LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Ik wil u graag het volgende onder uw aandacht brengen,
Ik heb pas geleden een nieuwe digitale fotocamera gekocht bij OTTO, Het betrefd hier een NIKON D70.
bij deze camera zit een garantie formulier van NIKON die volgens het document goed is voor wereldwijde garantie.
Nu wil het zo zijn dat de officiele importeur van NIKON hier in Nederland ( INCA BV te Haarlem www.incabv.nl)
het verdomd om cameras die niet in nederland zijn gekocht maar via "GRIJZE IMPORT" het land zijn binnengekomen ( in mijn geval gekocht bij OTTO hier in NL) de garantie NIET in te willigen!!!!
Ze vertelde mij dat ik mn camera maar moest terug sturen en er een bij een fotozaak hier in NL moest kopen!
Dit om bij een eventueel defect van de camera wel bij INCA BV terecht te kunnen!!
Dit terwijl ik een document van NIKON heb waarop staat dat het een wereldwijde garantie is!!!
Kan dit zomaar?
Ik heb pas geleden een nieuwe digitale fotocamera gekocht bij OTTO, Het betrefd hier een NIKON D70.
bij deze camera zit een garantie formulier van NIKON die volgens het document goed is voor wereldwijde garantie.
Nu wil het zo zijn dat de officiele importeur van NIKON hier in Nederland ( INCA BV te Haarlem www.incabv.nl)
het verdomd om cameras die niet in nederland zijn gekocht maar via "GRIJZE IMPORT" het land zijn binnengekomen ( in mijn geval gekocht bij OTTO hier in NL) de garantie NIET in te willigen!!!!
Ze vertelde mij dat ik mn camera maar moest terug sturen en er een bij een fotozaak hier in NL moest kopen!
Dit om bij een eventueel defect van de camera wel bij INCA BV terecht te kunnen!!
Dit terwijl ik een document van NIKON heb waarop staat dat het een wereldwijde garantie is!!!
Kan dit zomaar?
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Tja, Inca is een ander bedrijf dan Nikon... en dus mogen ze verschillende regels hanteren. Wat je kunt doen is een lokale fotozaak vragen of ze je kunnen helpen... wie weet hebben hun een directe link met Nikon zelf...
Maar dit is dus ook de reden dat ik een volledig nederlandse D70 heb gekocht...
Maar dit is dus ook de reden dat ik een volledig nederlandse D70 heb gekocht...
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Veel bedrijven hebben er een hekel aan apparaten niet niet in Nederland gekocht zijn voor garantie op te sturen,
Het is een hoop administratie voor het bedrijf, en vaak is de importeur traag met dergelijke garantie kwesties,
Het komt zelfs voor, dat het buitenlandse apparaat weer onderdelen bevat, dat niet in het nederlandse toestel voorkomt!
In uw situatie heeft u het toestel bij Otto Besteld, zeer waarschijnlijk handelt het hier om een duits toestel,
U kunt in principe Otto hiervoor aansprakelijk stellen, deze hoort het toestel op te sturen naar een service werkplaats voor herstel c.q. vervangen van het toestel, u heeft tenslotte garantie op het toestel.
Het is een hoop administratie voor het bedrijf, en vaak is de importeur traag met dergelijke garantie kwesties,
Het komt zelfs voor, dat het buitenlandse apparaat weer onderdelen bevat, dat niet in het nederlandse toestel voorkomt!
In uw situatie heeft u het toestel bij Otto Besteld, zeer waarschijnlijk handelt het hier om een duits toestel,
U kunt in principe Otto hiervoor aansprakelijk stellen, deze hoort het toestel op te sturen naar een service werkplaats voor herstel c.q. vervangen van het toestel, u heeft tenslotte garantie op het toestel.
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Incabv geeft inderdaad slechte service, Ik heb een flitser gekocht in het buitenland, daar zat uiteraard geen nederlandstalige gebruiksaanwijzing bij. Via de site van IncaBV waar in zij aangeven dat ze uitstekende service verlenen, kwam ik er achter dat je een handleiding van verschillende Nikon apparatuur kon downloaden. Helaas geen Nederlandse, als er van een bepaald land geen gebruikershanleiding bij zat dan kon je via de E-mail een verzoek tot hen richten om er één op te laten sturen.
Het antwoord wat ik kreeg was dat men geen nederlandstalige handleiding op kon sturen omdat de flitser niet hier gekocht was of door hen geimporteerd.Verder stond er als ik in aanmerking wilde komen voor deze gebruikerhandleiding ik de garantiebon en aankoopnota naar hen via kopie op de mail naar net toe te sturen. Dit om aan te geven dat ik hem zelf echt gekocht had.Dit heb ik gedaan, helaas weer zonder resultaat, men gaf weer aan dat het product niet door hen is geïmporteerd was. Ik snap niet dat een bedrijf als Nikon zo'n slechte importeur als Incabv handhaafd hun naam wordt op deze manier aardig te grabel gegooid. Ik fotografeer al jaren lang met Nikon, maar dat zal is nu wel over. Ze begrijpen daar werkelijk niet dat mond op mond reclame erg snel gaat. Overgens heb ik Incabv voor gedragen voor de koude douche, zie deze rubriek de mail wisseling tussen klant en IncaBV.
