Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 02 feb 2023 11:21
Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Hallo allemaal,
In 2022 hebben wij een nieuwe woning gekocht en deze flink verbouwd en maatregelen getroffen voor verduurzaming. Een van de maatregel was de aanschaf van een Bosch Nefit warmtepomp (Monoblock 9 e-s). Deze warmtepomp hebben wij in mei 2022 (via installateur) besteld bij aanvang van de verbouwing. Er is toen aangegeven dat de warmtepomp in november 2022 geleverd zou worden. Gedurende de verbouwing is deze termijn doorgeschoven naar 23 januari 2023. Uiteindelijk kregen we 2 dagen voor deze datum te horen dat de levertermijn verlengd is met 11 maanden (vanaf datum bestellen). Wat voor ons zou betekenen dat we de warmtepomp pas in november 2023 geleverd zouden krijgen. De installateur doet enorm zijn best om deze termijn naar voren te halen. Maar tot op heden nog geen succes. We zijn erg teleurgesteld in Bosch Nefit over de gang van zaken en hoe zij zich hierin opstellen.
Waar wij benieuwd naar zijn?
1) zijn er meer mensen die last hebben met de levering van hun wamtepomp en dan in het bijzonder van Bosch Nefit?
2) wat zijn eigenlijk onze rechten als consument in deze kwestie? Kunnen we Bosch Nefit verplichten (met voorrang) te leveren?
Op dit moment heeft de installateur wel een 'tijdelijke' oplossing geinstalleerd in de vorm van een Bosch E-ketel maar dat is verre van ideaal.
In 2022 hebben wij een nieuwe woning gekocht en deze flink verbouwd en maatregelen getroffen voor verduurzaming. Een van de maatregel was de aanschaf van een Bosch Nefit warmtepomp (Monoblock 9 e-s). Deze warmtepomp hebben wij in mei 2022 (via installateur) besteld bij aanvang van de verbouwing. Er is toen aangegeven dat de warmtepomp in november 2022 geleverd zou worden. Gedurende de verbouwing is deze termijn doorgeschoven naar 23 januari 2023. Uiteindelijk kregen we 2 dagen voor deze datum te horen dat de levertermijn verlengd is met 11 maanden (vanaf datum bestellen). Wat voor ons zou betekenen dat we de warmtepomp pas in november 2023 geleverd zouden krijgen. De installateur doet enorm zijn best om deze termijn naar voren te halen. Maar tot op heden nog geen succes. We zijn erg teleurgesteld in Bosch Nefit over de gang van zaken en hoe zij zich hierin opstellen.
Waar wij benieuwd naar zijn?
1) zijn er meer mensen die last hebben met de levering van hun wamtepomp en dan in het bijzonder van Bosch Nefit?
2) wat zijn eigenlijk onze rechten als consument in deze kwestie? Kunnen we Bosch Nefit verplichten (met voorrang) te leveren?
Op dit moment heeft de installateur wel een 'tijdelijke' oplossing geinstalleerd in de vorm van een Bosch E-ketel maar dat is verre van ideaal.
-
- Berichten: 12782
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Er zullen meer mensen hier last van hebben, als ze bij u niet kunnen leveren, dan kunnen ze dat op andere plekken ook niet.
Uiteraard heeft u rechten, maar de vraag is ook of deze rechten u geven wat u wilt. Voorrang zal lastig zijn, immers waarom u wel en anderen niet. Een ultimatum stellen en elders bestellen is ook geen optie. Dan staat u weer onderaan de lijst en moet u nog langer wachten. Een dekkingskoop is ook geen optie, niemand heeft ze op de plank liggen.
Hoe vervelend het ook is, de vraag is veel groter dan het aanbod. Wellicht is er in overleg met de installateur nog een andere optie doe gelijkwaardig is en wel te leveren is op kortere termijn.
