Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?
-
Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?
Sinds enige tijd maak de ING er gewoonte van om "tussen" de financiële regels/transacties door te drammen met allerlei tips of vragen aan mij als klant. Ook voor zaken waar ik helemaal geen gebruik van maak of nog niet wil maken. Denk aan verzekeringen of hypotheek. Heb al eens gechat met helpdesk dat ik dat niet wil maar je kunt blijkbaar niet alles uitzetten.
Dat is vreemd want ze hebben mijn email, adres of tel. nummer als ze mij willen bereiken voor diensten waar ik wel gebruik van maak.
Conclusie ze hebben een mooie manier gevonden om toch te spammen of is dit inderdaad ook niet toegestaan?
Waar kan ik melding maken van deze nieuwe manier van Online (tussen de tarnsacties) spam?
Dat is vreemd want ze hebben mijn email, adres of tel. nummer als ze mij willen bereiken voor diensten waar ik wel gebruik van maak.
Conclusie ze hebben een mooie manier gevonden om toch te spammen of is dit inderdaad ook niet toegestaan?
Waar kan ik melding maken van deze nieuwe manier van Online (tussen de tarnsacties) spam?
- alfatrion
Beste antwoord
Gekozen door erik_Fluweel
Re: Online 'spam' wel toegestaan in ING app of Elec bankieren?
Dat verklaard gelijk waarom ik me er geen beeld bij kon krijgen. De spamwet gaat ook over reclame van bedrijven waar je kant bij bent en ook als het berichten in de app gaat. Alleen in het geval dat je klant bent, dan moet de mogelijkheid van verzet geboden worden. Op dat vlak doet ING mogelijk wel wat verkeerd.Moneyman schreef: ↑16 jan 2023 11:07Ik heb het net uitgezet, dus ga het ervaren. De term "geen gepersonaliseerde aanbiedingen" wekt de verwachting dat het alleen om gerichte advertenties gaat, en dat ik dan nu alleen nog algemene advertenties ga krijgen. Weet wel wat ik dan liever heb
Edit: het staat er ook gewoon bij: "wil je geen aanbiedingen op basis van je persoonlijke gegeven ontvangen? Dan krijg je alleen nog algemene informatie en tips". En inderdaad krijg ik nu algemene reclame.
Artikel 11.7 lid 4 telecommunicatiewet
In afwijking van het eerste en tweede lid, kan een verzender die kan aantonen dat hij gebruik maakt van elektronische contactgegevens die hij heeft verkregen van zijn klanten in het kader van de verkoop van een product of dienst, die elektronische contactgegevens gebruiken voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële doeleinden ten behoeve van eigen gelijksoortige producten of diensten, mits de verzender de betreffende eindgebruiker duidelijk en expliciet de gelegenheid heeft geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens:
a. op het ogenblik dat zij worden verzameld, en
b. ingeval de abonnee of gebruiker zich bij de verzameling niet tegen het gebruik heeft verzet, bij elke verzonden boodschap.
Dat is natuurlijk helemaal geen spam. Klik op de drie puntjes en u kunt het bericht verwijderen.
Bij de ING natuurlijk. Als je mazzel hebt, doen ze er iets mee - maar die kans acht ik nihil.erik_Fluweel schreef: ↑15 jan 2023 19:11Waar kan ik melding maken van deze nieuwe manier van Online (tussen de tarnsacties) spam?
-
Annemieke67
en bupaul
vinden dit leuk
Zinloos.
Welke berichten kunnen wij aanpakken?
Wij kunnen een ongewenst bericht alleen aanpakken als het daadwerkelijk gaat om spam. Een bericht is spam als het aan de volgende 4 voorwaarden voldoet:
Het is een elektronisch bericht, zoals een e-mail, sms of appje. Of u wordt gebeld door een bandje (spraakcomputer).
Het bericht maakt reclame, bijvoorbeeld voor een product, dienst of goed doel.
Het bericht is direct aan u verzonden.
U heeft vooraf geen toestemming aan de afzender gegeven om het bericht te versturen. En u bent of was geen klant van het bedrijf.
Dat lijstje is onvolledig (Zie art. 11.7 telecommunicatiewet), maar het is inderdaad net zo zinloos bij melden bij de ING.
