LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?
Re: 100 euro biljet geweigerd, mag dit ?
Een paar maanden geleden wilde mijn zoontje van 10 bij de plaatselijke MARSKRAMER iets kopen voor een bedrag van ongeveer 8 Euro. Bij het afrekenen accepteerden de tr***en achter de kassa zijn briefje van 10 Euro niet. Het Lichtte namelijk anders op dan normaal. Wat er met dit briefje aan de hand was? Het was in de broekzak blijven zitten tijdens een wasbeurt in de wasmachine...... Aangezien ik altijd een hele schone was heb was dit biljet superschoon, maar de dames van de MARSKRAMER dachten hier heel anders over. Ik ben met mijn zoon teruggegaan naar de winkel, en heb ze verzocht om de politie te bellen het is namelijk niet niks om een vals biljet van 10 Euro in je bezit te hebben. Ze krabbelden wel terug, maar accepteerden het biljet niet. Ik heb ze toen maar heel vriendelijk medegedeeld dat de MARSKRAMER aan ons geen cent meer zou verdienen......... Later heb ik met het biljet betaald bij de Albert Heijn.
Geplaatst op 26 Jan 2005 15:24 door woman4life
--------------------------------------------------------------------------------
sja dus dan kan je niet meer 100 euro gaan pinnen
Volgens mij is 2 keer 50 pinnen ook 100 toch? Gaat sneller dan bij de bank naar binnen gaan.
Gewoon tanken en afrekenen met je 100 euro. Nog nooit meegemaakt dat ze me zonder betalen lieten gaan.
of gewoon € 90 pinnen en dan gelijk € 40 oke dan heb je € 130 ,maar je kunt ook drie keer pinnen 40...40....20... is 100 , het duurt wat langer maar je heb wel kleinewaarde''s, ik doe het allijd zo, nooit problemen maar in een winkel!!!!!!!!!!!
toos
toos
zoals al zo vaak vermeld hier kan een winkelier wel een sticker plakken met biljetten van 100,200,500 erop en hier hebbenwij niet van terug maar dat wil niet zeggen dat ie ze niet mag en kan aannemen.
de reden van die sticker wordt door de winkeliers afgewimpeld op de klant om zo te laten zien dat er geen wisselgeld voorhanden is om dergelijke bedragen te wisselen.
dit voorkomt overvallen ed.
maar de wet schrijft dus wel voor dat winkeliers verplicht zijn om het biljet aan te nemen als het terug te geven bedrag in verhouding staat met het betaalde.
dus bv u koopt voor 10 euro en betaald met 100 mag geweigerd worden ivm wisselgeld.
nu koopt u voor 80 euro en betaald met 100 is de winkelier verplicht om het aan te nemen.
en ga zo maar verder met het lijstje.
winkeliers zeggen vaak ja maar das overvalgevoelig, laat me niet lachen als ie voor 80 euro verkoopt en ik betaal met 2 van 50 is het ook 100 dus het verhaal blijft hetzelfde.
250gld werd destijds ook geweigerd ook bij tankstations omdat mensen alleen maar 1 pakje shag kochten dus het verhaal blijft gewoon wisselgeld en niks anders.
dus koopt u iets voor bv 160 euro mag u best met 200 betalen weigert de winkelier is ie dus duidelijk strafbaar
de reden van die sticker wordt door de winkeliers afgewimpeld op de klant om zo te laten zien dat er geen wisselgeld voorhanden is om dergelijke bedragen te wisselen.
dit voorkomt overvallen ed.
maar de wet schrijft dus wel voor dat winkeliers verplicht zijn om het biljet aan te nemen als het terug te geven bedrag in verhouding staat met het betaalde.
dus bv u koopt voor 10 euro en betaald met 100 mag geweigerd worden ivm wisselgeld.
nu koopt u voor 80 euro en betaald met 100 is de winkelier verplicht om het aan te nemen.
en ga zo maar verder met het lijstje.
winkeliers zeggen vaak ja maar das overvalgevoelig, laat me niet lachen als ie voor 80 euro verkoopt en ik betaal met 2 van 50 is het ook 100 dus het verhaal blijft hetzelfde.
