Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

hoopke schreef:
02 jan 2023 14:22
Lees toch eens goed! er mag gesaldeerd worden in 2023, dus niet zoals voorheen altijd werd vertelt binnen uw contract!
Kijk nog eens op de site gaslicht.com, daar staat het duidelijk
Ik heb de Subsidieregeling bekostiging plafond energietarieven kleinverbruikers 2023 en de salderingsregeling bestudeerd. Het voorbeeld van GreenChoice is correct.
hoopke schreef:
02 jan 2023 14:52
U maakt er helemaal een potje van, er is helemaal geen -500 kwh in de periode van 1 april 2022-1jan 2022 ( meeste mensen zeggen dan van 1 jan-1april ) daarnaast gaat die periode over 2023 en niet zoals u suggereert over 2022
Gaan we elkaar nu de maat nemen op kleine kenbare foutjes? Het moet jou duidelijk zijn dat ik bedoelde 1 april 2022 tot 1 januari 2023.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@hoopke

Ga het nog maar eens bestuderen.

gaslichtwebcare

Ongelezen bericht door gaslichtwebcare »

Beste lezer,

We tonen de voorbeelden van verschillende leveranciers en bij zonnepanelen zijn er specifieke toepassingen van kracht. Zo gaat er in het voorbeeld een gedeelte over het jaar 2022. Dit valt dus buiten het prijsplafond en wordt afgerekend tegen het kale leveringstarief (in dit geval 0,60)

Van 1 januari tot 1 april 2023 wordt de teruglevering onder prijsplafond (340 kWh voor januari, 280 kWh voor februari en 268 kWh voor maart) afgerekend tegen 0,40.
Dan blijft er nog 113 kWh over wat boven het prijsplafond afgerekend moet worden en dat is dan 0,65.

Met vriendelijke groet,
Rita namens Gaslicht.com

hoopke

Ongelezen bericht door hoopke »

gaslichtwebcare schreef:
02 jan 2023 16:01
Beste lezer,

We tonen de voorbeelden van verschillende leveranciers en bij zonnepanelen zijn er specifieke toepassingen van kracht. Zo gaat er in het voorbeeld een gedeelte over het jaar 2022. Dit valt dus buiten het prijsplafond en wordt afgerekend tegen het kale leveringstarief (in dit geval 0,60)

Van 1 januari tot 1 april 2023 wordt de teruglevering onder prijsplafond (340 kWh voor januari, 280 kWh voor februari en 268 kWh voor maart) afgerekend tegen 0,40.
Dan blijft er nog 113 kWh over wat boven het prijsplafond afgerekend moet worden en dat is dan 0,65.

Met vriendelijke groet,
Rita namens Gaslicht.com
Maar dat is dus niet zo, u kunt nu natuurlijk het zo doen lijken, maar dat is niet de praktijk.
U stelt in uw voorbeeld dat het leveringstarief € 0,60 is, dat is niet hetzelfde als de vergoeding boven het eigen verbruik, daarnaast is die € 0,60 niet het kale tarief, want het kale tarief is iets heel anders als het leveringstarief, want dat stelt u in uw voorbeeld, verbruik is 2000 kwh, teruglevering 2500 kwh resultaat -500 kwh, daar geldt een heel andere vergoeding voor, want als u dat aanbiedt dan wil ik dat graag als nieuwe klant op mijn mail ontvangen, want dat heb ik dan net weer gemist.... of wilt u zich nu weer hier uit praten?

hoopke

Mochten door de berichten het voor de nieuwe lezers niet meer duidelijk zijn, dan snap ik dat helemaal, maar dit zegt Greenchoice zelf op de site:

Als je zonnepanelen hebt, dan salderen we op dezelfde manier als voorheen. Op de jaarnota. Voor de stroom die je teruglevert krijg je hetzelfde tarief (m.u.v. netto teruglevering) als voor de stroom die je afneemt tijdens de geldende tariefsperiode, inclusief energiebelasting en btw. Als er meer stroom is afgenomen dan teruggeleverd, wordt er voor de netto afname beoordeeld of het prijsplafond van toepassing is.

