Wat de vorige bewoner van het huis heeft gedaan is helemaal niet van belang. Het gaat puur om welke leverdatum in het contract van TS staat.
Er kan maar één energiecontract per aansluiting/adres worden afgesloten, dus eerst het oude opzeggen en pas dan kan het nieuwe ingaan.
De vorige eigenaar had t/m 1december een contract en zoals u aangeeft, is bij Ts. 2 december als eerste leveringsdatum aangemerkt.
Wat ik mis in de argumentatie is: de meterstanden worden (meestal door de makelaar) genoteerd tijdens de controle van het huis, voorafgaand aan de overdracht bij de notaris. Dat zal op 1 december ergens overdag geweest zijn. Er is geen monteur geweest die op 1 december gas en licht heeft afgesloten en op 2 december teruggekomen is om de zaak weer op gang te helpen.
De koper betaalt het verbruik vanaf het moment van registratie op 1 december (de meterstanden die wsl zowel door de oude als door de nieuwe eigenaar doorgegeven zijn aan de eigen energieleverancier) . Het verbruik vanaf 1 december halverwege de dag wordt dus door de koper betaald; de levering is derhalve gestart op 1 december.
Dat de energieleverancier noteert dat er vanaf 2 december pas geleverd is, klopt dus niet. Daarom zou ik bezwaar maken tegen de verkeerde datum die in het contract staat met de hierboven genoemde argumentatie.
De koper betaalt het verbruik vanaf het moment van registratie op 1 december (de meterstanden die wsl zowel door de oude als door de nieuwe eigenaar doorgegeven zijn aan de eigen energieleverancier) . Het verbruik vanaf 1 december halverwege de dag wordt dus door de koper betaald; de levering is derhalve gestart op 1 december.
Dat de energieleverancier noteert dat er vanaf 2 december pas geleverd is, klopt dus niet. Daarom zou ik bezwaar maken tegen de verkeerde datum die in het contract staat met de hierboven genoemde argumentatie.
Kansloze argumentatie. Een momentopname van meterstanden verandert helemaal niets aan de contractuele situatie.
Wat ik mis in de argumentatie is: de meterstanden worden (meestal door de makelaar) genoteerd tijdens de controle van het huis, voorafgaand aan de overdracht bij de notaris. Dat zal op 1 december ergens overdag geweest zijn. Er is geen monteur geweest die op 1 december gas en licht heeft afgesloten en op 2 december teruggekomen is om de zaak weer op gang te helpen.
De koper betaalt het verbruik vanaf het moment van registratie op 1 december (de meterstanden die wsl zowel door de oude als door de nieuwe eigenaar doorgegeven zijn aan de eigen energieleverancier) . Het verbruik vanaf 1 december halverwege de dag wordt dus door de koper betaald; de levering is derhalve gestart op 1 december.
Dat de energieleverancier noteert dat er vanaf 2 december pas geleverd is, klopt dus niet. Daarom zou ik bezwaar maken tegen de verkeerde datum die in het contract staat met de hierboven genoemde argumentatie.
En dan moet de 190 euro zeker ook nog evenredig worden verdeeld over koper en verkoper?
De koper betaalt het verbruik vanaf het moment van registratie op 1 december (de meterstanden die wsl zowel door de oude als door de nieuwe eigenaar doorgegeven zijn aan de eigen energieleverancier) . Het verbruik vanaf 1 december halverwege de dag wordt dus door de koper betaald; de levering is derhalve gestart op 1 december.
Dat de energieleverancier noteert dat er vanaf 2 december pas geleverd is, klopt dus niet. Daarom zou ik bezwaar maken tegen de verkeerde datum die in het contract staat met de hierboven genoemde argumentatie.
Kansloze argumentatie. Een momentopname van meterstanden verandert helemaal niets aan de contractuele situatie.
De feitelijke situatie is dat er op 1 december energie is geleverd. Dat was het criterium, volgens eerdere posts onder dit topic.
De feitelijke situatie is dat er op 1 december energie is geleverd. Dat was het criterium, volgens eerdere posts onder dit topic.
Nope. Het gaat om levering volgens een actief contract. Dat is er pas per 02-12. De levering op 01-12 geschiedt nog op het contract van de vorige eigenaar.
Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar en die heeft over de maand december geen vergoeding gekregen. Hij had zich per 1 december afgemeld bij dezelfde energiemaatschappij.
Er kan maar één energiecontract per aansluiting/adres worden afgesloten, dus eerst het oude opzeggen en pas dan kan het nieuwe ingaan.
