Thuiswinkel.org gebruikt volgens mij inderdaad WC Eend
Het lastige met dit soort schattingen is dat er allerlei aannames moeten worden gedaan en dat het zelden duidelijk is op welk punt in de keten je moet stoppen.
Die busjes zijn, heb ik de indruk, vaak wat oudere diesels. Heel vaak starten en stoppen met extreem korte ritjes, vaak snel optrekken. Is dat meegenomen? Dat al die pakketjes als ze gewoon in de winkel worden gekocht met evenzoveel gezinsauto's worden opgehaald lijkt me ook sterk. Hoe lang is zo'n ritje dan? En hoe vaak wirdt die rit dan gecombineerd met bv andere aankopen of iets anders? En hoeveel van die gezinsauto's rijden elektrisch?
Voor al die pakketjes is zo veel karton nodig dat de papier- en kartonindustrie de vraag niet aankan. Productie van papier en karton kost veel energie en water. Verder wordt er veel vulmateriaal gebruikt, vaak plastic wokkels of luchtzakken. Als dat plastic en karton is niet nodig bij aankoop in de winkel.
Er zitten zo veel aspecten aan en onzekerheden in, dat je elke gewenste uitkomst kunt krijgen, vrees ik.