vreemd dat ie hem kan schorsen zonder over te schrijven.
Waarom is dat vreemd? Een eigenaar van een motorvoertuig kan ook een schorsing aanvragen omdat het voertuig een tijd niet gebruikt wordt, bijvoorbeeld een camper, cabriolet of motorfiets in de winter. Voorwaarde is wel dat je hem dan van de openbare weg verwijdert, daarna vervalt de verplichting tot het betalen van verzekering, motorrijtuigenbelasting en eventueel apk-keuring.
Als je een geschorst voertuig verkoopt, wordt de schorsing door de overschrijving automatisch opgeheven.
Ergens heb ik de indruk dat TS een geschorst voertuig heeft verkocht in goed vertrouwen en geen gegevens heeft van de koper. Omdat het voertuig niet is overgeschreven, heeft hij ook geen vrijwaringsbewijs.
Maar het probleem is juist dat normaliter de kentekenhouder de eigenaar is, en dus die schorsing aan moet vragen.
Ja, en dat is TS omdat hij niet is overgeschreven, toch? TS schrijft alleen dat het voertuig is geschorst maar niet door wie. Ik denk dat hij dat zelf gedaan heeft vóór de verkoop, ik hoor graag van hem of dat klopt.
Maar het probleem is juist dat normaliter de kentekenhouder de eigenaar is, en dus die schorsing aan moet vragen.
Ja, en dat is TS omdat hij niet is overgeschreven, toch? TS schrijft alleen dat het voertuig is geschorst maar niet door wie. Ik denk dat hij dat zelf gedaan heeft vóór de verkoop, ik hoor graag van hem of dat klopt.
Ah, dat zou ook nog kunnen. TS blinkt niet bepaald uit in duidelijkheid.
Als de scooter niet is overgeschreven dan is Sylwester95 nog steeds de eigenaar voor de RDW. Dus ook aansprakelijk voor alle onheil die deze scooter kan veroorzaken.
Geen idee hoe de verkoop destijds heeft plaatsgevonden. Is er een betalingsbewijs, of een schriftelijke overeenkomst? (vast niet).
Dan blijft over: De 'koper' blijven benaderen en als dat onmogelijk is, naar de politie voor een schriftelijke melding. Dan heb je in ieder geval een bewijsstuk als er boetes komen en kan de scooter aangehouden worden bij een routinecontrole. Laat je bij de politie adviseren, want 'diefstal' is niet van toepassing voor zover ik begrijp.
Volgens mij heeft de schorsing uitsluitend tot gevolg, dat TS binnenkort boetes krijgt voor het rijden met een geschorste scooter op de openbare weg.
Als de ander niet meer communiceert, dan zou ik hem als gestolen opgeven. Dan komt ie vanzelf omhoog als meneer er mee de weg op gaat en overtredingen maakt.
En daar kun je best zeggen dat meneer betaald heeft en in plaats van overschrijven er vandoor ging met dus nog steeds uw eigendom.
Precies dit heeft een kennis van mij ook gedaan. In zijn geval zelfs op aanraden van de politie.
Na een paar maanden kwamen er ineens boze telefoontjes van de koper wiens brommer dus net in beslag was genomen. Vrijwaring is er daarna wel gekomen maar ik weet niet hoe het geregeld is met eventuele boetes over de tussenliggende tijd ivm niet verzekerd zijn en mogelijk begane verkeersovertredingen.
Volgens de agent die het verbaal heeft opgenomen was de vrijwaring onderdeel van de betaling en is dus de betaling niet volledig voldaan.
Volgens de agent die het verbaal heeft opgenomen was de vrijwaring onderdeel van de betaling en is dus de betaling niet volledig voldaan.
Dat is onzin. Een vrijwaring kan wel onderdeel van de overeenkomst zijn, maar nooit van de betaling.
