Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Schatten mag ook gewoon. Dat was vroeger al normaal en nu nog steeds. Lang niet iedereen gaf vroeger ook hun standen op waarbij ook bij jaarfacturen een schatting kwam. Ik heb nog nooit iemand gehoord die niet hoefde te betalen omdat er geen standen doorgegeven zijn.
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Hoog/Laag werkt inderdaad niet meer, maar die prijsverschillen zijn marginaal.NeoDutchio schreef: ↑17 dec 2022 10:03In eerste instantie heb ik geweigerd waarna ik nog 2 keer een mogelijkheid heb gehad om een slimme meter te laten plaatsen. Drie mogelijkheden dus. Als je dan nog niet wilt zou dat gewoon voor eigen rekening komen. Net zo goed dat het terugleveren met zonnepanelen problemen gaat opleveren en het hoog/laag tarief er af gaat op de oude meters.
Sommige oude meters draaien gewoon terug, wat is het probleem daar dan mee?
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Nu nog niets, maar zodra het salderen afgebouwd gaat worden kan je dus helemaal niet meer salderen met een oude meter. Immers is niet bekend hoeveel er opgewekt is en hoeveel er gesaldeerd mag worden.16again schreef: ↑17 dec 2022 13:25NeoDutchio schreef: ↑17 dec 2022 10:03Net zo goed dat het terugleveren met zonnepanelen problemen gaat opleveren (...)
Sommige oude meters draaien gewoon terug, wat is het probleem daar dan mee?
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Volgens mij is al aangegeven dat op dat moment het niet meer toegestaan is een ferrari's meter te hebben in combinatie met zonnepanelen en dat vanaf dat moment een digitale (hoeft niet slim te zijn) meter wettelijk verplicht is voor zonnepaneelhouders.
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
De klant heeft een contract van 1 maart 2022 tot 1 maart 2023. De leverancier vraagt de klant alleen om de meterstanden van 1 maart 2022 tot 1 maart 2023 door te geven. De klant geeft door dat de meterstanden op 1 maart 2022 tot 1 maart 2023 respectievelijk 16522 en 17698 zijn. Het jaarverbruik is 1176 m3.Nijogeth schreef: ↑17 dec 2022 12:29Maar hoe is dat werkelijke verbruik dan bekend?alfatrion schreef: ↑17 dec 2022 09:03Dit standpunt komt erop neer dat een leverancier voor het verbruik in december best € 500,- in rekening mag brengen, wanneer het tarief € 2,50 per m3 is en het bekende werkelijke verbruik 160 m3 is. Dat het werkelijke verbruik 160 m3 is blijkt uit de door de klant opgegeven meterstanden. Een simpele rekensom leert ons dat 160 x 2,5 = 400.
Hoewel de leverancier geen interface bied om tussentijds meterstanden door te geven geeft de klant via de Whatsapp de volgende meterstanden door:
1 maart 2022 16522
1 april 2022 16644
1 mei 2022 16815
1 juni 2022 16882
1 juli 2022 16921
1 augustus 2022 16956
1 september 2022 16993
1 oktober 2022 17041
1 november 2022 17105
1 december 2022 17221
1 januari 2023 17381
1 februari 2023 17551
1 maart 2023 17698
De leverancier heeft deze standen niet genoteerd maar schat de meterstanden en komt op:
1 maart 2022 16522
1 april 2022 16675
1 mei 2022 16762
1 juni 2022 16796
1 juli 2022 16816
1 augustus 2022 16834
1 september 2022 16853
1 oktober 2022 16878
1 november 2022 16957
1 december 2022 17102
1 januari 2023 17302
1 februari 2023 17515
1 maart 2023 17698
De klant heeft in de maanden oktober, november, en december 2022 respectievelijk 64, 116 en 160 m3 verbruikt, maar wordt belast voor 79, 145, en 200. Bij een tarief van € 2,50 wordt over deze drie maanden € 210,- te veel betaald. Wanneer we naar de hele jaarafrekening kijken, dan daalt dit bedrag doordat de klant in de maanden april, mei, juni, juli 2022, augustus 2022, en september 2022 voor te weinig m3 wordt aangeslagen, maar door de forse tariefswijziging betekend dat dat de klant alsnog c.a. € 65,- te veel betaald.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Om de zaak even zuiver te houden Alfatrion, zijn de genoemde geschatte standen brekend via de graaddagen of heeft u die zelf gemaakt?