Uiteraard heeft u rechten, maar de vraag is ook of deze rechten u geven wat u wilt. Voorrang zal lastig zijn, immers waarom u wel en anderen niet. Een ultimatum stellen en elders bestellen is ook geen optie. Dan staat u weer onderaan de lijst en moet u nog langer wachten. Een dekkingskoop is ook geen optie, niemand heeft ze op de plank liggen.
Hoe vervelend het ook is, de vraag is veel groter dan het aanbod. Wellicht is er in overleg met de installateur nog een andere optie doe gelijkwaardig is en wel te leveren is op kortere termijn.
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Er is in de hele sector, dus zeker niet alleen bij Bosch, een tekort aan warmtepompen. Hier wordt ook al zeker een jaar voor gewaarschuwd in de media. Er waren al te korten door de chip tekorten, en door de hogere energie tarieven is dit ook nog eens in een stroomversnelling geraakt. Chip tekorten zijn echter aan het afnemen, echter zijn er wel flinke achterstanden ontstaan en sommige chips blijven lastig leverbaar, dus als toevallig precies die chips populair zijn in warmtepompen kan dat zeker ook de komende tijd nog voor problemen zorgen.
En wanneer de warmtepomp wel leverbaar is zijn er ook nog eens veel installateurs die kampen met personele tekorten, waardoor ook de planning van die kant lastig kan zijn.
En wanneer de warmtepomp wel leverbaar is zijn er ook nog eens veel installateurs die kampen met personele tekorten, waardoor ook de planning van die kant lastig kan zijn.
-
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Je kan je afvragen of Bosch werkt volgens het principe "wie het eerst komt het eerst maalt".
Ze kunnen nieuwe klanten die hogere prijzen willen betalen voorrang geven en de oude minder gunstige deals maar wat langer laten wachten.
Ze kunnen nieuwe klanten die hogere prijzen willen betalen voorrang geven en de oude minder gunstige deals maar wat langer laten wachten.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Dat zou betekenen dat het loont om lastig te worden, als ze het zat zijn komen ze eerder bij u om ervan af te zijn. Dus blijven klaren, hoe vervelend ook, kan helpen. Een jaar later dan de eerste inschatting is ook wel heel exorbitant.Geip Suusje schreef: ↑03 feb 2023 12:28Je kan je afvragen of Bosch werkt volgens het principe "wie het eerst komt het eerst maalt".
Ze kunnen nieuwe klanten die hogere prijzen willen betalen voorrang geven en de oude minder gunstige deals maar wat langer laten wachten.
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
heb je al gekeken naar een andere monoblock verwarmer die wel sneller leverbaar is, zo ja dan afzeggen dat ding en een ander kopen.
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Wij wachten ook al meer dan een half jaar op de levering van een Remeha warmtepomp en er is nog geen enkel zicht op een leveringsdatum. In uw geval kan ook Bosch echt niet sneller leveren. Iedereen wacht met spanning en helaas is er geen mogelijkheid om de levering te versnellen. De vraag naar warmtepompen is enorm en fabrikanten kunnen het niet bijbenen o.a. door tekort aan materialen, te weinig monteurs enz. We kunnen hoog en laag springen maar het is niet anders. Elke fabrikant en ieder installatiebedrijf wil graag leveren en verdienen maar hier gaat ook weer het oude gezegde op: waar niet is verliest zelfs de keizer zijn recht. Zit niets anders op dan geduld te hebben.
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Dat heeft geen enkele zin en helpt echt niet. Ze zijn er gewoon nog niet. Bovendien "klaagt" iedereen de hele tijd bij die bedrijven (wij ook door steeds weer te bellen) maar zij kunnen echt geen ijzer met handen breken en dat gemail, gebel en geapp kost alleen maar meer tijd. Geduld!HandigeHarrie schreef: ↑03 feb 2023 13:55Dat zou betekenen dat het loont om lastig te worden, als ze het zat zijn komen ze eerder bij u om ervan af te zijn. Dus blijven klaren, hoe vervelend ook, kan helpen. Een jaar later dan de eerste inschatting is ook wel heel exorbitant.Geip Suusje schreef: ↑03 feb 2023 12:28Je kan je afvragen of Bosch werkt volgens het principe "wie het eerst komt het eerst maalt".