Een valse aangifte op dit punt kan verstrekkende gevolgen hebben. Een aangifte wegens diefstal heeft namelijk mede tot gevolg dat lopende verzekeringen worden beëindigd. Als er dan in de periode van onverzekerdheid een ongelukje gebeurt, en de schade blijkt niet gedekt te worden, kan je erop wachten tot men bij jou aanklopt, omdat jij dat met je valse aangifte hebt veroorzaakt.
Nu komen ze ook met alles aankloppen bij TS.
Alle bekeuringen, als er een overval mee gepleegd wordt, als er iemand wordt doodgereden en de scooter rijd door, Ik zou in ieder geval naar de politie gaan en het voorleggen. Je kunt nu heel erg veel schulden krijgen en dat kan zelfs jaren doorgaan zonder dat je er iets tegen kunt doen.
Helaas leest niemand het hele verhaal van me en valt alleen over de aangifte voor diefstal. Je kunt m moeilijk als verloren opgeven, het is geen id-kaart.
Ik zeg er letterlijk bij dat je gewoon het hele verhaal uit de doeken kunt doen. Het is misschien geen diefstal, maar er rijdt wel iemand rond op jouw eigendom volgens de registratie. De politie heeft vast een idee hoe dit op een betere manier geregeld kan worden.
Helaas leest niemand het hele verhaal van me en valt alleen over de aangifte voor diefstal. Je kunt m moeilijk als verloren opgeven, het is geen id-kaart.
Ik zeg er letterlijk bij dat je gewoon het hele verhaal uit de doeken kunt doen. Het is misschien geen diefstal, maar er rijdt wel iemand rond op jouw eigendom volgens de registratie. De politie heeft vast een idee hoe dit op een betere manier geregeld kan worden.
"Helaas leest niemand het hele verhaal van me'
Ietwat overdreven he?
Leest u andermans bijdragen wel?
"maar er rijdt wel iemand rond op jouw eigendom volgens de registratie"
tenaamstelling kenteken is niet bewijs van bezit.
Helaas leest niemand het hele verhaal van me en valt alleen over de aangifte voor diefstal. Je kunt m moeilijk als verloren opgeven, het is geen id-kaart.
Ik zeg er letterlijk bij dat je gewoon het hele verhaal uit de doeken kunt doen. Het is misschien geen diefstal, maar er rijdt wel iemand rond op jouw eigendom volgens de registratie. De politie heeft vast een idee hoe dit op een betere manier geregeld kan worden.
De eigendom van een scooter wordt niet geregistreerd. Het is geen registergoed. Zoals al meerdere malen aangegeven, tenaamstelling is niet hetzelfde als eigendom. Het lijkt er sterk op dat de eigendom van de scooter gewoon op de koper is overgegaan, omdat aan alle eisen van eigendomsoverdracht voldaan is (titel, levering en beschikkingsbevoegdheid).
Ik snap niet zo goed waarom je er van overtuigd bent dat de politie uberhaupt een rol te spelen heeft in deze kwestie,
Even wat de rdw eigenlijk schrijft over het kenteken. Las ik bij een vraag.
Volgens de Rdw ben je als eigenaar verantwoordelijk voor de APK. Kan je als houder bekeurd worden zonder 1 mm met het voertuig gereden te hebben? Bij controle van dit voertuig bleek dat de APK van dit voertuig was verlopen.
Antwoord jurist
De RDW heeft gelijk: de bekeuring is voor de eigenaar. Laten keuren is namelijk een bezitsdaad, die hoort bij de bezitter van de auto. Meestal is de bezitter de eigenaar, daarom worden de begrippen bezitter en eigenaar in de praktijk door elkaar gebruikt. De bekeuring zal dan ook afgeleverd worden op het adres dat volgens het kentekenregister bij de eigenaar hoort.
Volgens rdw is de houder van kenteken dus de eigenaar.
Ja, dat is ook zo. Vandaar ook dat het slim is ergens vast te laten leggen dat de scooter verkocht is, maar er geen overschrijving is geweest. De politie lijkt me daar best een goede plek voor. Zij sturen flitsboetes en dergelijk ook naar u.