NeoDutchio schreef: ↑24 mar 2022 11:16
slootenk schreef: ↑24 mar 2022 10:32
Ter informatie, de auto was €3500. Geen hoge prijs, maar voor een Volkswagen Polo uit 2008 met 135K op de teller een mooie prijs waar je
quote: "nog jaren plezier van kan hebben zonder problemen". Achteraf gezien blijkt de auto praktisch €0 waard te zijn: de motorolie lekt niet, maar het verbruik is zo hoog doordat de inwendige systemen (zuigveren, olieschraapveren) niet meer juist functioneren. Dit kan verholpen worden door een revisie of nieuwe motor. Of je vult op elke tank benzine gewoon 6 liter olie bij, want blijkbaar is dat wat je mag verwachten bij een dergelijke aankoop.
€3500,- is zo’n beetje de laagste prijs die je nu betaald voor een dergelijke auto. Op marktplaats staat 1 goedkopere, maar dat is een import en dus ook lastig te controleren. De prijs die u zo mooi vind is dus eigenlijk goedkoop. En goedkoop heeft vaak een reden. Daarbij is het geen nieuwtje dat vele type motoren uit het Volkswagengamma (VW, Skoda, Seat) een hoog olieverbruik heeft.
U geeft niet aan of u een aankoopkeuring hebt laten doen of dat u op enig andere manier verdiept hebt in de auto of het type wat gekocht heeft. Dat is wel medebepalend voor de uitkomst van de rechten die u kan hebben.
Als immers algemeen bekend is dat een bepaald type motor problemen geeft en u doet zelf daar geen onderzoek naar, dan heeft u andere rechten dan wanneer er een probleem aan de auto zit die u niet had kunnen verwachten.
Ik begrijp je punt helemaal. Achteraf gezien had een aankoopkeuring dit hoogstwaarschijnlijk uitgewezen en had het ons veel gedoe gescheeld (wijze les nummer 1). Het is echter niet verplicht. Uiteraard hebben we een proefrit gemaakt, genoeg vragen gesteld over de auto en gevraagd naar verdere bekende gebreken, maar hier is verder niks geks uit gekomen.
Verder hoop je natuurlijk altijd van het goede in de mens uit te kunnen gaan. Als een geregistreerde autodealer jou aangeeft dat je hiermee nog minimaal een paar jaar zonder problemen de weg mee op kan, dan - hoe naïef het ook is achteraf gezien - ga je er vanuit dat ze niet in je gezicht staan te liegen. Dit niet doen had ons achteraf ook veel gedoe gescheeld (wijze les nummer 2).
Dan rest alsnog de vraag; mag je verwachten dat je voor deze prijs een auto koopt die een motor heeft die in principe gewoon weggegooid kan worden? Ik vind van niet. Als na 1 rit al blijkt dat de auto kapot is, je dit meldt, er een maand of 2/3 tijd wordt gerekt door het moeten bijhouden van een logboek en daarna wordt gezegd 'hier zullen wij niks mee doen', vind ik dat je niet op een fatsoenlijke manier zaken doet.
Hoe dan ook hoop ik dat mensen die research doen naar dit bedrijf (omdat er geen reviews staan op Google) die op dit forum terecht komen, hier van leren en goed nadenken voor ze een auto kopen bij Piek Automotive.