Het antwoord wat ik kreeg was dat men geen nederlandstalige handleiding op kon sturen omdat de flitser niet hier gekocht was of door hen geimporteerd.Verder stond er als ik in aanmerking wilde komen voor deze gebruikerhandleiding ik de garantiebon en aankoopnota naar hen via kopie op de mail naar net toe te sturen. Dit om aan te geven dat ik hem zelf echt gekocht had.Dit heb ik gedaan, helaas weer zonder resultaat, men gaf weer aan dat het product niet door hen is geïmporteerd was. Ik snap niet dat een bedrijf als Nikon zo'n slechte importeur als Incabv handhaafd hun naam wordt op deze manier aardig te grabel gegooid. Ik fotografeer al jaren lang met Nikon, maar dat zal is nu wel over. Ze begrijpen daar werkelijk niet dat mond op mond reclame erg snel gaat. Overgens heb ik Incabv voor gedragen voor de koude douche, zie deze rubriek de mail wisseling tussen klant en IncaBV.
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
nu breekt mn klomp!!
lees onderstaande.
Digitale producten van Nikon die in Europa worden verkocht, vallen onder een garantie die wordt gerespecteerd door de Europese vestigingen van Nikon in de hieronder vermelde landen. Deze garantie wordt niet ondersteund door Nikon vestigingen buiten Europa. Digitale producten van Nikon die buiten Europa worden gekocht vallen onder lokale garanties.
Europese garantie van Nikon - Digitale beeldproducten
1. DIT IS DE BEPERKTE EUROPESE GARANTIE DIE ÉÉN JAAR GELDIG IS IN DE VOLGENDE LANDEN: BELGIË, DENEMARKEN, FRANKRIJK, DUITSLAND, GRIEKENLAND, HONGARIJE, ITALIË, NEDERLAND, NOORWEGEN, SPANJE, TSJECHIË, VERENIGD KONINKRIJK, ZWEDEN, ZWITSERLAND). U DIENT DE "NIKON EUROPEAN WARRANTY CARD", SAMEN MET EEN GEDATEERD AANKOOPBEWIJS OP TE STUREN OM EEN BEROEP TE KUNNEN DOEN OP DE GARANTIE. Mocht u voor uw Nikon product een beroep willen doen op de garantie, neem dan contact op met de leverancier waar u dit product hebt gekocht of met een van onze erkende servicecentra in de genoemde Europese landen.
2. UW NIKON APPARATUUR IS GEGARANDEERD TEGEN FABRIEKSFOUTEN GEDURENDE ÉÉN VOL JAAR NA DATUM VAN DE OORSPRONKELIJKE AANKOOP. Als het product gedurende deze garantieperiode defect blijkt te zijn vanwege fouten in materiaal of afwerking, zullen onze erkende servicecentra in de bovenstaande Europese landen het product repareren volgens de hieronder beschreven voorwaarden en bepalingen, zonder dat u hoeft te betalen voor arbeid en onderdelen. Nikon behoudt zich het recht voor om (naar eigen goeddunken) het product te vervangen of te repareren. Deze garantie wordt alleen geboden indien het ingevulde garantiebewijs en de oorspronkelijke factuur of het aankoopbewijs, met daarop de aankoopdatum, het type product en de naam van de leverancier, samen met het product worden overlegd. Nikon behoudt zich het recht voor gratis reparatie te weigeren als de bovenstaande documenten niet kunnen worden overlegd of als de informatie erin onvolledig of onleesbaar is.
3. Het volgende wordt niet gedekt door deze garantie: - noodzakelijk onderhoud en reparatie of vervanging van onderdelen ten gevolge van normale slijtage. - wijzigingen die zijn aangebracht om de gebruiksmogelijkheden van het product, zoals deze worden beschreven in de gebruikshandleiding, uit te breiden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Nikon. - vervoerskosten en alle risico's van vervoer die direct of indirect betrekking hebben op de garantie van de producten. - schade die het gevolg is van wijzigingen of aanpassingen die in het product zijn aangebracht, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Nikon, met de bedoeling te voldoen aan de plaatselijke en nationale normen die van kracht zijn in een ander land dan dat waarvoor het product oorspronkelijk is ontworpen en/of gefabriceerd.
4. De garantie is niet van toepassing in het geval van: - schade als gevolg van verkeerd gebruik, met inbegrip van maar niet beperkt tot het niet gebruiken van het product voor de gebruikelijke doeleinden of volgens de instructies voor correct gebruik en onderhoud, en installatie en gebruik van het product dat niet in overeenstemming is met de geldende veiligheidsnormen in het land waar het product wordt gebruikt. - schade als gevolg van ongevallen, met inbegrip van maar niet beperkt tot bliksem, water, vuur, misbruik of nalatigheid. - het wijzigen, onleesbaar maken of verwijderen van het model- of serienummer op het product. - schade die het gevolg is van reparaties of aanpassingen die zijn uitgevoerd door niet-erkende servicecentra of -personen. - schade aan een systeem waarin het product is ingebouwd of waarmee het wordt gebruikt.
5. Deze garantie is niet van invloed op de wettelijke rechten van de consument onder toepasselijke, geldende nationale wetten, noch op de rechten van de consument ten opzichte van de leverancier die voortvloeien uit hun koopcontract.
DEZE GARANTIE MAG NIET WORDEN GEREPRODUCEERD OF GEKOPIEERD EN IS ALLEEN GELDIG MET ORIGINELE PRODUCTEN DIE WORDEN VERKOCHT DOOR NIKON EUROPE.
lees onderstaande.
Digitale producten van Nikon die in Europa worden verkocht, vallen onder een garantie die wordt gerespecteerd door de Europese vestigingen van Nikon in de hieronder vermelde landen. Deze garantie wordt niet ondersteund door Nikon vestigingen buiten Europa. Digitale producten van Nikon die buiten Europa worden gekocht vallen onder lokale garanties.