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Ik heb voor de schattingen gebruik gemaakt van deze tabel:
januari 18,1%
februari 15,6%
maart 13,0%
april 7,4%
mei 2,9%
juni 1,7%
juli 1,5%
augustus 1,6%
september 2,1%
oktober 6,8%
november 12,3%
december 17,0%
Bron: ECN, 2017 100,0%
https://pure-energie.nl/kennisbank/vko/
januari 18,1%
februari 15,6%
maart 13,0%
april 7,4%
mei 2,9%
juni 1,7%
juli 1,5%
augustus 1,6%
september 2,1%
oktober 6,8%
november 12,3%
december 17,0%
Bron: ECN, 2017 100,0%
https://pure-energie.nl/kennisbank/vko/
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Een consument is dom en dus onbetrouwbaar. Dit moet de consument door een meteropnemer laten doen, anders schat het energiebedrijf het verbruik.
Ik vind het prima dat men dat schat. Iedereen kan een slimme meter hebben.
rwolters
vindt dit leuk
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Waarom moet de overheid dat oplossen? Als je in eerste instantie een slimme meter hebt geweigerd ga je maar op de blaren zitten. Bij de invoering van slimme meters was bekend waarom ze nodig zijn.
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Wat is jouw doel bij het plaatsen van berichten in dit topic?
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Wat is dat nu weer voor vraag? Vind je het nu echt reëel dat alle klanten, die niet volgens de werkwijze van de energiemaatschappij waar ze een contract hebben, maar hun zin krijgen? Er zijn 3 opties.
1. Geen slimme meter en laten schatten.
2. Wel een slimme meter en met realtime meterstanden kunnen werken.
3. Consument zonder slimme meter laat een meteropnemer de standen opnemen en doorgeven aan de energiemaatschappij
Al het andere is onrealistisch. Een consument kan namelijk gaan sjoemelen met het doorgeven van de meterstanden. Bijvoorbeeld minder verbruik in december doorgeven en dat dan volgend jaar erbij tellen als de prijzen lager zijn door het energieplafond.
1. Geen slimme meter en laten schatten.
2. Wel een slimme meter en met realtime meterstanden kunnen werken.
3. Consument zonder slimme meter laat een meteropnemer de standen opnemen en doorgeven aan de energiemaatschappij
Al het andere is onrealistisch. Een consument kan namelijk gaan sjoemelen met het doorgeven van de meterstanden. Bijvoorbeeld minder verbruik in december doorgeven en dat dan volgend jaar erbij tellen als de prijzen lager zijn door het energieplafond.
-
- Berichten: 32360
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
O, maar dat zou ik helemaal niet erg vinden. En dan liefst als enige bij de kassa ook nog.NeoDutchio schreef: ↑17 dec 2022 07:42Alsof de klant in de supermarkt ook gaat bepalen dat er maximaal zoveel klanten in een gangpad mogen zijn om rustig te kunnen winkelen.
-
- Berichten: 32360
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Geloof me: met een 'oude' meter kreeg je jaarlijks een mail met het verzoek zelf je meterstanden door te geven. Slechts eens in de drie jaar kwam er een meteropnemer om te controleren of je braaf bent geweest.
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Dat zal de de energieleverancier worst zijn. Als dat sjoemelen al lonend is, gaat dat ten koste van de staatskas, waaruit die regeling wordt betaald.
