Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
JochM
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2022 05:47

Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door JochM »

Op de bergambachtstraat in Schoonhoven staat al jaren een verpauperd pand. Het pand staat naast een school en een speeltuin. Het is niet alleen het uiterlijk maar ook de veiligheid is in het geding. En is de situaties ook van invloed op de beleving van de ruimtelijke kwaliteit en de fysieke leefomgeving.

Daarom heb ik op 15-04-2022 een melding gedaan via de Gemeente app. Enkele dagen later was mijn melding weg en stond de status op afgehandeld, maar er helaas was niets veranderd. Ik had in de app aangevinkt dat ik graag per email op de hoogte gehouden wilde worden maar ik had geen mail ontvangen.

Vervolgens heb ik op 19-04 wederom een melding gedaan in de app. Wederom werd mijn melding verwijderd en op afgehandeld gezet zonder dat ik daar bericht van heb ontvangen.

Toen ben ik op 20-04 om 16:01 maar gaan bellen met de Gemeente Krimpenerwaard. Telefonisch werd mij door mevr. X van de afdeling toezicht en handhaving verteld dat mijn meldingen in behandeling zijn, en nog tijdens het telefoongesprek kreeg ik een email binnen waarin stond dat mijn melding in behandeling zijn. De mail was ondertekend door mevr. X. 'Wat toevallig' zegt mevr. X nog tegen mij.

Vervolgens krijg ik om 16:08 een email waarin staat dat de melding van 15-04 is afgehandeld.

Dus ik heb om 16:13 gelijk weer telefonisch contact opgenomen met mevr. X en zij verzekerde mij dat de tekst in die mail onjuist was en dat dat een bekend probleem was en dat ik die tekst vooral niet serieus moest nemen en dat mijn meldingen in behandeling zijn. Vervolgens kreeg ik om 16:14 nogmaals een mail waarin staat dat mijn melding van 20-04 is afgehandeld.

Mijn meldingen zijn dus afgemeld maar mij word verteld dat ze nog in behandeling zijn!

Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje kan volgen, want ik begrijp het zelf niet meer.


Hoe kan ik deze Gemeente zover krijgen dat ze haar burgers serieus neemt en gaat handhaven?

20220415_192106.jpg
(73.49 KiB) 2960 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
20220415_192136_HDR.jpg
(61.59 KiB) 2960 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

NeoDutchio
Berichten: 12362
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een verpauperd pand in de buurt is niet leuk, maar ook niet strafbaar. En wat is er onveilig aan? Zo lang er geen glas uitsteekt en de stoep begaanbaar is, dan kan de eigenaar op weinig aangesproken worden.

Xannemien
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:59

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Xannemien »

Er staan veel panden leeg. Hier ook. Ik begrijp niet wat er onveilig is. Het zal even duren voordat er een nieuwe eigenaar in komt. Zolang dit pand geen eigendom is van de gemeente kunnen ze er ook niets mee.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

JochM schreef:
21 apr 2022 06:02
Het is niet alleen het uiterlijk maar ook de veiligheid is in het geding.
...................
Hoe kan ik deze Gemeente zover krijgen dat ze haar burgers serieus neemt en gaat handhaven?
Hoe is de veiligheid in het geding?
Wat moet er gehandhaafd worden dan?

peter17111962
Berichten: 597
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Die eerste foto: "staat op een steenworp afstand van een school"

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het pand is eigendom van een natuurlijk persoon, welke ~45 km verderop woont, dus niet eens in deze gemeente. Uw gemeente kan alleen handhaven als er iets mis is, bijvoorbeeld als door een dreigend omvallende buitengevel, het trottoir niet meer veilig te gebruiken is.

De gemeente heeft in 2020 er wel een publiekrechtelijke beperking conform Wvg op gevestigd, dus ze zijn er wel "wat" mee bezig. Maar wat u zo te lezen wenst, gaat veel verder dan hun mogelijkheden.

JochM
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2022 05:47

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door JochM »

Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik denk dat als je daar naast het glas staat dat niemand durft te zeggen dat dat veilig is. (En de gevelbekleding die loslaat valt op het trottoir).

Het lijkt me ook niet dat het pand nog aan het bouwbesluit voldoet.
Er zal wel meer mankeren dan alleen het glas, daarom denk ik dat de Gemeente weldegelijk wat kan doen.