Maw voor het overschot krijg je het kale tarief

verder schrijft Greenchoice dit op hun site: Wij houden onze voorwaarden zo leesbaar en toegankelijk mogelijk. Maar ook ónze contracten kennen natuurlijk de zogeheten kleine lettertjes. Dat geeft u en ons zekerheid.
Dat geeft ons consumenten geen zekerheid, maar onduidelijkheid.

ga je als Nepklant kijken naar de tarieven komt er dit te staan, dit is een mooi vergelijk met het voorbeeld:

Groene stroom
Normaaltarief (per kWh) € 0,7530
Daltarief (per kWh) € 0,6088
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 6,3333
Teruglevering Zonnepanelen
Normaaltarief (per kWh) € 0,1150
Daltarief (per kWh) € 0,1150
Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3)
€ 2,3578
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 6,3333
Alle prijzen inclusief btw

Hier is dus zoals ik al eerder meermalen heb genoemd het leveringstarief buiten je verbruik niet hetzelfde als de terugleververgoeding

Lady1234

U snapt het nog steeds niet. Er is GEEN sprake van een overschot in het voorbeeld.

hoopke

Lady1234 schreef:
02 jan 2023 17:12
U snapt het nog steeds niet. Er is GEEN sprake van een overschot in het voorbeeld.
U snapt het niet, want er is in de 1e regel al een overschot van 500 kwh, een overschot die door het prijsplafond niet meegenomen mag worden om te salderen In 2023

waarom staat er dan € -300 ?

En het is helemaal geen 300 euro, hooguit 55-60 euro

Dat u niet goed kunt lezen kan ik niet veranderen, en als zelfs een voorbeeld het u nog niet verduidelijkt dan is er voor u geen redden meer aan, dan geef ik het wat betreft uw reacties het op, fijne avond verder!

hoopke

En als straks weer iemand komt dat ik het niet snap, prima, maar kom dan ook met een onderbouwing en verwijzing van rijksoverheid waar het anders staat!

Lady1234

Prima hoor Hoopke, het is gelukkig voor de mensen met zonnepanelen NIET zo als u stelt.

de auditu

Ongelezen bericht door de auditu »

Laat varen alle hoop(ke). :D

hoopke

Lady1234 schreef:
02 jan 2023 17:29
Prima hoor Hoopke, het is gelukkig voor de mensen met zonnepanelen NIET zo als u stelt.
Klets er maar weer overheen, u kunt zo de politiek in, ik HEB juist zonnepanelen en het is NIET zoals jij denkt, als dat zo was had ik allang mijn hele huis en tuin vol gelegd met zonnepanelen, werd ik slapend rijk, maar niet met een pietluttige teruglever vergoeding boven je eigen verbruik zie jaarrekening van mezelf:

We verrekenen de stroom die je hebt teruggeleverd met de stroom die je hebt verbruikt. We gebruiken hiervoor het tarief dat je betaalt voor je verbruik. Bij dubbeltarief verrekenen we de stroom die je teruglevert eerst met je verbruik op de meter voor normaaltarief. Lever je meer stroom terug dan je op de
meter voor normaaltarief hebt verbruikt, dan verrekenen we het restant met je verbruik op de meter voor daltarief. Wek je meer stroom op dan je verbruikt, dan krijg je daarvoor een terugleververgoeding van € 0,05 per kWh.

Dit staat op mijn jaarrekening, dus nu kunnen er wel verhalen uit het grote sprookjesboek verteld worden, en bepaalde mensen dit geloven omdat ze miss vroeger teveel naar de Efteling en Disneyland Parijs zijn geweest, maar mijn jaarrekening zegt toch echt iets anders

alfatrion

hoopke schreef:
02 jan 2023 18:38
We verrekenen de stroom die je hebt teruggeleverd met de stroom die je hebt verbruikt. We gebruiken hiervoor het tarief dat je betaalt voor je verbruik. Bij dubbeltarief verrekenen we de stroom die je teruglevert eerst met je verbruik op de meter voor normaaltarief. Lever je meer stroom terug dan je op de meter voor normaaltarief hebt verbruikt, dan verrekenen we het restant met je verbruik op de meter voor daltarief. Wek je meer stroom op dan je verbruikt, dan krijg je daarvoor een terugleververgoeding van € 0,05 per kWh.
En dat is correcte informatie. In het voorbeeld is het leveringstarief € 0,60 in 2022 en € 0,40 / € 0,65 in 2023, en daarmee wordt dan ook gerekend.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

