LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Jablan
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

J. Deltoer schreef:
28 mar 2022 17:30
Misschien een fonds maken voor dit soort gevallen. En dit fonds vullen door hen die geweigerd hebben zich te laten vaccineren.
Ik denk dat het anders gaat lopen.

Via de rechtspraak zal er eerst een uitspraak komen over de rechtmatigheid en hoogte van de uitkering, want de politiek is te traag, de keuringseisen voor de WIA zijn extreem streng en long-/post-covidklachten net te vaag voor de keuringsartsen.

Zelf hoop ik op een tweede serie rechtszaken over begeleiding door de werkgever tijdens het verzuim. Alles lijkt zo perfect geregeld, maar ik hoor nog te veel verhalen over werkgevers, die nooit meer iets van zich hebben laten horen of zien. Wat slecht is voor het herstel.

Vaccinatiestatus heeft nog niets te maken met long-/post-covidklachten en gekeurd worden voor de WIA. Momenteel gaat het om de uitvallers van 2020, terwijl de beroepsbevolking pas vanaf het voorjaar van 2021 een vaccin kon krijgen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
28 mar 2022 17:30
Misschien een fonds maken voor dit soort gevallen. En dit fonds vullen door hen die geweigerd hebben zich te laten vaccineren.
Dit betreft gevallen uit de 1e golf, voorjaar 2020 , toen bestond er nog niet eens een vaccin.
Als je een schuldige wilt aanwijzen, dan zou ik die zoeken in de kringen die beschermende kleding hadden moeten regelen, en goede ventilatie.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

In die tijd was inderdaad een hoop onbekend. Over ventilatie bijvoorbeeld waren de meningen toen nog verdeeld.
Toen duidelijk was wat wel de oplossing was zetten sommige lieden zonder enig verstand van zaken onder leiding van een dansleraar en een uit de bocht gevlogen politicus de hakken in het zand, erger ze frustreerde de maatschappij. Deze laatste groep mag van mij boeten voor hun koppigheid, domheid en onverantwoordelijkheid.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

J. Deltoer schreef:
29 mar 2022 07:36
In die tijd was inderdaad een hoop onbekend. Over ventilatie bijvoorbeeld waren de meningen toen nog verdeeld.
Toen duidelijk was wat wel de oplossing was zetten sommige lieden zonder enig verstand van zaken onder leiding van een dansleraar en een uit de bocht gevlogen politicus de hakken in het zand, erger ze frustreerde de maatschappij. Deze laatste groep mag van mij boeten voor hun koppigheid, domheid en onverantwoordelijkheid.
Long COVID kan iedereen krijgen, gevaccineerd of niet.

De grootste vraag blijft nog steeds hoe kom je er vanaf, dat zal nog wel ff duren voordat ze daar achter zijn.
Laatst gewijzigd door Onkruid71 op 29 mar 2022 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

J. Deltoer

Onkruid71 schreef:
29 mar 2022 10:08
J. Deltoer schreef:
Daar gaat het niet om

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

J. Deltoer schreef:
Is dit verhaal bedoeld om ons af te leiden van je opmerking van gister om 17 uur 30?

J. Deltoer

Afleiden? Benadrukken!

scharrelschipper

J. Deltoer schreef:
29 mar 2022 17:55
Afleiden? Benadrukken!
Ja,daar was ik al bang voor.
Wat een onzin.

Jablan
Contacteer:

J. Deltoer schreef:
Afleiden? Benadrukken!
Je mist nog steeds het punt, dat er helemaal geen vaccins beschikbaar waren.
Nu wijs je weer naar anderen.
Jammer, want je idee van een speciaal fonds voor de groep, die niet meer aan het werk kan, is interessant.

*

CBS: Sociaal-demografische verschillen in COVID-19-sterfte in het eerste jaar van de coronapandemie.

16again

Jablan schreef:
29 mar 2022 19:25
Jammer, want je idee van een speciaal fonds voor de groep, die niet meer aan het werk kan, is interessant.