Er kan maar één leverancier tegelijk actief zijn, maar je kunt wel gelijktijdig meerdere contracten bij verschillende leveranciers afsluiten. Er is immers ook nog een bedenktijd.
Dit is wat de energievergelijker Pricewise.nl er over zegt:
"Heb je meerdere aanvragen gedaan bij verschillende energieleveranciers of voor verschillende contracten, bijvoorbeeld omdat je dacht dat je alleen maar offertes aanvroeg? Dan worden alle aanvragen wél doorgestuurd. Je moet dan zelf contact opnemen met de energieleverancier(s) waarbij je het contract wilt annuleren. Let op: doe dit wel binnen de 14 kalenderdagen bedenktijd. Deze bedenktijd gaat meteen in na de bevestiging van de nieuwe energieleverancier. Na 14 dagen is het contract bindend. Vaak moet je bij het vervroegd verbreken van een energiecontract een opzegvergoeding betalen. Zo ook bij jou tweede overbodige contract. Weet je niet welke aanvraag voor jou het beste is en welk contract je dus moet annuleren en welke niet? Neem dan contact met onze klantenservice. Dan kijken we samen welke deal voor jou het beste is."
Zoals ik het lees is dit ook een argument waarom de datum van aanmelden niet van belang is, anders zou TS op 1 december meerdere contracten kunnen afsluiten en verwachten dat ze allemaal 190 euro naar hem overmaken. Dat gaan ze natuurlijk niet doen.
De feitelijke situatie is dat er op 1 december energie is geleverd. Dat was het criterium, volgens eerdere posts onder dit topic.
Nope. Het gaat om levering volgens een actief contract. Dat is er pas per 02-12. De levering op 01-12 geschiedt nog op het contract van de vorige eigenaar.
En als de energieleverancier er de verkeerde datum op zet (want er is geleverd vanaf 1 december) dan heb je het nakijken, dan is die fout in beton gegoten ? Ik zou vragen om correctie van de ingangsdatum naar 1 december, zodat de werkelijke eerste leveringsdag op het contract staat.
Er kan maar één energiecontract per aansluiting/adres worden afgesloten, dus eerst het oude opzeggen en pas dan kan het nieuwe ingaan.
Er kan maar één leverancier tegelijk actief zijn, maar je kunt wel gelijktijdig meerdere contracten bij verschillende leveranciers afsluiten. Er is immers ook nog een bedenktijd.
Dit is wat de energievergelijker Pricewise.nl er over zegt:
"Heb je meerdere aanvragen gedaan bij verschillende energieleveranciers of voor verschillende contracten, bijvoorbeeld omdat je dacht dat je alleen maar offertes aanvroeg? Dan worden alle aanvragen wél doorgestuurd. Je moet dan zelf contact opnemen met de energieleverancier(s) waarbij je het contract wilt annuleren. Let op: doe dit wel binnen de 14 kalenderdagen bedenktijd. Deze bedenktijd gaat meteen in na de bevestiging van de nieuwe energieleverancier. Na 14 dagen is het contract bindend. Vaak moet je bij het vervroegd verbreken van een energiecontract een opzegvergoeding betalen. Zo ook bij jou tweede overbodige contract. Weet je niet welke aanvraag voor jou het beste is en welk contract je dus moet annuleren en welke niet? Neem dan contact met onze klantenservice. Dan kijken we samen welke deal voor jou het beste is."
Zoals ik het lees is dit ook een argument waarom de datum van aanmelden niet van belang is, anders zou TS op 1 december meerdere contracten kunnen afsluiten en verwachten dat ze allemaal 190 euro naar hem overmaken. Dat gaan ze natuurlijk niet doen.
Er is maar één energieleverancier die uiteindelijk een factuur gaat sturen voor de energielevering, dus die vlieger gaat niet op.
Wel kan het zijn dat Ts op een andere woning nog een energiecontract heeft (de vraag of-ie bij zijn ouders woont is nog niet beantwoord). Daar zou een controle voor moeten zijn zodat 1 persoon niet 2x kan incasseren. Dit geldt ook voor iemand die op 28 november een huis koopt (ingangsdatum evt 29/11 op het energiecontract) en nog in zijn oude huis woont.
Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar en die heeft over de maand december geen vergoeding gekregen. Hij had zich per 1 december afgemeld bij dezelfde energiemaatschappij.
En is hij bij zijn ouders gaan wonen, of heeft hij een contract bij een andere energiemaatschappij afgesloten voor zijn nieuwe woning? In het laatste geval heeft hij evt door een adequate controle gewoon 1x die 190 euro gekregen van zijn nieuwe energieleverancier.
