Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Nijogeth
Berichten: 10203
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die tips van de overheid doen het m ook niet. Drink 2 liter water als het heet is, zeggen ze. Nu heb ik mijn lippen en slokdarm verbrand. Je kunt het beter laten afkoelen.

angel1978
Berichten: 11133
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
19 jul 2022 18:11
Die tips van de overheid doen het m ook niet. Drink 2 liter water als het heet is, zeggen ze. Nu heb ik mijn lippen en slokdarm verbrand. Je kunt het beter laten afkoelen.
Ik weet dat het hier de huiskamer, maar waar komt toch die neiging vandaan van mensen om dit soort 'grappige' teksten eindeloos te herhalen en verspreiden?

Nijogeth
Berichten: 10203
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik wacht met smart op jouw leuke toevoeging....

angel1978
Berichten: 11133
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
19 jul 2022 18:16
Ik wacht met smart op jouw leuke toevoeging....
Ik ben niet van het kopieren en iedereen heeft toch al alles gezien. Waarom zou je daarop wachten? Of moet ik ook bijdragen aan je kopieergedrag.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

breien schreef:
19 jul 2022 15:00
Ik heb vandaag wel 30km gewandeld!!!
Dus de Nijmeegse wandelaars, wat betreft de kortste afstand, hadden wel kunnen lopen. Dan maar een paar extra afkoelingspunten extra onderweg.
Die had IK niet.
Je hebt een kleine kans dat er iets gebeurt. Maar die kleine kans keer 40.000 deelnemers kan zomaar resulteren in een paar doden. Maar waarom ben je zo dom om met dkt weer zo'n inspanning te gaan leveren. Dat doen mensen zelfs in landen waar het vaker zo warm is niet.

witte angora
Berichten: 31212
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

PeterPeters1966 schreef:
19 jul 2022 21:13
Maar waarom ben je zo dom om met dkt weer zo'n inspanning te gaan leveren.
Toevallig heb ik daar vanmorgen, tijdens het wandelen, over zitten denken. In 2006, ik heb er al eerder over geschreven, deed ik mee met de 4-daagse van Nijmegen. Die eerste dag, eenmaal de brug over, was het traject bezaait met mensen die niet verder konden. Vele honderden hebben het niet gered om om 17.00 uur binnen te zijn, daarom werd de tijd opgerekt naar 18.00 uur. Nog voor velen te vroeg.

Ik was een van degenen die fluitend over de finish ging. Hoewel ik om 4.00 uur al snel vrijwel achteraan liep, was ik rond 15.00 uur een van de eersten die binnen kwam. Wat maakte het verschil? Tijdens de trainingsdagen was het op veel dagen ook zo warm, misschien wel warmer nog dan die bewuste 1e vierdaagse dag. Toch deed ik die trainingen - 30, 40, en uiteindelijk 50 kilometer. Geen centje pijn, behalve moeheid en af en toe blaren.

De crux zit hem in het trainen. Ben je gewend in de hitte te lopen, en heb je je er op voorbereid, of niet. Als je écht weet waar je mee bezig bent, hoeft het geen enkel probleem te zijn. Met 40.000 tegelijk lopen is inderdaad geen optie, juist omdat er een te grote groep is die dus niet weet waar ze mee bezig zijn. Die houden de boel op, die maken het erg moeilijk om te lopen zoals je jezelf geleerd hebt te lopen. Dat was ook die bewuste dag in 2006. Daarom ging het toen faliekant fout. Maar een enkeling die weet wat hij doet? Het hoeft echt geen probleem te zijn.

En ik zie in het geval van breien het probleem niet dat ze 30 kilometer heeft gelopen. Ze is gewend lange afstanden te wandelen.

Techneut71
Berichten: 222
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Het probleem is niet dat breien die 30km niet zou kunnen lopen. Het probleem dat ik zie is wel dat breien haar eigen ervaring projecteert op 40000 andere mensen, en concludeert "Als ik het kan, kan iedereen het".
In het kader van extreem kort door de bocht...

witte angora
Berichten: 31212
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij reageerde ik op de opmerking van PeterPeters, die haar rechtstreeks aanspreekt voor haar eigen keuze. ;)

Lowieze
Berichten: 6729
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik licht er even een stukje uit: “ De crux zit hem in het trainen. Ben je gewend in de hitte te lopen, en heb je je er op voorbereid, of niet. Als je écht weet waar je mee bezig bent, hoeft het geen enkel probleem te zijn.”

