afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door angel1978 »

Alleen kindertjes geloven dat stroom die ik opwek een paar seconden later bij de buren arriveert.

NeoDutchio
Berichten: 12361
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rens99 schreef:
10 sep 2022 12:29
Mijn stroom gaat in seconden naar de buren en hoeft niet te worden ingekocht.
Dan dus zelf een kabel gaan leggen, dan bent u nergens meer van afhankelijk. Nu gaat het wel via een extern netwerk en doet de energiemaatschappij waar jij een contract mee hebt de financiële afwikkeling.
rens99 schreef:
10 sep 2022 12:29
De leverancier van mijn buren krijgt 40, 50 of zelfs 60 cent, terwijl ik de producent en echte leverancier ben en al die onkosten die jij noemt heb. De leverancier van mijn buren krijgen geld voor stroom die hij NIET levert, ik ben de echte leverancier.
Logisch. De kweker van de bananen verkoopt het aan de groothandel, deze schakelt een transportbedrijf in om de bananen in de winkel te krijgen, maar de kweker blijft eigenaar en de winkelier hier betaald niet aan de groothandel, maar rechtstreeks aan de kweker.
U bent geen leverancier, u hebt opgewekt en deze verkocht. Zodra het uw meter verlaten heeft is het uw eigendom niet meer en word u betaald voor wat u geleverd hebt. En niet blijven liegen dat dat niet zo is, elke energiemaatschappij is verplicht om te salderen en elke maatschappij geeft een vergoeding voor het overschot.
rens99 schreef:
10 sep 2022 12:29
Jij krijgt allicht stroom van jouw buren en dat gaat via een hele dikke kabel in de grond, ook wel netwerk genoemd.
Jij betaald dan die stroom niet aan degene die het daadwerkelijk levert maar aan de leverancier waarmee jij een contract hebt.
Jij betaald dan of je wilt of niet inclusief ODE, energiebelasting, BTW en het tarief van jouw leverancier.
Netbeheerkosten zitten niet in de stroomprijs.
Mijn energiemaatschappij zorgt voor de levering. En waar hij het inkoopt zal mij een worst wezen. Dat zij in het buitenland inkopen, via windmolens in de noordzee, overproductie van andere panelen levert, het is 1 pot nat. Alles gaat door diezelfde kabel en zij verzorgen de facturatie. En voor alles wat ik inkoop moet ik BTW betalen.
rens99 schreef:
10 sep 2022 12:29
Alleen kleine kinderen geloven dat stroom in emmertjes of fietstassen kan.
Stroom gaat via dikke kabels en dat noemen we ook wel netwerk.
Goh, je meent het. En u levert op dat netwerk en krijgt daarvoor een vergoeding van de energiemaatschappij. Probleem dus opgelost.

rens99
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door rens99 »

Dat stroom van zonnepanelen naar een energieleverancier gaat en dat die dat dan verkoopt.
Is kinderpraat!
Er loopt geen kabel tussen die zonnepanelen en de energieleveranciers en als er eentje was dan zouden bij hem de stoppen doorslaan.
Bovendien zouden energieleveranciers enorme accu's moeten hebben.
En dan goedkoop in de enorme accu opslaan en dan verkopen als het duur is.
Kinderpraat.

Energieleveranciers willen stroom voor hun computer, hun lampje en hun koffiezetapparaat en meer niet.
Hou dus op met al die kinderpraat.

rens99
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door rens99 »

NeoDutchio schreef:
10 sep 2022 12:58
rens99 schreef:
10 sep 2022 12:29
Mijn stroom gaat in seconden naar de buren en hoeft niet te worden ingekocht.
Dan dus zelf een kabel gaan leggen, dan bent u nergens meer van afhankelijk. Nu gaat het wel via een extern netwerk en doet de energiemaatschappij waar jij een contract mee hebt de financiële afwikkeling.
Energiemaatschappijen gaan niet over het netwerk en het onderhoud daarvan, daar hebben we netbeheerders voor.
Daar betaalt iedereen voor en de kabel tussen de huizen ligt er al.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
10 sep 2022 12:54
Alleen kindertjes geloven dat stroom die ik opwek een paar seconden later bij de buren arriveert.
En een natuurkundige weet, dat stroom in koperdraad (bijna) met de lichtsnelheid gaat.
300.000 km/s. En dan kun je in een paar seconden een hoop buren bereiken

