naar mijn mening letterlijk in de doofpot proberen te stoppen en alles proberen te vertragen.
Wat ik met deze zaak allemaal heb gezien, is niet met een pen te beschrijven, naar mijn mening vele vriendjespolitiek binnen de politie en de verzekeringsmaatschappij.

Artikel 12 procedure gestart en heb deze gewonnen, agent moet vervolgd worden, heb verder zonder advocaat geprocedeerd.

Nu een oproep gekregen van het OM of ik schadevergoeding/smartengeld wil, de agent moet nog voorkomen.
Moet dit dus invullen via een formulier.
Schade aan mijn bus wil ik dus compleet vergoed hebben, daar zijn papieren van.
Maar wat kan ik vragen voor smartengeld, hoeveel? (10 jaar bezig).
Wat kan ik nog meer eisen, waar heb ik recht op?

J. Deltoer
Berichten: 3167
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wat een verhaal. Grote klasse dat u hebt doorgezet en zo lang hebt volgehouden. Zo zie je, we wijzen in nederland graag naar anderen qua corruptie en vriendjespolitiek, maar hier is ook nog genoeg braakliggend terrein.
Ik zou zo veel mogelijk posten toevoegen (bestede tijd, gemaakte kosten, invloed van stress, enz), in de wetenschap echter dat in nederland de toekenningen aan smartegeld meestal laag zijn en het meeste dus geschrapt gaan worden.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou de kosten claimen die u gehad hebt en € 1,00 smartengeld.

Moneyman
Berichten: 30344
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Laat je adviseren door een terzake kundige advocaat. En houd in gedachten dat je in een strafzaak meestal slechts heel simpele, concrete schade vergoed krijgt. Aan immateriële schade komt men meestal niet toe, tenzij er heel harde aantoonbare schade is (bijv. overspannenheid die tot werkeloosheid heeft geleid).

Als je meer of ingewikkelder schade vergoed wilt zien, moet je daar gewoon zelf een civiele procedure voor opstarten. Oftewel: overspeel je hand nu niet, want dan krijg je het deksel op je neus.

Zie ook hier.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... lachtoffer


Moneyman
Berichten: 30344
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door Moneyman »

En als je er niet voor wilt betalen: gebruik de zoekfunctie hier.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door k2p »

Henk Boersma schreef:
08 mar 2022 12:12
Nu een oproep gekregen van het OM of ik schadevergoeding/smartengeld wil, de agent moet nog voorkomen.
Moet dit dus invullen via een formulier.
Schade aan mijn bus wil ik dus compleet vergoed hebben, daar zijn papieren van.
Maar wat kan ik vragen voor smartengeld, hoeveel? (10 jaar bezig).
Wat kan ik nog meer eisen, waar heb ik recht op?
Begin eerst met de vraag welk leed je hebt meegemaakt. Als je dat niet in woorden kan uitdrukken, zal het waarschijnlijk ook niet lukken dit in een bedrag uit te drukken. De te berekenen (wettelijke) rente op de uitgestelde schadevergoeding van het voertuig zal waarschijnlijk interessanter zijn.

Kun je zeggen in welke orde van grootte de oorspronkelijke schade was? Als dit in de vele duizenden euro's liep, zou je het misschien wel kunnen zoeken in smartengeld. Zie bijvoorbeeld de kinderopvangtoeslag-affaire, waar een aanvullende schadevergoeding werd gegeven aan ouders met véél onterechte kosten. Maar let wel, dit kwam niet zozeer uit de wet, maar van de politiek.

juliomariner
Berichten: 4927
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als ik uw verhaal goed begrijp hebt u de artikel 12 procedure gewonnen dus het OM moet de agent vervolgen. De agent is toch nogniet veroordeeld. Het OM informeerd nu naar de schade die u hebt geleden zodat die meegenomen kan worden in de strafeis. Volgens mij bent u dus eigenlijk helemaal nog niet in het gelijk gesteld voor de eigenlijke zaak (meineed door de agent) maar vond het gerechtshof dat er voldoende aanwijzingen waren dat het OM moet vervolgen maar de uitslag van die rechtzaak is nog helemaal niet zeker.
Mijn advies in deze is dus verkoop de huid niet voor de beer is geschoten.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
10 mar 2022 09:31
Ik zou de kosten claimen die u gehad hebt en € 1,00 smartengeld.
Dit lijkt mij de beste optie.
Een serieus bedrag aan Smartegeld vragen zal ofwel niks opleveren, ofwel een nieuw (civiel) traject van 10 jaar.
Tevreden zijn met een overwinning en een ijsje gaan eten van die euro lijkt me een beter idee.

