Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
-
- Berichten: 32348
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Sinds jaar en dag heb ik een NS-flex abonnement, weekend vrij. Kosten: 37,70 euro per maand voor de eerste klas.
De laatste tijd overwoog ik al om ermee te stoppen. Niet zozeer vanwege de kosten, maar vanwege het gebrek aan treinen en beroerde aansluitingen in het weekend. Naar mijn vader ga ik al niet eens meer met de trein, dat heeft geen nut. Terwijl de benzinekosten van die rit de helft zijn van dat abonnement.
Intussen zijn de nieuwe tarieven bekend, ze staan in een pdf, zie link. Flex weekend vrij gaat nu 43,95 kosten, een verhoging van ruim 6 euro. Dat is wel even meer dan de 10% waar NS het over heeft... en ondertussen is de dienstregeling per 1 november verder uitgekleed. Oftewel: ik weet even niet wat ik ermee moet. Temeer omdat NS de abonnementen in de spits juist goedkoper maakt om méér mensen in de trein te krijgen - die alleen maar minder rijdt, korter is, en mensen er nu al als haringen in een ton staan.
Wat is jullie mening (niet over wat ik moet doen, maar in het algemeen) over deze verhogingen/verlagingen?
https://www.ns.nl/klantenservice/betale ... as%20prijs.
De laatste tijd overwoog ik al om ermee te stoppen. Niet zozeer vanwege de kosten, maar vanwege het gebrek aan treinen en beroerde aansluitingen in het weekend. Naar mijn vader ga ik al niet eens meer met de trein, dat heeft geen nut. Terwijl de benzinekosten van die rit de helft zijn van dat abonnement.
Intussen zijn de nieuwe tarieven bekend, ze staan in een pdf, zie link. Flex weekend vrij gaat nu 43,95 kosten, een verhoging van ruim 6 euro. Dat is wel even meer dan de 10% waar NS het over heeft... en ondertussen is de dienstregeling per 1 november verder uitgekleed. Oftewel: ik weet even niet wat ik ermee moet. Temeer omdat NS de abonnementen in de spits juist goedkoper maakt om méér mensen in de trein te krijgen - die alleen maar minder rijdt, korter is, en mensen er nu al als haringen in een ton staan.
Wat is jullie mening (niet over wat ik moet doen, maar in het algemeen) over deze verhogingen/verlagingen?
https://www.ns.nl/klantenservice/betale ... as%20prijs.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Maar dat niet alleen: de OV-CHIPKAART gaat op termijn ook verdwijnen.
Dan moet je inchecken met je smartphone of bankpas.
Veel ouderen zullen hier wel weer aan moeten wennen.
Ook ik, ik heb ( nog steeds ) géén smartphone.
Ik vind de NS een rommeltje : minder treinen , duurder, volgepropte treinen , onveiligheid etc etc.
Wanneer ze het OV willen promoten zullen ze het eea toch écht anders moeten inrichten.
Dan moet je inchecken met je smartphone of bankpas.
Veel ouderen zullen hier wel weer aan moeten wennen.
Ook ik, ik heb ( nog steeds ) géén smartphone.
Ik vind de NS een rommeltje : minder treinen , duurder, volgepropte treinen , onveiligheid etc etc.
Wanneer ze het OV willen promoten zullen ze het eea toch écht anders moeten inrichten.
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Het was te verwachten dat het duurder werd, maar of ze zo meer klanten krijgen met hoe ze hun systeem en reizen hebben, betwijfel ik of er meer mensen met de trein zullen gaan.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Vanaf mijn woonplaats naar Amsterdam, 1:23u, kost € 19,40 enkele reis met NS. Vanuit diezelfde woonplaats rechtstreeks naar Berlijn, vanaf €25,- met DB. En ja, ik woon in Nederland.
Waarom is het hier zo duur?
Waarom is het hier zo duur?
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Wat is het verschil om met je ov-chipkaart of met je bankpas in te checken? Ik zie het probleem niet.moederslink schreef: ↑03 nov 2022 11:53Maar dat niet alleen: de OV-CHIPKAART gaat op termijn ook verdwijnen.
