Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Goededag,
Ik woon aan een randweg aan het dorp in een hoekwoning. Mijn naastgelegen buurman heeft recht van weg, oftewel hij mag met vastgesteld maximaal gewicht de weg met vastgelegde maatvoering gebruiken. Nu is het zo dat de eigenaar naast mij er niet meer woont en heeft besloten om e.e.a. te verhuren. Op dit moment verhuurt hij 3 schuren, één garage, het woonhuis en de overige tuin als parkeermogelijkheid voor 5 auto's.
De garage wordt gehuurd door een garagehouder die 5 auto's van klanten per week daar versleuteld. Het is verder wel gewoon in een gebied met woonbestemming. De huurder van de garage neemt weer klanten mee via het overpad of heeft aan vrienden de sleutels gegeven waar daarvan zonen mer vrienden komen om te sleutelen.
Dit betekent dat de één woning nu flink wat verkeer met zich mee brengt.
In de akte staat verder niets over frequentie of gebruik.
Ik wil eigenlijk ten minste het verhuren van de tuin als Q-park weren, maar vind de garage soms ook wel vervelend.
Vanaf welk punt kan ik het potentieel weren, of moet ik toestaan dat de eigenaar, als zijnde mijn buurman aan de huurder, daarvan een vriend, daarvan de zoon en daarvan een groep vrienden over mijn pad komen. Tevens zij al de beste mensen niet op xe hoogte van de situatie en parkeren ze zomaar soms in mijn tuin.
Ben benieuwd naar jullie mening.
Ik woon aan een randweg aan het dorp in een hoekwoning. Mijn naastgelegen buurman heeft recht van weg, oftewel hij mag met vastgesteld maximaal gewicht de weg met vastgelegde maatvoering gebruiken. Nu is het zo dat de eigenaar naast mij er niet meer woont en heeft besloten om e.e.a. te verhuren. Op dit moment verhuurt hij 3 schuren, één garage, het woonhuis en de overige tuin als parkeermogelijkheid voor 5 auto's.
De garage wordt gehuurd door een garagehouder die 5 auto's van klanten per week daar versleuteld. Het is verder wel gewoon in een gebied met woonbestemming. De huurder van de garage neemt weer klanten mee via het overpad of heeft aan vrienden de sleutels gegeven waar daarvan zonen mer vrienden komen om te sleutelen.
Dit betekent dat de één woning nu flink wat verkeer met zich mee brengt.
In de akte staat verder niets over frequentie of gebruik.
Ik wil eigenlijk ten minste het verhuren van de tuin als Q-park weren, maar vind de garage soms ook wel vervelend.
Vanaf welk punt kan ik het potentieel weren, of moet ik toestaan dat de eigenaar, als zijnde mijn buurman aan de huurder, daarvan een vriend, daarvan de zoon en daarvan een groep vrienden over mijn pad komen. Tevens zij al de beste mensen niet op xe hoogte van de situatie en parkeren ze zomaar soms in mijn tuin.
Ben benieuwd naar jullie mening.
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Kijk eerst eens in het bestemmingsplan
https://www.planviewer.nl/artikelen/lee ... 0813121108
Van een tuin mag je niet zomaar parkeerplaatsen maken. En het is de vraag of hij de schuren en de garage mag verhuren met het recht van weg. Het recht van weg zit op het perceel, dat klopt, maar de situatie is anders dan oorspronkelijk de bedoeling was. Eerst zelf kijken, dan een advocaat inschakelen, want de huurders gaan niet uit zichzelf weg
https://www.planviewer.nl/artikelen/lee ... 0813121108
Van een tuin mag je niet zomaar parkeerplaatsen maken. En het is de vraag of hij de schuren en de garage mag verhuren met het recht van weg. Het recht van weg zit op het perceel, dat klopt, maar de situatie is anders dan oorspronkelijk de bedoeling was. Eerst zelf kijken, dan een advocaat inschakelen, want de huurders gaan niet uit zichzelf weg
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Recht van weg is misschien een wat verwarrend begrip. Enerzijds is het een wat minder courante benaming voor recht van overpad, anderszijds kennen we in Nederland ook nog de buurweg en noodweg. Zoals je de situatie beschrijft kan het wel eens een van die laatste twee zijn, klopt dat TS?
Met andere reageerders eens dat gebruik van kavel in overeenstemming met bestemmingsplan wel eens een kansrijkere ingang kan zijn voor het terugdringen van overlast dan het gebruik van de weg/overpad. Dit leest nu niet bepaald meer als hobbymatig sleutelen.
Voor meer info over recht van overpad, buurweg en noodweg: https://rein.nl/overpad-buurweg-noodweg ... s%20belast.
Met andere reageerders eens dat gebruik van kavel in overeenstemming met bestemmingsplan wel eens een kansrijkere ingang kan zijn voor het terugdringen van overlast dan het gebruik van de weg/overpad. Dit leest nu niet bepaald meer als hobbymatig sleutelen.
Voor meer info over recht van overpad, buurweg en noodweg: https://rein.nl/overpad-buurweg-noodweg ... s%20belast.
bupaul
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Het enige waar je wat mee kunt is zoals al gezegd het bestemmingsplan. De hoeveelheid verkeer wirdt lastig. Als er 1 persoon had gewoond die ieder uur met z'n auto was weggegaan was dat gewoon toegestaan.