Nijogeth
Berichten: 10135
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
10 mar 2022 09:38
En houd in gedachten dat je in een strafzaak meestal slechts heel simpele, concrete schade vergoed krijgt. Aan immateriële schade komt men meestal niet toe, tenzij er heel harde aantoonbare schade is (bijv. overspannenheid die tot werkeloosheid heeft geleid).
Geldt dat ook voor tijd die je er zelf in hebt gestoken?

juliomariner
Berichten: 4927
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door juliomariner »

breien schreef:
11 mar 2022 16:28


Voor een ijsje moet men wel twee euro smartengeld vragen.
of met 1 bolletje genoegen nemen

Moneyman
Berichten: 30344
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
11 mar 2022 16:26
Moneyman schreef:
10 mar 2022 09:38
En houd in gedachten dat je in een strafzaak meestal slechts heel simpele, concrete schade vergoed krijgt. Aan immateriële schade komt men meestal niet toe, tenzij er heel harde aantoonbare schade is (bijv. overspannenheid die tot werkeloosheid heeft geleid).
Geldt dat ook voor tijd die je er zelf in hebt gestoken?
Nee, eigenlijk nooit.

Har45
Berichten: 494
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door Har45 »

In beginsel blijven de uren die een procespartij steekt in de behandeling van zijn eigen procedure - overleg met zijn advocaat, het opzoeken van stukken, het bijwonen van zittingen e.d. - voor zijn eigen rekening en is er geen aanleiding deze uren als kosten ten laste van de wederpartij te brengen.

john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door john46 »

rechtzaak gevoerd over leeftijdsdiscriminatie bij sollicitatie, schikking was eerst 5000 rechter in hoger beroep van het te hoog uiteindelijk 1500. wellicht heeft u hier iets aan

Prawo
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2017 17:56

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door Prawo »

Het lijkt verstandig nu wèl een letselschadeadvocaat in te schakelen voor advies.
Uw eigen tijd krijgt u niet vergoed (wel uw telefoonkosten met bijv. de verzekeringsmaatschappij), die van de advocaat wèl, dat is onderdeel van uw schade en zal die advocaat verder regelen zodat u die doorgaans niet hoeft voor te schieten.

In hoeverre heeft dit voorval gevolgen gehad voor uw eigen risico gedurende die tien jaar? Dat is directe schade.

Voor smartengeld zou ik iets noemen als € 400 per jaar, over te maken naar giro 555.

Weet overigens dat die agent op kosten van de belastingbetaler via zijn baas een dure advocaat kan inschakelen (en dat waarschijnlijk al deed voor de art. 12 procedure).

ChrisCox1952
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2017 19:36

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door ChrisCox1952 »

Laat tegenpartij voorstel doen voor schadevergoeding

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door WZZ »

Julio Mariner heeft gelijk, op grond van artikel 12 heeft het Gerechtshof het OM opdracht gegeven vervolging in te stellen. Dat wil alleen zeggen dat er een rechtszitting komt, maar wil nog allerminst zeggen dat dit leidt tot een veroordeling. Bij een vervolging moet het OM de aangever vragen of hij schadevergoeding en/of smartengeld wil. Je voegt je dan in het proces. Dat is dus gebeurd, niet meer dan dat. Succes.

Jan Wijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jan 2022 11:57

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door Jan Wijn »

Smartegeld is onzin en zo kijken de meeste rechters er gelukkig ook naar. Het is niet te bepalen of je smart hebt gehad, en dan nog, smart hoort bij het leven. Het is iets anders wanneer je geldelijke schade hebt geleden doordat je niet meer goed kon functioneren bv op je werk.

Moneyman
Berichten: 30344
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Valse proces-verbaal' van agent, rechtszaak gewonnen: wat kan ik eisen (smartengeld)?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jan Wijn schreef:
14 mar 2022 01:12
Het is niet te bepalen of je smart hebt gehad, en dan nog, smart hoort bij het leven.
Het is hier gelukkig geen Amerika, maar jouw statement is wel heel erg kort door de bocht - en onjuist.

Gesloten