JozJan schreef: ↑02 aug 2022 19:43
De eerste vrije dag voor 1 persoon, akkoord.
Het verlof op de eerste dag komt nu juist niet voor vergoeding in aanmerking.
Niet dat het eenvoudig zal lukken om de echte kosten van een volledige dag vrij vergoed te krijgen (zijnde zeg 1/20e van een maandsalaris), maar goed, dat is 'schade'.
Daar had ik ook mijn bedenkingen bij, maar ik ken de details niet.
Maar een tweede persoon, die niet nodig is om de goederen in ontvangst te nemen?
TS en diens partner hebben hier toe besloten nog voordat duidelijk werdt dat IKEA tekort zou schieten.
Dat is gewoon eigen keuze. Stel je vraagt 4 man extra om voor jou vrij te nemen, want het zijn zoveel pakketten die geleverd worden? Echt niet dat je die dagen allemaal vergoed zou krijgen.
Waarom niet? Stel dat als TS hier een bedrijf voor zou inhuren en zij tot het oordeel komen dat er genoeg werk is voor vier man, zou TS volgens jou dan maar recht hebben op 1/4e van de met dat bedrijf overeengekomen prijs?
@Alfatrion: je probeert de zaak heel zwart/wit te maken door te stellen dat het volledig duidelijk is hoe de schade wordt begroot, namelijk door begroot door het verschil te nemen tussen de hypothetische situatie en de werkelijke situatie. Dat is helemaal waar, maar juist de invulling van die situatie (en wat wel en niet onder schade valt) is niet zo eenduidig vast te stellen.
Dit is allemaal niet zo ingewikkeld. Wat onder schade valt is eenvoudig vast te stellen of er sprake is van eigenschuld is ook niet zo ingewikkeld. Wij kunnen dat niet omdat wij niet alle relevante details hebben.
Verder is goed om in het achterhoofd te houden dat ik slechts het standpunt heb in genomen dat het extra verlof TS op 23 juli 2022, en daarop volgende dagen, heeft moeten opnemen komt wel voor vergoeding in aanmerking. Daarmee heb ik niet aangegeven dat TS op deze dagen moest werken of verlof heeft moeten opnemen noch geef ik hiermee aan dat het opnemen van één hele dag steeds noodzakelijk is.
Zou (als het er op aan zou komen) leiden tot een discussie tussen partijen en dus niet tot een vooraf volledig zekere uitkomst.
Honderd procent zekerheid heb je bij rechtzaken nooit, maar dit is gewoon een rekensom, zowel waar het gaat om het begroten van de schade en eigenschuld.