Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Nijogeth
Berichten: 10585
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
04 jul 2022 16:49
fonsflons schreef:
04 jul 2022 16:46
Dat alles was er eerst ook al, alleen niet in onze achtertuin, dus minder interessant voor op het nieuws.
Best bizar hé, ook al is het psychologisch allemaal verklaarbaar, dat we (collectief) niet of veel minder geraakt worden door leed zodra het wat verder weg is...
Ik denk dat enigszins de koude oorlog ook een rol speelt. De oorlogen die de VS (toch ook een westers land) heeft gestart tegen vele landen in deze eeuw, die worden ook minder belicht. Bondgenoten worden toch minder snel in een kwaad daglicht gezet. Al horen die gruweldaden van de Amerikanen in Irak, Afghanistan, Libië, Syrië, Yemen, Pakistan en Somalië het daglicht ook niet te zien, zeker niet omdat we een groot deel ervan als land steunden.

Erthanax
Berichten: 10097
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nieuwswaarde heeft o.a. te maken met een journalistieke vuistregel: het aantal slachtoffers gedeeld door de afstand,
zie bv. hier.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

breien schreef:
04 jul 2022 21:30
Dat is vals.
Bij het distributiecentrum in Sneek van Poiesz 《een Friese supermarktketen》 wordt de ME ingezet en bij de distributiecentra in Heerenveen van LIDL en in Drachten van ALDI niet.
Politie Friesland zet ME in om blokkade distributiecentrum te beëindigen - https://nos.nl/l/2435209#UPDATE-container-62479963
Als ik het goed heb, is dat DC van Poiez hun énige, dus daarmee leggen ze die hele keten lam. Lidl en Aldi kunnen eventueel andere DC's nog bijschakelen, voor zover hun logistieke operatie die flexibiliteit toestaat.

Maar de inzet van ME is volgens mij in overleg met "de driehoek", dus het kan zijn dat in die gemeente iets andere afwegingen worden gemaakt als in die andere 2. Of er was niet genoeg ME voorhanden om het x3 te doen.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ieder geval: als boeren denken dat burgers geen eten nodig hebben, waarom denken ze dat burgers nog boeren nodig hebben? Prima idee om ze allemaal uit te kopen.

juliomariner
Berichten: 5104
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Sorry wa maar u hebt wel eens intelligentere opmerkingen gemaakt.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

juliomariner schreef:
05 jul 2022 08:25
Sorry wa maar u hebt wel eens intelligentere opmerkingen gemaakt.
Mwoah.. WA heeft wel een punt hoewel de uitwerking misschien wat beter had gekunt :mrgreen:
Ze roepen de hele tijd zo hard dat er geen voedsel is zonder de boeren, maar proberen dat nu op de verkeerde manier tot punt te maken. Als men vindt dat boeren zo belangrijk zijn voor ons voedsel, dan moeten ze gewoon stoppen met leveren ( staken noemen we dat ook wel ). Echter dan snijden ze zichzelf in de vingers en dat willen ze natuurlijk niet ( het gros gaat natuurlijk naar het buitenland ).
Dus blokkeren ze de distributie maar en benadelen zo weer een hele groep mensen die er in feite niets mee te maken hebben maar nu wel de dupe zijn.

Het hele punt blijft dat als je een geschil hebt met een ander, dat je daar dan de druk moet neerleggen ( geschil met je baas betekent staken en je werk neerleggen ). Wat de boeren nu de hele tijd doen is iedereen de dupe laten zijn van hun issue. Dat doet het draagvlak in ieder geval weinig goed.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 05 jul 2022 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 31241
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
05 jul 2022 08:36
Het hele punt blijft dat als je een geschil hebt met een ander, dat je daar dan de druk moet neerleggen ( geschil met je betekent staken ). Wat de boeren nu de hele tijd doen is iedereen de dupe laten zijn van hun issue. Dat doet het draagvlak in ieder geval weinig goed.
Dat dus. Daarom heb ik over het algemeen bijzonder weinig begrip voor stakingen en blokkades waarbij met name niet-betrokkenen de dupe zijn.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
05 jul 2022 08:44
angel1978 schreef:
05 jul 2022 08:36
Het hele punt blijft dat als je een geschil hebt met een ander, dat je daar dan de druk moet neerleggen ( geschil met je betekent staken ). Wat de boeren nu de hele tijd doen is iedereen de dupe laten zijn van hun issue. Dat doet het draagvlak in ieder geval weinig goed.
Dat dus. Daarom heb ik over het algemeen bijzonder weinig begrip voor stakingen en blokkades waarbij met name niet-betrokkenen de dupe zijn.
Stakingen in het OV, vliegverkeer, onderwijs of voor mijn part vakkenvullen doen natuurlijk ook pijn bij de consument ( zeker als je zuurverdiende vakantie in het water valt omdat de piloten staken of je je werk niet kunt bereiken omdat de treinen niet rijden ), maar dan is het in ieder geval nog direkt gerelateerd aan datgene dat je doet ( je legt je werk neer om je werkgever te overtuigen van bijv een beter loon ). Daarnaast zijn publieksvriendelijke acties vaak ook nog mogelijk.