250gld werd destijds ook geweigerd ook bij tankstations omdat mensen alleen maar 1 pakje shag kochten dus het verhaal blijft gewoon wisselgeld en niks anders.
dus koopt u iets voor bv 160 euro mag u best met 200 betalen weigert de winkelier is ie dus duidelijk strafbaar
De wet schrijft helemaal niets voor mbt het aannemen van bepaalde biljetten. Wat een onzin wet "iets dat tot verhouding staat". Das wel een heel vage wet. Daar zou heel wat jurisprudentie aan te pas moeten komen om daar iets van te maken.
In de wet staat helemaal niets omschreven van een acceptatieplicht. Een winkelier wordt kortom niet verplicht iets aan te nemen.
In de wet staat helemaal niets omschreven van een acceptatieplicht. Een winkelier wordt kortom niet verplicht iets aan te nemen.
Mensen ga dan gewoon naar een andere winkel.
PS, Bij Ikea geen probleem met 100 euro biljetten
Groet
PS, Bij Ikea geen probleem met 100 euro biljetten
Groet
Welke wet? Welk artikel?maar de wet schrijft dus wel voor dat winkeliers verplicht zijn om het biljet aan te nemen als het terug te geven bedrag in verhouding staat met het betaalde.
Wat hierboven gesteld wordt: Waarom is die winkelier dan winkelier geworden, als hij geen betaling wil aannemen van de bezoekers van zijn winkel. Het is juist heel dom om de klanten weg te jagen door bankbiljetten te gaan weigeren.
Straks beginnen ze ook nog met het biljet van 50 euro. Ja, ik ken al winkels waar ze dat niet aannemen. Lomp, heel erg lomp.
Er is dan misschien geen acceptatieplicht. Maar een winkelier dient er wel rekening mee te houden dat het niet de klant is geweest die deze biljetten heeft ingevoerd. Ze zijn er, ze zijn wettig betaalmiddel, en de winkelier moet niet zeuren, maar na eventuele controle van het biljet op echtheid, gewoon accepteren.
Straks beginnen ze ook nog met het biljet van 50 euro. Ja, ik ken al winkels waar ze dat niet aannemen. Lomp, heel erg lomp.
Er is dan misschien geen acceptatieplicht. Maar een winkelier dient er wel rekening mee te houden dat het niet de klant is geweest die deze biljetten heeft ingevoerd. Ze zijn er, ze zijn wettig betaalmiddel, en de winkelier moet niet zeuren, maar na eventuele controle van het biljet op echtheid, gewoon accepteren.
Met je eens, maar ja de winkelier zal wel een afweging maken. Hij weet dat bepaalde klanten, zoals hier op het forum duidelijk wordt, hier niet tevreden mee zullen zijn en eventueel zelfs hun producten cq service ergens anders zullen kopen.
Die afweging zal er vast één zijn mogelijk verlies van klanten of omzet tov verlies aan eventuele fraude, noodzakelijk wisselgeld in kas, veiligheid en wat ze nog meer kunnen bedenken.
Dat ze het echter verplicht zijn aan te nemen is een ander verhaal dan bovenstaande, want er bestaat inderdaad geen acceptatieplicht in de wet mbt dit geval.
Die afweging zal er vast één zijn mogelijk verlies van klanten of omzet tov verlies aan eventuele fraude, noodzakelijk wisselgeld in kas, veiligheid en wat ze nog meer kunnen bedenken.
Dat ze het echter verplicht zijn aan te nemen is een ander verhaal dan bovenstaande, want er bestaat inderdaad geen acceptatieplicht in de wet mbt dit geval.
