Het betreft schade die niet voor vergoeding in aanmerking komt. Het recht op een schadevergoeding bestaat alleen voor schade, die bestaat in vermogensschade en ander nadeel, dit laatste voor zover de wet op vergoeding hiervan recht geeft (art. 6:95 BW). Als er geen verlof is opgenomen, dan is er geen vermogenscomponent. Het betreft dan schade die niet voor vergoeding in aanmerking komt.JozJan schreef: ↑05 aug 2022 14:40Ik betwist niet dat schade moet worden begroot door te kijken naar hypothetisch vs werkelijk. Maar: welke elementen wel en welke niet worden meegenomen daarin is niet opgelost door jouw herhaalde verwijzing ernaar. Dat komt aan op interpretatie.
Mijn punt is zeker niet ongemotiveerd. De dag wachten (vrijhouden) an sich is geen schade. Hoe zou je daar ook een bedrag aan willen toekennen?
Dit is van belang waar het gaat om de schadebeperkingsplicht (art. 6:101 BW). De schadebeperkingplicht van een schuldeiser dwingt de schuldeiser niet om schade die niet voor vergoeding in aanmerking komt te verkiezen boven schade die wel voor vergoeding in aanmerking komt. Dat brengt met zich mee dat er niet steeds gekozen hoeft te worden voor een dag waar geen verlof voor hoeft te worden opgenomen. Wanneer er drie naleveringen nodig zijn en de betrokkene slechts op de zaterdag vrij is, resulteer dit in een vertraging van vier weken. Die vertraging is ook schade en die kan en mag worden beperkt door verlof op te nemen.
Schade komt alleen voor vergoeding in aanmerking, indien tussen de schade en de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid van de schuldenaar berust, een zodanig verband bestaat de schade gezien kan worden als een gevolg van die gebeurtenis (art. 6:98 BW). IKEA is verantwoordelijk voor het afleveren en de gevolgen daarvan. De gebeurtenis is hier het niet tijdig correct leveren door IKEA en de schade is het opnieuw opnemen van een verlof dag voor de montage. Het opnemen van een tweede verlof dag voor de montage wordt veroorzaakt door het niet tijdig correct leveren. Het oorzakelijk verband tussen die twee kun je aantonen met de vergelijking tussen de werkelijke en hypothetische situaties.
Beiden komen niet voor vergoeding in aanmerking. De dagen die voor vergoeding in aanmerking komen zijn de dagen 3 en 4.JozJan schreef: ↑05 aug 2022 16:35Ik bedenk me nog een interessante vraag over de causaliteit. Stel dat TS 2 dagen vrij neemt. Dag 1 voor de levering van de kast (levering gepland einde middag). Dag 2 om de kast te monteren. Ikea levert zoals hier een kapotte kast en komt pas een tijd later terug. Komt dan dag 1 in aanmerking voor schadevergoeding (ja lijkt me). Maar dag 2?