Maar gewoon een land plat leggen, wegen blokkeren en gemeentehuizen en prive situaties van mensen in gevaar brengen heeft niets meer met demonstreren te maken en valt wat mij betreft gewoon onder terreur.
Op mijn sympathie hoeven ze in ieder geval niet meer te rekenen.

Lowieze
Berichten: 6882
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Gistermorgen hebben de boeren de TESO stilgelegd vanaf 6.30 uur. Tot ze blijkbaar ineens beseften dat Texel wat ziekenvervoer naar het vaste land betreft, afhankelijk is van diezelfde TESO. Dus toen er een ambulance aankwam, hebben ze de actie opgeheven, zodat om 9.00 uur de boot weer kon varen .

juliomariner
Berichten: 5104
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het ging mij om de laatste opmerking van W.A.: "Alle boeren uitkopen is een goed idee"
Behalve dat het onbetaalbaar is, wat gaan we met alle vrijkomende grond doen? Het is een groot deel cultuur landschap (denk aan het groene hart).
Wie gaat dat onderhouden?
Ik ben persoonlijk ook niet zo van het staken maar als ze het netjes houden (en nee dat deden ze niet allemaal) kan ik er wel ff mee leven.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

juliomariner schreef:
05 jul 2022 09:15
Het ging mij om de laatste opmerking van W.A.: "Alle boeren uitkopen is een goed idee"
Behalve dat het onbetaalbaar is, wat gaan we met alle vrijkomende grond doen? Het is een groot deel cultuur landschap (denk aan het groene hart).
Wie gaat dat onderhouden?
Ik ben persoonlijk ook niet zo van het staken maar als ze het netjes houden (en nee dat deden ze niet allemaal) kan ik er wel ff mee leven.
Maar staken is niet hetzelfde als snelwegen blokkeren en distributiecentra het werk onmogelijk maken.
Staken is je werk neerleggen.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:
05 jul 2022 09:15
Het ging mij om de laatste opmerking van W.A.: "Alle boeren uitkopen is een goed idee"
Volgens mij is het toch een van de stikstofplannen om een aantal boeren uit te kopen? Of mis ik iets?

Wat dat cultuurlandschap betreft, de afgelopen paar decennia is er wel heel veel veranderd. De huidige megastallen had je in mijn jeugd toch echt niet. Zoveel 'cultuur' is het landschap in feite ook niet meer.

juliomariner
Berichten: 5104
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Daarom ben ik er ook geen voorstander van.
De boeren hebben nu hun punt wel gemaakt, het is tijd dat er nu met de politiek gepraat wordt onder leiding van Remkes. (hoewel ik dat persoonlijk niet de beste keus vind)

juliomariner
Berichten: 5104
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Forum doet komisch.
Laatst gewijzigd door juliomariner op 05 jul 2022 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

juliomariner
Berichten: 5104
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

witte angora schreef:
05 jul 2022 09:23
juliomariner schreef:
05 jul 2022 09:15
Het ging mij om de laatste opmerking van W.A.: "Alle boeren uitkopen is een goed idee"
Volgens mij is het toch een van de stikstofplannen om een aantal boeren uit te kopen? Of mis ik iets?

