Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor
Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor
Persoonlijk zou ik altijd voor goede middenmotor gaan (veel gelijkmatiger/natuurlijker deels door de aandrijving op het achterwiel). Deze setup zie je in landen met meer heuvels met reden ook veel vaker.
Heb zelf een exemplaar met Shimano Steps maar Bosch is minimaal even goed probleem is dat je in combinatie met een goede fiets in een veel hoger prijssegment uitkomt (en dat is volgens mij meteen de reden waarom er nog steeds fietsen met voorwielaandrijving verkocht worden).
Heb zelf een exemplaar met Shimano Steps maar Bosch is minimaal even goed probleem is dat je in combinatie met een goede fiets in een veel hoger prijssegment uitkomt (en dat is volgens mij meteen de reden waarom er nog steeds fietsen met voorwielaandrijving verkocht worden).
Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor
Ongetwijfeld allemaal waar, maar dat is hier niet het probleem.
Probleem is dat door de alles of niks ondersteuning maar met 4 discrete snelheden gereden kan worden.
Waarbij ik me afvraag of een auto die alleen maar 20 50 80 of 100 kan, toegelaten zou worden of het wegennet
Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor
Volgens mij is zelfs dat niet het geval. je kunt prima tussen de genoemde snelheden fietsen als je stopt met trappen op het moment dat je de door jou gewenste snelheid bereikt hebt (dan stop de motor ook met ondersteunen, het is niet zo dat de motor blijft versnellen of je nou wilt of niet). Dat vereist wat gewenning en optimaal is het niet maar het kan wel.
Sommige auto's hebben dit overigens ook (stoppen met versnellen als een bepaalde snelheid is bereikt, soms zelfs gps gerelateerd aangevuld met een begrenzer voor de max snelheid) maar ook dat voelt kunstmatig.
Sommige auto's hebben dit overigens ook (stoppen met versnellen als een bepaalde snelheid is bereikt, soms zelfs gps gerelateerd aangevuld met een begrenzer voor de max snelheid) maar ook dat voelt kunstmatig.
Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor
Dat is niet wat TS schrijft.Veldt01 schreef: ↑14 jun 2022 15:57Volgens mij is zelfs dat niet het geval. je kunt prima tussen de genoemde snelheden fietsen als je stopt met trappen op het moment dat je de door jou gewenste snelheid bereikt hebt (dan stop de motor ook met ondersteunen, het is niet zo dat de motor blijft versnellen of je nou wilt of niet). Dat vereist wat gewenning en optimaal is het niet maar het kan wel.
GvWPtn schreef: ↑09 jun 2022 22:33Als de fiets de maximumsnelheid van het gekozen ondersteuningsniveau / de gekozen versnelling heeft bereikt stopt de ondersteuning volledig; ja de fiets gaat tegenwerken en zorgen dat er niet harder gefietst kan worden. Een snelheid ónder de maximumsnelheid is niet mogelijk; zodra de trappers rondgaan zal de fiets naar de maximumsnelheid gaan. Zet ik de fiets in stand 4 en beweeg ik de trappers dan gaat de fiets naar 21 km per uur. Het is niet mogelijk om 19 of 20 km per uur te fietsen.
Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor
Klopt maar als je voor het bereiken van de snelheid stopt met trappen houdt de motor ook op (zou dat niet het geval zijn dan is de fiets illegaal want ondersteuning zonder te trappen is niet toegestaan, zou wel interessant zijn want met een druk op een knop zonder te trappen naar snelheid x = elektrische scooter. Overigens is dat wel mogelijk echter dat gaat dan via een illegale ingreep.
TS zat ook al mis met de tegenwerken wat eigenlijk het stoppen van de ondersteuning bleek te zijn.
TS zat ook al mis met de tegenwerken wat eigenlijk het stoppen van de ondersteuning bleek te zijn.
Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor
Het klopt dat als je stopt met trappen de motor stopt. Maar wel eens in een auto gestapt met iemand die nog nooit heeft gereden? Die rijdt dan wat wij noemen 'met horten en stoten'. Zo wil je op een fiets niet fietsen. Als je stopt met trappen, stopt de motor. De snelheid zakt dat terug, uiteindelijk naar stilstand. Maar dat is niet de bedoeling, dus op zeker moment ga je weer trappen. Het is dus hollen of stilstaan. Trappen of niet trappen. Ondersteuning tot de maximumsnelheid of geen ondersteuning.