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Zeker zo'n autogarage kan weleens niet in het bestemmingsplan passen.
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Het recht van overpad is niet geldig voor derden zoals visite o.i.d.
U kan de weg afsluiten en de buurman een sleutel geven.
Hij mag echter geen duplicaatsleutels uitdelen aan huurders van de boxen.
Hij zal dan zelf telkens de poort open en dicht moeten komen doen.
U kan de weg afsluiten en de buurman een sleutel geven.
Hij mag echter geen duplicaatsleutels uitdelen aan huurders van de boxen.
Hij zal dan zelf telkens de poort open en dicht moeten komen doen.
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Zijn of is er een andere mogelijkheid, of kan die mogelijkheid gerealiseerd worden om het perceel van uw buurman op een andere plaats een toegang tot de openbare weg te geven ?
Zo ja, dan kunt u bij de rechtbank een zaak aanspannen om zo mogelijk het bestaande recht op overpad nietig te laten verklaren.
Zo ja, dan kunt u bij de rechtbank een zaak aanspannen om zo mogelijk het bestaande recht op overpad nietig te laten verklaren.
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Als er géén bedrijfsbestemming op de woning zit, dan zal het bedrijfsmatig gebruik van het perceel vrijwel zeker niet toegestaan voor iets anders dan 'kantoor aan huis'. En dan moet het bedrijf dus een eenmanszaak zijn van één van de bewoners van de woning.
Voor 'garagebedrijf' zijn daar bovenop ook nog verschillende milieuvergunningen nodig en die krijg je tegenwoordig niet meer voor een garage/schuur achter een woonhuis. Voor wat betreft het bedrijf is er dus zeker een mogelijkheid om daar wat tegen te doen. Namelijk een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente.
Wat betreft de garageboxen en het parkeren van auto's wordt het iets ingewikkelder. Als er verschillende huurders zijn, dan geldt ook hier mogelijk dat het om een bedrijfsmatige activiteit gaat die niet wordt bedreven door de bewoners van het pand (want de eigenaar woont immers ergens anders). Maar om dat allemaal aan te tonen en aannemelijk te maken is veel meer gedoe.
Gebruik van het pad door bewoners van het pand en hun bezoekers is gewoon toegestaan en kun je niet tegenhouden. Ook niet wanneer ze er 5 tot 10 keer per dag overheen gaan. Een 'recht van overpad' mag doorgaans niet met een draaiende motor van een motorvoertuig overheen gereden worden en gelden in beginsel de regels van een voetpad. Bij een 'recht van weg' mag er wel gemotoriseerd overheen gereden worden en gelden de regels van een 'weg'.
Voor 'garagebedrijf' zijn daar bovenop ook nog verschillende milieuvergunningen nodig en die krijg je tegenwoordig niet meer voor een garage/schuur achter een woonhuis. Voor wat betreft het bedrijf is er dus zeker een mogelijkheid om daar wat tegen te doen. Namelijk een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente.
Wat betreft de garageboxen en het parkeren van auto's wordt het iets ingewikkelder. Als er verschillende huurders zijn, dan geldt ook hier mogelijk dat het om een bedrijfsmatige activiteit gaat die niet wordt bedreven door de bewoners van het pand (want de eigenaar woont immers ergens anders). Maar om dat allemaal aan te tonen en aannemelijk te maken is veel meer gedoe.
Gebruik van het pad door bewoners van het pand en hun bezoekers is gewoon toegestaan en kun je niet tegenhouden. Ook niet wanneer ze er 5 tot 10 keer per dag overheen gaan. Een 'recht van overpad' mag doorgaans niet met een draaiende motor van een motorvoertuig overheen gereden worden en gelden in beginsel de regels van een voetpad. Bij een 'recht van weg' mag er wel gemotoriseerd overheen gereden worden en gelden de regels van een 'weg'.
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Ik zie 2 verschillende soorten casussen in dit verhaal voorkomen.
De regels van het recht van overpad is beschreven door een notaris en is gedeponeerd in het kadaster. Zonder de regels in te zien kan ik niet beoordelen of het recht van overpad aangetast wordt. Indien deze tegels overtreden worden dan kunt u hierover het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of een advocaat.
Daarnaast is het ook de vraag of het is toegestaan om in dat garage box als zijnde voor bedrijfsdoeleinden gebruikt mag worden. Hiervoor zou u in de bestemmingplan moeten kijken, of informeren bij de gemeente welke vergunningen er zijn verstrekt. Ook kunt u www.ruimtelijkeplannen.nl of de website van uw gemeente raadplegen. Indien het niet is toegestaan om het garage als werkplaats te gebruiken kunt u bij de gemeente een handhavingsverzoek indienen.
Dit geldt ook voor het parkeren van de voertuigen indien hierbij commuciële belangen zijn.
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl.
De regels van het recht van overpad is beschreven door een notaris en is gedeponeerd in het kadaster. Zonder de regels in te zien kan ik niet beoordelen of het recht van overpad aangetast wordt. Indien deze tegels overtreden worden dan kunt u hierover het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of een advocaat.