Ik kan me daarin vinden, maar een winkelier gooit zijn eigen ruiten in, wanneer hij een wettig betaalmiddel weigert. Wanneer hij dat bij alle klanten doet, ziet hij zijn klanten nooit meer terug, en dan is hij/zij toch echt een dief van zijn eigen portemonnee.
Ik zal het anders vertalen. Als je iets leuks ziet in een winkel en dat zie je in een krantje staan en daarin staat niet prijswijzigingen of drukfouten onder voorbehoud en je komt in de winkel en de prijs klopt niet dan is de winkelier VERPLICHT je de goederen mee te geven voor die prijs in dat krantje. Zo is dat dus ook met bankbiljetten. Zolang er NIETS vermeld staat bij een winkel dat ze bepaald briefgeld NIET accepteren dan zijn ze verplicht het geld aan te nemen....
Volstrekt met je eens, Shewolf.
Het loopt bij sommige zaken de spuigaten uit. Bristol, bijvoorbeeld, daar zien ze me nooit meer terug. Ik heb ze dat geschreven in een email.
Ze betreuren mijn wegblijven, zeggen ze, maar ze kunnen aan de richtlijnen van het hoofdkantoor niets veranderen.
Nou, dat is gezeur, want een bedrijfsleider mag een eigen inbreng hebben in de zaak waar hij of zij zetbaas is.
Wanneer Bristol een verificatiemogelijkheid heeft, en ze gebruiken die niet, dan is dat HUN probleem. Dat laatste is me dus een maand of wat geleden overkomen.
Naast hun kassa's staat een UV-lamp. Die is bedoeld om vals geld van echt te onderscheiden. Een handeling van een seconde, ook wanneer het druk is. In dat geval is het gewoon BOT van die winkelier om een biljet te weigeren.
Het loopt bij sommige zaken de spuigaten uit. Bristol, bijvoorbeeld, daar zien ze me nooit meer terug. Ik heb ze dat geschreven in een email.
Ze betreuren mijn wegblijven, zeggen ze, maar ze kunnen aan de richtlijnen van het hoofdkantoor niets veranderen.
Nou, dat is gezeur, want een bedrijfsleider mag een eigen inbreng hebben in de zaak waar hij of zij zetbaas is.
Wanneer Bristol een verificatiemogelijkheid heeft, en ze gebruiken die niet, dan is dat HUN probleem. Dat laatste is me dus een maand of wat geleden overkomen.
Naast hun kassa's staat een UV-lamp. Die is bedoeld om vals geld van echt te onderscheiden. Een handeling van een seconde, ook wanneer het druk is. In dat geval is het gewoon BOT van die winkelier om een biljet te weigeren.
Shewolf78: Je praat onzin, leuk bedacht maar niet waar. Acceptatieplicht van even bestaat niet, zoals gast hierboven al heeft gezegd. Apart....Als iemand de oplossing/regels aangeeft gewoon het tegenovergestelde beweren wat niet waar is.Zo is dat dus ook met bankbiljetten. Zolang er NIETS vermeld staat bij een winkel dat ze bepaald briefgeld NIET accepteren dan zijn ze verplicht het geld aan te nemen....
Maar Shewolf heeft weldegelijk gelijk, hoor.
Het NIET-accepteren van een wettig betaalmiddel moet expliciet worden aangegeven. Anders is de winkelier verplicht dit zonder problemen aan te nemen. Het heet niet voor niets: WETTIG betaalmiddel!!!!!!
Het NIET-accepteren van een wettig betaalmiddel moet expliciet worden aangegeven. Anders is de winkelier verplicht dit zonder problemen aan te nemen. Het heet niet voor niets: WETTIG betaalmiddel!!!!!!
Zou je daar een wetsartikeltje bij kunnen noemen. Ik heb namelijk nog nooit een acceptatieplicht gezien en ben wel benieuwd!?Het NIET-accepteren van een wettig betaalmiddel moet expliciet worden aangegeven. Anders is de winkelier verplicht dit zonder problemen aan te nemen. Het heet niet voor niets: WETTIG betaalmiddel!!!!!!
