Graag nog eens aandacht voor Liander
Graag nog eens aandacht voor Liander
Grote netbeheerders zonder concurrentie, zoals bijvoorbeeld Liander (in 2020 200 miljoen eurowinst) hebben een starre en gesloten bedrijfscultuur. Liander is bijvoorbeeld nauwelijks schriftelijk te bereiken, alles moet via Facebook en Twitter. Daar beantwoorden aardige meisjes alle vragen. In algemene zin, hoe gedetailleerd de vragen ook waren. Hun teksten zijn altijd samen te vatten als 'sorry, we zijn erg druk en er is technisch personeel te weinig'. Op die manier helpen ze hun bazen aan anonimiteit.
Ikzelf moet na een aanvraag in februari voor uitbreiding van mijn installatie voor elektrisch koken, wachten tot – minstens – juli. (Het kostte me een maand om door 'over drie maanden hoort u wanneer we het gaan doen' heen te prikken.)
De uitbreiding is voor een gecertificeerd elektricien een klusje van twintig minuten. Waarom investeert Liander niet een deel van hun 200 miljoen winst in het inhuren van zzp-elektriciens, desnoods boven de marktprijs? Dat zou hun achterstand een stuk kleiner maken, want de anwoorden die ik van hen krijg, geven als enig probleem een gebrek aan technisch personeel aan. Een investering in klantvriendelijkheid zou trouwens ook een grote verbetering zijn ...
Ikzelf moet na een aanvraag in februari voor uitbreiding van mijn installatie voor elektrisch koken, wachten tot – minstens – juli. (Het kostte me een maand om door 'over drie maanden hoort u wanneer we het gaan doen' heen te prikken.)
De uitbreiding is voor een gecertificeerd elektricien een klusje van twintig minuten. Waarom investeert Liander niet een deel van hun 200 miljoen winst in het inhuren van zzp-elektriciens, desnoods boven de marktprijs? Dat zou hun achterstand een stuk kleiner maken, want de anwoorden die ik van hen krijg, geven als enig probleem een gebrek aan technisch personeel aan. Een investering in klantvriendelijkheid zou trouwens ook een grote verbetering zijn ...
Re: Graag nog eens aandacht voor Liander
Van die 200 miljoen is 50 miljoen direct terug het bedrijf ingegaan. Als leek op basis van op zichzelf nietszeggende cijfers even de keuzes van grote bedrijven beoordelen is zelden zinvol. En al helemaal omdat je inmiddels 2 jaar verder bent.
Tegelijk kaart je wel een terecht probleem aan. Waar de oplossing ligt? Geen idee... dit soort dingen verander je niet zo makkelijk.
Tegelijk kaart je wel een terecht probleem aan. Waar de oplossing ligt? Geen idee... dit soort dingen verander je niet zo makkelijk.
ReneD
vindt dit leuk
-
Heeft u al geprobeerd een elektricien in te huren? Was het maar zo makkelijk dat er een blik personeel opengetrokken kon worden die direct aan de slag kunnen. Die zzp-elektriciens zitten op het moment ook zeer vol in hun agenda. En niet alleen elektriciens, in vele bedrijfstakken is er een schreeuwend tekort aan personeel.ReneD schreef: ↑23 mar 2022 16:02De uitbreiding is voor een gecertificeerd elektricien een klusje van twintig minuten. Waarom investeert Liander niet een deel van hun 200 miljoen winst in het inhuren van zzp-elektriciens, desnoods boven de marktprijs? Dat zou hun achterstand een stuk kleiner maken, want de anwoorden die ik van hen krijg, geven als enig probleem een gebrek aan technisch personeel aan. Een investering in klantvriendelijkheid zou trouwens ook een grote verbetering zijn ...
Heb net een extra aansluiting voor inductie koken laten installeren, maar heb hiervoor alleen een gecertificeerd monteur voor hoeven inhuren.
Voor alleen het bijplaatsen van een groep heb je Liander idd. niet nodig.
Voor het verhogen van je aansluiting (van 1 fase naar 3 fase bijvoorbeeld) heb je Liander dan weer wel nodig.
Voor het verhogen van je aansluiting (van 1 fase naar 3 fase bijvoorbeeld) heb je Liander dan weer wel nodig.
Nou, dan zijn uw onderbuikgevoelens wel duidelijk.ReneD schreef: ↑23 mar 2022 16:02Grote netbeheerders zonder concurrentie, zoals bijvoorbeeld Liander (in 2020 200 miljoen eurowinst) hebben een starre en gesloten bedrijfscultuur. Liander is bijvoorbeeld nauwelijks schriftelijk te bereiken, alles moet via Facebook en Twitter. Daar beantwoorden aardige meisjes alle vragen. In algemene zin, hoe gedetailleerd de vragen ook waren. Hun teksten zijn altijd samen te vatten als 'sorry, we zijn erg druk en er is technisch personeel te weinig'. Op die manier helpen ze hun bazen aan anonimiteit.