Europese garantie van Nikon - Digitale beeldproducten
1. DIT IS DE BEPERKTE EUROPESE GARANTIE DIE ÉÉN JAAR GELDIG IS IN DE VOLGENDE LANDEN: BELGIË, DENEMARKEN, FRANKRIJK, DUITSLAND, GRIEKENLAND, HONGARIJE, ITALIË, NEDERLAND, NOORWEGEN, SPANJE, TSJECHIË, VERENIGD KONINKRIJK, ZWEDEN, ZWITSERLAND). U DIENT DE "NIKON EUROPEAN WARRANTY CARD", SAMEN MET EEN GEDATEERD AANKOOPBEWIJS OP TE STUREN OM EEN BEROEP TE KUNNEN DOEN OP DE GARANTIE. Mocht u voor uw Nikon product een beroep willen doen op de garantie, neem dan contact op met de leverancier waar u dit product hebt gekocht of met een van onze erkende servicecentra in de genoemde Europese landen.
2. UW NIKON APPARATUUR IS GEGARANDEERD TEGEN FABRIEKSFOUTEN GEDURENDE ÉÉN VOL JAAR NA DATUM VAN DE OORSPRONKELIJKE AANKOOP. Als het product gedurende deze garantieperiode defect blijkt te zijn vanwege fouten in materiaal of afwerking, zullen onze erkende servicecentra in de bovenstaande Europese landen het product repareren volgens de hieronder beschreven voorwaarden en bepalingen, zonder dat u hoeft te betalen voor arbeid en onderdelen. Nikon behoudt zich het recht voor om (naar eigen goeddunken) het product te vervangen of te repareren. Deze garantie wordt alleen geboden indien het ingevulde garantiebewijs en de oorspronkelijke factuur of het aankoopbewijs, met daarop de aankoopdatum, het type product en de naam van de leverancier, samen met het product worden overlegd. Nikon behoudt zich het recht voor gratis reparatie te weigeren als de bovenstaande documenten niet kunnen worden overlegd of als de informatie erin onvolledig of onleesbaar is.
3. Het volgende wordt niet gedekt door deze garantie: - noodzakelijk onderhoud en reparatie of vervanging van onderdelen ten gevolge van normale slijtage. - wijzigingen die zijn aangebracht om de gebruiksmogelijkheden van het product, zoals deze worden beschreven in de gebruikshandleiding, uit te breiden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Nikon. - vervoerskosten en alle risico's van vervoer die direct of indirect betrekking hebben op de garantie van de producten. - schade die het gevolg is van wijzigingen of aanpassingen die in het product zijn aangebracht, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Nikon, met de bedoeling te voldoen aan de plaatselijke en nationale normen die van kracht zijn in een ander land dan dat waarvoor het product oorspronkelijk is ontworpen en/of gefabriceerd.
4. De garantie is niet van toepassing in het geval van: - schade als gevolg van verkeerd gebruik, met inbegrip van maar niet beperkt tot het niet gebruiken van het product voor de gebruikelijke doeleinden of volgens de instructies voor correct gebruik en onderhoud, en installatie en gebruik van het product dat niet in overeenstemming is met de geldende veiligheidsnormen in het land waar het product wordt gebruikt. - schade als gevolg van ongevallen, met inbegrip van maar niet beperkt tot bliksem, water, vuur, misbruik of nalatigheid. - het wijzigen, onleesbaar maken of verwijderen van het model- of serienummer op het product. - schade die het gevolg is van reparaties of aanpassingen die zijn uitgevoerd door niet-erkende servicecentra of -personen. - schade aan een systeem waarin het product is ingebouwd of waarmee het wordt gebruikt.
5. Deze garantie is niet van invloed op de wettelijke rechten van de consument onder toepasselijke, geldende nationale wetten, noch op de rechten van de consument ten opzichte van de leverancier die voortvloeien uit hun koopcontract.
DEZE GARANTIE MAG NIET WORDEN GEREPRODUCEERD OF GEKOPIEERD EN IS ALLEEN GELDIG MET ORIGINELE PRODUCTEN DIE WORDEN VERKOCHT DOOR NIKON EUROPE.
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Onlangs heb ik op vakantie in Nederland een Nikon Coolpix 5700 camera gekocht. Daar ik in Spanje woon heb ik de garantie-papieren aan de Spaanse vertegenwoordiger (Finicon, S.A.) van Nikon in Europa gezonden.
Tot zover alles goed.
Nog geen 2 maanden na aankoop van de camera ging het dekseltje van de baterij van de camera uit zichzelf kapot. Het vloog er finaal af toen ik het ontgrendelde om de batterij eruit te halen, Mijns inziens komt dit door een productiefout aangezien de in de batterij-houder aanwezige veer véél te véél druk op het klepje en de scharnieren ervan zet, zéker bij het openen ervan.
Een telefonische melding van het defect bij Finicon in Barcelona leverde niets op: éérst vertelde men mij, zónder ook maar te vragen om welke camera het ging en wat er precies gebeurt was, dat zoiets niet onder de garantie viel. Later adviseerde Finicon Barcelona me de camera op te sturen. Het opsturen, repareren (al dan niet onder de garantie) en weer terugsturen per koerier zou dan wel zo'n 4 tot 6 weken duren.