En wat betreft tegenwerken. Nogmaals, zo noemde de monteur namens Amslod het. En die zou het toch moeten weten? Dat dit boven de 25km per uur zo is, dat snap ik. Maar niet daaronder.
En wat betreft tegenwerken. Nogmaals, zo noemde de monteur namens Amslod het. En die zou het toch moeten weten? Dat dit boven de 25km per uur zo is, dat snap ik. Maar niet daaronder.
Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor
Deze vergelijking gaat natuurlijk niet op. Als je op een ebike stopt met trappen valt de ondersteuning weg en zakt de snelheid totdat je weer gaat trappen. Dat is heel onprettig fietsen. Daar kun je aan wennen maar lekker fietsen is anders.Veldt01 schreef: ↑14 jun 2022 15:57Volgens mij is zelfs dat niet het geval. je kunt prima tussen de genoemde snelheden fietsen als je stopt met trappen op het moment dat je de door jou gewenste snelheid bereikt hebt (dan stop de motor ook met ondersteunen, het is niet zo dat de motor blijft versnellen of je nou wilt of niet). Dat vereist wat gewenning en optimaal is het niet maar het kan wel.
Sommige auto's hebben dit overigens ook (stoppen met versnellen als een bepaalde snelheid is bereikt, soms zelfs gps gerelateerd aangevuld met een begrenzer voor de max snelheid) maar ook dat voelt kunstmatig.
Bij een auto werkt het anders. Daar heet het cruise control en die houdt gewoon de ingestelde snelheid aan. Nog beter is adaptive cruise control. Dan rijdt je de de ingestelde snelheid. Mocht je voorganger langzamer rijden of afremmen dan remt mijn auto ook. Gaat de voorgang weer sneller dan gaat mijn auto ook sneller tot de ingestelde snelheid.
Dit kan op een ebike vanwege wettelijk eisen (de aandrijving mag alleen werken als je zelf trapt) nooit werken.
Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor
Om die reden kopen man en vrouw vaak dezelfde E Bike om deze problemen te voorkomen.
Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor
Het is en blijft een bang-bang-regeling, met als een van de kenmerken hysterese:Veldt01 schreef: ↑14 jun 2022 15:57Volgens mij is zelfs dat niet het geval. je kunt prima tussen de genoemde snelheden fietsen als je stopt met trappen op het moment dat je de door jou gewenste snelheid bereikt hebt (dan stop de motor ook met ondersteunen, het is niet zo dat de motor blijft versnellen of je nou wilt of niet). Dat vereist wat gewenning en optimaal is het niet maar het kan wel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bang%E2%80%93bang_control
Re: Problemen met Amslod fiets met voorwielmotor
Hetzelfde hebben wij gehad met onze Stella fietsen met voorwielmotor.
Ook wij waren gewend aan een Gazelle en een Union fiets met gewoon 3 ondesteuningsniveaus.
Maar wij hadden gehoord dat ze er bij Stella ook andere, de zgn Béta software op konden installeren en dan werkt het hoegenaamd hetzelfde als bij de Gazelle etc.
Dit was geen enkel probleem en werd kosteloos gedaan binnen de garantie periode, super geregeld door Stella.
Het verschil is dan dat ondersteunings niveau 1,2+3 staan voor eco, 4,5,+6 voor normaal en 7,8+9 voor boost.
Misschien dat zoiets ook mogelijk is bij Amslod?
Ook wij waren gewend aan een Gazelle en een Union fiets met gewoon 3 ondesteuningsniveaus.
Maar wij hadden gehoord dat ze er bij Stella ook andere, de zgn Béta software op konden installeren en dan werkt het hoegenaamd hetzelfde als bij de Gazelle etc.
Dit was geen enkel probleem en werd kosteloos gedaan binnen de garantie periode, super geregeld door Stella.
Het verschil is dan dat ondersteunings niveau 1,2+3 staan voor eco, 4,5,+6 voor normaal en 7,8+9 voor boost.
Misschien dat zoiets ook mogelijk is bij Amslod?