Ze kunnen een voorbeeld nemen aan de Gemeente Oudenbosch, die heeft in 2020 nog een dwangsom opgelegd aan een dergelijk pand (dat pand zag er minder verpauperd uit).

En als ze denken dat ze er echt niks aan kunnen doen dan moeten ze dat zeggen, maar dat is niet wat ze zeggen. Ik krijg tegenstrijdige berichten vanuit de Gemeente en dat vind ik een onacceptabele en frustrerende werkwijze.

De app is er om een melding te doen en te volgen. Ik heb expliciet gevraagd de melding in de app te laten staan zolang die in behandeling is, maar de melding verwijderen ze direct uit de app en vertellen mij dat de melding in behandeling is. Waarom word de melding uit de app verwijderd?

De Gemeente stuurt mij (in hetzelfde uur) bewust mail waarin staat dat mijn melding in behandeling is en mail waarin staat dat mijn melding is afgehandeld, en dat vind de Gemeente Krimpenerwaard normaal!?!

Al met al, het pand is dus niet het enige wat mij frustreert.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Of uw meldingen terecht zijn, of niet, kunnen wij hier niet bepalen, hoewel sommigen dat hier wel proberen. Uw klacht hier gaat echter niet over dat object maar over de wijze waarop de Gemeente u behandeld. Ik denk dat u meer dan voldoende heeft geprobeerd uw melding serieus behandeld te krijgen. Kennelijk loopt dat ergens binnen het raadhuis van uw gemeente volledig spaak.

Ik neem aan dat u alle bewijzen/meldingen en afwijzingen ergens bewaard heeft en u kunt aantonen dat de behandeling van de gemeente inzake uw melding niet serieus genomen wordt.

De volgende stap is dat u hierover een officiële klacht bij de gemeente indient. Die klacht MOET wel serieus behandeld worden en wel door een klachtencommissie, natuurlijk niet bestaande uit personen die uw melding hadden moeten behandelen. Verder dient hoor en wederhoor plaats te VINDEN. U dient dus uitgenodigd te worden door die klachtencommissie voor een klachtgesprek. Let wel, dat gaat niet over de inhoudelijke melding maar over de wijze waarop uw melding behandeld is.

Krijgt u nog geen gelijk of wordt bovenstaande procedure niet gevolgd dan blijft slechts een gang naar de Nationale Ombudsman in Den Haag voor u over. En reken maar als die een onderzoek instelt naar de wijze waarop u behandeld ben, dat de gemeente dan ineens uit een heel ander vaatje tapt. Uiteraard kunt u in uw klachtbrief alvast melden dat als de klacht ook niet serieus behandeld wordt u niet zult schromen de Nationale Ombudsman in te schakelen. Alleen zo'n vooraankondiging zorgt er vaak al voor dat ambtenaartjes die burgers niet serieus nemen dan ineens omdraaien als een blad aan een boom.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik adviseer u via de website van de Nationale Ombudsman de zgn. behoorlijkheidswijzer te downloaden en te bestuderen. Hierin staat precies hoe, ook de lokale, overheid zich jegens u behoort te gedragen. Zij mogen zich er niet mee afmaken met een "het is in behandeling" en dat u vervolgens niets meer hoort. De (lokale) overheid hoort u actief te informeren over de voortgang van de door u ingediende melding. Niet alleen op uw verzoek maar ook uit zichzelf.

Xannemien
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:59

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Xannemien »

De gemeente heeft blijkbaar andere plannen dan waar veel inwoners daar en de CAO voor gepleit hebben. Dat zal de reden wel zijn dat u niets hoort. De gemeente houdt de plannen strikt geheim. Het is inmiddels 6 jaar later.

https://www.hetkontakt.nl/regio/krimpen ... e-locatie-

Ter aanvulling de mogelijke plannen in 2019

https://www.ad.nl/gouda/sportclubs-in-s ... ~ae91aa2c/

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Er zijn twee issues: de potentieel gevaarlijke situatie op dit moment, en de langetermijnoplossing.
Voor de korte termijn is het plaatsen van een hek rondom voldoende om te voorkomen dat glas en gevelpanelen gevaar opleveren.
Verder zou ik gemeenteraadsleden benaderen met de vraag of ze wijziging van de lachwekkende manier van "afhandelen" van meldingen kunnen bewerkstelligen.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door WZZ »