Twee weken geleden heb ik een persoonlijk bezoek gebracht aan het filiaal van Finicon in Madrid, toen ik toch in die stad was. Ook daar vroegen ze me in het geheel niet naar de garantie-papieren maar zeiden ze me ijskoud, zónder überhaupt te weten wat er precies gebeurt was, dat een dergelijke reparatie niet onder de garantie valt. Na vertelt te hebben daar geen genoegen mee te nemen en te verwachten dat een technicus tijdens mijn bezoek mijn camera zou onderzoeken, werd de camera ook daadwerkelijk door iemand mee 'naar achteren genomen'. Tien minuten later kwam de man terug met camera en zei dat ook de technicus tot een zelfde oordeel was gekomen.
Het per direct kopen van een nieuw klepje was ook uitgesloten: men had die dingen niet in voorraad (en dat in Madrid, een stad met 4 miljoen inwoners!) en het per koerier nasturen aan mijn huisadres zou zo'n 3 á 4 weken duren, ik zou zelf voor de koerierskosten moeten opdraaien en het opsturen per normale post daar deed men niet aan (let wel, het gaat hier om een batterij-klepje niet veel groter dan een duimnagel!).
Gezien mijn ervaringen en die van anderen betekend de Garantie van Nikon niet veel. Ook al treed er geheel buiten de schuld van de eigenaar een defect op aan zijn bezit, dan nog is het zijn woord tegen dat van de vertegenwoordigers van Nikon en hun interne technici. Uiteraard hebben deze vertegenwoordigers er (een financieel) belang bij zo min mogelijk onder de garantie vallende reparaties uit te hoeven voeren.
Tot zover alles goed.
Nog geen 2 maanden na aankoop van de camera ging het dekseltje van de baterij van de camera uit zichzelf kapot. Het vloog er finaal af toen ik het ontgrendelde om de batterij eruit te halen, Mijns inziens komt dit door een productiefout aangezien de in de batterij-houder aanwezige veer véél te véél druk op het klepje en de scharnieren ervan zet, zéker bij het openen ervan.
Een telefonische melding van het defect bij Finicon in Barcelona leverde niets op: éérst vertelde men mij, zónder ook maar te vragen om welke camera het ging en wat er precies gebeurt was, dat zoiets niet onder de garantie viel. Later adviseerde Finicon Barcelona me de camera op te sturen. Het opsturen, repareren (al dan niet onder de garantie) en weer terugsturen per koerier zou dan wel zo'n 4 tot 6 weken duren.
Twee weken geleden heb ik een persoonlijk bezoek gebracht aan het filiaal van Finicon in Madrid, toen ik toch in die stad was. Ook daar vroegen ze me in het geheel niet naar de garantie-papieren maar zeiden ze me ijskoud, zónder überhaupt te weten wat er precies gebeurt was, dat een dergelijke reparatie niet onder de garantie valt. Na vertelt te hebben daar geen genoegen mee te nemen en te verwachten dat een technicus tijdens mijn bezoek mijn camera zou onderzoeken, werd de camera ook daadwerkelijk door iemand mee 'naar achteren genomen'. Tien minuten later kwam de man terug met camera en zei dat ook de technicus tot een zelfde oordeel was gekomen.
Het per direct kopen van een nieuw klepje was ook uitgesloten: men had die dingen niet in voorraad (en dat in Madrid, een stad met 4 miljoen inwoners!) en het per koerier nasturen aan mijn huisadres zou zo'n 3 á 4 weken duren, ik zou zelf voor de koerierskosten moeten opdraaien en het opsturen per normale post daar deed men niet aan (let wel, het gaat hier om een batterij-klepje niet veel groter dan een duimnagel!).
Gezien mijn ervaringen en die van anderen betekend de Garantie van Nikon niet veel. Ook al treed er geheel buiten de schuld van de eigenaar een defect op aan zijn bezit, dan nog is het zijn woord tegen dat van de vertegenwoordigers van Nikon en hun interne technici. Uiteraard hebben deze vertegenwoordigers er (een financieel) belang bij zo min mogelijk onder de garantie vallende reparaties uit te hoeven voeren.
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
In Oostenrijk een Nikon F55 gekocht omdat onze camera (ook een Nikon) door een val onbruikbaar was geworden. Je wilt tenslotte toch nog wat meer foto's nemen dan alleen de eerste 2 dagen.
In de winkel werd ook de Europese garantie uitgebreid getoond en zou ik een NL handleiding bij de NL importeur kunnen bestellen.
Helaas de firma INCA stelt doodleuk, en ik citeer:
"Inca Import B.V. is de enige officiële door Nikon Japan aangestelde importeur van Nikon producten in Nederland. Echter als een dealer besluit buiten de officiële importeur om in te kopen (deze dealer speelt dus zelf voor importeur) is deze dealer zelf verantwoordelijk voor alle
afhandelingen van het verkochte product."
De winkel in Oostenrijk koopt het bij een officiele importeur, maar als dit niet Inca is dan kan je 'opzouten'. Saillant detail is dat de bijbehorende lens is gedistribueerd door Nikon Europe B.V. The Netherlands.
Jammer dat de naam van zo'n goed produkt te grabbel wordt gegooid door een arrogantie importeur die wars is van klantvriendelijkheid.
In de winkel werd ook de Europese garantie uitgebreid getoond en zou ik een NL handleiding bij de NL importeur kunnen bestellen.