De mensen die zoveel problemen hadden en overleden zijn in 2006 waren ook geoefende lopers. Helaas is de hitte hen toch noodlottig geworden.
Wat hier gezegd wordt over weten waar je mee bezig bent, vind ik dan ook nogal kort door de bocht. Om het dan maar niet te hebben over iemand die zegt dat de 1e dag best gewandeld had kunnen worden! De organisatie in Nijmegen heeft de juiste beslissing genomen, we willen tenslotte niet opnieuw zo’n rampdag beleven.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -wandelaar

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nijmeeg ... aagse_2006

witte angora
Berichten: 31212
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe het met die twee (en veel anderen) zat weet ik niet. Het probleem in 2006 was dus dat er ruim 40.000 lopers tegelijk ruim 9 kilometer lang over een veel te smalle dijk moesten waar je nauwelijks aan water kon komen, waar geen enkele mogelijkheid was om wat te rusten, zonder enige schaduw, terwijl iedereen uitgeput was. Die dijk was letterlijk de hel op aarde, dat was ook onverantwoord. En terug was geen optie, er was geen OV, geen vervangend vervoer, en er kwam een mensenstroom op je af waar je niet tegen in kon. Dat iemand een geoefend loper is maakt hem nog niet immuun voor wat dan ook, toch?

Ik kende het traject, en voor ik de dijk op ging zag ik het probleem al. Reden om als een van de weinigen bij het tappunt op die plek mijn flesjes bij te vullen, eerst even uit te rusten (ook als een van de weinigen) en met de aanwezige sponzen in een teil mijn gezicht kleddernat te maken (ook als een van de weinigen). Heb er in een paar minuten honderden langs zien lopen.

Na veel aandringen heeft de organisatie uiteindelijk besloten de route om te draaien. Denk dat dat een zeer verstandige beslissing was.

En ik denk dat het een verstandige beslissing is die eerste dag te schrappen. Niettemin: als enkeling hoeft het geen enkel probleem te zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Sinds jaar en dag start de 4Daagse op de 3e dinsdag in juli.
Door de veranderende weersomstandigheden, méér hitte in de zomer, is het het overwegen waard om deze mars op een ander moment te laten lopen, later in het seizoen.
Ik hoorde daar al het nodige over.

witte angora
Berichten: 31212
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt moederslink, dat is toen al vrij snel geopperd. Maar de marsleiding in die tijd was nu eenmaal strak van de tradities. Onbuigzaam en star. Het advies om de route van de eerste dag om te draaien stuitte juist bij de marsleiding op aardig wat weerstand. Uiteindelijk zijn ze toch overstag gegaan.

Naar mijn mening zou september een betere optie zijn. Dan is de kans op dergelijke hitte een stuk minder, terwijl het wat weer betreft nog steeds erg gunstig kan zijn. De kampeerders kunnen gewoon kamperen; geen centje pijn. Veranderende omstandigheden vereisen nu eenmaal een veranderende aanpak, maar ja... traditie, traditie, traditie... terwijl een frisse blik is alsof je de ramen een keer open gooit om de boel eens goed door te luchten.

Lowieze
Berichten: 6729
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
20 jul 2022 08:52
Klopt moederslink, dat is toen al vrij snel geopperd. Maar de marsleiding in die tijd was nu eenmaal strak van de tradities. Onbuigzaam en star. Het advies om de route van de eerste dag om te draaien stuitte juist bij de marsleiding op aardig wat weerstand. Uiteindelijk zijn ze toch overstag gegaan.