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als u het niet voor die prijs wil verkopen aan uw energieleverancier, waarom levert u dan terug het net op tegen de prijs die u met de energieleverancier heeft afgesproken. Ik zou die zonnepanelen dan van het net afhalen, uw contract opzeggen en zelf leverancier worden.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
10 sep 2022 13:21
angel1978 schreef:
10 sep 2022 12:54
Alleen kindertjes geloven dat stroom die ik opwek een paar seconden later bij de buren arriveert.
En een natuurkundige weet, dat stroom in koperdraad (bijna) met de lichtsnelheid gaat.
300.000 km/s. En dan kun je in een paar seconden een hoop buren bereiken
Dus ook die zegt dat die seconden onzin zijn en de kans dat jouw energie ( niet stroom ) verkocht is aan een fabrikant, tuinder of buitenland vele malen groter is

NeoDutchio
Berichten: 12361
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

@Rens99, u leest niet (goed), u legt vreemde verbanden en u staat niet open voor de waarheid. Ik ga er van uit dat u aan het trollen bent.
Het is forumvervuiling waar ik nu mee stop.

rens99
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door rens99 »

NeoDutchio schreef:
10 sep 2022 12:58
rens99 schreef:
10 sep 2022 12:29
De leverancier van mijn buren krijgt 40, 50 of zelfs 60 cent, terwijl ik de producent en echte leverancier ben en al die onkosten die jij noemt heb. De leverancier van mijn buren krijgen geld voor stroom die hij NIET levert, ik ben de echte leverancier.
Logisch. De kweker van de bananen verkoopt het aan de groothandel, deze schakelt een transportbedrijf in om de bananen in de winkel te krijgen, maar de kweker blijft eigenaar en de winkelier hier betaald niet aan de groothandel, maar rechtstreeks aan de kweker.
U bent geen leverancier, u hebt opgewekt en deze verkocht. Zodra het uw meter verlaten heeft is het uw eigendom niet meer en word u betaald voor wat u geleverd hebt. En niet blijven liegen dat dat niet zo is, elke energiemaatschappij is verplicht om te salderen en elke maatschappij geeft een vergoeding voor het overschot.
Stroom is wat anders dan bananen, kinderpraat.
Stroom gaat niet naar een energieleverancier die het opslaat in een accu en dan duurder verkoopt. kinderpraat
Ik ben WEL leverancier, want mijn stroom gaat via een dikke kabel naar gebruikers van die stroom.
Ik heb ze geproduceerd en geleverd.
Ik lieg helemaal niets en nooit en heb geen kinderpraat nodig om gelijk te krijgen.
Als ik stroom opwek en lever aan het net, gaat mijn teller voor leveren 1 kWh omhoog.
Vervolgens gaat mijn stroom naar de eerste de beste afnemer, waarschijnlijk de buren en hun teller voor gebruik gaat 1 kWh omhoog.
Er is nog geen cent bij aan te pas gekomen en er is nog niets betaald of ontvangen en er is dus nog niets verkocht.
Het is geen leugen dat ik dan nog geen cent heb gezien en de buren hebben nog niets betaald, dus is er nog niets verkocht.
De buren betalen pas bij het einde van hun contract voor mijn stroom aan een andere leverancier die het niet geleverd heeft.
Bij het einde van mijn contract word ik pas betaald en dat is alleen omdat er salderen bestaat.
Dit topic gaat er juist over dat salderen afgeschaft gaat worden en dan krijg ik niet meer volledig betaald voor wat ik heb geleverd.
De leverancier van mijn buren die mijn stroom niet heeft geleverd, krijgt zonder salderen nog altijd de volle prijs voor stroom die hij NIET heeft geleverd. Nu zijn ze nog verplicht tot salderen, maar dit topic gaat erover dat het afgeschaft gaat worden.
Salderen zorgt ervoor dat de buren die mijn stroom krijgen, die stroom min of meer ook aan mij betalen.
Zonder salderen krijg ik nog maar een beetje voor de door mij geproduceerde en geleverde stroom en volgens de overheid moet ik het zelf gaan gebruiken / verspillen. Zonder salderen moeten mensen aangezet worden om niet meer te produceren dan voor eigen gebruik.
Ook opslaan van wat je gebruikt in een milieubelastende thuisbatterij wordt al in België aangemoedigd.
Stroom die nu het net opkomt en de prijs van stroom drukt, komt niet meer op het net.
De buren die nu mijn groene stroom krijgen, moeten dat dan krijgen van kolencentrales, windmolens of zelfs de Noordzee.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het valt echt allemaal wel mee.