Helaas de firma INCA stelt doodleuk, en ik citeer:
"Inca Import B.V. is de enige officiële door Nikon Japan aangestelde importeur van Nikon producten in Nederland. Echter als een dealer besluit buiten de officiële importeur om in te kopen (deze dealer speelt dus zelf voor importeur) is deze dealer zelf verantwoordelijk voor alle
afhandelingen van het verkochte product."
De winkel in Oostenrijk koopt het bij een officiele importeur, maar als dit niet Inca is dan kan je 'opzouten'. Saillant detail is dat de bijbehorende lens is gedistribueerd door Nikon Europe B.V. The Netherlands.
Jammer dat de naam van zo'n goed produkt te grabbel wordt gegooid door een arrogantie importeur die wars is van klantvriendelijkheid.
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Geef INCA BV op voor de koude douche. Zie koude douche Inca BV.
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Ook ik heb slechte ervaring met Nikon/Inca service
Binnen enkele maanden na aankoop van mijn coolpix 2100 ging zowel het batterijklepje plots kapot als de draaiknop zeer stroef.
Na gebeld te hebben met Nikon en Inca zeiden ze stuur maar op via city foto. Geen van hen allen heeft gesproken over onderzoekskosten of voorwaarden, er zat immers nog garantie op
Weken niets gehoord, toen kwam het breicht dat beide door eigen schuld veroorzaakt waren en buiten garantie vielen.
We mochten zowaar kiezen:
1. camera repareren, dit kostte meer dan dat hij nieuw kostte
2. camera ongerepareerd retour, dit kostte 49 euro onderzoekskosten!!
3. camera laten vernietigen, dit was gratis
na heel veel ge-emmer en bellen met consumentenbond hebben we uiteindelijk een compromis kunnen sluiten waarbij we hem voor 10 euro verzendkosten retour kregen en city foto de onderzoekskosten betaalde. Omdat we op vakantie gingen en hem terug wilden zijn we maar accoord gegaan maar het blijft belachelijk, toch?!! En toen ik hem ging halen was het al weer 15 euro geworden, graag terug of anders niet. Met dank aan city foto, Inka en Nikon
overigens ben ik verder over de kwaliteit van de foto's zeer tevreden, maar het klepje zit nu met plakband dichtgeplakt.
Binnen enkele maanden na aankoop van mijn coolpix 2100 ging zowel het batterijklepje plots kapot als de draaiknop zeer stroef.
Na gebeld te hebben met Nikon en Inca zeiden ze stuur maar op via city foto. Geen van hen allen heeft gesproken over onderzoekskosten of voorwaarden, er zat immers nog garantie op
Weken niets gehoord, toen kwam het breicht dat beide door eigen schuld veroorzaakt waren en buiten garantie vielen.
We mochten zowaar kiezen:
1. camera repareren, dit kostte meer dan dat hij nieuw kostte
2. camera ongerepareerd retour, dit kostte 49 euro onderzoekskosten!!
3. camera laten vernietigen, dit was gratis
na heel veel ge-emmer en bellen met consumentenbond hebben we uiteindelijk een compromis kunnen sluiten waarbij we hem voor 10 euro verzendkosten retour kregen en city foto de onderzoekskosten betaalde. Omdat we op vakantie gingen en hem terug wilden zijn we maar accoord gegaan maar het blijft belachelijk, toch?!! En toen ik hem ging halen was het al weer 15 euro geworden, graag terug of anders niet. Met dank aan city foto, Inka en Nikon
overigens ben ik verder over de kwaliteit van de foto's zeer tevreden, maar het klepje zit nu met plakband dichtgeplakt.
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Wij hebben ook een digitale camera van NIKON.
Binnen het jaar was de batterijklep afgebroken. Wij gingen terug naar de winkel om het onderdeeltje te laten vervangen desnoods wilden wij er een kleine bijdrage doen maar tot onze verschrikking hoorde wij dat zo'n onderdeel absurd veel ging kosten, dat je voor dat geld zowat een nieuwe camera kon kopen. Wij lieten het maar niet doorgaan en zoals vele anderen maken wij regelmatig het batterijklepje met plakband vast.
Ik neem aan dat zo'n klep helemaal niet zoveel hoeft te kosten.....noemt men dit service? Volgens mij jagen ze op deze manier eerder klanten weg! Trouwens dit verhaal heb ik eerder gehoord van een kennis die een digitale camera had van een ander merk zelfs .....zij hebben toen wel een ander camera gekocht!!!! Het maakt dus misschien niet uit welk merk je koopt, ik vind het gewoon belachelijk dat zo'n onderdeel die juist veel wordt gebruikt dan niet sterk genoeg is en/of berekend op duurzaamheid.
Is hier iets aan te doen!!!!!!!!!!!
Binnen het jaar was de batterijklep afgebroken. Wij gingen terug naar de winkel om het onderdeeltje te laten vervangen desnoods wilden wij er een kleine bijdrage doen maar tot onze verschrikking hoorde wij dat zo'n onderdeel absurd veel ging kosten, dat je voor dat geld zowat een nieuwe camera kon kopen. Wij lieten het maar niet doorgaan en zoals vele anderen maken wij regelmatig het batterijklepje met plakband vast.
Ik neem aan dat zo'n klep helemaal niet zoveel hoeft te kosten.....noemt men dit service? Volgens mij jagen ze op deze manier eerder klanten weg! Trouwens dit verhaal heb ik eerder gehoord van een kennis die een digitale camera had van een ander merk zelfs .....zij hebben toen wel een ander camera gekocht!!!! Het maakt dus misschien niet uit welk merk je koopt, ik vind het gewoon belachelijk dat zo'n onderdeel die juist veel wordt gebruikt dan niet sterk genoeg is en/of berekend op duurzaamheid.