Naar mijn mening zou september een betere optie zijn. Dan is de kans op dergelijke hitte een stuk minder, terwijl het wat weer betreft nog steeds erg gunstig kan zijn. De kampeerders kunnen gewoon kamperen; geen centje pijn. Veranderende omstandigheden vereisen nu eenmaal een veranderende aanpak, maar ja... traditie, traditie, traditie... terwijl een frisse blik is alsof je de ramen een keer open gooit om de boel eens goed door te luchten.
Daar ben ik het mee eens dat september misschien beter zou zijn.
Alleen krijgen ze dan wat meer problemen met de militairen, uit binnen- en buitenland, die verlof in september zullen moeten opnemen. Juist wanneer de oefeningen en uitzendingen van die militairen weer beginnen. En aangezien de Vierdaagse van oorsprong juist een oefentocht voor militairen was, zit daar waarschijnlijk het probleem voor de leiding.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Als er al een andere week voor de vierdaagse wordt gekozen, dan naar voren. Laatste week juni ivm vakanties en verlof. De reden vind je o.a. bij het KNMI. Eind juni, begin juli is de atmosfeer nog niet zo opgewarmd als in augustus of september en daarmee is de kans op extreem weer een stuk minder. Ander voordeel heeft Breien al genoemd: eind juni, begin juli is kort na de langste dag / kortste nacht. Iets meer wandelen bij daglicht dan nu.

Nijogeth
Berichten: 10203
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ken iemand die in Nijmegen woont. Die zal nooit, maar dan ook echt nooit, aan de vierdaagse meedoen. Als die door zijn stad wil lopen dan doet ie dat wel als er niet zoveel mensen in de weg lopen.

Lowieze
Berichten: 6729
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
20 jul 2022 20:39
Ik ken iemand die in Nijmegen woont. Die zal nooit, maar dan ook echt nooit, aan de vierdaagse meedoen. Als die door zijn stad wil lopen dan doet ie dat wel als er niet zoveel mensen in de weg lopen.
Deze opmerking heeft nou echt niks te maken met de Vierdaagse belevenis

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

@Breien: Je hebt zelf getypt: in de zomer lange dagen. ;)
moederslink schreef:
10 jul 2022 10:08
PS : waar is " iedereen "???? Op vakantie ???😁
Deels.
Zoon + vriendengroep zitten in een vakantiehuis (3 appartementen in 1 huis). Bij het direct boeken hebben we aangegeven, dat het een groep jongeren is en wij garant staan voor alle schades. Dat was akkoord.
Wij hebben ze weggebracht (te veel bagage / te weinig rijbewijzen) en bij aankomst was de verhuurster minder blij. Alleen jongens. Maar omdat wij ze ook weer ophalen, was een extra waarborg weer niet nodig. Wel graag contant geld meenemen als we ze ophalen.
Mijn gevoel bij deze dame: ze hoopt op schade.
Zoon meldt zich twee keer per dag en wat wij meekrijgen, wijst helemaal de andere kant op. Nog niets gesneuveld (kan altijd gebeuren) en voor de rest wordt er direct afgewassen en opgeruimd, voordat ze op stap gaan in de omgeving. Belangrijkste voor ons: zoon ontdekt nu, dat hij veel zelfstandiger is dan leeftijdgenoten. :)

Lowieze
Berichten: 6729
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan “Zoon meldt zich twee keer per dag ……”

Gelukkig hadden we vroeger geen mobieltje. Mijn ouders zagen ons wel weer als de vakantie voorbij was :D

Nijogeth
Berichten: 10203
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
20 jul 2022 21:15
Nijogeth schreef:
20 jul 2022 20:39
Ik ken iemand die in Nijmegen woont. Die zal nooit, maar dan ook echt nooit, aan de vierdaagse meedoen. Als die door zijn stad wil lopen dan doet ie dat wel als er niet zoveel mensen in de weg lopen.
Deze opmerking heeft nou echt niks te maken met de Vierdaagse belevenis
Was dat de bedoeling dan?
Even simpel, er staan in dit topic zoveel dingen die niet de vierdaagse belevenis promoten

witte angora
Berichten: 31212
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
20 jul 2022 21:28
Zoon meldt zich twee keer per dag

[...]

Belangrijkste voor ons: zoon ontdekt nu, dat hij veel zelfstandiger is dan leeftijdgenoten. :)
Noem je dat zelfstandig, dat hij twee keer per dag zijn pappies nodig heeft? Ben ik toch blij dat ik geen kinderen heb.

Plaats reactie