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Zelfs dat niet. De afgelopen 15 jaar geen opnemer gezien. Over dom gesproken, die leveranciers moeten wel heel dom zijn.witte angora schreef: ↑18 dec 2022 18:29Geloof me: met een 'oude' meter kreeg je jaarlijks een mail met het verzoek zelf je meterstanden door te geven. Slechts eens in de drie jaar kwam er een meteropnemer om te controleren of je braaf bent geweest.
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
witte angora schreef: ↑18 dec 2022 18:27O, maar dat zou ik helemaal niet erg vinden. En dan liefst als enige bij de kassa ook nog.NeoDutchio schreef: ↑17 dec 2022 07:42Alsof de klant in de supermarkt ook gaat bepalen dat er maximaal zoveel klanten in een gangpad mogen zijn om rustig te kunnen winkelen.
Maar het kan natuurlijk zijn dat u helemaal niet in dat gangpad mag zijn.
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
TS plaatst hier een post waarin zij zich beklaagd over dat sommige leveranciers geen faciliteit hebben op de meterstanden tussentijds door te geven. BudgetEnergie en EnergieDirect worden als voorbeeld genoemd.
Jouw reactie is dat TS maar een slimme meter moet laten installeren, dom en onbetrouwbaar is, en daarom meterstanden altijd door een meteropnemer moeten worden opgenomen en op kosten van de afnemer. Je hebt duidelijk geen idee hoe leveranciers aan de meterstanden komen wanneer klanten beschikken over een ferrarismeter of je wilt dat niet weten. En je bent respectloos in je reacties. Het lijkt erop dat je een politiek motief hebt: jij lijkt te vinden dat dit op een bepaalde manier geregeld zou moeten zijn en dat de wereld zich hiernaar zou moeten schikken. Die anderen zijn ten slotte dom en onbetrouwbaar.
De leverancier heeft met de afnemer een overeenkomst op grond waarvan de leverancier recht heeft op een vergoeding op basis van het werkelijke verbruik. Het gerechtshof 's-Hertogenbosch heeft aangegeven dat er alleen geschat mag worden wanneer het werkelijke verbruik onbekend is.
Een afnemer kan als feit in brengen dat het verbruik in december 2022 Y-X m3 is, en dat motiveren door aan te geven dat de meterstand op 1 december 2022 X en op 1 januari 2023 Y is, en dat die meterstanden ook rond die data zijn doorgegeven zodat de leverancier kan komen kijken als ze het niet vertrouwd.
De rechter moet de feiten die de afnemer in brengt voor waar aannemen, tenzij die door de leverancier voldoende gemotiveerd betwist worden. Een mogelijkheid laat zich niet vertalen naar aannemelijkheid. Dat het mogelijk is dat een afnemer de meterstanden niet naar eer en geweten heeft opgegeven betekent niet dat de afnemer de meterstanden ook daadwerkelijk niet naar eer en geweten heeft opgegeven. Wil de leverancier het gestelde verbruik voldoende gemotiveerd betwisen dan moet ze meer aandragen dan mogelijkheden.
Dat dus.Rb Midden-Nederland 03-12-2014, 2716195 UC EXPL 13-10512, r.o. 4.7
BudgetEnergie heeft als reden van deze termijnoverschrijding aangevoerd dat er onduidelijkheid bestond over de juistheid van de gegevens van het elektriciteitsverbruik. [eiser] had immers een stand van 0 kWh en een stand van 469 kWh doorgegeven. De verwarring bij BudgetEnergie ontstond omdat uit de gegevens van de netbeheerder zou blijken (BudgetEnergie heeft dit verweer niet onderbouwd) dat bij [eiser] een dubbele meter was geïnstalleerd, zodat de opgegeven metserstand volgens BudgetEnergie niet kon kloppen. Deze verklaring kan BudgetEnergie niet baten. Overeengekomen is immers dat [eiser] via een enkele meter elektriciteit zou afnemen, zodat BudgetEnergie wist en in elk geval kon weten dat er slechts via één meter elektriciteit zou worden afgenomen, hetgeen ook feitelijk is gebeurd. Het door [eiser] opgegeven elektriciteitsgebruik bleek ook juist te zijn. Indien BudgetEnergie meende dat de opgave niet juist zou zijn, ligt het op haar weg een onderzoek in te stellen. De kantonrechter verwijst nog naar artikel 12.2 van de algemene voorwaarden van BudgetEnergie, waarin is vastgelegd dat iedere partij een onderzoek kan (laten) instellen naar de juiste werking van een meetinrichting. De termijnoverschrijding is dan ook alleen toe te rekenen aan BudgetEnergie.