Is hier iets aan te doen!!!!!!!!!!!
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Hallo Allemaal, Zuinige Nederlanders!!!
Ik lees hier allemaal berichten dat Inca een slecht bedrijf zou zijn, dat zij een koude douche moeten ontvangen omdat zij uw camera, die u in het buitenland gekocht heeft, of in nederland, maar dan toch een buitenlands model (is nl. iets goedkoper) niet willen repareren.
Maar begrijpt u niet dat Inca ook maar een bedrijf is, die ook hun producten moeten kopen van Nikon. Dan kun je toch geen garantie geven op producten die niet bij hen wegkomen.
Wanneer u een fotorolletje van het merk fuji koopt bij de combi in amsterdam, maar er blijken maar 12 opnames op te zitten ipv 24, kunt u dit rolletje toch ook niet omruilen bij de da drogist in Haarlem. Hoewel ze toch allebei van de fabrikant fuji komen. De da drogist zal ik voor GEK verklaren!
Beste mensen, wees nou gewoon niet zo zuinig en wil niet de aller aller goedkoopste prijs voor een camera, en koop em gewoon netjes bij een Nederlandse dealer.
Wanneer u de camera graag wenst te kopen, omdat hij zulke mooie specificaties heeft, en zulke mooi foto's maakt, en zo gebruiksvriendelijk is, dan koop je die toch gewoon in Nederland.
Wat trouwens ook een bijkomend voordeel is, u heeft een Nederlandsetalige handleiding!!! Dus noooit meer op het internet urenlang googlen naar een handleiding. Wat had u in die tijd ontzettend veel foto's kunnen schieten, en als u het niet snapt, gewoon even in de NL handleiding lezen. Wat een plezier, en dat voor maar een paar euro's!!!
Mensen ik hoop dat de boodschap duidelijk is:
Doe niet zo sneu!, houdt de Nederlandse dealers een beetje in waarde, en spaar maar ietsje pietsje langer door.
met vr. gr.
Ik lees hier allemaal berichten dat Inca een slecht bedrijf zou zijn, dat zij een koude douche moeten ontvangen omdat zij uw camera, die u in het buitenland gekocht heeft, of in nederland, maar dan toch een buitenlands model (is nl. iets goedkoper) niet willen repareren.
Maar begrijpt u niet dat Inca ook maar een bedrijf is, die ook hun producten moeten kopen van Nikon. Dan kun je toch geen garantie geven op producten die niet bij hen wegkomen.
Wanneer u een fotorolletje van het merk fuji koopt bij de combi in amsterdam, maar er blijken maar 12 opnames op te zitten ipv 24, kunt u dit rolletje toch ook niet omruilen bij de da drogist in Haarlem. Hoewel ze toch allebei van de fabrikant fuji komen. De da drogist zal ik voor GEK verklaren!
Beste mensen, wees nou gewoon niet zo zuinig en wil niet de aller aller goedkoopste prijs voor een camera, en koop em gewoon netjes bij een Nederlandse dealer.
Wanneer u de camera graag wenst te kopen, omdat hij zulke mooie specificaties heeft, en zulke mooi foto's maakt, en zo gebruiksvriendelijk is, dan koop je die toch gewoon in Nederland.
Wat trouwens ook een bijkomend voordeel is, u heeft een Nederlandsetalige handleiding!!! Dus noooit meer op het internet urenlang googlen naar een handleiding. Wat had u in die tijd ontzettend veel foto's kunnen schieten, en als u het niet snapt, gewoon even in de NL handleiding lezen. Wat een plezier, en dat voor maar een paar euro's!!!
Mensen ik hoop dat de boodschap duidelijk is:
Doe niet zo sneu!, houdt de Nederlandse dealers een beetje in waarde, en spaar maar ietsje pietsje langer door.
met vr. gr.
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Ik ken Inca als een prima bedrijf als het gaat om service aan Nikon foto apparatuur. Een voorbeeld:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=131
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=131
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Op vakantie is mijn Nikon Coolpix 4600 camera die slechts een maand oud was meteen de tweede dag gestolen. Omdat ik zeer tevreden was over de kwaliteit van dit toestel en de foto's heb ik in het vakantieland (Mexico) eenzelfde camera aangeschaft. (dockus: Wij zuinige Nederlanders kopen dus niet alleen in het buitenland omdat het daar goedkoper is. Dezelfde camera was daar zelfs duurder)
Echter ging deze camera een dag voor vertrek naar Nederland kapot (hij wil niet meer afdrukken). De winkelier wilde het toestel graag vervangen, maar had deze niet op voorraad en repareren zou minimaal zes weken duren. De winkelier verzekerde mij dat Nikon wereldwijde garantie leverde en dat ik de camera ook in Nederland binnen de garantievoorwaarden zou kunnen laten repareren.
Zoals blijkt uit de vele reacties in dit forum, biedt Inca BV deze service niet! Ook zijn ze niet bereid mee te denken aan een alternatieve oplossing of aan te geven waar en hoe ik dan wel mijn garantie kan gebruiken om mijn camera te laten repareren.
Inca BV vraagt daarnaast inderdaad absurd hoge onderzoekskosten (49 euro voor een camera van iets meer dan 200 euro) en daar moeten de reaparatiekosten en verzendkosten nog bij opgeteld worden.