Zoekresultaten
Samenvatting van internet
De overheid is van plan om de salderingsregeling af te bouwen vanaf 1 januari 2025. Dat is 2 jaar later dan gepland (het zou eerst in 2023 ingaan). Volgens het nieuwe plan mag je vanaf 2025 elk jaar iets minder salderen. Vanaf 2031 kan je niets meer salderen.

rens99
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door rens99 »

angel1978 schreef:
10 sep 2022 13:25
16again schreef:
10 sep 2022 13:21
angel1978 schreef:
10 sep 2022 12:54
Alleen kindertjes geloven dat stroom die ik opwek een paar seconden later bij de buren arriveert.
En een natuurkundige weet, dat stroom in koperdraad (bijna) met de lichtsnelheid gaat.
300.000 km/s. En dan kun je in een paar seconden een hoop buren bereiken
Dus ook die zegt dat die seconden onzin zijn en de kans dat jouw energie ( niet stroom ) verkocht is aan een fabrikant, tuinder of buitenland vele malen groter is
De stroom gaat naar de eerste de beste afnemer, vaak de buren en als dat in kortere tijd gaat dan in seconden, maakt voor de stelling weinig uit. De kans dat mijn stroom talloze huizen voorbijgaat naar een fabrikant is verwaarloosbaar klein. Nog kleiner wordt die kans als ik in een jaar 1000 kWh opwek en lever aan anderen dan huizen in de buurt. Nog veel kleiner wordt die kans als je alle huizen met zonnepanelen neemt.
Fabrikanten, tuinders en het buitenland zitten volgens mij niet eens aan hetzelfde netwerk dan ik, dat kan dus volgens mij niet eens.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk dat u blij moet zijn dat u gewoon terug kunt verkopen aan het net voor die prijzen. Overdag kan het zelfs zo zijn namelijk dat stroom negatief geld kost.

Ik ben blij dat die salderingsregeling eraf gaat. Dan kan de stroom goedkoper worden. Nu wordt stroom inkopen voor energieleveranciers duur gehouden overdag, door de overheid. Als dat tegen de dan geldende prijs kan, dan zakt de gemiddelde prijs gewoonweg.

Zeker als mensen met zonnepanelen dan gebruik gaan maken van batterijen. Dan wordt de vraag in de avonden en nachten een stuk minder en de prijzen daar ook goedkoper.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door angel1978 »

rens99 schreef:
10 sep 2022 13:58
angel1978 schreef:
10 sep 2022 13:25
16again schreef:
10 sep 2022 13:21

