Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door sjohie »

snuffel1 schreef:
22 mar 2022 14:19
Eigenlijk oud nieuws want jaren geleden was al bekend dat de mediabox op standby veel stroom gebruikte. Nu de elektra prijzen de pan uit rijzen is dat oude nieuws weer actueel geworden. Het enige voordeel van zo'n box is dat er programma's mee opgenomen kunnen worden en voor de rest zijn ze onhandig tenminste dat is mijn mening. Toen Ziggo de CI+ module uitbracht kon die toen alleen voor een extra toestel geleverd worden maar later werd het ook mogelijk om de mediabox om te ruilen voor zo'n CI+ module en dat was voor mij de kans om van die mediabox af te komen. Oké on demand en opnemen gaat niet maar mijn tv heeft een optie om middels een externe schijf programma's op te nemen of middels de smartfunctie programma's terug te kijken. Ik vraag me daarom af of een mediabox nog wel noodzakelijk is omdat de meeste tv's al aan internet hangen er volop gestreamd wordt en een CI+ module uitermate geschikt is om simpel tv te kijken want niets geen gedoe met afstandsbedieningen op tafel enkel die van de tv die je bedient voor de zenderkeuze net als toen er nog geen mediaboxen bestonden.
Wij hebben de CI+ module ingeruild voor een decoder ivm het terug kunnen zien van afleveringen etc, maar we, naja ik, wist van te voren van het stroomverbruik van de MediaXL box, dus dit was voor ons niks nieuws. En zoals ik al schreef, wij gebruiken de eco-mode, dus dan valt het lekverbruik wel wat mee.

Ben benieuwd wat het kastje van KPN gaat doen straks als we overgestapt zijn.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door reggie2 »

G.I. Jane schreef:
22 mar 2022 10:03


Dan heb je mazzel, wij krijgen als trouwe klant nooit eens een aanbieding...
En wij zijn al klant van het eerste uur, Chello internet in het toen nog kleine UPC gebied.


Gewoon ze opbellen dan geven ze vaste klanten ook korting, wij krijgen het jaarlijks door te bellen

avis0001
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2022 16:18

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door avis0001 »

Blijkt dat Ziggo z'n eigen "sustainability" paragraaf niet serieus neemt. Op 5 december 2015 al een brief gestuurd naar aanleiding van het hoge energieverbruik (53 watt) van de Horizon Media Box SMT-G7400. Samen met het Technicolor modem was het verbruik 70 watt. Aangegeven dat er nog een wereld in CO2 reductie viel te winnen. Resultaat: geen reactie van Ziggo noch van de Consumentenbond die ik een kopie van de brief had gestuurd met het verzoek het stroomverbruik mee te nemen in hun beoordeling.

Moneyman
Berichten: 30446
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
22 mar 2022 16:17
G.I. Jane schreef:
22 mar 2022 10:03
Dan heb je mazzel, wij krijgen als trouwe klant nooit eens een aanbieding... En wij zijn al klant van het eerste uur, Chello internet in het toen nog kleine UPC gebied.
Gewoon ze opbellen dan geven ze vaste klanten ook korting, wij krijgen het jaarlijks door te bellen
Da's inderdaad een goede tip, die je bij langer lopende abonnementen een hoop geld kan besparen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Precies, wij hebben tot komende maand nog van 26 euro, daarna weer gewoon tarief het komende half jaar. 46 euro.

ACRijkhof
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2011 21:07

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door ACRijkhof »

Radar is toch niet korrect in de kosten berekening voor het stroongebruik van het Ziggo TV modem.
1/ De kostprijs van 1 kWh is voor de kleingebruiker €0,23 (mogelijk hoger i.v.m. gestegen energiekosten) maar geen €0,63.
2/ Het aan u opgegeven stroomverbruik, gemeten door een gebruiker, is lang niet hetgeen ik meet. De aangever heeft waarschijnlijk de z.g. power factor (cos Phi) verward met het stroonverbruik in Ampere.

Mijn metingen zijn als volgt:
0,02 Amp Cos Phi 0,62. Bij 230VAC is dat 28Watt (wel hoog maar niet alarmerend)
per jaar 24x365 uur komt dat uit op 7860x28 / 1000 = 24,5 kWh
kosten: 24,5 x €0,23 = €5,6 per jaar.

NB. Het verbruik van de Ziggo Internet modem is €11,7 per jaar.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Je vindt jouw eigen bericht leuk??

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Jablan »

snuffel1 schreef:
22 mar 2022 16:29
Terugkijken van programma's kan met een smart tv ook maar enkel de publieke zenders komen er voor in aanmerking. De commerciële zenders hangen er een abonnement aan want dat levert geld op. Voor zover ik weet is een kastje van KPN geschikt voor één tv en voor een tweede tv dient weer een kastje bijbesteld te worden die ook weer stroom af gaat nemen. Twee kastjes op standby laten staan kost meer stroom dan de Ziggo mediabox die vaak in de huiskamer staat omdat andere tv's indien voor digitale ontvangst geschikt op de bestaande antennekabel aangesloten kunnen worden.
Meende iets uit het item te hebben onthouden: KPN-kastje verbruikt ongeveer 10% van het Ziggo-kastje in de standby-modus.

Ik vraag mij eerder af waarom je programma's zou willen opnemen als je ze ook gewoon terug kunt kijken via het menu van de tv-ontvanger of via een mediatheek als NPO-Start/Videoland/NL-Ziet.

