Op alles van buiten de EU moet BTW betaald worden sinds 2021, ook op eBay bijvoorbeeld. Behalve bij een geschenk tot 22 Euro.
Blijkbaar gaat het mis bij PostNL bij het matchen van de afzender icm met Tax ID en IOSS. Hoe kan dat wel goed gaan bij Fedex en DHL met dezelfde forumulieren?
PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22
Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af
Normaal gesproken omdat deze partijen het proces van deur tot deur zelf doen en je dus te maken hebt met geen of minder verschillende systemen.Henry Ford schreef: ↑27 sep 2022 10:10Op alles van buiten de EU moet BTW betaald worden sinds 2021, ook op eBay bijvoorbeeld. Behalve bij een geschenk tot 22 Euro.
Blijkbaar gaat het mis bij PostNL bij het matchen van de afzender icm met Tax ID en IOSS. Hoe kan dat wel goed gaan bij Fedex en DHL met dezelfde forumulieren?
Het is dus verzender > Fedex of DHL > geadresseerde.
Kiest een verzender echter voor USPS of andere nationale postdienst is het minimaal een extra stap van gegevens overdracht die fout kan gaan.
Verzender > USPS > PostNL > Geadresseerde.
Waarbij dan dus de verzender de gegevens goed moet aanleveren bij USPS en USPS bij PostNL. Als het ergens in dit proces mis gaat en bijv. dus USPS de gegevens niet op de juiste wijze in het systeem van PostNL zet voor de overdracht kan dit dus mis gaan.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22
Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af
Dat klinkt als een aannemelijke verklaring Cro.
Maar PostNL zegt altijd: de gegevens zijn MISSCHIEN niet juist ingevuld. daar houd het bezwaar dan op.
USPS/verzender zegt; de gegevens zijn correct ingevuld (dit wordt bekrachtigd op de CN22 formulieren)
kortom het bezwaar systeem van PostNL blokkeert verdere afhandeling door de douane. Je hebt recht op teruggaaf bij dubbele belasting betaling.
Maar PostNL zegt altijd: de gegevens zijn MISSCHIEN niet juist ingevuld. daar houd het bezwaar dan op.
USPS/verzender zegt; de gegevens zijn correct ingevuld (dit wordt bekrachtigd op de CN22 formulieren)
kortom het bezwaar systeem van PostNL blokkeert verdere afhandeling door de douane. Je hebt recht op teruggaaf bij dubbele belasting betaling.
Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af
Nogmaals, jij hebt in principe niets te doen met PostNL. De verkoper moet het met jou oplossen en de gekozen vervoerder van de verkoper met PostNL.Henry Ford schreef: ↑27 sep 2022 11:04Dat klinkt als een aannemelijke verklaring Cro.
Maar PostNL zegt altijd: de gegevens zijn MISSCHIEN niet juist ingevuld. daar houd het bezwaar dan op.
USPS/verzender zegt; de gegevens zijn correct ingevuld (dit wordt bekrachtigd op de CN22 formulieren)
kortom het bezwaar systeem van PostNL blokkeert verdere afhandeling door de douane. Je hebt recht op teruggaaf bij dubbele belasting betaling.
Daarnaast nogmaals, die formulieren bekrachtigen niets, je moet weten wat USPS digitaal heeft aangeleverd bij PostNL om conclusies te kunnen trekken aangaande wie de fout maakt, zie ook mijn eerder geposte link maar ook de info van PGros. Ik zou me daar dus ook verder niet meer op focussen, maar simpelweg bij de verkoper aangeven dat je een oplossing verwacht en dat hij het daarna met USPS moet oplossen, waarna USPS het met PostNL kan oplossen. Dat is immers de juiste weg volgens de EU regelgeving.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22
Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af
Vandaag is het IOSS nummer dat digitaal aangeleverd werd door verzender aan USPS vergeleken door Discogs en die kloppen, dat heeft discogs vandaag bevestigd.
Zij lieten ook weten heeeeel veel klachten te krijgen over PostNL:
Dus wel, want door het betalen van de BTW en inklaringskosten doe je aangifte op betaling. Ik heb geen keus want anders krijg je het pakket niet en wordt het vernietigd/retour gestuurd. En dan ben je ongewenst klant van PostNL. En er moet bezwaar ingediend worden.
Zij lieten ook weten heeeeel veel klachten te krijgen over PostNL:
@ Cro: Nogmaals, jij hebt in principe niets te doen met PostNL.We have received word that the EU Commission is aware of the situation with these double taxation, and a solution should be in the works.
Dus wel, want door het betalen van de BTW en inklaringskosten doe je aangifte op betaling. Ik heb geen keus want anders krijg je het pakket niet en wordt het vernietigd/retour gestuurd. En dan ben je ongewenst klant van PostNL. En er moet bezwaar ingediend worden.
Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af
@Henry Ford, lees deze link nog eens door: https://www.grantthornton.nl/en/insight ... -approved/Henry Ford schreef: ↑28 sep 2022 22:24Vandaag is het IOSS nummer dat digitaal aangeleverd werd door verzender aan USPS vergeleken door Discogs en die kloppen, dat heeft discogs vandaag bevestigd.
Zij lieten ook weten heeeeel veel klachten te krijgen over PostNL:
@ Cro: Nogmaals, jij hebt in principe niets te doen met PostNL.We have received word that the EU Commission is aware of the situation with these double taxation, and a solution should be in the works.
Dus wel, want door het betalen van de BTW en inklaringskosten doe je aangifte op betaling. Ik heb geen keus want anders krijg je het pakket niet en wordt het vernietigd/retour gestuurd. En dan ben je ongewenst klant van PostNL. En er moet bezwaar ingediend worden.
De door de EU bedachte oplossing is dat de verkoper de koper schadeloos stelt en de verkoper mag het dan met de verzender uitvechten.
Jij hoeft dat bezwaar dus niet in te dienen, Discogs moet jou schadeloos stellen en dan moet Discogs via USPS verhaal halen bij PostNL.
Dat is volledig in lijn met de wijze waarop de EU dit met meer zaken doet ( denk aan garantie zaken), ze maken het makkelijk voor de consument, die heeft als enige aanspreekpunt immers de verkoper. En de verkoper mag het dan zakelijk oplossen met hun voorschakels of door hun ingeschakelde vervoerders.
Er zal dus uiteindelijk door USPS en PostNL bepaald moeten worden waar de fout zit, maar jij als consument hoort daar geen last van te hebben. Die last hoort de verkoper op zich te nemen.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 14 dec 2012 17:22
Re: PostNL laat 2,5x BTW betalen en wijst bezwaar standaard af
en dat is dus nog steeds geen oplossing voor de BTW die postNL heeft gerekend over een niet bestaand artikel "coli 2 NL VAT PAID".
En de inklaringskosten waarmee PostNL extra geld verdiend, die krijg ik ook niet terug.
En de inklaringskosten waarmee PostNL extra geld verdiend, die krijg ik ook niet terug.