Volgens mij heb ik het nooit gehad over schandalige winst.NeoDutchio schreef: ↑08 sep 2022 15:50Waar is dan die schandalige winst waar u over praat? Haal van die 50 cent alle overheidskosten af, wat blijft er dan nog over? Haal daar dan nog eens alle bedrijfskosten af, dan ziet u meteen wat ze aan winst hebben. En ik kan u verzekeren, dat is echt niet zo veel. Dus als ze u meer gaan betalen maken ze verlies op die stroom.rens99 schreef: ↑08 sep 2022 15:40Nogmaals... de buren betalen 50 cent aan hun energieleverancier en dat is inclusief personeelskosten, kosten voor hun computersysteem, hun reserves, hun overhead, kosten voor een uitje en winst. Dat alles zonder dat ze zelf zonnepanelen hebben. Voor het netwerk betalen de aan de netbeheerder.
De overheid krijgt van de buren ODE, energiebelasting en BTW
Daarbij heeft u ook nog andere buren met een oud vast contract die nog maar 10 cent netto betalen. Ook dat moet gecompenseerd worden. U kijkt te zwart wit alleen naar uzelf en 1 denkbeeldige buurman. Het steekt iets anders in elkaar.
Die 50 cent betalen de buren niet alleen voor mijn ene kWh, maar over hun hele stroomgebruik en 50 cent is een heel normale prijs.
De leverancier van mijn buren wou die prijs aan mijn buren in rekening brengen en mijn kWh levert hem precies hetzelfde op.
Ik betaal zelfs maar 45 cent en mijn leverancier vindt dat ook genoeg.
Buren die netto maar 10 cent betalen bestaan niet, dat is volkomen onzin. Alleen de overheid kost al meer dan 10 cent per kWh
Het steekt niet anders in elkaar en het werkt zo niet alleen bij mij, maar bij iedereen en voor elke kWh.
Als ik 1 kWh opwek gaat mijn teller voor opwekken 1 kWh omhoog en ik krijg mijn tarief van b.v, 45 cent.
Als de buren 1 kWh van mijn stroom seconden later ontvangen gaat hun teller voor gebruik 1 omhoog en zij betalen 50 cent.
De buren betalen aan de overheid ODE, energiebelasting en BTW en de overheid geeft dat door aan mij.
De overheid verdient niets maar het kost hen ook niets.
De leverancier van mijn buren krijgt zijn tarief voor 1 kWh en mijn leverancier betaald aan mij 1 kWh tegen zijn tarief.
Per saldo verdienen de leveranciers op mijn stroom.
Maar ze zullen soms iets verdienen of verliezen, maar per saldo zal het weinig uitmaken.
Als je weer beweerd dat het anders zit dan graag vertellen hoe.