Onkruid71
Berichten: 2877
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Jablan schreef:
22 mar 2022 19:39
snuffel1 schreef:
22 mar 2022 16:29
Terugkijken van programma's kan met een smart tv ook maar enkel de publieke zenders komen er voor in aanmerking. De commerciële zenders hangen er een abonnement aan want dat levert geld op. Voor zover ik weet is een kastje van KPN geschikt voor één tv en voor een tweede tv dient weer een kastje bijbesteld te worden die ook weer stroom af gaat nemen. Twee kastjes op standby laten staan kost meer stroom dan de Ziggo mediabox die vaak in de huiskamer staat omdat andere tv's indien voor digitale ontvangst geschikt op de bestaande antennekabel aangesloten kunnen worden.
Meende iets uit het item te hebben onthouden: KPN-kastje verbruikt ongeveer 10% van het Ziggo-kastje in de standby-modus.

Ik vraag mij eerder af waarom je programma's zou willen opnemen als je ze ook gewoon terug kunt kijken via het menu van de tv-ontvanger of via een mediatheek als NPO-Start/Videoland/NL-Ziet.
Bij sommige zenders kun je de reclame niet vooruitspoelen. En opnemen staat alles netjes overzichtelijk.

Lady1234
Berichten: 27342
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om de reclame vooruit te kunnen spoelen, moet men het programma eerst helemaal opgenomen hebben, dus gaan kijken vanuit opname, niet vanuit uitgesteld.

Ghell58
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2022 21:25

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Ghell58 »

Onze kat was dol op het kastje, lekker warm. Lag er constant op. Nu, bij de next niet meer

renevangroen
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2021 16:59

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door renevangroen »

Is de mediabox xl hetzelfde als de horizonbox?

ZeerPrivé
Berichten: 5770
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

renevangroen schreef:
22 mar 2022 21:52
Is de mediabox xl hetzelfde als de horizonbox?
Ja, de naam is gewijzigd in Mediabox XL.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:
22 mar 2022 20:37
Om de reclame vooruit te kunnen spoelen, moet men het programma eerst helemaal opgenomen hebben, dus gaan kijken vanuit opname, niet vanuit uitgesteld.
Het blijkt ook mogelijk om tijdens de uitzending zelf al de reclame door te spoelen.
Voorbeeldje: een film begint om 20:30 uur en eindigt om 23:00 uur. Dan weet je van tevoren al dat er minstens 4 reclameblokken komen, samen ongeveer een klein half uur. Als de film begint druk je meteen op pauze en je begint pas om 21:00 uur met kijken. Dan kun je ieder reclameblok snel doorspoelen, ieder half uur loopt je 7 minuten in en je bent dan nog steeds rond 23:00 uur klaar, misschien een paar minuten later omdat doorspoelen ook tijd kost.

peter17111962
Berichten: 614
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ik houd het maar bij mijn Humax 5300 die ik op "energiebesparing aan" heb ingesteld. Verbruik is nu minder dan
1 Watt. Opnemen doe ik toch nooit en interactief gebruik ik ook nooit. Een CI+ module heb ik geprobeerd maar die
TV is veel te ingewikkeld voor mij, Helaas bestaan er geen 32 inch Full-HD tv's meer zonder al die snert onzin erop.

Lowieze
Berichten: 6725
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik heb dat stroomslurpend tv-kastje na het korte tijd gebruikt te hebben, weer terug in de doos gestopt. Ik kijk niet heel veel tv, vind dus ook weinig programma’s de moeite waard om terug te kijken.
Ik heb een Google chromecast, daarmee kan ik YouTube, Netflix etc. via het abonnement van mijn dochter kijken. Dat vind ik wel genoeg, ik heb niet het idee dat ik veel mis.

Erthanax
Berichten: 9828
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb ook de coaxkabel van Ziggo rechtstreeks in mijn smart tv geprikt. Voor Netflix en NPO Start hangt er een Chromecast aan. Voor mij voldoet dat uitstekend.

xflorisx
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door xflorisx »

renevangroen schreef:
22 mar 2022 21:52
Is de mediabox xl hetzelfde als de horizonbox?
Het is wel hetzelfde (hardware) kastje. Het heeft wel andere software. Op de XL werkt de harde schijf niet meer en wordt alles in de cloud opgenomen en niet meer op de harde schijf. Daardoor is de XL al zuiniger en stiller.
Wat nauwelijks in de uitzending naar voren kwam was, dat je het apparaat op verschillende energie instellingen kunt zetten. Ook een eco instelling die maar 1 W gebruikt. De opstarttijd wordt dan wel veel langer.

Jumboxl
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2022 10:28

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Jumboxl »

Ziggo laat in een reactie weten dat 'gebruikers de box op de eco-stand kunnen zetten, dan verbruikt deze aanzienlijk minder stroom'. Dat de gebruiker dan wel lang moet wachten om televisie te kijken wordt niet vermeld.

Dit is niet juist.
Bij het doorlopen van het installatiemenu wordt wel vermeld dat als men de Mediaox in Eco-modus zet, het opstarten aanzienlijk langer kan duren.
Ik heb echter toch voor de Ecomodus gekozen en om nog meer stroom te sparen schakel ik de stroom van zowel de Mediabox als de tv helemaal uit.
Bij mij in huis staat geen enkel apparaat op standby.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Jumboxl schreef:
23 mar 2022 10:34

Bij mij in huis staat geen enkel apparaat op standby.
Niet elke tv kan uit, de mijne in ieder geval niet of ik kan het niet vinden, Vertelden ze bij de winkel ook dat die niet uit kan.

Plaats reactie