Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mevrouw Theepot
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2022 17:17

Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Ongelezen bericht door Mevrouw Theepot »

Ik ben al jaren werkzaam in het onderwijs (HBO) als docent en heb een contract voor onbepaalde tijd (bijna 5 jaar).
Altijd positieve functionerings/beoordelingsgesprekken gehad, ik heb onderliggende stukken.
Afgelopen schooljaar geen beoordelings/functioneringsgesprek gekregen.

Tot mijn verrassing wil mijn werkgever van mij af, en heeft aangegeven dat ik mag solliciteren, of een vaststellingsovereenkomst kan krijgen. Dat VSO zouden wij na de zomervakantie bespreekbaar maken, ze zouden de details uitwerken en aan mij inzenden.
Een functionerings/coachingstraject ziet men niet zitten.Met elkaar doorgaan is wat deze werkgever betreft absoluut geen optie. Dat is ook duidelijk uit de door hen opgemaakte verslagen over de gesprekken.

Nu kan ik na de zomervakantie een andere functie krijgen, per 1 september, ook in het onderwijs, andere instelling. Dat is vrij snel gegaan, al heb ik natuurlijk wel gewacht totdat ik zekerheid heb door middel van een nieuw contract.

In mijn CAO heb ik een opzegtermijn van 3 maanden, wat betekent dat ik pas 1 november kan starten, echter, ik wil natuurlijk graag eerder starten per 1 september.
Echter, als de werkgever vast zou houden aan die 3 maanden, gaat de baan niet door in september.

Mijn advocaat zegt dat mijn werkgever mij aan die 3 maanden kan houden en dat een gang naar de rechter zinloos zal zijn.
Klopt dit?
De werkgever is van mij af en ik heb gewoon een nieuwe baan per nieuw schooljaar.

Enige punt is natuurlijk dat ze een nieuwe docent moeten zoeken, maar als ze van mij af willen, moe(s)ten ze dat toch wel.

Het gaat mij dus puur om de vraag of de werkgever, die van mij af wil, mij nu kan tegenhouden.

Als docent heb ik dus geen vakantiedagen over om in te zetten.

Alvast dank.

witte angora
Berichten: 31017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Blijkbaar waren de antwoorden bij de concuforummers niet naar de zin?

Heb je al overlegd met je werkgever? Best kans dat die het allemaal wel best vind.

BERG0001
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 nov 2011 17:49

Re: Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Ongelezen bericht door BERG0001 »

Gewoon ziek melden, en mogelijkerwijs aangifte doen (bv. bij de FNV) dat werkgever u psychisch onder druk zet. En dat u daardoor ook schade heeft aan inkomsten, eis: 10000 euro. Beter rechtswinkel nemen, zij zijn beter in de nieuwe ontwikkelingen voorbereid dan een dure advocaat die u toch het vel over het been haalt. Niet zelf rechtzaak beginnen, maar laat hen maar beginnen. En zorg dat je voorbereid bent, moeten ze de zaak ook nog zelf betalen bij hun ondergang.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Ongelezen bericht door Jablan »

Morganlefay schreef:
29 jul 2022 09:39
De forummers van het Vara forum hebben u al heel goed op weg geholpen. Neem dit aan. Dit is iets voor juristen.
Mwa ...

Die advocaat is zonde van je geld en tijd. Regel een gesprek met je huidige werkgever - die je kwijt wil - en spreek het volgende af:
- tot formeel einde dienstverband niet meer aan het werk, wel salaris. Reden in het gesprek: door werkgever verstoorde arbeidsverhouding.
- einde dienstverband zo snel mogelijk. Reden in het gesprek: je wilt dit zo snel mogelijk achter je laten.
- transitievergoeding wordt betaald. Reden: je vertrek is zeker niet vrijwillig.

Zwijg als een graf over je nieuwe baan bij deze, binnenkort ex-, werkgever!

Belastingtechnisch: begin bij je nieuwe werkgever (1 aug of 1 sep) zonder loonheffingskorting, vanaf de datum einde dienstverband bij de vorige overstappen op salaris met loonheffingskorting.

Ik wens je veel fijne, goede, nieuwe collega's en een prettige werksfeer bij de nieuwe organisatie.

Seinhuis
Berichten: 2387
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Lees www.uwv.nl/particulieren/ontslag/ik-wor ... index.aspx door.

De basis is heel simpel, als uw werkgever u wilt ontstaan dan heeft u meestal recht op een ontslagvergoeding (transitievergoeding) www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontsla ... -ontslagen.