Ze kunnen nieuwe klanten die hogere prijzen willen betalen voorrang geven en de oude minder gunstige deals maar wat langer laten wachten.
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Houdt er maar rekening mee dat dit met nog veel meer producten en diensten gaat gebeuren de komende jaren. Personeelstekorten in ons deel van de wereld zijn voorlopig niet opgelost.
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Heb je ook maar enige concrete aanleiding om je je dit af te vragen?Geip Suusje schreef: ↑03 feb 2023 12:28Je kan je afvragen of Bosch werkt volgens het principe "wie het eerst komt het eerst maalt".
Ze kunnen nieuwe klanten die hogere prijzen willen betalen voorrang geven en de oude minder gunstige deals maar wat langer laten wachten.
-
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Niet zeuren svp, de 'concrete aanleiding' (m.i. vaak voorkomende werkwijze bij klussers. aannemers, etcetera die werk zat hebben) staat letterlijk in de 2e regel van je citaat.Moneyman schreef: ↑03 feb 2023 21:46Heb je ook maar enige concrete aanleiding om je je dit af te vragen?Geip Suusje schreef: ↑03 feb 2023 12:28Je kan je afvragen of Bosch werkt volgens het principe "wie het eerst komt het eerst maalt".
Ze kunnen nieuwe klanten die hogere prijzen willen betalen voorrang geven en de oude minder gunstige deals maar wat langer laten wachten.
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
2x verder klikken met dit type kwam ik op verwachtte levertijd 31 oktober.....Geip Suusje schreef: ↑04 feb 2023 12:09Niet zeuren svp, de 'concrete aanleiding' (m.i. vaak voorkomende werkwijze bij klussers. aannemers, etcetera die werk zat hebben) staat letterlijk in de 2e regel van je citaat.Moneyman schreef: ↑03 feb 2023 21:46Heb je ook maar enige concrete aanleiding om je je dit af te vragen?Geip Suusje schreef: ↑03 feb 2023 12:28Je kan je afvragen of Bosch werkt volgens het principe "wie het eerst komt het eerst maalt".
Ze kunnen nieuwe klanten die hogere prijzen willen betalen voorrang geven en de oude minder gunstige deals maar wat langer laten wachten.
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Da's dus geen concrete aanleiding, maar slechts een niet-onderbouwd wantrouwen jouwerzijds.Geip Suusje schreef: ↑04 feb 2023 12:09Niet zeuren svp, de 'concrete aanleiding' (m.i. vaak voorkomende werkwijze bij klussers. aannemers, etcetera die werk zat hebben) staat letterlijk in de 2e regel van je citaat.
Techneut71
vindt dit leuk
-
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Wantrouwen is duidelijk. Dat is een concrete aanleiding. De onderbouwing staat er bij.
Wantrouwen ontstaat, jij mag het niet verbieden en al helemaal niet veroordelen.
Degene die wantrouwt treft geen enkele blaam.
Het is aan degene die gewantrouwd wordt het vertrouwen te winnen en niet te verliezen.
Wantrouwen ontstaat, jij mag het niet verbieden en al helemaal niet veroordelen.
Degene die wantrouwt treft geen enkele blaam.
Het is aan degene die gewantrouwd wordt het vertrouwen te winnen en niet te verliezen.
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Oneens. Een verdachtmaking uiten zonder dat daar een grondslag voor is, maar puur omdat jij dat verzint, is voor mij geen "concrete aanleiding". IN tegendeel.Geip Suusje schreef: ↑04 feb 2023 16:13Wantrouwen is duidelijk. Dat is een concrete aanleiding. De onderbouwing staat er bij.
Verbieden doe ik niet, veroordelen wel - al had ik dat nog niet eens geuit.Geip Suusje schreef: ↑04 feb 2023 16:13Wantrouwen ontstaat, jij mag het niet verbieden en al helemaal niet veroordelen.
