PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
JozJan
Berichten: 1027
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
14 okt 2022 08:51
In die gebrekkige informatievoorziening zit dus de door TS bedoelde misleiding.
Ja, de informatievoorziening kan beter. Het minste wat PostNL zou moeten doen is melden dat er meer opties beschikbaar zijn via de website.

Maar misleiding gaat wel wat te ver. En al helemaal in dit geval: zelf bewust kiezen voor een dekking van €500 (want dat is gewoon gebeurd) en dan achteraf klagen dat dat niet genoeg is. Tja. De optie om meer te verzekeren werd niet getoond, akkoord, maar de enige juiste stap is dan toch om te gaan zoeken naar een andere vervoerder? Toch die €500 dekking accepteren was gewoon de verkeerde keuze, zo simpel is het.

rvjapio
Berichten: 1008
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door rvjapio »

Volgens mij wilt u gewoon gelijk krijgen. Als ik een pakket verstuur van 3500 en dat voor 3500 wil verzekeren, dan zoek ik een verzender die dat biedt. Maar u voelt zich misleid als u voor 500 verzekert en dan de meerschade niet krijgt uitgekeerd. En dat ligt dan natuurlijk niet aan u, maar aan de aanbieder. Er is hier maar een partij die misleidt en dat bent u zelf.

Lady1234
Berichten: 27315
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misleiding: een opzettelijke en geslaagde poging iemand een onjuiste indruk te geven.

En dat zou Post hier gedaan hebben? Waarom zouden ze.

ConsuMAND
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2022 10:26

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door ConsuMAND »

@Pgros: die zie je wel als je naar het buitenland verstuurt en dit vanuit de app aangeeft. Je wordt dan doorgestuurd naar de mobiele website. Daar gaat het hier om. Verder erken ik ook dat ik verzekerd heb tot 500,- maar voel me dus misleid en beperkt door PostNL middels het design en de info in hun gebruikersinterface. En ik vermoed, maar kan dat niet bevestigen, dat dit gebeurt omdat PostNL daar hun risico op hoge schadevergoedingen uitkeringen mee afdekt. Daarom zouden ze. Zie ook mijn vorige reactie en de uitleg daar in.

Ik zou graag uitsluitsel krijgen van een jurist die ervaring heeft met digitale sales en of online user journeys. Het gaat mij niet alleen om mijn geld. Het gaat mij er ook om dat PostNL de informatievoorziening in hun app verbetert. Zeker als ze je vanuit de app naar hun website doorlinken en die mobiele website niet voldoende informatie geeft bij het aansturen op een verzekering van je pakket etc.


PGros
Berichten: 1165
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door PGros »

ConsuMAND schreef:
14 okt 2022 15:21
@Pgros: die zie je wel als je naar het buitenland verstuurt en dit vanuit de app aangeeft. Je wordt dan doorgestuurd naar de mobiele website. Daar gaat het hier om.
Wat zie je dan wel? Geen verzekering boven de 500 euro.

Aygulf
Berichten: 390
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door Aygulf »

ConsuMAND schreef:
13 okt 2022 18:41
Ik denk dat ik wel in mijn recht sta omdat PostNL een verantwoordelijkheid heeft en een voorbeeldfunctie als landelijk en ook internationaal opererend postbedrijf van Nederland. Daarnaast gaat het om misleiding mijns inziens omdat zij weten dat dit speelt. Dat je niet hoger dan 500,- kan verzekeren en dat zij daarmee hun risico op hogere schades uitkeren dan 500,- significant verlagen. Dit ten koste van hun klanten.
Het is inderdaad raar dat er in de app niet van die andere mogelijkheid gesproken wordt maar u bent in dit geval zelf accoord gegaan met die €500 dekking, dan bent u toch niet misleid? Dus uw uitspraken over voorbeeldfunctie en landelijk en internationaal opererend bedrijf doen niet ter zake. Als u het met die €500 niet eens was had u niet van deze dienst gebruik moeten maken, er was geen sprake van misleiding. Er zijn genoeg internationale vervoerders. Maar ik kan me wel voorstellen dat u zwaar teleurgesteld en kwaad bent dat uw pakket kapot is aangekomen. Zou ik ook zijn maar dan niet uw frustratie botvieren op de regels van post.nl die voor u duidelijk waren.

