Huiskamer
-
Re: Huiskamer
Er wordt telkens gezegd dat 80% wordt geexporteerd, dat klopt maar wat wordt vergeten erbij te zeggen is hoeveel banen er direct en indirect met deze export verbonden zijn.
De manier waarop de regering de stikstofcrisis meent aan te kunnen pakken klopt gewoon niet. De aan het beleid gekoppelde stikstof kaarten etc kloppen gewoon niet. Ze laten de provincies nu in het diepe springen zodat ze zelf hiervoor geen verantwoording hoeven af te leggen.
Als ze nu met een goed onderbouwde wetgeving waren gekomen was het protest veel minder geweest. Echter de onderliggende stukken z\ij gewoon niet waterdicht.
De manier waarop de regering de stikstofcrisis meent aan te kunnen pakken klopt gewoon niet. De aan het beleid gekoppelde stikstof kaarten etc kloppen gewoon niet. Ze laten de provincies nu in het diepe springen zodat ze zelf hiervoor geen verantwoording hoeven af te leggen.
Als ze nu met een goed onderbouwde wetgeving waren gekomen was het protest veel minder geweest. Echter de onderliggende stukken z\ij gewoon niet waterdicht.
scharrelschipper
vindt dit leuk
W(D)aarom eten Nederlanders dan voornamelijk vlees dat geïmporteerd wordt uit o.a. Argentinië ?!moederslink schreef: ↑28 jun 2022 10:51
80 % is voor de export bestemd, dus hun verhaal dat er hier voedselschaarste gaat ontstaan klopt gewoon niet.
-
Omdat dit goedkoper en zo genaamd beter is.
-
Ben het volledig met je eens, de megastallen moeten weg, als men een hond/katmoederslink schreef: ↑28 jun 2022 10:51Ik begrijp de frustratie en de boosheid bij de boeren enerzijds best, anderzijds, wat ze nu doen, snelwegen blokkeren, bij bewindslieden op de stoep staan en hooibalen in de fik steken, kan gewoon niet.
Dit werkt averechts, de sympathie voor hun protesten verdwijnt wel op deze manier.
Het kan toch niet anders dan dat ze moeten en kunnen snappen dat hun intensieve en op grote schaal boeren niet langer kan?
80 % is voor de export bestemd, dus hun verhaal dat er hier voedselschaarste gaat ontstaan klopt gewoon niet.
Ze kunnen op landbouw overstappen en die megastallen moeten écht weg wat mij betreft.
Het is dierenmishandeling en het gaat om de knikkers, de dollars $$$$.
Honderdduizenden kippen , geiten opgehokt in die stallen.
Ziekte uitbraken , branden , vreselijk toch?
Er zijn zat boeren die anders zijn gaan boeren, het roer hebben omgegooid, mét succes!
Er wordt heus wel naar ze geluisterd, ze krijgen gewoon diverse platforms en de oplossing zal uit een gezamenlijke koker en overleg moeten komen.
Deze protesten , op deze schaal? Het kan écht niet.
zo zou behandelen was Nederland te klein. En terecht.
moederslink
vindt dit leuk
-
Nederlanders zijn inventief en ondernemend.
Ook veel boeren zijn anders gaan boeren , mét succes.
Ja er zullen banen verdwijnen, maar er zullen nieuwe, andersoortige banen gecreëerd worden.
Ook de visserij heeft grote klappen gehad , zij hebben het roer ook moeten omgooien , mét succes!
We moeten aan de toekomst denken, dit overvolle Nederland zal men op termijn anders moeten gaan inrichten waarbij er letterlijk ruimte gecreëerd zal moeten worden voor andere takken van ondernemen , financiële steun krijgen ze wel.
Ook veel boeren zijn anders gaan boeren , mét succes.
Ja er zullen banen verdwijnen, maar er zullen nieuwe, andersoortige banen gecreëerd worden.
Ook de visserij heeft grote klappen gehad , zij hebben het roer ook moeten omgooien , mét succes!
We moeten aan de toekomst denken, dit overvolle Nederland zal men op termijn anders moeten gaan inrichten waarbij er letterlijk ruimte gecreëerd zal moeten worden voor andere takken van ondernemen , financiële steun krijgen ze wel.
Dat wordt er dus niet, van mij mogen ze echt het hele land platgooien, Je hebt het wel over hun leven @moederslink.moederslink schreef: ↑28 jun 2022 10:51
Er wordt heus wel naar ze geluisterd, ze krijgen gewoon diverse platforms en de oplossing zal uit een gezamenlijke koker en overleg moeten komen.