Als voorbeeld/tip heb ik 2 situaties geschetst wat u eventueel zou kunnen doen:
-U werkt niet mee. Uw werkgever moet naar de UWV of naar de rechter om u te ontstaan.
-U werkt mee met de ontslag. U stelt 2 belangrijke voorwaarde: Een goeie ontslagvergoeding en einde dienstverband per ingang van 31 augustus (of eerder).

Indien u mee wilt werken aan de ontslag dan is mijn tip om (alleen of samen met uw advocaat) naar uw werkgever te gaan en te onderhandelen over de hoogte van de ontslagvergoeding en de datum van uit dienst treden. Met een goed gesprek (waarbij afspraken op papier staan met handtekeningen) komen alle partijen het verste.

Hou rekening mee dat u vaak geen WW uitkering kunt krijgen na vrijwillig ontslag nemen.

Neem eventueel contact op met www.juridischloket.nl.

alfatrion
Berichten: 21941
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mevrouw Theepot schreef:
28 jul 2022 23:17
In mijn CAO heb ik een opzegtermijn van 3 maanden, wat betekent dat ik pas 1 november kan starten, echter, ik wil natuurlijk graag eerder starten per 1 september.
Echter, als de werkgever vast zou houden aan die 3 maanden, gaat de baan niet door in september.

Mijn advocaat zegt dat mijn werkgever mij aan die 3 maanden kan houden en dat een gang naar de rechter zinloos zal zijn.
Klopt dit?
Ja, dat klopt. Héél misschien zou de werkgever zich op basis van de redelijkheid en billijkheid niet mogen beroep op die opzegtermijn. Ik zou er alleen niet op rekenen.

16again
Berichten: 16169
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Ongelezen bericht door 16again »

Seinhuis schreef:
29 jul 2022 16:49
Als voorbeeld/tip heb ik 2 situaties geschetst wat u eventueel zou kunnen doen:
-U werkt niet mee. Uw werkgever moet naar de UWV of naar de rechter om u te ontstaan.
-U werkt mee met de ontslag. U stelt 2 belangrijke voorwaarde: Een goeie ontslagvergoeding en einde dienstverband per ingang van 31 augustus (of eerder).
Of beide opties gewoon voorleggen aan huidige werkgever...

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Ongelezen bericht door Jablan »

alfatrion schreef:
29 jul 2022 17:48
Mevrouw Theepot schreef:
28 jul 2022 23:17
In mijn CAO heb ik een opzegtermijn van 3 maanden, wat betekent dat ik pas 1 november kan starten, echter, ik wil natuurlijk graag eerder starten per 1 september.
Echter, als de werkgever vast zou houden aan die 3 maanden, gaat de baan niet door in september.

Mijn advocaat zegt dat mijn werkgever mij aan die 3 maanden kan houden en dat een gang naar de rechter zinloos zal zijn.
Klopt dit?
Ja, dat klopt. Héél misschien zou de werkgever zich op basis van de redelijkheid en billijkheid niet mogen beroep op die opzegtermijn. Ik zou er alleen niet op rekenen.
Het klopt ook om een andere reden: je bent al drie maanden verder voordat een rechter zich over je zaak kan uitspreken.

Nog aanvullend op mijn bericht hierboven: Ga alleen akkoord met een vaststellingsovereenkomst, als de datum einde dienstverband in de toekomst ligt. Ik weet, dat sommige onderwijsinstellingen graag in augustus nog een ontslag per 1 augustus erdoor proberen te drukken, in verband met hun financiering en de zomervakanties.

Ivo.w
Berichten: 1771
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als de werkgever echt van je af wilt, dan kun je hier best harde eisen aan stellen.

Geef aan dat je bereid bent een VSO te ondertekenen, maar alléén als daarin een aantal voor jou belangrijke punten in zijn vastgelegd.

- per direct volledige vrijstelling van werkzaamheden, zodat je je op sollicitaties kan concentreren.
- einde dienstverband per 31/8/2022, zodat je bij sollicitaties aanzienlijk meer kans maakt omdat je daarmee direct aan het begin van het nieuwe studiejaar beschikbaar bent
- transitie vergoeding
- eventueel extra vergoeding.
- uitbetaling van al je opgebouwde rechten (vakantietoeslag, eindejaarstoeslag, vakantiedagen, overuren en wat er nog meer aan toeslagen bestaat binnen jouw arbeidsovereenkomst).