Daarnaast is het ook de vraag of het is toegestaan om in dat garage box als zijnde voor bedrijfsdoeleinden gebruikt mag worden. Hiervoor zou u in de bestemmingplan moeten kijken, of informeren bij de gemeente welke vergunningen er zijn verstrekt. Ook kunt u www.ruimtelijkeplannen.nl of de website van uw gemeente raadplegen. Indien het niet is toegestaan om het garage als werkplaats te gebruiken kunt u bij de gemeente een handhavingsverzoek indienen.
Dit geldt ook voor het parkeren van de voertuigen indien hierbij commuciële belangen zijn.
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl.
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Beste mensen,
Hartelijk dank. Ik ga de reacties en vragen morgen één voor één verduidelijken en voornamelijk het bestemmingsplan ernaast houden. Had al wel gezocht naar garages, maar er was niet echt duidelijkheid over. Nogmaals zoeken.
Volgende activiteiten worden uitgeoefend:
Woonhuis - verhuur met 1 auto.
Garage 90m2: wordt naar verwachting alleen veel zwart werk uitgevoerd, maar wel voor bedrijfsmatige klanten.
Ruimte voor 6 stuks autos, verhuur per auto van euro 25,- per maand. Twee auto's staan al 10 jaar stil, knapt het niet van op (schroot).
3 stuks in slechte staat verkerende garages/schuurtjes. Worden verhuurd aan 3 stuks personen voor opstal aanhanger, opstal visspullen en een buurman van verderop die niet al z'n gereedschap kwijt kon thuis.
Allemaal zijn er grijze gebieden die het vaststellen van e.e.a. lastig maken.
We hebben met iedereen een goede relatie en hebben de eigenaar eerdaags uitgenodigd om ons plan voor herindelen van de tuin en gezamenlijke oprit (25 m1 lang en 9m1 breed) te overleggen. Uiteraard is dat plan mijns inziens conform akte.
Het grappige is dat er staat dat ik een 3 meter brede weg moet vrij houden, maar er zit een 90 graden hoek in. Als je dat zo uitvoert wordt met een aanhanger steken al erg lastig. Tevens kan ik de huidige 9 meter brede oprit versmallen naar 3 meter en uit laten komen aan de linkerzijde, waar de draai aan de weg onmogelijk wordt gemaakt omdat een andere buurman al 30 jaar z'n auto parkeert (geen parkeerplaats, wordt gedoogd).
Erg interessant allemaal.
Bestemmingsplan nakijken wordt essentieel. Vroeger zijn beide woningen van 2 broers met één bedrijf geweest. Zij hadden ook vrachtwagens die samen het erf gebruikt. Ik toen het tuin, maar het is nog wel echt een erf, volledig geasfalteerd. Alle woningen eromheen hebben dergelijke situaties niet en allemaal een prachtige individuele tuin.
We wisten hoe de situatie was toen we het kochten, maar toch valt de werkelijkheid iets tegen. Deze week hoorde we dat bij de verkoop van een woning 100m verderop wordt aangeboden dat parkeren bij mij achter kan tegen 25 per maand De geïnteresseerde was een collega van mijn vrouw. Dit gehoord te hebben was wel een de druppel om er verder in te verdiepen. Als de buurman een beetje meedenkend is komen we er vast wel uit, maar een goede voorbereiding van dit gesprek is wel belangrijk.
Ik heb met een camera al 2 maanden gelogd wie/hoe vaak langs komt (tijd/datum i.c.m. type auto+kleur). Dan eigenlijk vooral de verschillende bezoekers van de autogarage.
Ik wil graag voorkomen dat naast mij een autoschroot, q-park, wooneenheid, hangplek voor jongeren en autobedrijf gevestigd worden op die 200m2 van de buurman;)
Nogmaals dank, ik zal jullie overige vragen en bevindingen uit het bestemmingsplan morgen mededelen. Tevens kan ik wellicht de overpad teksten uit de akte bijvoegen.
Snelle reacties:
Betreft een Enkelbestemming wonen voor zowel mij als de buurman
Het is echt recht van weg, zoals recht van overpad maar dan tot 3,5t gewicht en maximale grote van een camper. Geen buurtweg o.i.d.
De buurman kan alleen via mij zijn achterzijde bereiken, voorzijde wel aan openbare weg.
Weg afsluiten ben ik niet zeker van. Er staat in de akte dat ik zo weinig als mogelijk nag belemmeren.
Er is een huurcontract aangeboden aan de potentiële nieuwe overburen, weet niet of de anderen huren onder contractvorm of handje contantje
Hartelijk dank. Ik ga de reacties en vragen morgen één voor één verduidelijken en voornamelijk het bestemmingsplan ernaast houden. Had al wel gezocht naar garages, maar er was niet echt duidelijkheid over. Nogmaals zoeken.
Volgende activiteiten worden uitgeoefend:
Woonhuis - verhuur met 1 auto.
Garage 90m2: wordt naar verwachting alleen veel zwart werk uitgevoerd, maar wel voor bedrijfsmatige klanten.