@Hoopke

Voorbeeld Greenchoise:
500 saldering op 0,60 cent = -300 (Let op saldering geen terugleververgoeding)
Prijsplafond 0,40 = 354,80
Buiten plafond 0,65 = 73,45
Je betaald dus (354,80+73,45-300) = 128,25

Wat niet mag is de saldering over 2023 doorzetten ivm plafond.
Zouden ze dat wel doen was de berekening
2022 = 2000 kwh in de saldering dus 0
2023 = 1500-500-500(uit 2022) = 500 x 0,40 plafond = 200,00
En je blijft ruim binnen het plafond en zou meer betalen dan niet meenemen saldering.
Maar dat geldt niet voor iedereen omdat het afhankelijk is van tarief en verbruik!

Even als voorbeeld in 2023 350 kwh meer verbruiken
Foute manier zou dan 850 x 0,40 zijn (net binnen plafond) = 340
Juiste manier zou dan buiten plafond worden (113+350)*0,65 = 300,95
Totaal bedrag dus (354,80+300,95-300) = 355,75
Je betaald al meer doordat je meer buiten plafond hebt.

Is het tarief buiten plafond hoger dan de 0,65 gaat het verschil nog veel harder oplopen.
Bij mij is het tarief nu iets van 0,83 per kwh

hoopke

# Pgros, salderen is tot je eigen verbruik, boven je verbruik mag je niet salderen maar geldt een terugleververgoeding die veel lager is dan het leveringstarief

Als je het niet snapt is dat helemaal niet erg, maar doe niet alsof je slim overkomt met een hele tekst terwijl dit niet klopt

https://www.independer.nl/energie/info/ ... lsrc=aw.ds

Independer zegt: Salderen betekent dat de stroom die je teruglevert aan je energieleverancier, wordt verrekend met de verbruikte stroom. Heb je meer energie opgewekt dan je nodig had? Dan geef je dit terug aan je energieleverancier. Daarvoor ontvang je een terugleververgoeding, die per energieleverancier kan verschillen.

Energieleverancier Heb je netto meer opgewekt dat verbruikt?
Terugleververgoeding per opgewekte kWh
Budget Energie 50% van het stroomtarief dat in je contract staat, excl. btw
Coolblue Energie De kale variabele leveringskosten die in je contract staan
DELTA Energie €0,135 per kWh, excl. energiebelasting en btw
DGB Het stroomtarief dat in je contract staat, incl. btw en excl. energiebelasting/opslag duurzame energie
easyEnergy Het stroomtarief per kWh dat op het moment van opwekking geldt
Eneco €0,09 per kWh
Energiedirect.nl € 0,05 per kWh, excl. btw en energiebelasting
Energie VanOns Het stroomtarief dat in je contract staat, excl. btw
EnergieZero Flexcontract: het overeengekomen tarief per kWh, excl. belastingen en inkoopkosten. Vast contract: het stroomtarief dat in je contract staat, incl. inkoopkosten en belastingen
Essent € 0,055, excl. btw, energiebelasting, opslag duurzame energie
Frank Energie De dynamische prijs, excl. inkoopvergoeding
Gewoon Energie Het daltarief, incl. btw
Greenchoice €0,115 cent per kWh, exclusief btw
GreenNL Het stroomtarief dat in je contract staat, incl. btw
HVC Kringloopenergie Het stroomtarief dat in je contract staat, excl. btw
Innova Energie Het daltarief, excl. btw
iO-Energie X
Kernion X
Leon Het stroomtarief dat in je contract staat, excl. btw
Mijndomein Energie Het kale stroomtarief zonder inkoopkosten, incl. btw
NLE 50% van het stroomtarief dat in je contract staat, excl. btw
Noord Energie X
om | nieuwe energie Het stroomtarief dat in je contract staat, incl. btw
Oxxio €0,09 per kWh
Powerpeers € 0,21 per Kwh
Pure Energie € 0,0726
Qwint Het stroomtarief dat in je contract staat, excl. btw
United Consumers Het stroomtarief dat in je contract staat, excl. btw
VandeBron Het stroomtarief dat in je contract staat, incl. btw
Vattenfall €0,168
Vrijopnaam Het stroomtarief dat in je contract staat, excl. btw

En als je het nu ook niet gelooft stap dan ook in het grote sprookjesboek waar ik eerder al over schreef