Dan moet je inchecken met je smartphone of bankpas.
Veel ouderen zullen hier wel weer aan moeten wennen.
Ook ik, ik heb ( nog steeds ) géén smartphone.
Ik vind de NS een rommeltje : minder treinen , duurder, volgepropte treinen , onveiligheid etc etc.
Wanneer ze het OV willen promoten zullen ze het eea toch écht anders moeten inrichten.
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Als het alleen met een smartphone had gekund had ik het bezwaar begrepen, maar inchecken met je bankpas maakt het toch alleen maar makkelijk?
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Ik zie het verschil wel. Een bankpas heb je sowieso en hoef je dus niet apart aan te schaffen en te verlengen.Lowieze schreef: ↑03 nov 2022 12:30Wat is het verschil om met je ov-chipkaart of met je bankpas in te checken? Ik zie het probleem niet.moederslink schreef: ↑03 nov 2022 11:53Maar dat niet alleen: de OV-CHIPKAART gaat op termijn ook verdwijnen.
Dan moet je inchecken met je smartphone of bankpas.
Veel ouderen zullen hier wel weer aan moeten wennen.
Ook ik, ik heb ( nog steeds ) géén smartphone.
Ik vind de NS een rommeltje : minder treinen , duurder, volgepropte treinen , onveiligheid etc etc.
Wanneer ze het OV willen promoten zullen ze het eea toch écht anders moeten inrichten.
Het wordt dus eenvoudiger
Enige 'probleem' is de verandering, maar er zullen altijd mensen zijn die niet tegen verandering kunnen. Daar kun je niet een hele maatschappij voor stil zetten, hoewel er genoeg zullen zijn die dat wel zouden willen.
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Veel gemaakte denkfout. Die auto kost meer dan alleen benzine. Je hebt hem ooit gekocht of geleased, belasting, verzekering, onderhoud enz enz. En daarbij ook de benzine. Als je alle kosten meerekent kost die rit echt wel meer.witte angora schreef: ↑03 nov 2022 11:41Terwijl de benzinekosten van die rit de helft zijn van dat abonnement.
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Ben vorige week in Londen geweest. Daar werkt dit systeem met bankpas of telefoon al jaren zonder problemen. En het went heel snel. Gewoon met je (in mijn geval) ING pas inchecken en (indien nodig) ook weer uitchecken (bij de bussen hoeft het niet). Je hoeft je niet van te voren aan te melden oid, kortom ideaal.moederslink schreef: ↑03 nov 2022 11:53Maar dat niet alleen: de OV-CHIPKAART gaat op termijn ook verdwijnen.
Dan moet je inchecken met je smartphone of bankpas.
Veel ouderen zullen hier wel weer aan moeten wennen.
Ook ik, ik heb ( nog steeds ) géén smartphone.
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Wat een gezeur over de OV tarieven. Als je alle kosten van een auto berekent ben je ook veel geld kwijt. Plus de ergernis van files.
In de trein kun je zelfs nog wat werken als je wilt op langere trajecten. En met abonnementen voor jong en oud is een heleboel te besparen.
In de trein kun je zelfs nog wat werken als je wilt op langere trajecten. En met abonnementen voor jong en oud is een heleboel te besparen.
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Dat wordt dan weer met paard en wagen op padangel1978 schreef: ↑03 nov 2022 12:35
Ik zie het verschil wel. Een bankpas heb je sowieso en hoef je dus niet apart aan te schaffen en te verlengen.
Het wordt dus eenvoudiger
Enige 'probleem' is de verandering, maar er zullen altijd mensen zijn die niet tegen verandering kunnen. Daar kun je niet een hele maatschappij voor stil zetten, hoewel er genoeg zullen zijn die dat wel zouden willen.
