Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

hoopke schreef:
03 jan 2023 09:47
Dit is een beetje: De klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt
Dat is inderdaad al vanaf de openingspost mijn indruk.

PGros
Berichten: 1162
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door PGros »

hoopke schreef:
03 jan 2023 09:47
Maak zelfs een citaat zoals het letter voor letter geschreven staat, hoe duidelijker moet ik nog zijn?

Van 1 april 2022 tot 31 december heeft de klant 500 kwh teruglevering over na saldering. De rest wat erna komt is niet belangrijk nu ivm het prijsplafond omdat je in dit voorbeeld mag salderen t/m 31 dec ( niet tot 31 december, want dat zou betekenen t/m 30 dec) Vanaf 1 januari 2023 mag je de salderingsregel zoals die nu bekend gemaakt is toepassen t/m maart ( dus tot 1 april ) ...
Ik zal even wat overtypen voor je:

De klant krijgt een nota van 1 april 2022 tot 1 april 2023
Omdat we salderen over de gehele notaperiode krijgt de klant het totale levertarief van 0,60 per kwh.

Over de gehele notaperiode levert men 3500 kwh aan de klant en 3000 wordt opgewekt en is er dus geen terugleververgoeding van toepassing

En hieronder het plaatje waar het over gaat:
voorbeeld.jpg
(112.45 KiB) 295 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
02 jan 2023 19:21
Maar Greenchoise heeft het helemaal niet over de terugleververgoeding,want er wordt niets teruggeleverd.
Die zin mist het woord "netto."
De jaarafrekening wordt over 2 kalenderjaren verdeeld, in het eerste deel is er wel sprake van teruglevering.
maar omdat er netto geen sprake is van teruglevering, krijg je voor dat stuk teruglevering in 1e deel de volle mep, ipv karige terugleververgoeding

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door hoopke »

16again schreef:
03 jan 2023 10:15
Lady1234 schreef:
02 jan 2023 19:21
Maar Greenchoise heeft het helemaal niet over de terugleververgoeding,want er wordt niets teruggeleverd.
Die zin mist het woord "netto."
De jaarafrekening wordt over 2 kalenderjaren verdeeld, in het eerste deel is er wel sprake van teruglevering.
maar omdat er netto geen sprake is van teruglevering, krijg je voor dat stuk teruglevering in 1e deel de volle mep, ipv karige terugleververgoeding
eindelijk hier iemand die het begint te snappen

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door hoopke »

Doordat het in 2 stukken wordt gehakt heb je dus in het eerste deel een overschot van 500 kwh waar je een schamele 25 euro voor krijgt en voor het 2e deel is het gewoon 1500-500 is 1000 kwh voor het deel in 2023, stel je zit dan 200 kwh boven het plafond dan mag je voor die 200 kwh tussen de 160-200 euro aftikken

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn maar weinig mensen, denk ik, die een contract hebben van 1 januari tot 1 januari het volgende jaar. Dus haast bij iedereen volgen twee berekeningen over de periodes,

En voor dat “zogenaamde” overschot van 500, krijgt die klant in dit geval gewoon die € 0,60 per kw.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door hoopke »

Lady1234 schreef:
03 jan 2023 10:53
Er zijn maar weinig mensen, denk ik, die een contract hebben van 1 januari tot 1 januari het volgende jaar. Dus haast bij iedereen volgen twee berekeningen over de periodes,

En voor dat “zogenaamde” overschot van 500, krijgt die klant in dit geval gewoon die € 0,60 per kw.
Jij snapt er echt niks van!

Voor het overschot krijg je NOOIT hetzelfde geld als je leveringstarief, je krijgt daar de kale prijs excl alles voor terug, en ik kan je vertellen, dat is GEEN € 0,60

Doe eens gek en kijk bijv op Independer of gaslicht.com en bereken je tarieven eens, doe dan net alsof je zonnepanelen hebt en vul in dat je meer opwekt dan verbruikt, doe dan evt nog gekker en ga boven het plafond zitten, En als je dat gedaan hebt kijk je bij een willekeurige leverancier op de voorwaarden en specificaties, en dan in het bijzonder voor je teruglever vergoeding, dat noemen ze als er stroom overblijft NA salderen

Als je dat gedaan hebt, kom dan terug hier, het liefst met een kopie van de tarieven ( mij lukt het steeds niet ) waar staat dat je € 0,60 terug krijgt voor je overschot!

Heb ondertussen genoeg voorbeelden laten zien, maar dat ook jij moeite hebt met begrijpend lezen, tja daar kan ik niks aan veranderen!

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door hoopke »

# Lady 1234, Heb zelfs nog een hele lijst gekopieerd en hier geplaatst, zelfs met de nieuwe tarieven van Greenchoice en daar staat toch echt geen € 0,60

De nieuwe tarieven zijn Greenchoice €0,115 cent per kWh, exclusief btw

# Pgros heeft een mooi voorbeeld daar staat leveringstarief incl btw, teruglever vergoeding ( het gedeelte wat overblijft na salderen is altijd excl btw

Wanneer je zelf energie opwekt, wordt de energie gesaldeerd tot je eigen verbruik. Wek je daarna nog steeds meer stroom op dan je verbruikt? Dan krijg je van je energieleverancier een terugleververgoeding. De hoogte hiervan bepaalt de leverancier.
Laatst gewijzigd door hoopke op 03 jan 2023 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is hier een voorbeeld geplaatst van een nota en die persoon betaalt € 0,60, dus bij hem of haar wordt € 0,60 berekend,gerekend.