Ruimte voor 6 stuks autos, verhuur per auto van euro 25,- per maand. Twee auto's staan al 10 jaar stil, knapt het niet van op (schroot).
3 stuks in slechte staat verkerende garages/schuurtjes. Worden verhuurd aan 3 stuks personen voor opstal aanhanger, opstal visspullen en een buurman van verderop die niet al z'n gereedschap kwijt kon thuis.
Allemaal zijn er grijze gebieden die het vaststellen van e.e.a. lastig maken.
We hebben met iedereen een goede relatie en hebben de eigenaar eerdaags uitgenodigd om ons plan voor herindelen van de tuin en gezamenlijke oprit (25 m1 lang en 9m1 breed) te overleggen. Uiteraard is dat plan mijns inziens conform akte.
Het grappige is dat er staat dat ik een 3 meter brede weg moet vrij houden, maar er zit een 90 graden hoek in. Als je dat zo uitvoert wordt met een aanhanger steken al erg lastig. Tevens kan ik de huidige 9 meter brede oprit versmallen naar 3 meter en uit laten komen aan de linkerzijde, waar de draai aan de weg onmogelijk wordt gemaakt omdat een andere buurman al 30 jaar z'n auto parkeert (geen parkeerplaats, wordt gedoogd).
Erg interessant allemaal.
Bestemmingsplan nakijken wordt essentieel. Vroeger zijn beide woningen van 2 broers met één bedrijf geweest. Zij hadden ook vrachtwagens die samen het erf gebruikt. Ik toen het tuin, maar het is nog wel echt een erf, volledig geasfalteerd. Alle woningen eromheen hebben dergelijke situaties niet en allemaal een prachtige individuele tuin.
We wisten hoe de situatie was toen we het kochten, maar toch valt de werkelijkheid iets tegen. Deze week hoorde we dat bij de verkoop van een woning 100m verderop wordt aangeboden dat parkeren bij mij achter kan tegen 25 per maand De geïnteresseerde was een collega van mijn vrouw. Dit gehoord te hebben was wel een de druppel om er verder in te verdiepen. Als de buurman een beetje meedenkend is komen we er vast wel uit, maar een goede voorbereiding van dit gesprek is wel belangrijk.
Ik heb met een camera al 2 maanden gelogd wie/hoe vaak langs komt (tijd/datum i.c.m. type auto+kleur). Dan eigenlijk vooral de verschillende bezoekers van de autogarage.
Ik wil graag voorkomen dat naast mij een autoschroot, q-park, wooneenheid, hangplek voor jongeren en autobedrijf gevestigd worden op die 200m2 van de buurman;)
Nogmaals dank, ik zal jullie overige vragen en bevindingen uit het bestemmingsplan morgen mededelen. Tevens kan ik wellicht de overpad teksten uit de akte bijvoegen.
Snelle reacties:
Betreft een Enkelbestemming wonen voor zowel mij als de buurman
Het is echt recht van weg, zoals recht van overpad maar dan tot 3,5t gewicht en maximale grote van een camper. Geen buurtweg o.i.d.
De buurman kan alleen via mij zijn achterzijde bereiken, voorzijde wel aan openbare weg.
Weg afsluiten ben ik niet zeker van. Er staat in de akte dat ik zo weinig als mogelijk nag belemmeren.
Er is een huurcontract aangeboden aan de potentiële nieuwe overburen, weet niet of de anderen huren onder contractvorm of handje contantje
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Bestemming wonen, bedrijfsmatige activiteiten mits aan art 14 wordt voldaan. Ik zie afkeur op ten minste 2 punten. Max 45 m2, hoofdbewoner, 25% BVO (woning 188m2 volgens bagviewer incl onderliggende garage (souterrain), kantoor of bedrijfsruimte,
14.4.1 Verbod
Het is verboden bijgebouwen te gebruiken of te laten gebruiken als zelfstandige woonruimte.
14.4.2 Beroeps- en bedrijfsuitoefening
Op deze gronden is het gebruik toegestaan van gedeelten van hoofdgebouwen, inclusief aan- en uitbouwen, voor aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten, voor zover:
het vloeroppervlak ten behoeve van aan-huis-gebonden beroepen en de kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten niet groter is dan 25% van het vloeroppervlak van het hoofdgebouw, inclusief aan- en uitbouwen, met een maximum van 45 m²;
ten behoeve van de kantoor- en praktijkruimten en de kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten in voldoende parkeergelegenheid wordt voorzien;
de kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten geen nadelige invloed hebben op de normale afwikkeling van het verkeer en niet gepaard gaan met horeca en detailhandel, uitgezonderd beperkte detailhandel die ondergeschikt is aan de uitoefening van de betrokken kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten;
het beroep of bedrijf wordt uitgeoefend door de hoofdbewoner van het betreffende perceel.
14.4.1 Verbod
Het is verboden bijgebouwen te gebruiken of te laten gebruiken als zelfstandige woonruimte.