En een natuurkundige weet, dat stroom in koperdraad (bijna) met de lichtsnelheid gaat.
300.000 km/s. En dan kun je in een paar seconden een hoop buren bereiken
Dus ook die zegt dat die seconden onzin zijn en de kans dat jouw energie ( niet stroom ) verkocht is aan een fabrikant, tuinder of buitenland vele malen groter is
De stroom gaat naar de eerste de beste afnemer, vaak de buren en als dat in kortere tijd gaat dan in seconden, maakt voor de stelling weinig uit. De kans dat mijn stroom talloze huizen voorbijgaat naar een fabrikant is verwaarloosbaar klein. Nog kleiner wordt die kans als ik in een jaar 1000 kWh opwek en lever aan anderen dan huizen in de buurt. Nog veel kleiner wordt die kans als je alle huizen met zonnepanelen neemt.
Fabrikanten, tuinders en het buitenland zitten volgens mij niet eens aan hetzelfde netwerk dan ik, dat kan dus volgens mij niet eens.
Volgens jou.. daar gaat het dus mis.

Erthanax
Berichten: 9742
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Erthanax »

rens99 schreef:
10 sep 2022 13:58
De stroom gaat naar de eerste de beste afnemer, vaak de buren en als dat in kortere tijd gaat dan in seconden, maakt voor de stelling weinig uit. De kans dat mijn stroom talloze huizen voorbijgaat naar een fabrikant is verwaarloosbaar klein. Nog kleiner wordt die kans als ik in een jaar 1000 kWh opwek en lever aan anderen dan huizen in de buurt. Nog veel kleiner wordt die kans als je alle huizen met zonnepanelen neemt.
Fabrikanten, tuinders en het buitenland zitten volgens mij niet eens aan hetzelfde netwerk dan ik, dat kan dus volgens mij niet eens.
Laat ik voor het gemak uw beschrijving van de gang van de stroom voor correct aannemen.

Hoe moet volgens u die stroom dan afgerekend worden?

Hoe weten uw buren of ze stroom "van u" afnemen, of van het net, of dat "uw" stroom wordt aangevuld door het net, of dat ze geen stroom krijgen van hun andere buurman?

Volgens mij wordt dat nu al netjekeurig gemeten door de meters van de netbeheerder en de contracten (voor levering en teruglevering) tussen afnemers en energiebedrijven.

rens99
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door rens99 »

Erthanax schreef:
10 sep 2022 14:19
rens99 schreef:
10 sep 2022 13:58
De stroom gaat naar de eerste de beste afnemer, vaak de buren en als dat in kortere tijd gaat dan in seconden, maakt voor de stelling weinig uit. De kans dat mijn stroom talloze huizen voorbijgaat naar een fabrikant is verwaarloosbaar klein. Nog kleiner wordt die kans als ik in een jaar 1000 kWh opwek en lever aan anderen dan huizen in de buurt. Nog veel kleiner wordt die kans als je alle huizen met zonnepanelen neemt.
Fabrikanten, tuinders en het buitenland zitten volgens mij niet eens aan hetzelfde netwerk dan ik, dat kan dus volgens mij niet eens.
Laat ik voor het gemak uw beschrijving van de gang van de stroom voor correct aannemen.

Hoe moet volgens u die stroom dan afgerekend worden?

Hoe weten uw buren of ze stroom "van u" afnemen, of van het net, of dat "uw" stroom wordt aangevuld door het net, of dat ze geen stroom krijgen van hun andere buurman?

Volgens mij wordt dat nu al netjekeurig gemeten door de meters van de netbeheerder en de contracten (voor levering en teruglevering) tussen afnemers en energiebedrijven.
Volgens mij gaat dit topic over... afschaffing salderen.
Dusss... ik ben tegen afschaffing salderen en vind het zoals het nu gaat prima.