Kijk eens in Duitsland daar houden ze op een stuk grond meer koeien en dergelijke dan de boeren in ons land.
scharrelschipper
vindt dit leuk
-
Het grootste deel van de veestapel wordt in relatief kleine stallen gehouden (geen megastallen bedoel ik)
Doordat steeds meer kleinere bedrijven niet meer levensvatbaar zijn zullen de resterende bedrijven alleen maar groter worden. Het beleid heeft dus onbedoelt een negatief effect op de grootte van de bedrijven.
Doordat steeds meer kleinere bedrijven niet meer levensvatbaar zijn zullen de resterende bedrijven alleen maar groter worden. Het beleid heeft dus onbedoelt een negatief effect op de grootte van de bedrijven.
Klopt . minder asielzoekers hier binnen halen. Is het een stuk leger .
-
Dat maar rond exporteren en importeren kan niet langer.scontra schreef: ↑28 jun 2022 11:02W(D)aarom eten Nederlanders dan voornamelijk vlees dat geïmporteerd wordt uit o.a. Argentinië ?!moederslink schreef: ↑28 jun 2022 10:51
Onze varkens gaan in snikhete wagens naar Italië, een deel sterft onderweg.
Met 35• mag het niet, maar met 34• mag het wél
In Italië wordt er oa (Parma) ham van gemaakt en komt weer terug naar Nederland.
Ik zie het eea wellicht te zwart/wit, maar ik vind het ronduit schokkend soms hoe het er hier aan toe gaat.
Natuurlijk zijn de boeren niet de enige schuldigen aan het stikstofprobleem, maar wél voor een heel groot deel.
Deze idiote protesten wekt bij het gros van de burgers alleen maar afkeer en de sympathie verdwijnt.
Moeten zorgmedewerkers eens gaan doen : met ambulances, helikopters, snelwegen ontregelen of onderwijspersoneel met duizenden auto.s de snelwegen gaan blokkeren.
Of defensie, met tanks
Ik denk dat jij niet voor iedereen kan spreken.Deze idiote protesten wekt bij het gros van de burgers alleen maar afkeer en de sympathie verdwijnt.
-
Wanneer hun boeren( familie) bedrijf wordt weggehaald , hun levenswerk, ja dat is verdrietig.reggie2 schreef: ↑28 jun 2022 11:10Dat wordt er dus niet, van mij mogen ze echt het hele land platgooien, Je hebt het wel over hun leven @moederslink.moederslink schreef: ↑28 jun 2022 10:51
Kijk eens in Duitsland daar houden ze op een stuk grond meer koeien en dergelijke dan de boeren in ons land.
Maar opvolging wordt ook wél steeds moeilijker.
Veel boerenzonen - en dochters , willen niet eens meer
Ik zeg ook zeker niet dat boeren moeten verdwijnen, maar het moet anders worden ingericht met oog voor de grote problematieken. Ook de boeren moeten /kunnen met constructieve plannen komen i.p.v maar vasthouden aan hun manier. Het kan niet langer meer op deze grote schaal.
Ze zijn en waren vet gecompenseerd en hebben heus een beste boterham.
Het zijn miljoenen bedrijven.
Mij gaat het vooral om die megastallen.
Kijk hoe dartel en speels de koeien in het voorjaar de wei in huppelen? Dát moet je ze geven en gunnen.
Ik ben eigenlijk altijd wel solidair met actievoerders, zolang ze geen mensen pijn doen en geen schade berokkenen. Maar ja wat hebben ze aan mij als ik solidair ben een de politiek luistert nog niet. De politiek wordt ook harder voor de burger, dus kan dan ook wat terug verwachten. Ik zou wel blij zijn als ze tot een fatsoenlijke oplossing kwamen die voor beide werkt.
-
Parma ham werd vroeger inderdaad ook van Nederlandse varkens gemaakt echter sinds het een beschermde naam is mag het alleen nog maar gemaakt worden van varkens die in Italie geboren en geslacht zijn. Uw informatie is dus verouderd.
Ik verwijt u dit niet hoor maar het blijkt telkens weer dat de gemiddelde consument geen idee heeft hoe het op een boerenbedrijf en in de agrarische sector aan toe gaat.