Er zijn gewoon een bepaald aantal wetten waar een winkelier zich aan moet houden. Dit is niet te omzeilen met een kaartje op de deur. Als een winkelier een acceptatieplicht heeft, zou je dit niet kunnen omzeilen met een bordje of iets dergelijks. Hetzelfde als ze een bordje zouden aangeven dat hier hun regels gelden en de reguliere wet niet meer van toepassing is. Je kunt zoveel bordjes ophangen, maar bepaalde dingen mogen niet en sommige wel. Acceptatieplicht is volgens mij nergens in de wet opgenomen. Indien dit wel zo is dan zie ik graag het wetsartikel!
Wat betreft het weigeren van winkeliers van € 100 ,begijp ik ook niet.Wat zou nu een winkelier doen,als ik iets koop voor € 105 en ik wil dan betalen met een biljet van € 100 en een biljet van € 5.00 ?Zou hij dat weigeren,dan gaat de koop voor mij niet door en mist hij toch wel wat winst.Zou hij dat accepteren,dan is hij een leugenaar.Zo iemand mag van mij gauw falliet gaan. € 100 is nog steeds een wettig betaalmiddel.
Gast van 14 februari, 14.20, hierboven.
Een wetsartikel geef ik niet, de term WETTIG betaalmiddel zegt genoeg. Anders kun je dat net zo goed afschaffen, en weer met spiegeltjes en kraaltjes ruilhandel gaan drijven.
De winkeliers moeten gewoon niet moeilijk doen. Ik betaal vaak genoeg met biljetten van 100 euro, en ze worden in landen als Belgie en Duitsland zonder problemen geaccepteerd, zelfs ZONDER verificatie.
Alleen in Nederland moeten ze weer apart doen, en moeilijk doen wanneer een klant ermee wil betalen.
Een wetsartikel geef ik niet, de term WETTIG betaalmiddel zegt genoeg. Anders kun je dat net zo goed afschaffen, en weer met spiegeltjes en kraaltjes ruilhandel gaan drijven.
De winkeliers moeten gewoon niet moeilijk doen. Ik betaal vaak genoeg met biljetten van 100 euro, en ze worden in landen als Belgie en Duitsland zonder problemen geaccepteerd, zelfs ZONDER verificatie.
Alleen in Nederland moeten ze weer apart doen, en moeilijk doen wanneer een klant ermee wil betalen.
ga eens naar de benzine pomp
gooi voor 40 euro in de tank en betaal met 100 euro
zeg dat je nix anders hebt
betaal met 100 euro of ik betaal nix
aan hun de keuze
wedden dat ze het aannemen???
gooi voor 40 euro in de tank en betaal met 100 euro
zeg dat je nix anders hebt
betaal met 100 euro of ik betaal nix
aan hun de keuze
wedden dat ze het aannemen???
Als u tankt voor 40 euro en betaalt met 100 euro dan zal er niet zo snel moeilijk gedaan worden. Wordt er vanwege te weinig briefgeld in de kassa vriendelijk gevraagd of u anders kunt betalen en u kunt dat niet dan moet u niet raar opkijken als u die 60 euro terugkrijgt in kleine biljetten en 2 euromunten. Daar kan de verkoopmedewerker niets aan doen. Daarnaast bestaat er nog altijd de mogelijkheid om de klant een schuldbekentenis in te laten vullen waarbij uiteraard de 4 euro van de kosten van zo'n formulier dan niet in rekening gebracht zullen worden.
Waar men wel eens bij stil mag staan is dat tankstations door veiligheidsmaatregelen niet zo veel geld in de kassa hebben zitten als bij bijvoorbeeld supermarkten.
Waar men wel eens bij stil mag staan is dat tankstations door veiligheidsmaatregelen niet zo veel geld in de kassa hebben zitten als bij bijvoorbeeld supermarkten.