Maar degenen die salderen willen afschaffen komen met allerlei kinderpraat en onzin om ervoor te pleiten dat salderen wordt afgeschaft.
Deze afschaffers doen alsof mensen met zonnepanelen miljoenen of zelfs miljarden kosten aan burgers zonder zonnepanelen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D33599

Als je dan vraagt naar hoe dat dan miljoenen of zelfs miljarden kost, dan komen ze met onzin die ze verder niet kunnen uitleggen.
Dat mijn stroom naar een leverancier gaat tegen een lage prijs en dat ik een hoge prijs krijg is er eentje.
Dat mijn stroom naar een leverancier gaat en dan opgeslagen moet worden en dat ik het dan in de winter terugkrijg is er eentje.
Ja, zulke kinderpraat krijg je dan van volwassen mensen en zelfs uit de politiek krijg je onzinverhalen die ze niet kunnen uitleggen.
Of dat mijn zonnepanelen het netwerk zwaar belasten is er eentje, terwijl ik het netwerk juist minder belast sinds ik zonnepanelen heb en mijn buren ook stroom van die panelen dichtbij krijgen.
Als er zware belasters van het net dan zijn het de gesubsidieerde warmtepompen en elektrische auto's met hun laadpalen.
Ik begrijp werkelijk niet dat ze die subsidie geven, want wat gebeurd er als straks nog meer mensen 17 of 18 uur thuis komen en hun auto aan de laadpaal zetten en in de winter hun warmtepomp aandoen. Daarnaast elektrisch gaan koken, enz. Ook de industrie moet van het gas en aan de stroom. Ik denk dat stroom meer gaat kosten dan gas nu en dan zou elke kWh van mijn dak van harte welkom moeten zijn MET salderen. Ja, zelfs de stroom van 24 panelen op mijn dak in plaats van 12 zou dan van harte welkom moeten zijn.
Maar ze willen salderen afschaffen en daarover gaat dit topic en iedereen komt met onzin waarom ik teveel zou krijgen.
Zoals het nu is MET salderen is prima en ik denk dat het zelfs nog uitgebreid moet worden... niet voor de mensen met zonnepanelen, maar voor de gewone burgers, de burgers met warmtepompen en elektrische auto's Alleen als je rijk bent en een grote thuisbatterij hebt kun je dan nog een warmtepomp hebben en een elektrische auto.

Erthanax
Berichten: 9742
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Erthanax »

Duidelijk antwoord, dank u wel.

rens99
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door rens99 »

Erthanax schreef:
10 sep 2022 14:19
Volgens mij wordt dat nu al netjekeurig gemeten door de meters van de netbeheerder en de contracten (voor levering en teruglevering) tussen afnemers en energiebedrijven.
Ja, maar dat willen ze dus nu afschaffen.
Zonder salderen krijg ik voor de door mij geproduceerde en geleverde stroom, ongeacht waar die terecht komt, een fooi.
Zonder salderen kan ik het net zo goed verspillen en de afgelopen zomer had ik dan de hele dag airco aangehad in plaats van stroom leveren aan het net.
Zonder salderen nemen mensen alleen voldoende panelen voor eigen gebruik en niet meer.
Zonder salderen en dus met minder zonnepanelen en minder stroom die op het net komt, zal de prijs van stroom stijgen.
Zonder salderen en mensen aanzetten tot thuisbatterijen zoals in België zorgt voor minder stroom op het net dus duurdere stroom en heel veel extra milieubelastende thuisbatterijen.
Volgens mij moet salderen dus nog worden opgevoerd om ook de mensen zonder zonnepanelen te helpen aan goedkopere stroom.

