Lady1234 schreef: ↑22 aug 2022 23:45
Frankrijk heeft verschrikkelijk veel vaarwegen met de daarbij behorende kunstwerken. Sluizen, stuwen, aquaducten, tunnels. Haast naast elke rivier zijn er hele stukken kanaal et de daarbij behorende kunstwerken. En heel veel is al heel oud.
Die ouderdom is ook een deel van het probleem uiteraard.
De VNF (Franse waterstaat) gaat als volgt te werk;geen onderhoud aan de vooral kleinere kanalen dus het transport loopt terug omdat het nauwelijks meer bevaarbaar is dus doen we zeker geen onderhoud meer omdat er toch niet meer gevaren wordt.
De vicieuze cirkel.
Door deze tactiek zijn er al diverse vaarwegen gesloten voor de beroepsvaart en gaat het transport nu over de weg.
Bijkomend probleem is de algengroei,die is zodanig groot geworden vooral door afwachtend gedrag dat regelmatig sluisdeuren niet meer open kunnen door ophoping van die algen.
En vooral op kanalen waar met afstands bediening gewerkt wordt ben je zo weer een dag verder voordat een kraantje die zooi weggehaald heeft.
En dat tijdverlies is natuurlijk niet bevorderlijk voor je betrouwbaarheid als vervoerder.
Wat ik graag zou zien is dat men op tijd de beschoeingen vernieuwd/repareerd,op tijd baggert waar nodig en onderhoud pleegt aan de kunstwerken.
Langs een stuk van het Ardennen kanaal is een prachtig fiets/wandelpad aangelegt,kost maar 9 mlj voor die paar km,en als je vraagt waarom daar wel geld voor is krijg je als antwoord "dat komt uit een ander potje"
Want het feit dat het onderhoud slecht is en er personeels gebrek is komt uiteraard door geldgebrek.