-
- Berichten: 3425
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Veel gemaakte denkfout. Al die kosten heb je als autbezitter toch al. Dus hoef je inderdaad alleen de kosten van de benzine te tellen met een kleine opslag voor onderhoud en slijtage.Dirkie schreef: ↑03 nov 2022 12:36Veel gemaakte denkfout. Die auto kost meer dan alleen benzine. Je hebt hem ooit gekocht of geleased, belasting, verzekering, onderhoud enz enz. En daarbij ook de benzine. Als je alle kosten meerekent kost die rit echt wel meer.witte angora schreef: ↑03 nov 2022 11:41Terwijl de benzinekosten van die rit de helft zijn van dat abonnement.
witte angora
en Onkruid71
vinden dit leuk
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Onzin, het zijn steeds terugkerende kosten, net als een abonnement van NS.J. Deltoer schreef: ↑03 nov 2022 12:46
Veel gemaakte denkfout. Al die kosten heb je als autbezitter toch al. Dus hoef je inderdaad alleen de kosten van de benzine te tellen met een kleine opslag voor onderhoud en slijtage.
-
- Berichten: 3425
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Misschien handig om eerst even te lezen waarop ik reageerde voordat je dit soort onzinnige klok-klepel reacties plaatst.Lowieze schreef: ↑03 nov 2022 12:49Onzin, het zijn steeds terugkerende kosten, net als een abonnement van NS.J. Deltoer schreef: ↑03 nov 2022 12:46
Veel gemaakte denkfout. Al die kosten heb je als autbezitter toch al. Dus hoef je inderdaad alleen de kosten van de benzine te tellen met een kleine opslag voor onderhoud en slijtage.
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Ga eens met een duitse trein en je snapt het.NeoDutchio schreef: ↑03 nov 2022 12:21Vanaf mijn woonplaats naar Amsterdam, 1:23u, kost € 19,40 enkele reis met NS. Vanuit diezelfde woonplaats rechtstreeks naar Berlijn, vanaf €25,- met DB. En ja, ik woon in Nederland.
Waarom is het hier zo duur?
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Inchecken met een bankpas lijkt me wel een goed idee. (Uitchecken trouwens ook.) Ik hoop dat het uitchecken en weer inchecken bij overstap op een andere vervoerder dan ook afgelopen is.
Ik heb jarenlang dagelijks met de trein gereisd en over het algemeen beviel dat goed. De laatste jaren is het er niet beter op geworden. De dienstregeling wordt uitgekleed, de treinen worden voller en steeds vaker overvol. Dat is geen stimulans om de trein te nemen. Misschien hoeven er dan minder mensen te staan. Maar minder reizigers betekent minder inkomsten, waardoor de prijzen enz. Bovendien is er een groot tekort aan personeel.
Een oplossing heb ik er ook niet echt voor. "Gratis" openbaar vervoer kost de overheid,en dus de belastingbetaler, vermoedelijk nog meer geld en lost de capaciteitsproblemen al helemaal niet op. Ik denk bv ook aan de "gratis" kinderopvang per 2025. Op zich een goed en belangrijk initiatief, maar er is geen personeel voor. In alle branches is een steeds nijpender personeelstekort: er zijn te weinig mensen voor te veel arbeidsplaatsen.
De oplossing kan dan gezocht worden in meer mensen, maar dat stuit op allerhande, ook praktische, bezwaren. Waar moeten ze wonen? In die huizen die er niet zijn en die niet gebouwd kunnen worden vanwege de stikstofmaatregelen en omdat er te weinig goede bouwvakkers en installateurs zijn?
Blijft over: minder arbeidsplaatsen, ofwel krimp van de economie. Minister-president Joop den Uyl zei het zo mooi in zijn televisietoespraak op 1 december 1973 over de oliecrisis (vanaf 11'10"):
Ik heb jarenlang dagelijks met de trein gereisd en over het algemeen beviel dat goed. De laatste jaren is het er niet beter op geworden. De dienstregeling wordt uitgekleed, de treinen worden voller en steeds vaker overvol. Dat is geen stimulans om de trein te nemen. Misschien hoeven er dan minder mensen te staan. Maar minder reizigers betekent minder inkomsten, waardoor de prijzen enz. Bovendien is er een groot tekort aan personeel.
Een oplossing heb ik er ook niet echt voor. "Gratis" openbaar vervoer kost de overheid,en dus de belastingbetaler, vermoedelijk nog meer geld en lost de capaciteitsproblemen al helemaal niet op. Ik denk bv ook aan de "gratis" kinderopvang per 2025. Op zich een goed en belangrijk initiatief, maar er is geen personeel voor. In alle branches is een steeds nijpender personeelstekort: er zijn te weinig mensen voor te veel arbeidsplaatsen.
