Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
03 jan 2023 21:01
Moneyman schreef:
03 jan 2023 20:52
Er is geen sprake van een fout. TS is contractant per 02-12 en betaalt ook vanaf 02-12.
En de 1-12 verbruikte energie is gratis?
De meterstanden spreken voor zich. Die bepalen wie welke afrekening krijgt. De vaste kosten worden per dag berekend en per 02-12 in rekening gebracht. Gewoon, zoals altijd. Er is niets bijzonders aan dit verhaal. TS had ook per 01-12 de sleutel kunnen krijgen en pas per 01-01 (om maar wat te noemen) een contract af kunnen sluiten. Er is heel vaak een periode van contractloosheid op een adres, en pas als die te lang duurt gaat de netbeheerder acteren.

rwolters
Berichten: 1648
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door rwolters »

Bob.bril schreef:
03 jan 2023 19:24
Op even op de vraag hierboven terug te komen, ik was hiervoor inderdaad thuiswonend. Ik heb hiervoor dus geen energiecontract gehad.

Ik vind gewoon frappant dat ik dus op 30 november een energiecontract had moeten afsluiten om in aanmerking komen voor de tegemoetkoming. Je gaat toch niks afsluiten voor iets dat technisch gezien nog niet van jou is.

Als ik voor een auto ga kijken, ga ik toch ook niet de dag vantevoren de benzine al aanschaffen?
Bij een auto spreek je vaak wel af dat die geleverd wordt met een volle tank. Dus je geeft vooraf opdracht (in het koopcontract) en voor de levering van de auto zit de benzine er in.....

Verhoef1954
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2022 17:55

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door Verhoef1954 »

Gewoon dikke pech

Cro
Berichten: 2109
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
03 jan 2023 21:04
Cro schreef:
03 jan 2023 19:41
Bij veel energie maatschappijen is het standaard dat tussen afsluiten en start levering 14 dagen zit aan bedenktijd. Tenzij jij als klant expliciet van deze bedenktijd afziet.
Mijn ervaring is anders. Veel leveranciers zijn vrij makkelijk om je snel aan te sluiten als je dat telefonisch of via de chat vraagt.

Je kan overigens helemaal geen afstand doen van je herroepingsrecht.
Misschien dat ik het niet helemaal correct verwoord, maar volgens https://www.acm.nl/nl/bedenktijd punt 7 kan dat wel voor het deel van de dienst dat je gebruikt tijdens de bedenktijd, of zelfs helemaal als de dienst compleet geleverd wordt tijdens de bedenktijd (dit is echter bij energie normaliter niet van toepassing).

En dat is juist wat energie maatschappijen normaliter doen, ze beginnen alleen met leveren binnen 14 dagen wanneer jij als consument akkoord gaat je dat het deel dat je geleverd krijgt in die 14 dagen zal moeten betalen.

alfatrion
Berichten: 21949
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, dat kan. Dat is geregeld in artikel 6:230s lid 4 BW. Een energieleverancier is de overeenkomst in doe veertiendagen niet volledig nagekomen, en echte uitsluiting kan om die reden niet.

Petra1987
Berichten: 525
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

scontra schreef:
03 jan 2023 14:09
De vorige eigenaar zal op de dag van overdracht ( 1 december) nog een energiecontract hebben gehad en dat per die dag hebben opgezegd en de actuele meterstanden van die dag hebben doorgegeven.
De subsidie zal daardoor wel naar de vorige eigenaar zijn gegaan.
Het gaat per energiecontract en niet per adres. De vorige eigenaar heeft een contract en een ander leveringsadres.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
03 jan 2023 21:10
16again schreef:
03 jan 2023 21:01
Moneyman schreef:
03 jan 2023 20:52
Er is geen sprake van een fout. TS is contractant per 02-12 en betaalt ook vanaf 02-12.
En de 1-12 verbruikte energie is gratis?
De meterstanden spreken voor zich. Die bepalen wie welke afrekening krijgt. De vaste kosten worden per dag berekend en per 02-12 in rekening gebracht. Gewoon, zoals altijd. Er is niets bijzonders aan dit verhaal. TS had ook per 01-12 de sleutel kunnen krijgen en pas per 01-01 (om maar wat te noemen) een contract af kunnen sluiten. Er is heel vaak een periode van contractloosheid op een adres, en pas als die te lang duurt gaat de netbeheerder acteren.
Als er geen contract is dan krijg je van de Netbeheerder een factuur van het verbruik.
De feitelijke levering is 1 december ingegaan, de eerste dag was de energie niet gratis. De datum die Vattenfall ingevuld heeft als startdatum, als je zegt dat je per direct een contract wilt, klopt dus niet. Zo moeilijk is het niet om de ingangsdatum van het contract te corrigeren maar dan moeten ze moeite doen om die 190 alsnog van de overheid te incasseren.

Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
04 jan 2023 17:17
De datum die Vattenfall ingevuld heeft als startdatum, als je zegt dat je per direct een contract wilt, klopt dus niet.
De oude eigenaar heeft het contract tot en met 01-12, TS vanaf 02-12. Dat is altijd zo als je een huis (geen nieuwbouw) koopt. Er kunnen immers geen twee contractanten op één moment op dezelfde aansluiting actief zijn.
HandigeHarrie schreef:
04 jan 2023 17:17
Zo moeilijk is het niet om de ingangsdatum van het contract te corrigeren maar dan moeten ze moeite doen om die 190 alsnog van de overheid te incasseren.
Er valt niets te corrigeren, want er is niets fout gegaan. En die 190 euro hebben ze gewoon ontvangen, er was immers een lopend contract (van de vorige eigenaar).

Bob.bril
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jan 2023 18:51

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door Bob.bril »

Hallo allemaal,

Ik ben in bezwaar gegaan en ik ben in mijn gelijk gesteld. Ik had er volgens de tegenpartij, achteraf, toch recht op.

Bedankt voor jullie hulp.

Lowieze
Berichten: 6680
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bob.bril schreef:
04 jan 2023 17:54
Hallo allemaal,

Ik ben in bezwaar gegaan en ik ben in mijn gelijk gesteld. Ik had er volgens de tegenpartij, achteraf, toch recht op.

Bedankt voor jullie hulp.
Dat is mooi meegenomen.

16again
Berichten: 16179
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
04 jan 2023 17:36
De oude eigenaar heeft het contract tot en met 01-12, TS vanaf 02-12. Dat is altijd zo als je een huis (geen nieuwbouw) koopt. Er kunnen immers geen twee contractanten op één moment op dezelfde aansluiting actief zijn.
De oude contractant betaalt verbruik tot aan de meteropname, de nieuwe contractant daarna. Dat zijn 2 verschillende momenten, maar die vallen wel op dezelfde dag.

Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
04 jan 2023 18:34
De oude contractant betaalt verbruik tot aan de meteropname, de nieuwe contractant daarna. Dat zijn 2 verschillende momenten, maar die vallen wel op dezelfde dag.
Alleen gaat het daar niet om - het gaat om de ingangsdatum van het contract. En die kan niet op 01-12 liggen, want toen was er nog een voorgaand actief contract.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
06 jan 2023 11:07
16again schreef:
04 jan 2023 18:34
De oude contractant betaalt verbruik tot aan de meteropname, de nieuwe contractant daarna. Dat zijn 2 verschillende momenten, maar die vallen wel op dezelfde dag.
Alleen gaat het daar niet om - het gaat om de ingangsdatum van het contract. En die kan niet op 01-12 liggen, want toen was er nog een voorgaand actief contract.
Gelukkig voor TS is Vattenfall van mening dat de ingangsdatum vande levering en dus van het contract 1 december is en is hij in het gelijk gesteld.

Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan moet het contract van de oude eigenaar ook achteraf zijn beëindigd op 30-11 in plaats van 01-12. Twee actieve contracten op één adres op één datum kan immers gewoon niet. TS heeft mazzel dat Vattenfall coulant is. Top voor hem!

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
07 jan 2023 14:22
Dan moet het contract van de oude eigenaar ook achteraf zijn beëindigd op 30-11 in plaats van 01-12. Twee actieve contracten op één adres op één datum kan immers gewoon niet. TS heeft mazzel dat Vattenfall coulant is. Top voor hem!
Ts geeft aan dat hij in het gelijk is gesteld, dat is geen coulance. Als Vattenfall de ingangsdatum administratief op 2/12 zou laten staan, dan krijgen ze het niet terug van de overheid.

alfatrion
Berichten: 21949
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nieuw energiecontract: heb ik recht op de 190 euro compensatie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Vattenfall zou uit coulance ook de ingangsdatum kunnen aanpassen. Het kost hen zelf niets en ze maken er de klant blij mee.

Plaats reactie