*

CBS: Sociaal-demografische verschillen in COVID-19-sterfte in het eerste jaar van de coronapandemie.
Op zich interessante link, maar wat is de link met de huidige discussie ?

Jablan
Contacteer:

Niet en daarom staan er twee witregels en een asterisk tussen. Vind ik netter dan er losse berichten van te maken en het blijft zo goed leesbaar en overzichtelijk.

scharrelschipper

Jablan schreef:
J. Deltoer schreef:
Afleiden? Benadrukken!

Met de laatste zin eens,want in een nog steeds welvarend land als het onze zou ontslag op die manier niet mogelijk moeten zijn.
Verder is de bijdrage van Deltoer natuurlijk klinkklare onzin,alsof de door Deltoer genoemde dansleraar en een politicus? en de ongevaccineerden alle ellende veroorzaakt hebben.
Ik ben niet tegen corona gevaccineerd,heb het niet opgelopen en het ook niet doorgegeven, (voor zover ik weet),doe gewoon mijn werk en betaal netjes belasting.
Die laatste twee sta ik me niet op voor, want dat vind ik normaal.
Maar ik behoud me wel het recht voor om de bijdragen van J.Deltoer als ongepast,onbeschoft en onzinnig te bestempelen.

*

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is het nut van die link? Wat daar in gesteld wordt, ligt toch volkomen voor de hand.

Jablan
Contacteer:

Scharrelschipper in de herhaling, want zijn reactie staat in een quote in plaats van eronder. (Dan is niet duidelijk wie wat schrijft.)
Jablan schreef:
scharrelschipper schreef:
29 mar 2022 20:41
Met de laatste zin eens,want in een nog steeds welvarend land als het onze zou ontslag op die manier niet mogelijk moeten zijn.
Verder is de bijdrage van Deltoer natuurlijk klinkklare onzin,alsof de door Deltoer genoemde dansleraar en een politicus? en de ongevaccineerden alle ellende veroorzaakt hebben.
Ik ben niet tegen corona gevaccineerd,heb het niet opgelopen en het ook niet doorgegeven, (voor zover ik weet),doe gewoon mijn werk en betaal netjes belasting.
Die laatste twee sta ik me niet op voor, want dat vind ik normaal.
Maar ik behoud me wel het recht voor om de bijdragen van J.Deltoer als ongepast,onbeschoft en onzinnig te bestempelen.
En ik hoop ook, dat je niet alsnog ermee ziek wordt, want zonder vaccin is Omikron heftiger dan met.
Lady1234 schreef:
29 mar 2022 21:36
Wat is het nut van die link? Wat daar in gesteld wordt, ligt toch volkomen voor de hand.
CBS geeft de meetbare verklaringen voor de oversterfte.
Als ik naar die cijfers kijk, denk ik alleen: volkomen duidelijk welke groepen niet bereikt werden met de communicatie. Dat is een andere invalshoek.
Onkruid71 schreef:
De grootste vraag blijft nog steeds hoe kom je er vanaf, dat zal nog wel ff duren voordat ze daar achter zijn.
Voor post-/long-covidklachten maakt het verschil wanneer je Covid19 hebt gehad, welke variant dat was en of je ermee in het ziekenhuis bent beland.

Kijk ik via mijn werk naar de cijfers, dan zijn de langdurig afwezigen vooral tot en met de zomer van 2020 ziek geworden. Bij latere golven is vrijwel iedereen weer terug aan het werk, al dan niet met aangepast werk of aangepast contract.
Kijk ik privé rond, dan zit de piek weer in het najaar van 2020. Dat zijn overwegend ouderen, met pensioen, waarvan een aantal inmiddels zijn verhuisd naar woonzorgcentra en anderen alsnog overleden, nooit goed hersteld.

