Ik interpreteer dat als een nadere invulling. De hoofdregel is "in originele staat/ verpakking", en als dat niet gebeurt, dan in een staat waarin niet verder gegaan is dan nodig is om aard en werking vast te stellen. Dat is een veel vaker gebruikte, getrapte weergave.
Voetbalshop: geld en product niet terug
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Nee, dat is het niet, als die voorwaarden een inperking van de wettelijke regels zijn. Het gaat om iedere regel op zich. Je maf er wel positief van afwijken, dus meer rechten geven, maar niet negatief, dus rechten inperkend. Nadere voorwaarden die strenger zijn dan wettelijke regels mogen dus niet.
Wie zegt dat dan? Wie zijn die "sommigen"?
Die afpsraak is er al, dus waarom zou dat nog een keer afgesproken moeten worden?
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Dat klopt, maar waardevermindering in rekening brengen is iets anders dan het herroepingsrecht weigeren. De winkel stelt niet dat er waardeverminding is als gevolg van een gebruik dat verder gaat dan testen.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Als ik naar de website kijk dan denk ik dat ze gewoon de termijn hebben opgerekt.JozJan schreef: ↑24 jun 2022 09:47Wat ik me hier afvraag:
Voetbalshop hanteert een retourtermijn van 60 dagen. Daarnaast wijzen ze op hun site ook expliciet op het wettelijk herroepingsrecht.
Dus: binnen 14 dagen herroepen: wettelijke bepalingen van kracht. Na 14 dagen maar binnen 60 dagen herroepen: bepalingen van Voetbalshop van kracht.
https://www.voetbalshop.nl/klantenservi ... -vragen#v2
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Uiteindelijk 'concluderen' we denk ik dat TS in dit geval, hij zit binnen de 60 dagen immers, gewoon herroepingsrecht heeft. Ook al zijn de schoenen even uitgeprobeerd. HEt is natuurlijk iets wat je vaak ziet, dat bedrijven proberen zich er makkelijk vanaf t emaken door te weigeren,
Vraag is of ze dat gaan volhouden. Ben dus erg benieuwd naar het vervolg. Hopelijk horen we dat nog.
Vraag is of ze dat gaan volhouden. Ben dus erg benieuwd naar het vervolg. Hopelijk horen we dat nog.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Da's inderdaad de juiste conclusie.
Helaas zien we nog veel te vaak discussies omdat webshops hun plichten niet nakomen.
Helaas zien we nog veel te vaak discussies omdat webshops hun plichten niet nakomen.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Uiteindelijk is dat waarschijnlijk omdat ze er vaak gewoon mee wegkomen. Omdat iemand zijn claim índerdaad niet doorzet daarna.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Nou, jij bijvoorbeeld. Die modder komt niet zomaar op die schoenen, die is er echt wel opgekomen door over een nat grasveld te banjeren. Maar ondertussen gaat iedereen daar gewoon aan voorbij en zegt dat TS recht heeft op geld terug.
Overigens binnen de wettelijke termijnen was dat al niet zo, daar is dat binnen 14 dagen. Na die 14 dagen kan het bij deze winkel ook, maar zijn er wel voorwaarden aan verbonden. Zo lees ik het.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Dan moet je echt even een cursus begrijpend lezen gaan volgen. Ik heb niets gezegd wat ook maar in de buurt komt van "iedere week een nieuw paar voetbalschoenen kunnen bestellen, 4 trainingen en 2 wedstrijden mee doen, en vervolgens retour sturen". Als dat is wat je eruit haalt, dan heb je geen idee waar het echt over gaat.
Alweer: je mist het punt (en dan laat ik je aannames maar buiten beschouwing). Wat er gezegd wordt, is dat een beetje modder géén reden is om het herroepingsrecht te weigeren. Hooguit, en dan moet het echt veel erger dan een beetje modder zijn, is het reden voor waardevermindering. Dát is wat er gezegd wordt, en dat komt niet in de buurt van wat jij ervan maakt.
Dan moet je wederom beter lezen. Er is sprake van een veel langere termijn dan de wettelijke 14 dagen - mét de toepasselijke wettelijke overige voorwaarden.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Bij het beoordelen of je het product wil houden of terugsturen mag je evenveel thuis als in de winkel:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2019:2730
Artikel 6:230s lid 3 BW bepaalt dat de consument slechts aansprakelijk is voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking van de zaak vast te stellen. Dit houdt in dat een consument thuis de zaak op dezelfde manier mag inspecteren en hanteren zoals in een winkel gedaan wordt.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Deze uitspraak is feitelijk onjuist, en dat is niet zo moeilijk te begrijpen. De consumentenrecht gaan bij koop op afstand veel verder dan bij koop in de winkel. Het meest basale voorbeeld is wel dat bij de meeste winkels echt niet mogelijk is producten uit te pakken en te testen. Bij online aankopen mag dat wel. Alleen daaraan al zie je dat deze uitspraak feitelijk onjuist is.
Wat de kantonrechter in deze casus had moeten schrijven, is dat bij koop op afstand minstens net zoveel mag als bij koop in een winkel.