Al met al begrijpt u er nog steeds niets van.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door hoopke »

Lady1234 schreef:
03 jan 2023 11:13
Er is hier een voorbeeld geplaatst van een nota en die persoon betaalt € 0,60, dus bij hem of haar wordt € 0,60 berekend,gerekend.

Al met al begrijpt u er nog steeds niets van.
Als u graag in sprookjes wilt blijven geloven en blijft ontkennen. Dat iets wordt uitgelegd in een afbeelding wil niet altijd zeggen dat het ook klopt

Er staat niet voor niks onderaan dat aan dit voorbeeld geen rechten ontleend kunnen worden, Maw je kunt Greenchoice er niet op aanspreken als je maar 0,115 eurocent er voor krijgt en zegt dat je de rest tot 60 eurocent wilt hebben, want dan geloof je echt in sprookjes

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door hoopke »

PGros schreef:
03 jan 2023 10:09
hoopke schreef:
03 jan 2023 09:47
Maak zelfs een citaat zoals het letter voor letter geschreven staat, hoe duidelijker moet ik nog zijn?


Ik zal even wat overtypen voor je:

De klant krijgt een nota van 1 april 2022 tot 1 april 2023
Omdat we salderen over de gehele notaperiode krijgt de klant het totale levertarief van 0,60 per kwh.

juiste de notaperiode is hier belangrijk, want zoals hier eerder al iemand schreef wordt het nu in 2 stukken gehakt, en DAAR zit het m in, je MAG nu NIET salderen over de hele periode, maar tot 31-12

Dat een voorbeeld ons hier wat anders wil laten geloven, wil niet zeggen dat het klopt!

de auditu
Berichten: 776
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door de auditu »

hoopke schreef:
03 jan 2023 09:47
Dit is een beetje: De klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt
Lukt het u wel om de klepel te vinden? Of bent u degene die de klepel steeds op een andere plek hangt? :)

de auditu
Berichten: 776
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door de auditu »

hoopke schreef:
03 jan 2023 11:00
Heb ondertussen genoeg voorbeelden laten zien, maar dat ook jij moeite hebt met begrijpend lezen, tja daar kan ik niks aan veranderen!
Begrijpend schrijven misschien?

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door hoopke »

vond zojuist dit artikel voor de mensen die het nog steeds NIET snappen: https://vandebron.nl/blog/prijsplafond-energie

wellicht dat dit dan beter begrijpend schrijven is!

stari
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 feb 2008 22:26

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door stari »

Je krijgt nog 0,11 voor terug geleverde stroom. Waar man wij maar 0,05 cent. :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moet het geen 5 cent zijn? 😁

Charles33
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2012 15:31

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door Charles33 »

Je kunt er van alles van vinden, maar een feit blijft dat de terugleververgoeding voor overproductie van je zonnepanelen belachelijk laag is. Wij kregen in novemder van Greenchoice de nieuwe tarieven voor 1 januari en hierin deelden ze ons mede dat we maar liefst 0,87 cent per KWh moesten gaan betalen (normaal tarief) per 1 januari en naar heel goede zoeken bleek de terugleververgoeding nog steeds, ongewijzigd 11,5 cent was.
Dit betekent dat zij jou stroom inkopen voor 11,5 cent en in principe aan de buuren kunnen verkopen voor die 0,87 cent.
Een belachelijk hoge marge, vind u ook niet? Terwijl wij de investering gedaan hebben in onze zonnestroominstallatie.

Het wordt hoog tijd dat minister Jetten hier paal en perk aan stelt in de nieuwe Energiewet en de leveranciers verplicht 80% kan de kale stroomprijs te vergoeden, die ze aan de klant in rekening brengen. Dan hebben ze 20% marge en dat lijkt mij genoeg voor z'n massaproduct.

xflorisx
Berichten: 391
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door xflorisx »

Charles33 schreef:
05 jan 2023 10:11
Je kunt er van alles van vinden, maar een feit blijft dat de terugleververgoeding voor overproductie van je zonnepanelen belachelijk laag is. Wij kregen in novemder van Greenchoice de nieuwe tarieven voor 1 januari en hierin deelden ze ons mede dat we maar liefst 0,87 cent per KWh moesten gaan betalen (normaal tarief) per 1 januari en naar heel goede zoeken bleek de terugleververgoeding nog steeds, ongewijzigd 11,5 cent was.
Dit betekent dat zij jou stroom inkopen voor 11,5 cent en in principe aan de buuren kunnen verkopen voor die 0,87 cent.
Een belachelijk hoge marge, vind u ook niet? Terwijl wij de investering gedaan hebben in onze zonnestroominstallatie.

Het wordt hoog tijd dat minister Jetten hier paal en perk aan stelt in de nieuwe Energiewet en de leveranciers verplicht 80% kan de kale stroomprijs te vergoeden, die ze aan de klant in rekening brengen. Dan hebben ze 20% marge en dat lijkt mij genoeg voor z'n massaproduct.
U kent het fenomeen dynamische energietarieven? Dan lijkt het mij onmogelijk om nog 80 % terugleververgoeding te krijgen.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom zou de terugleververgoeding bij dynamische energietarieven niet op het leveringstarief gebaseerd kunnen worden?

de auditu
Berichten: 776
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Met verbazing keek ik op de site van gaslicht.com

Ongelezen bericht door de auditu »

Hoe komt het toch dat ik in deze discussies vaak de indruk heb dat de bruto energieprijs, dus met alle belastingen en bijkomende kosten, vergeleken wordt met een kale (netto) prijs van een kWh?

Plaats reactie