14.4.2 Beroeps- en bedrijfsuitoefening
Op deze gronden is het gebruik toegestaan van gedeelten van hoofdgebouwen, inclusief aan- en uitbouwen, voor aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten, voor zover:
het vloeroppervlak ten behoeve van aan-huis-gebonden beroepen en de kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten niet groter is dan 25% van het vloeroppervlak van het hoofdgebouw, inclusief aan- en uitbouwen, met een maximum van 45 m²;
ten behoeve van de kantoor- en praktijkruimten en de kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten in voldoende parkeergelegenheid wordt voorzien;
de kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten geen nadelige invloed hebben op de normale afwikkeling van het verkeer en niet gepaard gaan met horeca en detailhandel, uitgezonderd beperkte detailhandel die ondergeschikt is aan de uitoefening van de betrokken kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten;
het beroep of bedrijf wordt uitgeoefend door de hoofdbewoner van het betreffende perceel.
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Recht van weg in koopakte 2021.
Eerst volgt de oude regeling, vervolgens navolging wijzigingen uit 2018. Te weten; ik bezit huisnummer 20, buurman huisnummer 21.
Erfdienstbaarheid:
“ dat bij deze worden gevestigd als erfdienstbaarheid, om niet en
altijddurend:
a. het recht van weg ten dienste van alle verkeer, waaronder zowel
personen- als vrachtauto’s, van- en naar de *STRAATNAAM* via de toegang,
gelegen naast het pand *STRAATNAAM huisnummer 20* naar- en van het achtererf van beide percelen, zulks over en weer ten behoeve en ten laste van deze beide
percelen, als heersende en tegelijk als lijdende erven.
Opdat voldoende draaimogelijkheid, speciaal voor de langere vrachtauto’s, op het achtererf van de beide percelen blijft bestaan zal dit achtererf tot op een afstand van ongeveer zestien meter, gemeten vanaf de achtergevel van de beide panden en over de gehele breedte van de beide percelen, alsmede gemelde toegang, gelegen naast het
pand *STRAATNAAM huisnummer 20*, niet bebouwd mogen worden, welke verplichting eveneens als erfdienstbaarheid bij deze om niet en altijddurend wordt vastgelegd en gevestigd, over en weer ten behoeve en ten laste van beide percelen, als heersende en tegelijk als lijdende erven.
Het onderhoud van het niet te bebouwen gedeelte van de erven, alsmede van het groenstrookje, gelegen op het aan de comparant *OUDE BEWONER huisnummer 20* toebedeelde onroerend goed (*STRAATNAAM huisnummer 20*) komt voor rekening van de beide eigenaren, ieder hunner voor de helft.
*OUDE BEWONER huisnummer 20*
b. het recht tot afvoer van hemelwater door de bestaande goten, riolen en putten langs de achterzijde van de beide panden naar de sloot, zich bevindende aan de westzijde van het aan de comparant *OUDE BEWONER huisnummer 20* toebedeelde perceel (*STRAATNAAM huisnummer 20*) , zulks ten laste van dit laatstgenoemde perceel als lijdend erf en ten behoeve van het aan de comparant *OUDE BEWONER huisnummer 21* toebedeelde perceel (*STRAATNAAM huisnummer 21*) als heersend erf; komen de kosten van onderhoud van deze goten, riolen en putten ten laste van beide eigenaren, ieder hunner voor de helft.
c. het recht tot afvoer van menage-, closetwater en faecaliën door de bestaande goten, riolen en putten via een septictank, gelegen in het aan de comparant *OUDE BEWONER huisnummer 20* toebedeelde perceel (*STRAATNAAM huisnummer 20*) naar de sub b gemelde sloot, zulks eveneens ten laste van laatstgemeld perceel als lijdend erf en ten behoeve van het aan de comparant *OUDE BEWONER huisnummer 21* (*STRAATNAAM huisnummer 21*) toebedeelde perceel als heersend erf; komende de kosten van onderhoud van deze goten, riolen en puttenten laste van de beide eigenaren, ieder hunner voor de helft; dat voor wat reeds bestaande erfdienstbaarheden van weg en voor verdere rechten en verplichtingen terzake betreft, wordt verwezen naar gemelde koopakte de dato zeventien juni negentienhonderdvijftig;
dat alle gemeenschappelijke bouwwerken en/of afscheidingen, die reeds bestaan, zullen blijven bestaan en kunnen worden gebruikt op de wijze, waarvoor zij zijn bestemd, terwijl de eventuele kosten van onderhoud en vernieuwing daarvan zullen worden gedragen door de beide eigenaren, ieder hunner voor de helft;
Latere wijziging erfdienstbaarheden:
“AFSTAND ERFDIENSTBAARHEID
Van de erfdienstbaarheden als genoemd onder sub b en c wordt hierbij door
beide partijen over en weer afstand gedaan welke afstand over en weer wordt
aanvaard.
WIJZIGING ERFDIENSTBAARHEID
De erfdienstbaarheid sub a blijft in stand, doch wordt door partijen gewijzigd
zodanig dat deze komt te luiden als volgt:
a. Bij deze worden gevestigd, om niet en altijddurend:
ten behoeve van het kadastrale perceel *GEMEENTE* *SECTIENUMMER huisnummer 21*
als heersend erf en ten laste van het kadastrale perceelgemeente *GEMEENTE* *SECTIENUMMER huisnummer 20* als dienend erf, het recht van weg ten dienste van personen en auto’s tot een maximum gewicht van drieduizend vijfhonderd kilogram om te komen van- en te gaan naar de *STRAAT* via de toegang, gelegen naast het pand *STRAAT huisnummer 20* naar- en van het achtererf van de woning *STRAAT HUISNUMMER 21*.