Ik heb nu bijna 10 jaar 12 zonnepanelen 240 kW en ik betaalde toen € 6900
Mijn panelen wekten meer op dan gemiddeld bleek in meerdere landelijke en provinciale proeven.
Tien jaar geleden werd mij voorgespiegeld dat de prijs per kWh al snel naar de 24 of 25 cent zou gaan.
Ik wisselde elk jaar van leverancier, maar de totale kostprijs, inclusief tarief en overheidslasten was elk jaar 21 cent of zelfs iets minder.
Ik hou elke maand mijn standen bij en in de sheet wordt dat dan keer de kostprijs b.v. 21 cent gedaan.
Zo kwam ik op een opbrengt van ongeveer € 500 per jaar.
Dus na 10 jaar heb ik mijn panelen nog lang niet terugverdiend en de omvormer vervangen moet allicht binnenkort ook nog.
Als ik dan ook nog de welkomstbonussen elk jaar eraf trek, dan is de opbrengst nog minder.
Maar bezitters van zonnepanelen hebben miljarden gekregen van de burgers zonder zonnepanelen en je wordt voortdurend aangevallen over hoeveel jij wel niet krijgt voor je stroom.
Per saldo krijg ik nu voor wat ik produceer en lever evenveel als de gebruiker van die stroom betaald, maar dat wil men van me afpakken en dan een fooi geven. Nu met salderen is het behoorlijk eerlijk en dat moet zo blijven.

rens99
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door rens99 »

Jarenlang wist de overheid mijn opbrengst in euro's te beperken en bleef de prijs op of onder de 21 cent.
Dankzij Poetin, krijg ik eindelijk wat ik mijn stroom waard vind.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
10 sep 2022 13:21
angel1978 schreef:
10 sep 2022 12:54
Alleen kindertjes geloven dat stroom die ik opwek een paar seconden later bij de buren arriveert.
En een natuurkundige weet, dat stroom in koperdraad (bijna) met de lichtsnelheid gaat.
300.000 km/s. En dan kun je in een paar seconden een hoop buren bereiken
Stroom reis alleen in een vacuüm met de snelheid van het licht (299.792.458 m/s). De snelheid via een koper draad ligt tussen de 175.000 en 200.000 kmps. Als je uitgaat van 100 meter draad dan is de stroom er in het meest ongunstigste geval er in 571 μs. Fun fact: een meter is gedefinieerd als de afstand die licht in één seconde aflegt.

rens99
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door rens99 »

Nijogeth schreef:
10 sep 2022 14:00
Ik denk dat u blij moet zijn dat u gewoon terug kunt verkopen aan het net voor die prijzen. Overdag kan het zelfs zo zijn namelijk dat stroom negatief geld kost.

Ik ben blij dat die salderingsregeling eraf gaat. Dan kan de stroom goedkoper worden. Nu wordt stroom inkopen voor energieleveranciers duur gehouden overdag, door de overheid. Als dat tegen de dan geldende prijs kan, dan zakt de gemiddelde prijs gewoonweg.

Zeker als mensen met zonnepanelen dan gebruik gaan maken van batterijen. Dan wordt de vraag in de avonden en nachten een stuk minder en de prijzen daar ook goedkoper.
Je snapt het nog niet?
dat stroom overdag negatief geld kost is zeer zeldzaam en als je zo een discussie wilt winnen is dat zeer flauw.
maar stel dat stroom eens negatief geld kost, dan nog krijg je geen gelijk
de buren en andere afnemers en ik krijgen niets per kWh en betalen niets per kWh we betalen en/of ontvangen meestal per jaar
de paar kilowatturen die het negatief geld kost vallen weg tegen alle andere kilowatturen met een normale prijs
meestal wordt er afgerekend per jaar en daarin vallen ook herfst en winter
als de salderingsregeling eraf gaat, wordt er minder stroom geproduceerd cq. komt er minder stroom op het net, dus wordt de stroom duurder
Wat veranderd er dan volgens jou aan het inkopen van leveranciers?
Als mensen met zonnepanelen gebruik gaan maken van thuisbatterijen, komt die stroom niet meer op het net en er is minder stroom op de stroommarkt. Minder stroom op de markt is dan goedkopere stroom?
Als overdag de thuisbatterijen worden geladen wordt de vraag overdag een stuk hoger en de prijs van stroom een stuk duurder.
Mensen die chronisch ziek zijn, werkloos of bedlegerig of gewoon bejaard zijn overdag bij huis en betalen dan meer dan nu.
Minder stroom en minder zonnepanelen door afschaffing van salderen zorgen voor hogere prijzen.

Plaats reactie