Waar is dat vastgelegd?
De leverancier kan hetzelfde doen.
Dat dus.witte angora schreef: ↑18 dec 2022 18:29Geloof me: met een 'oude' meter kreeg je jaarlijks een mail met het verzoek zelf je meterstanden door te geven.
Hier niet. Ik ben daarvoor een keer naar de geschillencommissie gegaan. Daarna heb ik één keer een meteropnemer gezien.witte angora schreef: ↑18 dec 2022 18:29Slechts eens in de drie jaar kwam er een meteropnemer om te controleren of je braaf bent geweest.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 18 dec 2022 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
16again
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Het verleden is niet de tegenwoordige tijd en al helemaal niet de toekomst. Waar het inderdaad vroeger normaal was om eens in de 3 jaar een meteropnemer te laten komen zijn er nu andere alternatieven. Personeel is duur en zeer schaars. Het nieuwe systeem is er op gemaakt dat onder andere meteropnemers niet meer nodig zijn. En aan het nieuwe systeem hangen meer zaken. Zoals de dubbele meter en het blijvend kunnen salderen.
Natuurlijk kan je als klant je poot stijf houden, maar als je zelf niet mee wilt gaan dan ga je dus achterlopen. Wil je maandelijks de juiste standen kunnen doorgeven, dan kan dat op veel plekken niet meer op de oude manier. Dan moet je of overstappen op de nieuwe manier of overstappen naar een aanbieder waar het wel nog kan. Maar ook dat zal niet oneindig zijn. Hoe minder mensen van een dienst gebruik maken, hoe duurder het word.
Natuurlijk kan je als klant je poot stijf houden, maar als je zelf niet mee wilt gaan dan ga je dus achterlopen. Wil je maandelijks de juiste standen kunnen doorgeven, dan kan dat op veel plekken niet meer op de oude manier. Dan moet je of overstappen op de nieuwe manier of overstappen naar een aanbieder waar het wel nog kan. Maar ook dat zal niet oneindig zijn. Hoe minder mensen van een dienst gebruik maken, hoe duurder het word.
Re: Meterstanden bij start Energieplafond vanaf 1 januari a.s.
Volgens mij draai je nu dingen om. De slimme meters moeten er eerst door worden gedrukt, pas dan kan de huidige salderingsregeling de kop worden omgedraaid.NeoDutchio schreef: ↑18 dec 2022 20:12Het verleden is niet de tegenwoordige tijd en al helemaal niet de toekomst. Waar het inderdaad vroeger normaal was om eens in de 3 jaar een meteropnemer te laten komen zijn er nu andere alternatieven. Personeel is duur en zeer schaars. Het nieuwe systeem is er op gemaakt dat onder andere meteropnemers niet meer nodig zijn. En aan het nieuwe systeem hangen meer zaken. Zoals de dubbele meter en het blijvend kunnen salderen.
En dat dure en schaarse personeel....
In de tijd dat ik geen meteropnemer gezien heb, is bij mijn schoonvader een slimme meter geplaatst, en alweer vervangen door een nieuwe slimme meter. Blijkbaar was de toekomst niet klaar voor de toekomst.