Het tracé waarover de erfdienstbaarheid uitgeoefend zal worden heeft een minimale breedte van drie meter en zal op de minst bezwarende wijze voor het dienend erf te worden uitgeoefend.
Achter de woningen *STRAAT HUISNUMMERS 20 & 21* zal gelegenheid tot draaien zijn,
waarbij de draaicirkel een minimale doorsnede heeft van acht meter.
Het hart van de draaicirkel ligt op vier meter gemeten vanuit de achtergevels van *STRAAT HUISNUMMERS 20 & 21* en ligt op de kadastrale grens tussen
de percelen*STRAAT HUISNUMMERS 20 & 21*.
De kosten van het onderhoud van de weg (tracé) zijn voor het heersend en dienend erf, ieder door de helft.
Eerst volgt de oude regeling, vervolgens navolging wijzigingen uit 2018. Te weten; ik bezit huisnummer 20, buurman huisnummer 21.
Erfdienstbaarheid:
“ dat bij deze worden gevestigd als erfdienstbaarheid, om niet en
altijddurend:
a. het recht van weg ten dienste van alle verkeer, waaronder zowel
personen- als vrachtauto’s, van- en naar de *STRAATNAAM* via de toegang,
gelegen naast het pand *STRAATNAAM huisnummer 20* naar- en van het achtererf van beide percelen, zulks over en weer ten behoeve en ten laste van deze beide
percelen, als heersende en tegelijk als lijdende erven.
Opdat voldoende draaimogelijkheid, speciaal voor de langere vrachtauto’s, op het achtererf van de beide percelen blijft bestaan zal dit achtererf tot op een afstand van ongeveer zestien meter, gemeten vanaf de achtergevel van de beide panden en over de gehele breedte van de beide percelen, alsmede gemelde toegang, gelegen naast het
pand *STRAATNAAM huisnummer 20*, niet bebouwd mogen worden, welke verplichting eveneens als erfdienstbaarheid bij deze om niet en altijddurend wordt vastgelegd en gevestigd, over en weer ten behoeve en ten laste van beide percelen, als heersende en tegelijk als lijdende erven.
Het onderhoud van het niet te bebouwen gedeelte van de erven, alsmede van het groenstrookje, gelegen op het aan de comparant *OUDE BEWONER huisnummer 20* toebedeelde onroerend goed (*STRAATNAAM huisnummer 20*) komt voor rekening van de beide eigenaren, ieder hunner voor de helft.
*OUDE BEWONER huisnummer 20*
b. het recht tot afvoer van hemelwater door de bestaande goten, riolen en putten langs de achterzijde van de beide panden naar de sloot, zich bevindende aan de westzijde van het aan de comparant *OUDE BEWONER huisnummer 20* toebedeelde perceel (*STRAATNAAM huisnummer 20*) , zulks ten laste van dit laatstgenoemde perceel als lijdend erf en ten behoeve van het aan de comparant *OUDE BEWONER huisnummer 21* toebedeelde perceel (*STRAATNAAM huisnummer 21*) als heersend erf; komen de kosten van onderhoud van deze goten, riolen en putten ten laste van beide eigenaren, ieder hunner voor de helft.
c. het recht tot afvoer van menage-, closetwater en faecaliën door de bestaande goten, riolen en putten via een septictank, gelegen in het aan de comparant *OUDE BEWONER huisnummer 20* toebedeelde perceel (*STRAATNAAM huisnummer 20*) naar de sub b gemelde sloot, zulks eveneens ten laste van laatstgemeld perceel als lijdend erf en ten behoeve van het aan de comparant *OUDE BEWONER huisnummer 21* (*STRAATNAAM huisnummer 21*) toebedeelde perceel als heersend erf; komende de kosten van onderhoud van deze goten, riolen en puttenten laste van de beide eigenaren, ieder hunner voor de helft; dat voor wat reeds bestaande erfdienstbaarheden van weg en voor verdere rechten en verplichtingen terzake betreft, wordt verwezen naar gemelde koopakte de dato zeventien juni negentienhonderdvijftig;
dat alle gemeenschappelijke bouwwerken en/of afscheidingen, die reeds bestaan, zullen blijven bestaan en kunnen worden gebruikt op de wijze, waarvoor zij zijn bestemd, terwijl de eventuele kosten van onderhoud en vernieuwing daarvan zullen worden gedragen door de beide eigenaren, ieder hunner voor de helft;
Latere wijziging erfdienstbaarheden:
“AFSTAND ERFDIENSTBAARHEID
Van de erfdienstbaarheden als genoemd onder sub b en c wordt hierbij door
beide partijen over en weer afstand gedaan welke afstand over en weer wordt
aanvaard.