Het gaat om de arrogante wijze waarop de gemeente meent een lastige melder te moeten afpoeieren. Zonder meldingen is de gemeente `blind`. Melders mogen dus best serieus genomen worden en horen ook een behoorlijke terugkoppeling te krijgen. Helaas maken meer gemeenten zich hieraan `schuldig`. Terwijl een betrokken burger eigenlijk goud waard is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

De Gemeenteraad gaat niet over het functioneren van de ambtenaren. Ambtenaren, ook degenen die slecht functioneren, vallen onder de verantwoordelijkheid van het College van Burgemeester en Wethouders. Hooguit kunnen gemeenteraadsleden vragen stellen aan het College van B&W waarom de ambtenaren die onder hun verantwoordelijkheid vallen burgers niet serieus nemen.

"Melders mogen dus best serieus genomen worden", is zwak uitgedrukt. Meldingen MOETEN serieus genomen worden. Veel ambtenaren vergeten vaak dat zij een dienstbaar ambt aan de burgers bekleden. Helaas is het vaak andersom en veranderen ambtenaren van dienstbaar zijn aan de burger in de zgn. eeuwige "nee-zeggers". Op dat gedrag moeten ambtenaren aangesproken worden. Helaas zien we nog te vaak dat degenen die hen daarop moeten aanspreken collega's zijn van de slecht functionerende ambtenaren en ze eerder de handen boven het hoofd houden als dat ze op hun gemaakte fouten worden afgerekend. Juist daarom is het Bureau Nationale Ombudsman, en in sommige grote gemeentes een Gemeentelijke Ombudsman, in het leven geroepen, welke wel onafhankelijk kijkt naar het functioneren van de ambtenarij en uiteraard het handelen van de burger zelf.

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

BreejKC schreef:
22 apr 2022 17:34
De Gemeenteraad gaat niet over het functioneren van de ambtenaren. Ambtenaren, ook degenen die slecht functioneren, vallen onder de verantwoordelijkheid van het College van Burgemeester en Wethouders. Hooguit kunnen gemeenteraadsleden vragen stellen aan het College van B&W waarom de ambtenaren die onder hun verantwoordelijkheid vallen burgers niet serieus nemen.
Mijn beeld is dat de website zodanig is ingericht, dat automatisch de melding "afgehandeld" verschijnt als een ambtenaar het doorstuurt ofzo. De gemeenteraadsleden kunnen wat vinden van de manier waarop deze website is gebouwd, dit is geen "gedrag" van ambtenaren. De ict wordt mss bevolkt door ambtenaren, maar kan ook uitbesteed zijn.
De politiek moet bepalen hoe meldingen/klachten in behandeling moeten worden genomen, en dus ook hoe de website aangeeft in welke fase de behandeling van de melding/klacht zich bevindt. Nu ik dit schrijft bedenk ik me dat een melding iets anders is dan een klacht; een melding betekent dat een burger de gemeente ergens op wijst, dit betekent niet automatisch dat er een antwoord moet komen. Het gevolg van een dergelijke benadering zou kunnen zijn dat de gemeeente niets verkeerd doet (dus een klacht over deze werkwijze niks oplevert), terwijl een melder logischerwijs wel wil weten wat er met zijn melding gedaan wordt. Het is in mijn ogen een politieke keuze of bij meldingen wel/niet wordt teruggekoppeld wat de gemeente ermee doet.

JochM
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2022 05:47

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door JochM »

Ondertussen heeft de Gemeente mij verteld dat de eigenaar het gaat oplossen, helaas hebben ze geen termijn genoemd. Als er nu nog niks gebeurt zal ik een klacht en een schriftelijk handhavingsverzoek indienen.

Voor de volledigheid:
Ik heb de melding dus (5x) in de (landelijke) 'mijngemeente app' gedaan, een prima app als die gebruikt wordt zoals het bedoeld is. Maar als ik van te voren had geweten dat de Gemeente op deze manier zou reageren, had ik of geen melding gedaan of een schriftelijk handhavingsverzoek ingediend, veel makkelijker.