Oneens. Waarom zou Nefit Bosch iets moeten met willekeurig ongefundeerd wantrouwen? Dat ligt wel degelijk bij jou. Lijkt mij een vervelend leven, overigens.Geip Suusje schreef: ↑04 feb 2023 16:13Degene die wantrouwt treft geen enkele blaam. Het is aan degene die gewantrouwd wordt het vertrouwen te winnen en niet te verliezen.
Maar goed, wat jij wilt - als wantrouwen jouw uitgangspunt is dan mag dat natuurlijk. Maar het helpt TS in ieder geval niet verder.
-
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Kun je die stelling ook onderbouwen? Of is dat een "onderbuikgevoel". Want zolang die pomp niet geleverd is, zal er ongetwijfeld ergens in de overeenkomst een clausule zijn dat prijsstijgingen doorberekend kunnen/mogen worden.Geip Suusje schreef: ↑04 feb 2023 12:09Niet zeuren svp, de 'concrete aanleiding' (m.i. vaak voorkomende werkwijze bij klussers. aannemers, etcetera die werk zat hebben) staat letterlijk in de 2e regel van je citaat.Moneyman schreef: ↑03 feb 2023 21:46Heb je ook maar enige concrete aanleiding om je je dit af te vragen?Geip Suusje schreef: ↑03 feb 2023 12:28Je kan je afvragen of Bosch werkt volgens het principe "wie het eerst komt het eerst maalt".
Ze kunnen nieuwe klanten die hogere prijzen willen betalen voorrang geven en de oude minder gunstige deals maar wat langer laten wachten.
-
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Ja (kan ik niks aan doen)Albert1955 schreef: ↑04 feb 2023 18:10Of is dat een "onderbuikgevoel".Geip Suusje schreef: ↑04 feb 2023 12:09Niet zeuren svp, de 'concrete aanleiding' (m.i. vaak voorkomende werkwijze bij klussers. aannemers, etcetera die werk zat hebben) staat letterlijk in de 2e regel van je citaat.
Daar twijfel ik wel aan. Als ik een koopcontract teken ga ik er van uit dat de prijs vast ligt; met zo'n clausule zou ik van de koop af zien.Want zolang die pomp niet geleverd is, zal er ongetwijfeld ergens in de overeenkomst een clausule zijn dat prijsstijgingen doorberekend kunnen/mogen worden.
Als de klant toch zo'n clausule heeft én de koop daarom mag annuleren heeft Bosch helemaal duidelijke reden om nieuwe klanten met hogere prijzen voor te laten gaan. Daarmee zou het onderbuikgevoel invulling krijgen.
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Natuurlijk niet. Even verder denken dan je onderbuik. Bosch wordt er in zo’n geval helemaal niet beter van, maar heeft slechts extra rompslomp.Geip Suusje schreef: ↑04 feb 2023 18:29Als de klant toch zo'n clausule heeft én de koop daarom mag annuleren heeft Bosch helemaal duidelijke reden om nieuwe klanten met hogere prijzen voor te laten gaan. Daarmee zou het onderbuikgevoel invulling krijgen.
Re: Levering Bosch Nefit warmtepomp uitgesteld met 11 maanden
Waarom zou prijsverhoging doorberekend mogen worden? De verkoper is simpelweg in gebreke, het is geen abonnement of zo met bijbehorende indexatie.Albert1955 schreef: ↑04 feb 2023 18:10Kun je die stelling ook onderbouwen? Of is dat een "onderbuikgevoel". Want zolang die pomp niet geleverd is, zal er ongetwijfeld ergens in de overeenkomst een clausule zijn dat prijsstijgingen doorberekend kunnen/mogen worden.
Ik denk eerder aan een vergoeding voor schade die TS hierdoor loopt. Ervan uitgaande dat de tijdelijke Bosch E-Ketel minder efficient is, waardoor de energie rekening hoger uitvalt.
Ivo.w
vindt dit leuk