Ik verwijt u dit niet hoor maar het blijkt telkens weer dat de gemiddelde consument geen idee heeft hoe het op een boerenbedrijf en in de agrarische sector aan toe gaat.
moederslink
vindt dit leuk
Erthanax
, Moneyman
, Jablan
en scharrelschipper
vinden dit leuk
Misschien de berichtgeving rond de protestacties gemist ?Onkruid71 schreef: ↑28 jun 2022 11:35Ik ben eigenlijk altijd wel solidair met actievoerders, zolang ze geen mensen pijn doen en geen schade berokkenen. Maar ja wat hebben ze aan mij als ik solidair ben een de politiek luistert nog niet. De politiek wordt ook harder voor de burger, dus kan dan ook wat terug verwachten. Ik zou wel blij zijn als ze tot een fatsoenlijke oplossing kwamen die voor beide werkt.
Niet gemist, maar zoals ik al zei schade en pijn doen ben ik het niet mee eens.scontra schreef: ↑28 jun 2022 11:53Misschien de berichtgeving rond de protestacties gemist ?Onkruid71 schreef: ↑28 jun 2022 11:35Ik ben eigenlijk altijd wel solidair met actievoerders, zolang ze geen mensen pijn doen en geen schade berokkenen. Maar ja wat hebben ze aan mij als ik solidair ben een de politiek luistert nog niet. De politiek wordt ook harder voor de burger, dus kan dan ook wat terug verwachten. Ik zou wel blij zijn als ze tot een fatsoenlijke oplossing kwamen die voor beide werkt.
Zo simpel is het niet. Prosciutto crudo, oftewel rauwe ham, wordt daar nog steeds veel gemaakt van Hollandse (en Duitse) varkens. Wij exporteerden in de jaren 90, de helft van de hammen uit onze slachterij op een gegeven moment naar noord-Italië. Tegenwoordig worden ook veel biggen daarheen geëxporteerd om daar gemest te worden. Maarrr, Parmaham, die met het kroontje, is een vórm van rauwe ham, en dient afkomstig te zijn van lokale varkens. Echter zijn die regels niet altijd zo streng, zo hoeven niet voor elke appelatie de varkens ook in die regio gebóren te zijn, enkel er gemest worden. En er wordt met naamgeving hieromtrent nog wel wat geschipperd, alhoewel het consortium hier de laatste jaren strenger is op toe gaan zien, sinds enkele schandalen. Idem trouwens het gerotzooi met Brunello wijnen, "Brunellogate", daar was zoveel vraag naar in vooral de VS, dankzij Banfi & co, dat ze om aan de vraag te kunnen voldoen, wat andere druiven mee persten, tegen docg regels in. Dat is netjes in de doofpot gestopt, de Oostenrijkers waren er jaloers op.juliomariner schreef: ↑28 jun 2022 11:35Parma ham werd vroeger inderdaad ook van Nederlandse varkens gemaakt echter sinds het een beschermde naam is mag het alleen nog maar gemaakt worden van varkens die in Italie geboren en geslacht zijn. Uw informatie is dus verouderd.
Gelukkig zijn de italianen zich steeds bewuster aan het worden van hun culturele erfgoed, en worden fraudeurs harder aangepakt. Maar met al het geld wat daarin omgaat, is er nog steeds veel grijs gebied, wat fabrikanten graag opzoeken.
Overigens ben ik én 3e generatie slagerszoon, 50/50 levensmiddelen- en milieutechnoloog, en werk ik al 20+ jaar in die laatste branche. Dus ik heb een best goed idee hoe eea werkt. In dat opzicht ben ik misschien geen gemiddelde consument. Ik heb heul wat meer koeien gemolken dan de triple B frontvrouw, dat weet ik wel zeker.
Daarom ben ik én voor aanpak van het stikstofprobleem, met een proportionele bijdrage door de agrarische sector, én voor het gedegen ondersteunen van "onze" boeren in die niet pijnloze transitie.
Erthanax
, Lady1234
, Jablan
, moederslink
, scharrelschipper
en xflorisx
vinden dit leuk
-
De boeren zijn ook niet tegen aanpak van het stikstofprobleem maar wel dat ze er helemaal voor verantwoordelijk worden gehouden en de manier waarop het nu gaat.
scharrelschipper
vindt dit leuk
Zij zijn voor ~44% verantwoordelijk voor de stikstof-depositie. En binnen die groep, zijn het vooral de veehouders, omdat ammoniak ~9x meer bijdraagt daaraan per molecuul, dan een NOx uit zeg een verbrandingsmotor. ~30% komt van buiten ons land, dus dat verminderen moet via internationale constructies. Dan is er een kleine 25% wat door álle andere activiteiten in Nederland, dus ál het vervoer, energieopwekking en bedrijvigheid veroorzaakt worden. Autorijdend Nederland is al aan de katalysator, vrachtvervoer aan de adblue etc, we rijden 100 km/h overdag, en zo verder. Terwijl een trekker gemiddeld 25% stationair draait.juliomariner schreef: ↑28 jun 2022 13:33De boeren zijn ook niet tegen aanpak van het stikstofprobleem maar wel dat ze er helemaal voor verantwoordelijk worden gehouden en de manier waarop het nu gaat.