Geef aan dat als werkgever je eisen niet wenst in te willigen, je helaas genoodzaakt bent om het tekenen van een VSO te weigeren. Werkgever weet dan dat er weinig onderhandelingsruimte is en weet ook dat het véél meer tijd en geld gaat kosten indien jij geen handtekening zet. Want via juridische procedures (die de werkgever veel geld kosten) ben je vrijwel zeker tot ruim in het nieuwe jaar nog in dienst. Rechtbanken hebben immers nauwelijks tijd om dit soort zaken snel op te pakken. Wel op non actief uiteraard, want er is een verstoorde arbeidsrelatie.

Als de werkgever echt van je af wil, dan sta je als werknemer best sterk voor wat betreft het stellen van de nodig eisen (zolang deze reëel zijn en te onderbouwen is dat ze voor jou van groot belang zijn. De einddatum is in dit geval zoiets wat aantoonbaar jouw belang is, ivm baankansen in de sector.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Werkgever wil van mij af maar doet moeilijk over opzegtermijn

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Alvast een waarschuwing, deze post levert zoveel vragen bij mij op dat ik nu een lang verhaal ga schrijven en omdat ik niet het hele verhaal ken kan een deel niet van toepassing zijn.

De werkgever dient formeel in de vaststellingsovereenkomst rekening te houden met de fictieve opzegtermijn die voor de werkgever geldt (die is denk ik voor u twee maanden en voor de werkgever in hoger onderwijs lijkt mij ook twee maanden en geen drie maanden (ligt aan de exacte tekst van de CAO). Indien je die VSO sluit mag de arbeidsovereenkomst niet eerder eindigen dan de opzegtermijn die geldt voor de werkgever.

Verder kan je ook zelf gewoon opzeggen en je werkgever gaf aan dat je mag solliciteren dus die begrijpt ook wel dat je niet nog langer kan blijven neem ik aan. Maar als u nu zelf opzegt en geen VSO vraagt krijg je ook niets mee wellicht aan geld, dat is een keuze die u zelf moet maken).

De VSO geeft sociale zekerheid want indien u namelijk naar het UWV zou stappen en die termijn niet is aangehouden krijgt u geen WW voor die periode die niet aangehouden is en u nog recht zou hebben gehad op salaris.

Het is dus de vraag ga je zelf weg of ga je wachten op een VSO?

Als je toch al die baan kan krijgen waarom vraag je dan niet gewoon een leuk bedrag en zeg je op per 1 augustus en neem je je vakantiedagen op (hoop dat dat genoeg is). De nieuwe werkgever geeft dus nu al zekerheid? is het contract voor onbepaalde tijd en is er geen proeftijd? Ik zou geen proeftijd accepteren namelijk.

Waarom kan een VSO nu trouwens niet? Ze laten je zo wel lekker bungelen. Ze hebben vast wel een advocaat die dat kan uitonderhandelen) en tijdens die termijn dus ergens anders aan de slag gaat begrijp ik niet waarom u dat niet zou mogen. Moet je nog aan een nieuw schooljaar gaan starten? Ik zou dat echt niet accepteren dat je werkgever nu aankondigt dat je weg moet en pas in september wil onderhandelen voor een VSO en je nu ook nog aan je eigen opzegtermijn houdt. Daar kan een creatieve advocaat echt korte metten mee maken. Beetje onredelijk dit. Er zijn oplossingen geloof me. Laat je niet kisten.

Ik kan dus niet helemaal meegaan in het advies van uw advocaat op basis van uw post. Ik heb natuurlijk niet alle informatie. Ik adviseer u u goed te laten bijstaan in deze kwestie. Laat uw vakantiedagen niet afnemen omdat u vrijgesteld wordt van werk (mocht dat het geval zijn). Meestal zijn werkgevers zelfs wel eens bereid u een budget te geven voor een advocaat dat is ook in hun voordeel en bespoedigt het proces. EUR 1500 is redelijk. Laat ook opnemen dat de factuur aan hen verzonden zal worden anders moet je weer achter je geld aanlopen.

Het is een lang verhaal allemaal en er loopt hier heel wat door elkaar heen dus ik kan me voorstellen dat mijn post vragen oproept. Mijn laatste advies is accepteer die termijn van september niet, en eis dat je nu die VSO krijgt zo ingewikkeld is het niet hoor dat is gewoon een standaard stukje juridische taal van drie paginas.

Plaats reactie