Nijogeth
Berichten: 10176
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ConsuMAND schreef:
14 okt 2022 15:21
En ik vermoed, maar kan dat niet bevestigen, dat dit gebeurt omdat PostNL daar hun risico op hoge schadevergoedingen uitkeringen mee afdekt.
Tja, je kunt het altijd proberen. Het is niet strafbaar, lijkt me. Er is niemand misleid, de 500 euro is duidelijk.

Echter denk ik niet dat PostNL er maar op gokt dat mensen zo dom zijn om iets van 3500 te versturen en dat voor 500 te verzekeren. En wat dekken ze hiermee in? Meestal komt het gewoon goed aan en voor 500 verzekerd verzenden is goedkoper dan voor 3500.

Realistisch gezien levert alleen die 500 euro op de app aanbieden ze dus minder op, doordat het bezorgen bijna altijd goed gaat.

ConsuMAND
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2022 10:26

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door ConsuMAND »

Het bezorgen bijna altijd goed gaat? Leest u de rest van dit forum even uit op zoekwoorden als ‘post’ ‘frankrijk’ ‘schade’ ‘buitenland’ en zoek dan ook even wat statistieken op. Er zijn zelfs kamervragen over gesteld. Zeer recent. De schade is zo bizar groot dat het een probleem is voor heel ons land.

Lady1234
Berichten: 27315
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat u dan, dat wetende, toch voor Post gekozen hebt, snap ik dan weer niet.

Ik heb nooit problemen met mijn pakjes, ook niet naar een buitenland.

Arizonakid
Berichten: 1175
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Met alle respect, maar dit is een geval RTFM.
Als je zoiets duurs wilt verzenden, let je toch donders goed op dat de verzekering klopt?
Sterker, gebruik liever een koerier voor dit soortbwaardevolle zendingen, en NOOIT een standaard postpakket.

ConsuMAND
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2022 10:26

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door ConsuMAND »

Dat heb ik nu geleerd helaas. Dank voor de tip ;-)

NeoDutchio
Berichten: 12404
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ConsuMAND schreef:
14 okt 2022 16:51
Het bezorgen bijna altijd goed gaat? Leest u de rest van dit forum even uit op zoekwoorden als ‘post’ ‘frankrijk’ ‘schade’ ‘buitenland’ en zoek dan ook even wat statistieken op. Er zijn zelfs kamervragen over gesteld. Zeer recent. De schade is zo bizar groot dat het een probleem is voor heel ons land.
Heeft u enig idee hoeveel miljoenen pakjes er elke dag over de lopende banden van PostNL gaan. Wat er fout gaat is procentueel te verwaarlozen..

Cro
Berichten: 2118
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door Cro »

ConsuMAND schreef:
14 okt 2022 16:51
Het bezorgen bijna altijd goed gaat? Leest u de rest van dit forum even uit op zoekwoorden als ‘post’ ‘frankrijk’ ‘schade’ ‘buitenland’ en zoek dan ook even wat statistieken op. Er zijn zelfs kamervragen over gesteld. Zeer recent. De schade is zo bizar groot dat het een probleem is voor heel ons land.
Misschien zou je zelf die statistieken even moeten posten als je ze instelling wil brengen in een discussie. Ik mag hopen dat je zelf ook wel snapt dat die paar klachten hier op een forum niet significant bijdragen aan deze statistieken en dat er ook een bias zal zijn, immers mensen komen hier om te klagen, niet om te rapporteren dat het verzenden van hun pakketje correct is verlopen.

Moneyman
Berichten: 30403
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
14 okt 2022 09:20
De app is niet voor informatie voorziening. Daar is de website voor.
Dat zeg jij, maar blijkt niet uit de app. Als PostNL dat zo heeft bedoeld, zouden ze dat moeten melden.
Lady1234 schreef:
14 okt 2022 11:04
Misleiding: een opzettelijke en geslaagde poging iemand een onjuiste indruk te geven.