En waar het artikel over ging was het voorbeeld van Greenchoice over hun terugleververgoeding zie Greenchoice €0,115 cent per kWh, exclusief btw

Lady1234

Maar Greenchoise heeft het helemaal niet over de terugleververgoeding,want er wordt niets teruggeleverd.

hoopke

Lady1234 schreef:
02 jan 2023 19:21
Maar Greenchoise heeft het helemaal niet over de terugleververgoeding,want er wordt niets teruggeleverd.
Klik eens op de link, daar staat op een gegeven moment dit, en ik citeer:

Van 1 april 2022 tot 31 december heeft de klant 500 kwh meer verbruikt na saldering. De rest wat erna komt is niet belangrijk nu ivm het prijsplafond omdat je in dit voorbeeld mag salderen t/m 31 dec ( niet tot 31 december, want dat zou betekenen t/m 30 dec) Vanaf 1 januari 2023 mag je de salderingsregel zoals die nu bekend gemaakt is toepassen t/m maart ( dus tot 1 april ) En vanaf 1 april mag je met dit prijsplafond weer opnieuw salderen met de regels en de prijzen behorend met het prijsplafond ( € 0,40 per kWh ) en vanaf 1 januari 2024 worden je variabele tarieven gehanteerd.

alfatrion

Een leveranciers mag best per uur, per maand, per telwerk, ect. het verbruik berekenen door de onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit. Dit verbruik moet vervolgens tegen een tarief worden afgerekend. Dat tarief moet het leveringstarief zijn als het jaarlijks verbruik positief is.

Lady1234

hoopke schreef:
02 jan 2023 19:35
Lady1234 schreef:
02 jan 2023 19:21
Klik eens op de link, daar staat op een gegeven moment dit, en ik citeer:

Van 1 april 2022 tot 31 december heeft de klant 500 kwh meer verbruikt na saldering. De rest wat erna komt is niet belangrijk nu ivm het prijsplafond omdat je in dit voorbeeld mag salderen t/m 31 dec ( niet tot 31 december, want dat zou betekenen t/m 30 dec) Vanaf 1 januari 2023 mag je de salderingsregel zoals die nu bekend gemaakt is toepassen t/m maart ( dus tot 1 april ) En vanaf 1 april mag je met dit prijsplafond weer opnieuw salderen met de regels en de prijzen behorend met het prijsplafond ( € 0,40 per kWh ) en vanaf 1 januari 2024 worden je variabele tarieven gehanteerd.

En waar staat dan teruglevergoeding?

hoopke

De site waar ik kijk kan ik de tekst niet kopiëren en plakken, heb een screenshot gemaakt maar krijg hier dan weer de melding dat het bestand te groot is, maar wat dacht je van zelf eens te verdiepen in de materie en eens op de link te klikken, 2/3 omlaag scrollen en dan staat daar een tekst ipv hier steeds roepen dat het nergens vermeldt staat terwijl het wel gewoon zwart/wit geschreven staat

Maak zelfs een citaat zoals het letter voor letter geschreven staat, hoe duidelijker moet ik nog zijn?

Van 1 april 2022 tot 31 december heeft de klant 500 kwh teruglevering over na saldering. De rest wat erna komt is niet belangrijk nu ivm het prijsplafond omdat je in dit voorbeeld mag salderen t/m 31 dec ( niet tot 31 december, want dat zou betekenen t/m 30 dec) Vanaf 1 januari 2023 mag je de salderingsregel zoals die nu bekend gemaakt is toepassen t/m maart ( dus tot 1 april ) En vanaf 1 april mag je met dit prijsplafond weer opnieuw salderen met de regels en de prijzen behorend met het prijsplafond ( € 0,40 per kWh ) en vanaf 1 januari 2024 worden je variabele tarieven gehanteerd.

En waar staat dan teruglevergoeding? als men meer opwekt dan verbruikt na salderen, dan krijg je een teruglever vergoeding, het gaat er om dat je weet wat het is en wanneer het zo genoemd wordt!

Dit is een beetje: De klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt
Laatst gewijzigd door hoopke op 03 jan 2023 09:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

rwolters schreef:
02 jan 2023 12:19
Dat je iets niet snapt wil niet zeggen dat het niet klopt.
Anderzijds: als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat (vaak) ook.
Dat mensen er toch in trappen wordt ze hier regelmatig verweten.

Plaats reactie