Op even op de vraag hierboven terug te komen, ik was hiervoor inderdaad thuiswonend. Ik heb hiervoor dus geen energiecontract gehad.
Ik vind gewoon frappant dat ik dus op 30 november een energiecontract had moeten afsluiten om in aanmerking komen voor de tegemoetkoming. Je gaat toch niks afsluiten voor iets dat technisch gezien nog niet van jou is.
Als ik voor een auto ga kijken, ga ik toch ook niet de dag vantevoren de benzine al aanschaffen?
Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar en die heeft over de maand december geen vergoeding gekregen. Hij had zich per 1 december afgemeld bij dezelfde energiemaatschappij.
En is hij bij zijn ouders gaan wonen, of heeft hij een contract bij een andere energiemaatschappij afgesloten voor zijn nieuwe woning? In het laatste geval heeft hij evt door een adequate controle gewoon 1x die 190 euro gekregen van zijn nieuwe energieleverancier.
Op even op de vraag hierboven terug te komen, ik was hiervoor inderdaad thuiswonend. Ik heb hiervoor dus geen energiecontract gehad.
Ik vind gewoon frappant dat ik dus op 30 november een energiecontract had moeten afsluiten om in aanmerking komen voor de tegemoetkoming. Je gaat toch niks afsluiten voor iets dat technisch gezien nog niet van jou is.
Als ik voor een auto ga kijken, ga ik toch ook niet de dag vantevoren de benzine al aanschaffen?
U heeft toch niet op 1 december besloten een appartement te kopen? U had veel eerder kunnen aangeven dat er vanaf 1 december geleverd had moeten worden.
Maar goed, dat is water onder de brug. U zult het er mee moeten doen.
Op even op de vraag hierboven terug te komen, ik was hiervoor inderdaad thuiswonend. Ik heb hiervoor dus geen energiecontract gehad.
Ik vind gewoon frappant dat ik dus op 30 november een energiecontract had moeten afsluiten om in aanmerking komen voor de tegemoetkoming. Je gaat toch niks afsluiten voor iets dat technisch gezien nog niet van jou is.
Als ik voor een auto ga kijken, ga ik toch ook niet de dag vantevoren de benzine al aanschaffen?
U heeft toch niet op 1 december besloten een appartement te kopen? U had veel eerder kunnen aangeven dat er vanaf 1 december geleverd had moeten worden.
Maar goed, dat is water onder de brug. U zult het er mee moeten doen.
1 december is de oplevering geweest en zijn de meterstanden opgenomen. Erna zijn de aktes getekend. Er zijn genoeg redenen te bedenken om op 1 december alsnog van de koop af te zien.
Op even op de vraag hierboven terug te komen, ik was hiervoor inderdaad thuiswonend. Ik heb hiervoor dus geen energiecontract gehad.
Ik vind gewoon frappant dat ik dus op 30 november een energiecontract had moeten afsluiten om in aanmerking komen voor de tegemoetkoming. Je gaat toch niks afsluiten voor iets dat technisch gezien nog niet van jou is.
Als ik voor een auto ga kijken, ga ik toch ook niet de dag vantevoren de benzine al aanschaffen?
Bij energie contracten is het vrij normaal dat deze ruim van de voren afgesloten worden met een bepaalde ingangsdatum in de toekomst. Op 1 december afsluiten en 2 december leveren kan zelfs een uitzondering zijn. Bij veel energie maatschappijen is het standaard dat tussen afsluiten en start levering 14 dagen zit aan bedenktijd. Tenzij jij als klant expliciet van deze bedenktijd afziet.
De feitelijke situatie is dat er op 1 december energie is geleverd. Dat was het criterium, volgens eerdere posts onder dit topic.
Nope. Het gaat om levering volgens een actief contract. Dat is er pas per 02-12. De levering op 01-12 geschiedt nog op het contract van de vorige eigenaar.
En als de energieleverancier er de verkeerde datum op zet (want er is geleverd vanaf 1 december) dan heb je het nakijken, dan is die fout in beton gegoten ? Ik zou vragen om correctie van de ingangsdatum naar 1 december, zodat de werkelijke eerste leveringsdag op het contract staat.
Er is geen sprake van een fout. TS is contractant per 02-12 en betaalt ook vanaf 02-12.
Bij veel energie maatschappijen is het standaard dat tussen afsluiten en start levering 14 dagen zit aan bedenktijd. Tenzij jij als klant expliciet van deze bedenktijd afziet.
Mijn ervaring is anders. Veel leveranciers zijn vrij makkelijk om je snel aan te sluiten als je dat telefonisch of via de chat vraagt.
Je kan overigens helemaal geen afstand doen van je herroepingsrecht.