Wat dat cultuurlandschap betreft, de afgelopen paar decennia is er wel heel veel veranderd. De huidige megastallen had je in mijn jeugd toch echt niet. Zoveel 'cultuur' is het landschap in feite ook niet meer.
U had het over alle boeren.
Cultuurlandschappen als hetgroene hart, de twentsche essen, achterhoeks coulissen landschap, Limburgs heuvellandschap etc. Wordt allemaal grotendeels door de boeren onderhouden.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Onze boeren produceren grotendeels voor de export, zo gaat >50% van onze melk als kaas en (baby)melkpoeder de grens over, en blijft de mest/stikstofdepositie hier op dit kleine stukje aarde. Daar wordt door grote bedrijven als Friesland Campina lekker aan verdient, maar de boeren zelf verdienen er niet zoveel aan met de schamele melkprijs. En het is niet toevallig dat de grootste concentratie veehouders, en dus het meeste aantal koeien/hectare, op de schrale zandgronden te vinden is. Daar kan je namelijk het meeste mest de grond in brengen om het voer (= gras en snijmais) te verbouwen. Daaromheen liggen dus ook de zones met de meeste stikstofdepositie, en dát zijn dus ook de gebieden waar "de boeren" het meeste pijn zullen gaan lijden.

Dan dit aanpakken, makkelijkste zou zijn om te stoppen met die enorme export, zoveel dragen die melkbedrijven niet bij aan ons GDP of werkgelegenheid, in die volautomatische kaasfabrieken raakt geen mensenhand de kaas ooit aan, en ik vind niet dat de overheid de omzet en winst van multinationals op peil moet houden. Met die 50% export, kunnen we dus de melkveestapel halveren, zonder in Nederland een plak kaas of glas melk te hoeven missen. Dat volgen we op met een verdubbeling van de melkprijs, dat is dan de duit in het zakje van de Nederlandse consument, en presto, de stikstofdepositie halveert ook. Immers, één ammoniakmolecuul uit een koeienkont, zorgt voor ~9x meer stikstofdepositie dan een molecuul NOx uit zeg de uitlaat van een auto. Daarom kan een relatief kleine bedrijfstak, paar procent GDP max, zorgen voor 45% van de stikstofdepositie.

juliomariner
Berichten: 5104
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

De consument schreeuwd moord en brand als de energie en brandstofprijzen enorm stijgen. Hoe zullen ze reageren als het voedsel zeg 25% duurder wordt?

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk niet eens dat het nodig is... dat zeg ik, ik haal mijn vlees bij de boer. Kost niet of nauwelijks meer dan in de supermarkt. Er ontbreken namelijk nogal wat ketens die ook moeten 'verdienen'. Appels kan ik bij een boomgaard verderop halen, mits ze ook door de week open zijn. Aanzienlijk beter van smaak dan wat je in de supermarkt koopt, tegen dezelfde prijs.

Het grote issue is volgens mij dat 'de consument' voor gemak wil gaan: alles in één winkel, liefst om de hoek en evengoed bereikbaar met de auto, dan zijn we snel-snel-snel klaar om weer naar het volgende *moeten* te kunnen. Schrap die haast nu eens en ga vrijdagmiddag en zaterdag met zijn allen op de fiets het land in voor de boodschappen; goed voor de beweging, goed voor het milieu, gezonder voedsel, genietend van het hernieuwde cultuurlandschap, en niemand leidt er een centje pijn om. Naja, de aandeelhouders en commissarissen van de grootgrutters dan. Maar die komen toch al niet te kort.

juliomariner
Berichten: 5104
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Maar is dat realistisch? Denk alleen eens aan de mensen die niet mobiel zijn.
En melk bij de boer halen, prima maar moet deze dan ook vla, yoghurt en kaas zelf gaan maken?

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:
05 jul 2022 10:05
Maar is dat realistisch? Denk alleen eens aan de mensen die niet mobiel zijn.
En melk bij de boer halen, prima maar moet deze dan ook vla, yoghurt en kaas zelf gaan maken?
Brainstormen, julio... Kijken naar oplossingen en denken in mogelijkheden. Er is ook een tussenvorm: een lokale groenteboer die (vrijwel) rechtstreeks bij de boer koopt. Hier in het dorp zit er zo eentje. Korte ketens, lage prijzen, prima fruit, groente, aardappelen en kaas. Enkel vlees hebben ze niet, maar de plaatselijke boer zit nog geen kilometer verderop.

Er zijn trouwens plenty boerderijen waar kaas gemaakt wordt, de rest zal dan toch ook wel lukken?

Plaats reactie