Zet ik het af tegen de aantallen Covid19, dan geldt eerder: hoe verder in de tijd na besmetting, hoe minder mensen nog inactief zijn. Vertaal je dat weer naar de WIA, dan is 'tijdelijk arbeidsongeschikt' een beter label. Als je mensen definitief afkeurt, gaan ze zich ernaar gedragen en dat is precies de verkeerde mindset om ooit weer wat te kunnen.

Voor mijn kerels en mijzelf: we zitten momenteel op 90% van voor Corona. Ongeveer zoals verwacht, die laatste tien procent herstel zijn voor de komende tien-elf maanden. Het gaat net zo snel als het gaat en daar doen we het mee.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Jablan schreef:
29 mar 2022 22:29
Onkruid71 schreef:
Voor post-/long-covidklachten maakt het verschil wanneer je Covid19 hebt gehad, welke variant dat was en of je ermee in het ziekenhuis bent beland.

Kijk ik via mijn werk naar de cijfers, dan zijn de langdurig afwezigen vooral tot en met de zomer van 2020 ziek geworden. Bij latere golven is vrijwel iedereen weer terug aan het werk, al dan niet met aangepast werk of aangepast contract.
Kijk ik privé rond, dan zit de piek weer in het najaar van 2020. Dat zijn overwegend ouderen, met pensioen, waarvan een aantal inmiddels zijn verhuisd naar woonzorgcentra en anderen alsnog overleden, nooit goed hersteld.

Zet ik het af tegen de aantallen Covid19, dan geldt eerder: hoe verder in de tijd na besmetting, hoe minder mensen nog inactief zijn. Vertaal je dat weer naar de WIA, dan is 'tijdelijk arbeidsongeschikt' een beter label. Als je mensen definitief afkeurt, gaan ze zich ernaar gedragen en dat is precies de verkeerde mindset om ooit weer wat te kunnen.
Klopt dat allemaal wel, zijn de huidige diagnoses juist, is er een correct aantal van het aantal LC patiënten? Dus als je ze niet definitief afkeurt is de kans groter dat ze genezen?
Ik denk dat er toch beter naar de feiten gekeken moet worden.
Het is bij de ergere gevallen niet op te lossen met een andere mindset.
Kun naar ME/CVS, dat dachten ze dat ook al die jaren, maar toch blijkt het anders te zijn. Er is werkelijk iets kapot. Niet de mindset.

16again

Jablan schreef:
29 mar 2022 22:29
CBS geeft de meetbare verklaringen voor de oversterfte.
Als ik naar die cijfers kijk, denk ik alleen: volkomen duidelijk welke groepen niet bereikt werden met de communicatie. Dat is een andere invalshoek.
Vooralsnog gaat die link over periode dat geen vaccin beschikbaar was.
Ik kan daarnaast andere redenen verzinnen, waardoor die groep zwaarder getroffen is.
-gemiddeld hogere BMI
-Lager inkomen, daardoor ongezonder etenspatroon. Groente/fruit zijn duurder dan junk food
-gemiddeld grotere gezinnen in gemiddeld kleinere woningen, met wellicht slechtere ventilatie

Jablan
Contacteer:

Denk je? Het gaat om een analyse van de sterftegevallen en dat waren vooral ouderen, ook onder de groepen met wortels in Turkije, Marokko en Suriname. Wel hechte familiebanden, maar de kinderen zijn allang de deur uit. Klein wonen lijkt mij daarom een verwaarloosbare factor.
BMI en lager inkomen zijn wel van invloed. Veel mensen met deze achtergrond krijgen geen volledige AOW, de korting hangt af van de leeftijd waarop men naar Nederland is gekomen/gehaald.

Lady1234

En dan wordt die korting op de .Aow grotendeels aangevuld door de bijstand.

Jablan
Contacteer:

Eerder door de kinderen. Want te trots om naar de gemeente te gaan en/of gewoon niet weten dat de gemeente dit doet.

Lady1234

Dat wordt niet door de gemeente aangevuld maar door de SVB.

Gesloten