Iedereen die wat op heeft zitten letten de laatste jaren, wéét dat er een schreeuwend tekort is aan vakmensen in alle disciplines, en dus ook die waar Liander mensen uit moet werven. Tel daarbij op de energietransitie die hun alleen maar meer, en complexer. werk zal gaan bezorgen de komende ~20 jaar, en dan zal dit een realiteit blijven waar "we" nog lang mee moeten leven als maatschappij, hoeveel we ook posten op fora als deze.
En ik weet niet hoe het met u is, maar ik kan me best irriteren als een leek mij meent te kunnen vertellen hoe ik mijn werk sneller/makkelijker kan doen, als ik als professional een planning afgeef die niet bij hun eigen verzonnen planning past.
Helaaa voor Liander ontslaat hen dat niet van de wettelijke verplichtingen. Waaronder het realiseren van een aansluiting binnen 18 weken na aanvraag.
Ook het verzwaren van een aansluiting valt onder deze regelgeving.
ReneD
vindt dit leuk
-
Klagen dat ambtelijke organisaties zich ambtelijk gedragen is het leukst als mensen dan ook klagen over marktwerking. Dan heb je namelijk altijd wat te klagen.
Moneyman
vindt dit leuk
Sorry, maar wat je hier schrijft klopt gewoon niet.
In de verzegelde hoofdzekeringenkast komt in de meeste gevallen wel 3-fase binnen.
Maar het is pas iets van pakweg de laatste 20 jaar dat er ook daadwerkelijk 3 hoofdzekeringen geplaatst worden en er daarmee 3 fasen beschikbaar zijn in de onverzegelde groepenkast.
Veruit de meeste woningen in ons land zijn ouder dan een jaar of 20, en daarmee is in veruit de meeste woningen maar één fase beschikbaar voor de bewoners.
Dit klopt, maar als er nu geen 3-fase aanwezig is heb je daar niets aan.
Elke handige doe het zelver mag in die groepenkast doen wat hem/haar goed dunkt want de net beheerder is enkel verantwoordelijk voor de hoofd zekering kast inclusief de meter en wat u in de groepenkast doet of laat doen is uw verantwoordelijkheid.
ReneD
vindt dit leuk
Wat Ivo.w zegt, in ons appartement van 1965 zat 1 fase in. Liander moest extra kabels trekken vanaf ergens op begane grond naar ons verdieping.
Daarbij komt denk ik op redelijk korte termijn andere probleem. Ons gebouw telt 81 appartement. Volgens monteurs van Liander waren we op tijd met aanvraag - er is simpelweg onvoldoende stroom in ons appartement aanwezig om alle 81 appartement van drie fase te voorzien.
Daarbij komt denk ik op redelijk korte termijn andere probleem. Ons gebouw telt 81 appartement. Volgens monteurs van Liander waren we op tijd met aanvraag - er is simpelweg onvoldoende stroom in ons appartement aanwezig om alle 81 appartement van drie fase te voorzien.
-
Dit zijn altijd van die leuke opmerkingen. Maar als je dan zo'n gecertificeerd elektricien vraagt of hij het daadwerkelijk in 20 minuten gaat doen blijft het stil. In de praktijk is een klus van 20 minuten gauw 4 tot 8 uur (incl. Alle zaken die je als klant niet ziet maar wel gedaan moeten worden).
Vier tot acht uur voor een groep erbij plaatsen? Heel klein beetje overdreven.
Als ze zo'n hobby groepenkast aantreffen, en allerlei dingen nog moeten aanpassen of verbeteren, weer wél. Overigens kostte het een elektricien bij mij een kleine 2 uur om de installatie voor te bereiden op elektrisch koken, inclusief montage perilex ding enzo.
Maar goed, TS geeft geen bruikbare info mbt het vereiste werk, dus een tijdsinschatting is niet te geven. Als Liander er bij moet komen, is het meer dan een klusje van 20m, durf ik wel aan te nemen.
Ivo.w
vindt dit leuk
Ok vertel, wat is het dan:snuffel1 schreef: ↑25 mar 2022 14:31@Ivo.w, het zou in woningen die in de jaren 60 gebouwd zijn kunnen dat er maar één fase aanwezig is maar dan moet de huisinstallatie inclusief groepenkast stok oud zijn en dat kan ik me bijna niet voorstellen. Mijn weliswaar huurwoning is in 1960 opgeleverd en toen ik er in 1985 kwam wonen waren er twee fase groepen van 16 ampère aanwezig. Afgezekert met stoppen en geen aardlek schakelaar te bekennen. In 1987 is de groepenkast door de wbv vervangen en is de derde fase die al aanwezig was aangehaald voor de wasmachine aansluiting. Dit is gedaan zonder tussenkomst van de toenmalig netbeheerder omdat het bedrijf bevoegd was om zegel van de hoofdzekering kast te verbreken en na de werkzaamheden weer te verzegelen. Als Ts wil weten hoeveel fase aansluitingen in de woning aanwezig zijn is een blik op de jaarafrekening van de energieleverancier voldoende omdat op die jaarafrekening de net beheerder de soort van elektra aansluiting vermeldt omdat op het soort elektra aansluiting de vastrechtkosten worden gebaseerd. Voorbeeld capaciteit 1 x 25ampère , 2 x 25 ampère of 3 x 25 ampère.