Na 5x de melding in de app te zetten en veel klagen staat die nu bij mij onder 'mijn meldingen' op 'in behandeling' maar staat er geen pictogram op de kaart, dus andere kunnen niet zien dat daar een melding in behandeling is. Dus nog steeds niet zoals de app bedoelt is, de Gemeente blijft bewust goochelen met die app.

Voor nu hoop ik dat de eigenaar het gewoon snel oplost, de volgende keer zal ik er 2 keer over na denken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door BreejKC »

"De politiek moet bepalen hoe meldingen/klachten in behandeling moeten worden genomen". Niet de politiek bepaald dit, het is vastgelegd in de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB). Ook ambtenaren moeten zich hieraan houden. Helaas wordt door ambtenaren nogal eens een eigen invulling hieraan gegeven. Zoals in dit geval een kennelijk slecht functionerend automatiseringssysteem.

Iets wat je ook veel ziet, ambtenaren lijken een verlengstukje van het systeem geworden te zijn, hoe slecht dat systeem ook werkt. Dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling, maar het is zo makkelijk je daarachter te verschuilen. In het geval van zo'n slecht functionerend systeem dient de mens, zijnde aangesteld als ambtenaar, een stuk maatwerk aan de burger te leveren. Dáár wordt de ambtenaar maandelijks dik voor betaald.

Is er sprake van zo'n slecht werkend systeem, dan kan de politiek (Gemeenteraad) de verantwoordelijk wethouder hierop aanspreken en mogelijk bewerkstelligen dat zo'n brak systeem verbeterd wordt.

JochM
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2022 05:47

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door JochM »

"Ik vraag me wel af de 'mijngemeente' app voor dit soort meldingen bedoeld is" Als de mijngemeente app niet was bedoeld voor deze melding dat hadden ze dat moeten zeggen en had ik dat ook gewoon geaccepteerd.
"Zoals in dit geval een kennelijk slecht functionerend automatiseringssysteem." Het systeem functioneert volgens mij prima (wordt landelijk gebruikt) volgens mij ligt het echt aan de handelingen van de ambtenaren.

Pure speculatie, maar gelet op de reactie van Morganlefay denk ik dat de Gemeente wordt beoordeeld op basis van de app en dat ze daarom meldingen zo snel mogelijk afmelden en gelet op de reactie van Xannemien en dat er bij mijn melding geen pictogram op de kaart staat, ga ik er vanuit dat er in dit geval ook wel meer speelt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Dat soort apps zijn voor laagdrempelige meldingen als een losse stoeptegel etc, in de openbare ruimte. Dit is een particulier pand, dus dan zit je in het grijze gebied van dit soort apps. Dan moet een gemeente alsnog duidelijk maken wat wel, en zeker ook niét, via een app als deze gemeld moet worden.

Overigens is een gemeente ook verre van omnipotent in dit soort gevallen, het is niet zo dat een wethouder even belt met die eigenaar, 'm streng toe spreekt, en die springt in het gelid. Gezien het feit dat de eigenaar een natuurlijk persoon is, die ~45km verderop woont, kan het zomaar zo zijn, dat dit eigendom is verkregen dmv een erfenis oid, en dat die persoon ook maar een onvrijwillige vastgoedbaron is geworden op die manier.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Wat is nu je echte probleem met het gebouw?
Enkele ruiten zijn ingegooid, mogelijk door de jeugd. Glas kan op de parkeerplaatsen naast het gebouw zijn terechtgekomen en nu kun jij daar niet meer te parkeren om je kind van school te halen?
Nu wil je dat de ambtenaar alles uit zijn handen laat vallen en met jouw klacht aan de slag gaat.
Wat verwacht je van de gemeente?

JochM
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2022 05:47

Re: Problemen bij de gemeente, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door JochM »

Het gebouw is niet de reden dat ik hier een topic heb geopend. De manier waarop de Gemeente de melding behandeld vind ik zeer frustrerend.
De Gemeente verteld mij niks of dat de melding in behandeling is en vervolgens ontvang ik mail met de volgende tekst:

Uw melding is afgehandeld

U heeft aangegeven dat er in Schoonhoven, locatie Bergambachtstraat werkzaamheden of acties nodig waren. Eventueel benodigde werkzaamheden of acties zijn uitgevoerd.

Wij hebben uw melding geregistreerd onder zaaknummer ......

Nogmaals hartelijk dank voor het melden!

Gesloten