Of ze nu wel of niet in hun recht staan, door deze houding zijn ze in ieder geval een Nikon-klant kwijt, bezorgen ze Nikon veel slechte mond-op-mondreclame (ook via fora als deze) en dergelijke. Heel jammer voor een goed merk als Nikon.
Echter ging deze camera een dag voor vertrek naar Nederland kapot (hij wil niet meer afdrukken). De winkelier wilde het toestel graag vervangen, maar had deze niet op voorraad en repareren zou minimaal zes weken duren. De winkelier verzekerde mij dat Nikon wereldwijde garantie leverde en dat ik de camera ook in Nederland binnen de garantievoorwaarden zou kunnen laten repareren.
Zoals blijkt uit de vele reacties in dit forum, biedt Inca BV deze service niet! Ook zijn ze niet bereid mee te denken aan een alternatieve oplossing of aan te geven waar en hoe ik dan wel mijn garantie kan gebruiken om mijn camera te laten repareren.
Inca BV vraagt daarnaast inderdaad absurd hoge onderzoekskosten (49 euro voor een camera van iets meer dan 200 euro) en daar moeten de reaparatiekosten en verzendkosten nog bij opgeteld worden.
Of ze nu wel of niet in hun recht staan, door deze houding zijn ze in ieder geval een Nikon-klant kwijt, bezorgen ze Nikon veel slechte mond-op-mondreclame (ook via fora als deze) en dergelijke. Heel jammer voor een goed merk als Nikon.
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Na 15 jaar wil ik mijn hobby fotografie weer oppakken.
De keuze valt weer op een spiegelreflex camera.
Maar ja , waar zullen we die gaan kopen?, mijn vorige vertrouwde fotozaak bestaat niet meer.
Ik ben geen prijskoper, wil goed geadviseerd worden en ik wil legale spullen kopen.
De keuze valt op een grote fotozaak in Den Bosch.
wij kopen daar een kit van Nikon d70 met lens.
Ik heb daar ook uitgelegd dat we niet via internet willen kopen, maar bij een betrouwbare fotozaak. Deze winkel staat ook bij Inca in de lijst als officiele dealer.
De domper komt toch als we thuiskomen.In de doos vind ik een duits garantiebewijs voor de camera en een nederlands garantiebewijs voor de lens.
Ik heb naar de winkel gebeld, en heb van hun zwart op wit gekregen dat ik een jaar garantie heb.
Alleen, als ik de reactie's op internet lees begin ik me toch zorgen te maken als het een keer fout mocht gaan.
Ik ben werkzaam bij een mercedesdealer, ik doe daar ook garantie afwikkeling, en wij geven voor iedereen die zich binnen twee jaar aanmeld met problemen de juiste service en garantie afwikkeling. Ook voor auto's die niet in nederland gekocht zijn. Zij hebben uiteraard geen recht op coulance regelingen.
Ik vind dat als Inca zijn verplichtingen niet na wil komen, zij ook maatregelen moet nemen tegen winkels die in hun dealerlijst staan en toch buitenlandse spullen verkopen.
De keuze valt weer op een spiegelreflex camera.
Maar ja , waar zullen we die gaan kopen?, mijn vorige vertrouwde fotozaak bestaat niet meer.
Ik ben geen prijskoper, wil goed geadviseerd worden en ik wil legale spullen kopen.
De keuze valt op een grote fotozaak in Den Bosch.
wij kopen daar een kit van Nikon d70 met lens.
Ik heb daar ook uitgelegd dat we niet via internet willen kopen, maar bij een betrouwbare fotozaak. Deze winkel staat ook bij Inca in de lijst als officiele dealer.
De domper komt toch als we thuiskomen.In de doos vind ik een duits garantiebewijs voor de camera en een nederlands garantiebewijs voor de lens.
Ik heb naar de winkel gebeld, en heb van hun zwart op wit gekregen dat ik een jaar garantie heb.
Alleen, als ik de reactie's op internet lees begin ik me toch zorgen te maken als het een keer fout mocht gaan.
Ik ben werkzaam bij een mercedesdealer, ik doe daar ook garantie afwikkeling, en wij geven voor iedereen die zich binnen twee jaar aanmeld met problemen de juiste service en garantie afwikkeling. Ook voor auto's die niet in nederland gekocht zijn. Zij hebben uiteraard geen recht op coulance regelingen.
Ik vind dat als Inca zijn verplichtingen niet na wil komen, zij ook maatregelen moet nemen tegen winkels die in hun dealerlijst staan en toch buitenlandse spullen verkopen.
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Je winkel is verplicht goede garantie te verlenen en zal bij een defect dus te rade moeten gaan bij 'zijn' importeur. Dit kan betekenen dat een eventuele reparatie langer duurt.
Als koper is het dus raadzaam goed op te letten.
De maatregel die Inca heeft genomen is een duidelijk label waarmee je kan zien dat het artikel via 'echte', door Nikon ondersteunde import betreft.
. Wellicht zou je Inca kunnen informeren over je aankoop-ervaring.
Overigens gefeliciteerd met je D70. Ik heb zelf ook eigenaar van dat model en naar volle tevredenheid. Veel fotografieplezier!
Als koper is het dus raadzaam goed op te letten.
De maatregel die Inca heeft genomen is een duidelijk label waarmee je kan zien dat het artikel via 'echte', door Nikon ondersteunde import betreft.
. Wellicht zou je Inca kunnen informeren over je aankoop-ervaring.
Overigens gefeliciteerd met je D70. Ik heb zelf ook eigenaar van dat model en naar volle tevredenheid. Veel fotografieplezier!