WIJZIGING ERFDIENSTBAARHEID
De erfdienstbaarheid sub a blijft in stand, doch wordt door partijen gewijzigd
zodanig dat deze komt te luiden als volgt:
a. Bij deze worden gevestigd, om niet en altijddurend:
ten behoeve van het kadastrale perceel *GEMEENTE* *SECTIENUMMER huisnummer 21*
als heersend erf en ten laste van het kadastrale perceelgemeente *GEMEENTE* *SECTIENUMMER huisnummer 20* als dienend erf, het recht van weg ten dienste van personen en auto’s tot een maximum gewicht van drieduizend vijfhonderd kilogram om te komen van- en te gaan naar de *STRAAT* via de toegang, gelegen naast het pand *STRAAT huisnummer 20* naar- en van het achtererf van de woning *STRAAT HUISNUMMER 21*.
Het tracé waarover de erfdienstbaarheid uitgeoefend zal worden heeft een minimale breedte van drie meter en zal op de minst bezwarende wijze voor het dienend erf te worden uitgeoefend.
Achter de woningen *STRAAT HUISNUMMERS 20 & 21* zal gelegenheid tot draaien zijn,
waarbij de draaicirkel een minimale doorsnede heeft van acht meter.
Het hart van de draaicirkel ligt op vier meter gemeten vanuit de achtergevels van *STRAAT HUISNUMMERS 20 & 21* en ligt op de kadastrale grens tussen
de percelen*STRAAT HUISNUMMERS 20 & 21*.
De kosten van het onderhoud van de weg (tracé) zijn voor het heersend en dienend erf, ieder door de helft.
-
- Berichten: 32332
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Hmmm... op die draaicirkel mag dus in principe niet geparkeerd worden, dat heeft een specifiek benoemde functie.
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Waarom zou het autoherstelbedrijf op dat adres gevestigd moeten zijn? Ik kan me voorstellen dat de monteur zijn bedrijf administratief gevestigd heeft op zijn woonadres en dat hij de gehuurde garage gebruikt als werkplaats.
Vijf verschillende auto's per week repareren, bv elke werkdag een flinke sleutelklus, vind ik niet hobbymatig,maar eerder een kleinschalig bedrijf.
De huurder van de garage is niet de hoofdbewoner, begrijp ik, en alleen de hoofdbewoner mag daar een beroep of bedrijf uitoefenen.
Volgens mij staat het huidige gebruik van de verhuurde garage dus op gespannen voet met de koopakte.
Een garagebedrijf is, als ik het goed begrijp, niet vergunningsplichtig (of in ieder geval niet altijd), maar er zijn wel allerlei regels die van toepassing kunnen zijn. Dat lijkt me ook de moeite van het uitzoeken waard.
Tegen het hobbymatig sleutelen aan hun eigen (?) auto's door zoon plus vrienden (bv in de weekends?) is weinig te doen, denk ik, zolang er geen milieudelicten worden gepleegd, bv bodemvervuiling.
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Bedankt voor jullie heldere input. Zeer waardevol.
Ik ben ervan overtuigd dat de garage nu niet conform regelgeving wordt gebruikt, maar hoe kan je vaststellen dat dit ook daadwerkelijk bedrijfsactiviteiten zijn.
De garagehouder heeft nog een normale garage, maar komt hier bij extreme hitte of overbezetting in zijn normale garage. Er zit ook gewoon een brug in hier... Het vestigingsadres is dus elders.
Ik heb camerashots opgeslagen van afgelopen tijd. Dit is wellicht waardevol.
Ik vind van alle dingen die spelen zelf de verhuur van parkeerplekken het meest hinderlijk. De garagehouder is een aardige vent, komt niet op gekke tijden, geeft verder weinig overlast. Maar zijn bedrijfsactiviteiten zijn wel een stok om mee te slaan. Ik zou graag nog regeltechnisch willen weten of je als woningeigenaar jeu eigen terrein mag verhuren als parkeergelegenheid. Daarnaast of dat mag i.c.m. overpad. Buiten dit alles is het niet erg sociaal is en daarmee zou ik graag het gesprek willen beginnen. Ik wil ook niet op elke slak zout leggen, maar hoe beter de argumentatie, hoe sterker ik sta als de buurman niet wil meebuigen.
Waar ik nog wat meer info over wil vergaren is dan het volgende:
- Mag verhuur van eigen terrein voor parkeren in enkelbestemming wonen?
Stel ik zou deze situatie 10 km vanaf Schiphol hebben en ik ben de buurman. Mag ik dan 20 auto's in schuren, garage en terrein stallen om vervolgens de mensen heen en weer te pendelen naar vertrekhal 1, ondanks het overpad. Ik zie hier weinig verschil in namelijk.
Ik ben ervan overtuigd dat de garage nu niet conform regelgeving wordt gebruikt, maar hoe kan je vaststellen dat dit ook daadwerkelijk bedrijfsactiviteiten zijn.
De garagehouder heeft nog een normale garage, maar komt hier bij extreme hitte of overbezetting in zijn normale garage. Er zit ook gewoon een brug in hier... Het vestigingsadres is dus elders.
Ik heb camerashots opgeslagen van afgelopen tijd. Dit is wellicht waardevol.