We zijn nu op het krankzinnige punt aangekomen, dat één ongelukkig gesitueerde kalkoenfokker, meer stikstofdepositie veroorzaakt op de Veluwe, dan wat er is bespaard, door in heel Nederland van 130 naar 100 te gaan.
Ik ben benieuwd wat al die miljoenen bestuurders zouden antwoorden als je ze in een anonieme enquete de keuze voor zou leggen tussen 100 blijven rijden, of terug naar 130 en die fokker zich verplicht laten uitkopen..
Maar goed, Remkes opperde volgens mij de beste route. Dus heldere reducties afspreken met de branche, inclusief meetmethodes, en tussentijdse targets, inclusief sancties bij niet halen daarvan. Daar zetten we die 25 miljard tegenover, en laat ze dan maar innoveren. De overheid stopt dan met dat idiote vooraf tijdrovende certificeren van stalsystemen, en de branche krijgt een duidelijk tijdspad de toekomst in, en weet wat er gebeurd als targets niet gehaald worden.
Erthanax
, Jablan
en moederslink
vinden dit leuk
De grootste fout wat mij betreft is het presenteren van een plan met doelen die gehaald moeten worden. Maar HOE die doelen gehaald moeten worden lekker over de schutting gooien bij de provincies. Ik heb het idee dat vooral deze enorme onzekerheid tot boosheid en angst leidt bij de boeren.
Daarnaast speelt naar mijn idee (correct me if I'm wrong) het feit dat we alles zo goedkoop mogelijk willen ook een grote rol. Als boeren een eerlijkere prijs zouden krijgen voor hun producten zou het helemaal niet nodig zijn om zoveel vee te houden. Dat is tenminste wat de boeren uit mijn geboortedorp nogal eens zeiden.
Ik snap de boeren aan de ene kant wel enigszins, als je bestaan bedreigd wordt ga je vaak gekke dingen doen. Wil niet zeggen dat ik de huidige acties ok vind. Aan de andere kant denk ik dat de manier van actievoeren averechts werkt. Het gaat volgens mij niet helpen om de doelen te veranderen. En uiteindelijk zullen de boeren de acties ook maar beperkte tijd kunnen volhouden omdat anders hun bedrijf er ook aan onderdoor gaat. Dat weet ik tenminste van boeren die ik gekend heb, uitjes waren bijna onmogelijk want er moet toch iemand voor de dieren en/of het land zorgen.
Ondertussen was het in Maastricht ook spannend met een overval op de kunstbeurs. Er zijn al 2 overvallers opgepakt las ik.
@sjohie: je was me voor, het laatste stuk wat je schrijft klinkt vrij logisch en zelfs haalbaar.
Daarnaast speelt naar mijn idee (correct me if I'm wrong) het feit dat we alles zo goedkoop mogelijk willen ook een grote rol. Als boeren een eerlijkere prijs zouden krijgen voor hun producten zou het helemaal niet nodig zijn om zoveel vee te houden. Dat is tenminste wat de boeren uit mijn geboortedorp nogal eens zeiden.
Ik snap de boeren aan de ene kant wel enigszins, als je bestaan bedreigd wordt ga je vaak gekke dingen doen. Wil niet zeggen dat ik de huidige acties ok vind. Aan de andere kant denk ik dat de manier van actievoeren averechts werkt. Het gaat volgens mij niet helpen om de doelen te veranderen. En uiteindelijk zullen de boeren de acties ook maar beperkte tijd kunnen volhouden omdat anders hun bedrijf er ook aan onderdoor gaat. Dat weet ik tenminste van boeren die ik gekend heb, uitjes waren bijna onmogelijk want er moet toch iemand voor de dieren en/of het land zorgen.
Ondertussen was het in Maastricht ook spannend met een overval op de kunstbeurs. Er zijn al 2 overvallers opgepakt las ik.
@sjohie: je was me voor, het laatste stuk wat je schrijft klinkt vrij logisch en zelfs haalbaar.