Jablan schreef: ↑27 apr 2022 19:27
Erthanax schreef: ↑27 apr 2022 18:26
Als TS daadwerkelijk nadeel ondervindt van de te late betaling, dwz na berekening van belasting en toeslagen over beide jaren, kan zij beter vooraf contact opnemen met de Belastingdienst om in goed overleg een oplissing te vinden, dan zelf met cijfers gaan goochelen. Dat laatste brengt mijns inziens grote risico's met zich mee.
Nop. De volgorde van de belastingdienst is: eerst de aangiftes binnen, dan controleren en als er vragen zijn, wordt contact opgenomen.
Dat is het moment om met de bewijzen aan te komen. Risico is trouwens nul. Het enige wat gebeurt: de aanslag over 2021 wordt pas in 2023 definitief gemaakt, omdat de inspecteur wacht op wat er in de aangifte van 2022 wordt opgegeven.
Het vervelende is dat er geen bewijzen zijn. De werknemer geeft andere bedragen op dan in de (loon)administratie van het bedrijf en van de werknemer zijn te vinden. Het inkomen over 2021 wordt dus aantoonbasr onjuist opgegeven. Daar hoort weliswaar een verhaal bij, maar dat het risico
nul is dat dit de werknemer niet zal worden aangerekend, vind ik een riskante uitspraak. Dat de Belastingdienst rustig gaat wachten tot april 2023 om te beoordelen of het gefoefel met de aangifte over 2021 misschien verdedigbaar is, vind ik even riskant.
Als de werkgever van Roosje de loonadministratie niet kan of wil aanpassen, inclusief het verstrekken van een nieuwe jaaropgave 2021, adviseer ik Roosje zeer nadrukkelijk om ten eerste uit te (laten) rekenen welk nadeel zij eventueel heeft, en ten tweede om vooraf contact op te nemen met de Belastingdienst, voordat zij aantoonbaar onjuiste gegevens verstrekt aan de Belastingdienst.
Ik sluit weliswaar niet uit dat het ook na die onjuiste opgave nog wel goed kan komen, maar de kans dat het tot grote problemen leidt, acht ik beslist niet denkbeeldig.