Ik vind van alle dingen die spelen zelf de verhuur van parkeerplekken het meest hinderlijk. De garagehouder is een aardige vent, komt niet op gekke tijden, geeft verder weinig overlast. Maar zijn bedrijfsactiviteiten zijn wel een stok om mee te slaan. Ik zou graag nog regeltechnisch willen weten of je als woningeigenaar jeu eigen terrein mag verhuren als parkeergelegenheid. Daarnaast of dat mag i.c.m. overpad. Buiten dit alles is het niet erg sociaal is en daarmee zou ik graag het gesprek willen beginnen. Ik wil ook niet op elke slak zout leggen, maar hoe beter de argumentatie, hoe sterker ik sta als de buurman niet wil meebuigen.
Waar ik nog wat meer info over wil vergaren is dan het volgende:
- Mag verhuur van eigen terrein voor parkeren in enkelbestemming wonen?
Stel ik zou deze situatie 10 km vanaf Schiphol hebben en ik ben de buurman. Mag ik dan 20 auto's in schuren, garage en terrein stallen om vervolgens de mensen heen en weer te pendelen naar vertrekhal 1, ondanks het overpad. Ik zie hier weinig verschil in namelijk.
-
- Berichten: 32332
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Vanwege die brug zou je al gauw denken aan een bedrijf. Maar als het iemands hobby is oude auto's rijdend en op de weg te houden, en daarmee ook anderen op weg te helpen? Mensen van een of andere club bijvoorbeeld? Ik denk dat het goed is dit helder te krijgen. Maar eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe die brug naar de garage is gebracht, als er geen vrachtwagens over die weg heen mogen.Steefff94 schreef: ↑14 aug 2022 13:40Bedankt voor jullie heldere input. Zeer waardevol.
Ik ben ervan overtuigd dat de garage nu niet conform regelgeving wordt gebruikt, maar hoe kan je vaststellen dat dit ook daadwerkelijk bedrijfsactiviteiten zijn.
De garagehouder heeft nog een normale garage, maar komt hier bij extreme hitte of overbezetting in zijn normale garage. Er zit ook gewoon een brug in hier... Het vestigingsadres is dus elders.
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Tegenwoordig is zo'n brug niet meer zo groot en wordt ook gewoon door hobbyisten gebruikt. Heb je gewoon 2 losse palen. Je hebt zelfs 1 koloms bruggen die verrijdbaar zijn.
Maar zoals ik het begrijp heeft die garageboer ergens anders nog een bedrijf zitten, dus is de kans groot dat dit daar ook bij hoort.
Maar zoals ik het begrijp heeft die garageboer ergens anders nog een bedrijf zitten, dus is de kans groot dat dit daar ook bij hoort.
Dorfje
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32332
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Het is allemaal niet helemaal het antwoord op je vraag, maar ik denk dat je hier wel aanknopingspunten in kunt vinden.
https://bouwprofsnederland.nl/forum/top ... mmingsplan
https://www.startpagina.nl/v/wonen/tuin ... ract-lees/
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... R_EU030602
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
Klopt, is gewoon z'n tweede locatie. Ik ken hem best goed en hij is ook altijd eerlijk over wat hij aan het doen is voor een klant. Lees oude recht van overpad, vroeger mochten er wel vrachtwagens komen
Re: Recht van weg voor één woning, 10 huurders per dag
het is vrij simpel, de buurman heeft recht van weg en niemand anders, bovendien mogen de werkzaamheden daar vrijwel zeker niet plaatsvinden, zoek dit uit via de gemeente en vraag daar om handhaving!Steefff94 schreef: ↑13 aug 2022 00:06Goededag,
Ik woon aan een randweg aan het dorp in een hoekwoning. Mijn naastgelegen buurman heeft recht van weg, oftewel hij mag met vastgesteld maximaal gewicht de weg met vastgelegde maatvoering gebruiken. Nu is het zo dat de eigenaar naast mij er niet meer woont en heeft besloten om e.e.a. te verhuren. Op dit moment verhuurt hij 3 schuren, één garage, het woonhuis en de overige tuin als parkeermogelijkheid voor 5 auto's.
De garage wordt gehuurd door een garagehouder die 5 auto's van klanten per week daar versleuteld. Het is verder wel gewoon in een gebied met woonbestemming. De huurder van de garage neemt weer klanten mee via het overpad of heeft aan vrienden de sleutels gegeven waar daarvan zonen mer vrienden komen om te sleutelen.
Dit betekent dat de één woning nu flink wat verkeer met zich mee brengt.
In de akte staat verder niets over frequentie of gebruik.
Ik wil eigenlijk ten minste het verhuren van de tuin als Q-park weren, maar vind de garage soms ook wel vervelend.
Vanaf welk punt kan ik het potentieel weren, of moet ik toestaan dat de eigenaar, als zijnde mijn buurman aan de huurder, daarvan een vriend, daarvan de zoon en daarvan een groep vrienden over mijn pad komen. Tevens zij al de beste mensen niet op xe hoogte van de situatie en parkeren ze zomaar soms in mijn tuin.
Ben benieuwd naar jullie mening.
https://rein.nl/overpad-buurweg-noodweg ... %20belast.