alfatrion schreef: ↑18 dec 2022 20:03
TS plaatst hier een post waarin zij zich beklaagd over dat sommige leveranciers geen faciliteit hebben op de meterstanden tussentijds door te geven. BudgetEnergie en EnergieDirect worden als voorbeeld genoemd.
Jouw reactie is dat TS maar een slimme meter moet laten installeren, dom en onbetrouwbaar is, en daarom meterstanden altijd door een meteropnemer moeten worden opgenomen en op kosten van de afnemer. Je hebt duidelijk geen idee hoe leveranciers aan de meterstanden komen wanneer klanten beschikken over een ferrarismeter of je wilt dat niet weten. En je bent respectloos in je reacties. Het lijkt erop dat je een politiek motief hebt: jij lijkt te vinden dat dit op een bepaalde manier geregeld zou moeten zijn en dat de wereld zich hiernaar zou moeten schikken. Die anderen zijn ten slotte dom en onbetrouwbaar.
De leverancier heeft met de afnemer een overeenkomst op grond waarvan de leverancier recht heeft op een vergoeding op basis van het werkelijke verbruik. Het gerechtshof 's-Hertogenbosch heeft aangegeven dat er alleen geschat mag worden wanneer het werkelijke verbruik onbekend is.
Wat een respectloze reactie. Alleen omdat ik het niet met je eens ben.
Zoals je zelf al zegt, de klant beklaagt zich omdat er geen mogelijkheid is tussentijds de meterstanden door te geven. Die is er wel, namelijk de slimme meter. Case closed, al het andere doet er eigenlijk al niet meer toe.
Nergens zeg ik dat TS dom is, ik zeg dat we in Nederland zoveel wetgeving hebben om de consument te beschermen, omdat deze te dom is om zelf na te denken. Als men ook maar iets zelf uit zou moeten vogelen, dan zijn ze al beschermd, want dat kunnen ze blijkbaar niet. Hoe kunnen we diezelfde consumenten dan wel vertrouwen met hun meterstanden?
Nogmaals. Ik vind niet dat je een energiemaatschappij kan verplichten mensen in te huren om meterstanden die mensen ongevraagd doorgeven bij te houden, terwijl er bij het aangaan van het contract afspraken worden gemaakt over hoe de meterstanden doorgegeven worden en hoe dit verrekend gaat worden.
En nogmaals. De consument die op willekeurige momenten meterstanden gaat doorgeven, dat is geen objectieve waarneming. Dat jij dat wel vindt, prima. Ik vind dat niet. Voor mij komt het over als de politie die langs de kant staat te flitsen, maar waar je als autorijder zelf even komt aangeven hoe hard je reed. Prima als de politie dat schat op basis van hoe lang je erover deed om van hectometer paal a naar hectometer paal b te rijden. Maar bizar als je als autorijder 20 kilometer te hard hebt gereden en gewoon kan doorgeven dat je dat niet deed.