En dat zou Post hier gedaan hebben? Waarom zouden ze.
Voor misleiding is helemaal geen opzet nodig. Deze definitie is simpelweg onjuist.


Erthanax
Berichten: 9809
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat ensie schrijft is allemaal mooi en aardig, wat in de wet staat lijkt me relevanter, bv over de misleidende omissie (BW 6:193d). Daarin wordt opzet niet genoemd als voorwaarde.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Moneyman schreef:
14 okt 2022 08:51
PGros schreef:
14 okt 2022 08:38
Nee hoor via de website kun je online niet verzekeren boven de 500 euro. Als TS dat wel denk heeft hij het fout.
Waar het over gaat, is of de informatie dat er voor hogere bedragen dan € 500,00 verzekerd kan worden beschikbaar is. Via de app is dat niet het geval, via de website duidelijk wel. Daar staat die informatie prominent weergegeven. Als je het proces via de app volgt, krijg je slechts twee opties (verzekerd tot € 100,00 of tot € 500,00). PostNL laat hier de relevante informatie dat er ook voor hogere bedragen te verzekeren is weg, en meldt evenmin dat dat via de website of op het verzendpunt wél kan. En dat heeft TS op het verkeerde been gezet.

In die gebrekkige informatievoorziening zit dus de door TS bedoelde misleiding.
Verstuur je pakket verzekerd
En laat de inhoud verzekeren tot maximaal € 5.500

Bewijs van versturen en ontvangst? Verstuur je pakket verzekerd binnen Nederland of naar het buitenland. Het pakket wordt persoonlijk overhandigd aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot maximaal € 5.500 bij verlies of beschadiging. Dit is afhankelijk van de waarde van de goederen in het pakket. Je pakket verzekerd versturen kan alleen via een PostNL-locatie.
Maar wat is hier misleiding aan? Via de app kun je maximaal verzekeren tot € 500 hierover is geen discussie. TS heeft deze optie gekozen. Ze had kunnen kijken naar alternatieven en dan had ze waargenomen dat via de PostNL website het wel mogelijk was.

PGros
Berichten: 1165
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door PGros »

Moneyman schreef:
15 okt 2022 23:45
PGros schreef:
14 okt 2022 09:20
De app is niet voor informatie voorziening. Daar is de website voor.
Dat zeg jij, maar blijkt niet uit de app. Als PostNL dat zo heeft bedoeld, zouden ze dat moeten melden.
Als je de app gaat installeren staat waar de app voor is. En op de website staat ook waar de app voor is.
Volg en verzend je pakketten met de PostNL app. In de app heb je altijd een totaal overzicht van alles wat naar jou onderweg is.
Ook een pakket verzenden gaat eenvoudig via de app. Op zoek naar een PostNL-punt? Ook deze vind je eenvoudig terug in de app.
Benieuwd welke post er naar je onderweg is? Activeer Mijn Post zodat je ook een volledig overzicht hebt van al jouw post (let op: alleen in Nederland beschikbaar).
Zo heb je ons altijd bij de hand!

Moneyman
Berichten: 30403
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL biedt via mobiele app en website enkel verzekeren tot 500,- voor buitenlandpakketten

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
16 okt 2022 11:12
Maar wat is hier misleiding aan? Via de app kun je maximaal verzekeren tot € 500 hierover is geen discussie. TS heeft deze optie gekozen. Ze had kunnen kijken naar alternatieven en dan had ze waargenomen dat via de PostNL website het wel mogelijk was.
Een misleidende handelspraktijk kan gebaseerd zijn op dingen die je communiceert, maar ook op dingen die je juist niet communiceert. De vraag is of de manier waarop de informatie gepresenteerd wordt kan leiden tot het nemen van een beslissing, gebaseerd op onjuiste of onvolledige informatie. Dat is hier (in de app) duidelijk het geval.

Plaats reactie