De oplossing kan dan gezocht worden in meer mensen, maar dat stuit op allerhande, ook praktische, bezwaren. Waar moeten ze wonen? In die huizen die er niet zijn en die niet gebouwd kunnen worden vanwege de stikstofmaatregelen en omdat er te weinig goede bouwvakkers en installateurs zijn?
Blijft over: minder arbeidsplaatsen, ofwel krimp van de economie. Minister-president Joop den Uyl zei het zo mooi in zijn televisietoespraak op 1 december 1973 over de oliecrisis (vanaf 11'10"):
Let vooral ook op zijn geamuseerde glimlach bij die laatste zin!We zullen ons blijvend moeten instellen op een levensgedrag met een zuiniger gebruik van grondstoffen en energie. Daardoor zal ons bestaan veranderen, bepaalde uitzichten vallen daardoor weg; maar ons bestaan hoeft er niet ongelukkiger op te worden.
Moneyman
, moederslink
en Lady1234
vinden dit leuk
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Voor reislustige mensen vind ik dat bedrag voor een heel weekend vrij reizen, en zelfs eerste klas, niet veel.
-
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Heb je dat ooit geprobeerd?NeoDutchio schreef: ↑03 nov 2022 12:21Vanuit diezelfde woonplaats rechtstreeks naar Berlijn, vanaf €25,- met DB. En ja, ik woon in Nederland.
Waarom is het hier zo duur?
Mij is dat nog nooit gelukt
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Dat is juist het probleem. Als je met de trein reist weet je precies wat het kost, met de auto niet. De kilometer prijs wordt door veel factoren betaald. Simpelweg bepaalde kosten negeren met als argument dat je die toch al hebt slaat de discussie dood. Wat er bedoeld wordt is dat je die kosten niet weet of beseft. Maar geloof me bezitten van een auto is een behoorlijke kosten post. Als je geen auto hebt kun je aardig wat reisjes met het OV maken. Het enige is dat je de kosten van die reisjes meteen terug ziet op je bank afschrift waardoor je denkt dat het duur is. De kosten van je auto zie je niet zo direct en daarom valt het wel mee. Als je alle kosten die je maakt voor een auto in de periode dat je die auto in je bezit hebt (dus aanschaf, verzekering, brandstof, belasting, onderhoud, parkeren enz enz) dan kun je pas bepalen wat de prijs per kilometer was.J. Deltoer schreef: ↑03 nov 2022 12:57Misschien handig om eerst even te lezen waarop ik reageerde voordat je dit soort onzinnige klok-klepel reacties plaatst.Lowieze schreef: ↑03 nov 2022 12:49Onzin, het zijn steeds terugkerende kosten, net als een abonnement van NS.J. Deltoer schreef: ↑03 nov 2022 12:46
Veel gemaakte denkfout. Al die kosten heb je als autbezitter toch al. Dus hoef je inderdaad alleen de kosten van de benzine te tellen met een kleine opslag voor onderhoud en slijtage.
Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023
Dat is dus de denkfout. Je hebt al een auto en die doe je ook niet weg.
Als ik besluit morgen naar Utrecht te gaan kan ik met de trein en met de auto. Met de auto hoef ik met verzekering echt geen rekening te houden. Die is betaald voor alles wat ik met de auto doe. Maar morgen naar Utrecht maakt de verzekering niet duurder en de aanschaf veranderd ook niet. De belasting blijft precies hetzelfde, ook daar komt niets bij. En de APK moet ik toch betalen.
Als ik besluit morgen naar Utrecht te gaan kan ik met de trein en met de auto. Met de auto hoef ik met verzekering echt geen rekening te houden. Die is betaald voor alles wat ik met de auto doe. Maar morgen naar Utrecht maakt de verzekering niet duurder en de aanschaf veranderd ook niet. De belasting blijft precies hetzelfde, ook daar komt niets bij. En de APK moet ik toch betalen.