Wat de kantonrechter in deze casus had moeten schrijven, is dat bij koop op afstand minstens net zoveel mag als bij koop in een winkel.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
In de casus van TS stelt de verkoper niet dat TS verder is gegaan dan wat noodzakelijk is noch dat als gevolg daarvan enige waardevermindering is opgetreden. De verkoper gebruik dat beetje modder alleen als argument om de herrpeping niet te hoeven honeren en daarmee gaat hij gewoon hard onderuit.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Dat voorbeeld snijdt weinig hout. In de winkel staan de TVs gewoon aan, om de beeldkwaliteit te beoordelen. Vaak is er een kijkexemplaar uit de verpakking gehaald. En anders kun je verkoper vragen als je eea wil bekijken. In een fysieke winkel worden de voetbalschoenen ook uitgepakt om te passen.Moneyman schreef: ↑24 jun 2022 22:11Deze uitspraak is feitelijk onjuist, en dat is niet zo moeilijk te begrijpen. De consumentenrecht gaan bij koop op afstand veel verder dan bij koop in de winkel. Het meest basale voorbeeld is wel dat bij de meeste winkels echt niet mogelijk is producten uit te pakken en te testen. Bij online aankopen mag dat wel. Alleen daaraan al zie je dat deze uitspraak feitelijk onjuist is.
Wat de kantonrechter in deze casus had moeten schrijven, is dat bij koop op afstand minstens net zoveel mag als bij koop in een winkel.
Het lijkt me niet echt de bedoeling om al een keer patat te bakken in de koop op afstand frituurpan. Dat kun je in de winkel ook niet.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Tsja, als je het niet wilt zien, zie je het niet.
JozJan
vindt dit leuk
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Ik zie hoe je het beter weet dan de kantonrechter, en een rammelend voorbeeld geeft.
Herhalen dat iets feitelijk onjuist is, en niet moeilijk te begrijpen, is natuurlijk geen onderbouwing.
Herhalen dat iets feitelijk onjuist is, en niet moeilijk te begrijpen, is natuurlijk geen onderbouwing.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Dat de rechtsoverweging van de rechter onjuist is kun je weten op basis van een abstract gedachten experiment. Bedenk je dat van een bepaald product je in de winkel niet datgene mag doen dat noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking van de zaak vast te stellen. Als je dit product online koopt dan mag je wel doen wat noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking van de zaak vast te stellen. Immers, dat staat in de wet.
Ik heb vele jaren terug bij de Kijkshop een statief gekocht. Die statief mocht ik in de winkel niet uitproberen, maar er is echt geen rechter die het een probleem zal vinden als je dat doet met een statief van de Kijkshop die online is gekocht.
Ik heb vele jaren terug bij de Kijkshop een statief gekocht. Die statief mocht ik in de winkel niet uitproberen, maar er is echt geen rechter die het een probleem zal vinden als je dat doet met een statief van de Kijkshop die online is gekocht.
Als je kan motiveren dat dat noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van de frituurpan vast te stellen, dan mag dat wel.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Inhoudelijk helemaal mee eens. Maar dit raakt toch wel een belangrijk probleem (in mijn ogen): de verkoper zegt gewoon: er zit modder op, schoenen zijn gebruikt, dus herroeping is niet meer mogelijk. En TS gaat allerlei moeite moeten doen om dat recht te laten zetten. Als dat al lukt.alfatrion schreef: ↑24 jun 2022 22:51In de casus van TS stelt de verkoper niet dat TS verder is gegaan dan wat noodzakelijk is noch dat als gevolg daarvan enige waardevermindering is opgetreden. De verkoper gebruik dat beetje modder alleen als argument om de herroeping niet te hoeven honnoeren en daarmee gaat hij gewoon hard onderuit.
Wat dat betreft, en hetzelfde geldt m.i. voor de wettelijke garantie is de bedoeling om de consument te beschermen en rechten te geven, maar is dat niet goed uitgewerkt. Hoe dan wel? Weet ik zo ook niet, maar in een geval als dit zou TS bv gewoon instructie moeten kunnen geven dat zijn betaling wordt teruggedraaid (ten koste van de verkoper, niet van de bank). Zodat de verkoper moeite moet gaan doen om de zaak op te lossen.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Wacht even, past de uitspraak van de rechter niet in het rijtje, dan zit de rechter fout. Snap dat dan.Moneyman schreef: ↑24 jun 2022 22:11Deze uitspraak is feitelijk onjuist, en dat is niet zo moeilijk te begrijpen. De consumentenrecht gaan bij koop op afstand veel verder dan bij koop in de winkel. Het meest basale voorbeeld is wel dat bij de meeste winkels echt niet mogelijk is producten uit te pakken en te testen. Bij online aankopen mag dat wel. Alleen daaraan al zie je dat deze uitspraak feitelijk onjuist is.
Wat de kantonrechter in deze casus had moeten schrijven, is dat bij koop op afstand minstens net zoveel mag als bij koop in een winkel.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... bedenktijdalfatrion schreef: ↑25 jun 2022 00:54Dat de rechtsoverweging van de rechter onjuist is kun je weten op basis van een abstract gedachten experiment. Bedenk je dat van een bepaald product je in de winkel niet datgene mag doen dat noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking van de zaak vast te stellen. Als je dit product online koopt dan mag je wel doen wat noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking van de zaak vast te stellen. Immers, dat staat in de wet.
Mag ik mijn aankoop uitpakken en uitproberen tijdens de bedenktijd?
Tijdens de bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen. Deed u dit toch? En werd het product daardoor minder waard? Dan mag de verkoper de prijs verminderen. Hij moet dit wel eerst tegen u zeggen.
Re: Voetbalshop: geld en product niet terug
Dus als je in de winkel de zaak niet mag onderwerpen aan een behandeling die noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van de zaak vast te stellen, dan mag je dat bij een koop op afstand ook niet ondanks dat in de wet staat dat je alles mag doen dat noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van de zaak vast te stellen, omdat ConsuWijzer dat schrijft?