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Ik heb zelf een D70S (inderdaad een schitterend toestel), gekocht bij www.cameranu.nl en inderdaad een "grijs-import" model. Zoals het hoort werd dat er ook direct bijverteld en ook dat het toestel in geval van garantie niet naar Inca kan maar opgestuurd dient te worden. Als ik een officieel toestel wilde kon dat ook, maar betaalde ik wat meer. Kortom, da's het risico dat je neemt door een buitenlands (of een in NL grijs geimporteerd) toestel te kopen.
Dat geldt dus ook gewoon voor 99% van de gevallen hierboven.
Overigens heb ik mijn camera onlangs bij Inca langsgebracht om deze te laten reinigen en dat was totaal geen probleem.
Dat geldt dus ook gewoon voor 99% van de gevallen hierboven.
Overigens heb ik mijn camera onlangs bij Inca langsgebracht om deze te laten reinigen en dat was totaal geen probleem.
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Wat mij opvalt is het vaak grote verschil in prijs tussen 'grijs' en 'Hollands'.
Alleen al om die reden zou ik geen 'Hollands' kopen. Dat Inca dan geen garantie wil geven, kan ik me wel voorstellen. Wil je die garantie wel dan moet je er bij voorbaat flink voor dokken. Overigens is de winkel waar je apparaat koopt in eerste instantie verantwoordelijk voor de uitvoer van garantie. Gezien de prijzen in het algemeen weiger ik mezelf als zuinige nederlander te zien. Mijn inkomsten zijn niet zodanig dat ik bovengenoemd prijsverschil kan negeren. Overigens heb ik geen Nikon, maar een Panasonic (engelse uitvoering) die mij uitstekend bevalt. De fotozaak waar ik deze gekocht heb geeft gewoon garantie, zegt alleen dat sommige zaken wat langer kunnen duren. Tenslotte is de zaak waar ik de camera heb gekocht gewoon een nederlandse zaak; nederlandse dealers zeggen mij niets en hebben zeker mijn steun niet nodig, gezien de bedragen die ze denken te kunnen rekenen voor hun dealerschap.
Bodosan
Alleen al om die reden zou ik geen 'Hollands' kopen. Dat Inca dan geen garantie wil geven, kan ik me wel voorstellen. Wil je die garantie wel dan moet je er bij voorbaat flink voor dokken. Overigens is de winkel waar je apparaat koopt in eerste instantie verantwoordelijk voor de uitvoer van garantie. Gezien de prijzen in het algemeen weiger ik mezelf als zuinige nederlander te zien. Mijn inkomsten zijn niet zodanig dat ik bovengenoemd prijsverschil kan negeren. Overigens heb ik geen Nikon, maar een Panasonic (engelse uitvoering) die mij uitstekend bevalt. De fotozaak waar ik deze gekocht heb geeft gewoon garantie, zegt alleen dat sommige zaken wat langer kunnen duren. Tenslotte is de zaak waar ik de camera heb gekocht gewoon een nederlandse zaak; nederlandse dealers zeggen mij niets en hebben zeker mijn steun niet nodig, gezien de bedragen die ze denken te kunnen rekenen voor hun dealerschap.
Bodosan
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 02 sep 2005 11:50
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Afgelopen week is mijn nikon d70 ermee gestopt.
Het groene lampje bij de kaartlezer gaat aan en uit.
Na enig speurwerk op het internet ben ik erachter gekomen wat het probleem zou kunnen zijn. Het wordt beschreven als het "Green Blinking Light of Death".
Dit heeft alles te maken met het "metering FPC" board. Wat ik vreemd vind is dat ik niets kan vinden op de nederlandse site's.
Ik heb inmiddels contact gehad met Inca bv en het probleem voorgelegd.
Ze konden mij gelijk vertellen wat het probleem was.
Maar omdat mijn camera niet meer onder de garantie valt zijn de kosten voor mijzelf. Waar het nu op neer komt in mijn geval is dat een D70 een levensduur heeft van 16 maanden.
Wat een service.
Zijn er misschien mensen die hetzelfde probleem hebben het gaat hier meestal om de eerste camera's (maart,april 2004)
Het groene lampje bij de kaartlezer gaat aan en uit.
Na enig speurwerk op het internet ben ik erachter gekomen wat het probleem zou kunnen zijn. Het wordt beschreven als het "Green Blinking Light of Death".
Dit heeft alles te maken met het "metering FPC" board. Wat ik vreemd vind is dat ik niets kan vinden op de nederlandse site's.
Ik heb inmiddels contact gehad met Inca bv en het probleem voorgelegd.
Ze konden mij gelijk vertellen wat het probleem was.
Maar omdat mijn camera niet meer onder de garantie valt zijn de kosten voor mijzelf. Waar het nu op neer komt in mijn geval is dat een D70 een levensduur heeft van 16 maanden.
Wat een service.
Zijn er misschien mensen die hetzelfde probleem hebben het gaat hier meestal om de eerste camera's (maart,april 2004)
Re: Garantie perikelen NIKON NEDERLAND
Camera D70 opgestuurd voor garantie herstel.
Alles correct uitgevoerd.
Toch het gevoel dat er een goede organisatie achter staat.
Ook vragen via de website worden voortreffelijk beantwoord.
Inca en Nikon, Mijn complimenten.
Alles correct uitgevoerd.
Toch het gevoel dat er een goede organisatie achter staat.
Ook vragen via de website worden voortreffelijk beantwoord.
Inca en Nikon, Mijn complimenten.