Jaarrekening capaciteit: >1x10A en <=3x25A en <=1x80A
Ivo.w
vindt dit leuk
Ivo.w
vindt dit leuk
Sorry hoor, maar wat een warrig verhaal vol onzin.snuffel1 schreef: ↑25 mar 2022 14:31@Ivo.w, het zou in woningen die in de jaren 60 gebouwd zijn kunnen dat er maar één fase aanwezig is maar dan moet de huisinstallatie inclusief groepenkast stok oud zijn en dat kan ik me bijna niet voorstellen. Mijn weliswaar huurwoning is in 1960 opgeleverd en toen ik er in 1985 kwam wonen waren er twee fase groepen van 16 ampère aanwezig. Afgezekert met stoppen en geen aardlek schakelaar te bekennen. In 1987 is de groepenkast door de wbv vervangen en is de derde fase die al aanwezig was aangehaald voor de wasmachine aansluiting. Dit is gedaan zonder tussenkomst van de toenmalig netbeheerder omdat het bedrijf bevoegd was om zegel van de hoofdzekering kast te verbreken en na de werkzaamheden weer te verzegelen. Als Ts wil weten hoeveel fase aansluitingen in de woning aanwezig zijn is een blik op de jaarafrekening van de energieleverancier voldoende omdat op die jaarafrekening de net beheerder de soort van elektra aansluiting vermeldt omdat op het soort elektra aansluiting de vastrechtkosten worden gebaseerd. Voorbeeld capaciteit 1 x 25ampère , 2 x 25 ampère of 3 x 25 ampère.
1: op de jaarrekening staat alleen de tariefgroep waar de aansluiting binnen valt. Daaruit is niet op te maken of er een hoofdaansluiting is van 1*25A, 1*35A of 3*25A. Maar als zoals TS schrijft Liander er aan te pas moet komen om de aansluiting geschikt te maken voor een apparaat wat op 3 fasen werkt, dan kunnen we wel met een redelijke zekerheid vaststellen dat er nu slechts één fase aanwezig is in het appartement van TS.
2: "Twee fase groepen van 16 ampère" bestaan niet. Het is of één fase (voor normaal gebruik) of drie fase (krachtstroom voor bepaalde zware apparaten).
Er bestaan wel 2*16 ampère kookgroepen, maar die werken op één fase.
3: er bestaan inderdaad installateurs die "zegelrecht" hebben. Ik heb tot eind vorig jaar bij zo'n installateur gewerkt. Maar ook dan mag de installateur geen extra hoofdzekeringen plaatsen. Het zegelrecht is er enerzijds voor om te zorgen dat de installateur veilig kan werken als hij een groepenkast moet vervangen. Hij kan dan de hoofdzekering(en) verwijderen voor hij aan de werk begint zodat de voedingdraden naar de groepenkast niet meer onder spanning staan. Anderzijds mag het zegelrecht gebruikt worden om een doorgebrande hoofdzekering te vervangen voor een nieuwe met de zelfde waarde.
Waarom mag de installateur geen extra zekeringen plaatsen? Heel simpel: omdat de elektriciteitsmeter dan niet meer geschikt is en dus niet goed werkt. Alleen de netbeheerder (of een aannemer die in opdracht van de netbeheerder werkt) mag extra hoofdzekeringen plaatsen en elektriciteitsmeters vervangen. Daarbij is altijd tussenkomst van de netbeheerder noodzakelijk.
Lady1234
vindt dit leuk
Dit staat er in de tarievenlijst van Liander.
https://www.liander.nl/uwtarieven/?ref=22677
1 x 80 komt daar niet op voor.
https://www.liander.nl/uwtarieven/?ref=22677
1 x 80 komt daar niet op voor.
Zoals ik eerder schreef werd ik niet veel wijzer van de aanduiding ">1x10A en <=3x25A en <=1x80A" op mijn jaarafrekening voor als capaciteit van mijn elektriciteitsaansluiting. Sinds vandaag kan ik bij Liander zelf mijn aansluitingen inzien. Met spanning heb ik zojuist ingelogd. (Humor voor de fijnproever.) De aansluiting van mijn huis (eind jaren '70) is 1 x 35 A.
Deze opmerking
lijkt mij dus niet correct.