En wie had dit kunnen voorkomen door beter op te letten?
De buschauffeur was al met bijzondere verrichting bezig , terwijl de auto nog stil stond.
De automobilist had de bus kunnen zien toen hij met eigen bijzondere verrichting begon.
En wie had dit kunnen voorkomen door beter op te letten?
Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken? Naast de vraag of er sprake is van een bijzondere verrichting, spelen ook de overige situationele omstandigheden een rol. Denk aan de vraag wie er eerder was, wie er op de weg rijdt en wie uit een parkeervak, met welke snelheid er gereden werd, wat de camerabeelden laten zien, wie wel en wie niet redelijke voorzichtigheid heeft betracht, wie wat mocht verwachten, noem maar op.
En dat is en blijft feitelijk onjuist. Je bent gewoon weer te stellig/ zwart-wit. De bijzondere verrichting is belangrijk, maar niet de enige factor.
Dit artikel bevestigt perfect de onjuistheid van jouw stelling: er zijn heel veel relevante factoren naast de bijzondere verrichting.Jablan schreef: ↑03 jan 2023 09:27Artikel op wa.nl Verzekering en aansprakelijkheid bij schade tijdens het parkeren
Hier even de link die wel zichtbaar is.
@raadsel68, Apk is geldig tot 9 dec 2023,Raadsel68 schreef: ↑03 jan 2023 11:45Ligt er bij de verzekering ook aan of de APK geldig is. Zo ik opgezocht heb met het kenteken wat hier op lijkt en waarvan het type auto sterk overeen komt is deze verlopen vanaf 9 december. In dat geval keert de verzekering bij schade niet uit.Jablan schreef: ↑03 jan 2023 09:27Artikel op wa.nl Verzekering en aansprakelijkheid bij schade tijdens het parkeren
Dat bevestigt juist dat de bus al lang met zijn bijzondere verrichting bezig was toen TS die van hem begon. Dat wijst dus juist op schuld voor TS.
Dat is sowieso de beste oplossing.
Het artikel gaat over schade bij parkeren in het algemeen. Inparkeren, uitparkeren, de plek.
Allemaal leuk bedacht, maar niet van belang voor de verzekeraar. Daar telt - simpeler kan het niet - het punt van de bijzondere verrichting. Jouw punten horen meer thuis in een rechtszaal.Moneyman schreef: ↑03 jan 2023 10:08Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken? Naast de vraag of er sprake is van een bijzondere verrichting, spelen ook de overige situationele omstandigheden een rol. Denk aan de vraag wie er eerder was, wie er op de weg rijdt en wie uit een parkeervak, met welke snelheid er gereden werd, wat de camerabeelden laten zien, wie wel en wie niet redelijke voorzichtigheid heeft betracht, wie wat mocht verwachten, noem maar op.
Op de plek waar ik zo'n aanrijding had, gebeurt dat wekelijks. (Plus elke maand een vrachtwagen, die bij het nemen van een bocht uitzwaait en een geparkeerde auto raakt. Allemaal sinds de zaak duurzaam veilig is ingericht.)
Het verschil tussen schuldvraag en schade-afhandeling in de praktijkjuliomariner schreef: ↑03 jan 2023 15:34We hebben dus meer dan 50 berichten nodig om de conclussie te herhalen die op pagina 1 al meerdere is genoemd.
Dat zal vast de meest gewilde parkeerplek zijn dan?Jablan schreef: ↑03 jan 2023 18:54(Plus elke maand een vrachtwagen, die bij het nemen van een bocht uitzwaait en een geparkeerde auto raakt. Allemaal sinds de zaak duurzaam veilig is ingericht.)
Elke keer is de uitkomst: beide partijen schuldig, want bijzondere verrichting. Geen stelling, geen mening, gewoon een feit. Elke week opnieuw hetzelfde feit. Ondanks disculperende stilstandsduur en dankzij OVS-regeling bij parkeerschade.
Nee en daarom staat het tussen haakjes, want verder niet van belang in dit onderwerp.
Omdat mijn eerdere conclusie ("onzin") blijkbaar te onvriendelijk was, zal ik het maar anders formuleren: wat je schrijft, is niet waar. Juist bij de afhandeling van een verzekeringsclaim spelen de genoemde factoren een rol. Dat ze evenzeer een rol spelen in een mogelijke separate civiele procedure, maakt dat niet anders.Jablan schreef: ↑03 jan 2023 18:54Allemaal leuk bedacht, maar niet van belang voor de verzekeraar. Daar telt - simpeler kan het niet - het punt van de bijzondere verrichting. Jouw punten horen meer thuis in een rechtszaal.Moneyman schreef: ↑03 jan 2023 10:08Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken? Naast de vraag of er sprake is van een bijzondere verrichting, spelen ook de overige situationele omstandigheden een rol. Denk aan de vraag wie er eerder was, wie er op de weg rijdt en wie uit een parkeervak, met welke snelheid er gereden werd, wat de camerabeelden laten zien, wie wel en wie niet redelijke voorzichtigheid heeft betracht, wie wat mocht verwachten, noem maar op.
Die vraag heeft iedereen oprecht beantwoord. Dat is genoeg. Ik heb mijn menig voldoende onderbouwd en die blijft gewoon staan, omdat ik mij op de praktijk baseer. Ik heb in jouw reacties bij dit onderwerp nog nergens jouw ervaringen gezien en dat betekent dat jij hier de stuurman aan wal bent.
Onjuist. Speel niet op de man.
Ja, dat is je vaste uitvlucht: een woord staat verkeerd Je gaat er dan gemakshalve aan voorbij dat ik je standpunt inhoudelijk weerleg - en dat betreft geen woorden, dat betreft onjuistheden. Het is ook geen toeval dat ik niet bepaald de enige ben die jou regelmatig corrigeert - overigens vrijwel altijd zonder enige resultaat.
Deze redeneertrant zegt alles over jouw denkwijze. Je hebt mijn standpunten gezien, en je weet dat ik beroepshalve continu met juridische zaken en jurisprudentie bezig ben. Verzekeringsrecht is niet geheel toevallig een volwaardig onderdeel van de beroepsopleiding tot gerechtsdeurwaarder. En dan noem jij, met jouw beweerdelijke ervaring op jouw weggetje, mij tot stuurman aan wal? Kom nou toch.