-
Dank, beiden, voor de reactie.
Ga toch maar melden. Wie niet waagt .......
Als je niks doet wordt het steeds erger. Vandaag kreeg ik weer 6 tips om mijn woonlasten te verlagen. Daar heb ik niet om gevraagd en weet prima mijn eigen oplossingen te vinden als ik (nu) al tijd aan wil besteden. Bij de zakelijk rekeninghouders doet (of waagt men het overigens niet.
Ga toch maar melden. Wie niet waagt .......
Als je niks doet wordt het steeds erger. Vandaag kreeg ik weer 6 tips om mijn woonlasten te verlagen. Daar heb ik niet om gevraagd en weet prima mijn eigen oplossingen te vinden als ik (nu) al tijd aan wil besteden. Bij de zakelijk rekeninghouders doet (of waagt men het overigens niet.
Is dit niet gewoon uit te zetten in de instellingen van het profiel?
Annemieke67
en bupaul
vinden dit leuk
-
Uiteraard weten ze dat niet. Dat mogen ze niet weten. Heeft iets met schieten in eigen voeten te maken, althans, dat denk ik.
Moeten ze ieder onnozel dingetje weten dan? Steeds hulpelozer de mens...
Ik heb het net uitgezet, dus ga het ervaren. De term "geen gepersonaliseerde aanbiedingen" wekt de verwachting dat het alleen om gerichte advertenties gaat, en dat ik dan nu alleen nog algemene advertenties ga krijgen. Weet wel wat ik dan liever heb
Edit: het staat er ook gewoon bij: "wil je geen aanbiedingen op basis van je persoonlijke gegeven ontvangen? Dan krijg je alleen nog algemene informatie en tips". En inderdaad krijg ik nu algemene reclame.
Dat betekent dat het statement incl. waarde-oordeel van ZeerPrive helaas onjuist is.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 16 jan 2023 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Toch wel jammer, dit soort opmerkingen, vooral als je advies niet klopt. Stemt overigens ook gewoon overeen met wat TS in de OP al schreef:
erik_Fluweel schreef: ↑15 jan 2023 19:11Heb al eens gechat met helpdesk dat ik dat niet wil maar je kunt blijkbaar niet alles uitzetten.
Annemieke67
en bupaul
vinden dit leuk
Mijn advies klopt wel.
Aanvulling: Even goed nagekeken, mijn advies klopt wel, maar is wellicht niet volledig. In Mijn ING moeten bij communicatie instellingen - eventueel - ook nog wat vinkjes uitgezet worden.
Aanvulling: Even goed nagekeken, mijn advies klopt wel, maar is wellicht niet volledig. In Mijn ING moeten bij communicatie instellingen - eventueel - ook nog wat vinkjes uitgezet worden.
Dat verklaard gelijk waarom ik me er geen beeld bij kon krijgen. De spamwet gaat ook over reclame van bedrijven waar je kant bij bent en ook als het berichten in de app gaat. Alleen in het geval dat je klant bent, dan moet de mogelijkheid van verzet geboden worden. Op dat vlak doet ING mogelijk wel wat verkeerd.Moneyman schreef: ↑16 jan 2023 11:07Ik heb het net uitgezet, dus ga het ervaren. De term "geen gepersonaliseerde aanbiedingen" wekt de verwachting dat het alleen om gerichte advertenties gaat, en dat ik dan nu alleen nog algemene advertenties ga krijgen. Weet wel wat ik dan liever heb
Artikel 11.7 lid 4 telecommunicatiewet
In afwijking van het eerste en tweede lid, kan een verzender die kan aantonen dat hij gebruik maakt van elektronische contactgegevens die hij heeft verkregen van zijn klanten in het kader van de verkoop van een product of dienst, die elektronische contactgegevens gebruiken voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële doeleinden ten behoeve van eigen gelijksoortige producten of diensten, mits de verzender de betreffende eindgebruiker duidelijk en expliciet de gelegenheid heeft geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens:
a. op het ogenblik dat zij worden verzameld, en
b. ingeval de abonnee of gebruiker zich bij de verzameling niet tegen het gebruik heeft verzet, bij elke verzonden boodschap.