U beschrijft exact wat het probleem is. Een verhuurder kan als enige een energielabel bepalen. Als zij het op een akkoordje gooien met een bedrijf dat energielabels vast mag stellen dan is huurders het haasje.Berteman schreef: ↑16 feb 2023 01:52Ik woon in een doortochtwoning uit 1920. Geen spouwmuren, geen vloerisolatie, geen dakisolatie maar wel dubbel glas en volgens de woningcorporatie is het energie label B.
De woning naast mij heeft nu energielabel F, voorheen was dat volgens de corporatie C. Dat hebben de buren door een expert laten bepalen na een conflict met de corporatie over de hoogte van de huur.
De reden dat mijn woning energielabel B heeft, is volgens de corporatie doordat mijn woning dubbel glas heeft, een energiezuinige cv-ketel en ‘gunstige bezonning’ Het label is volgens de verhuurder tot stand gekomen, door een steekproef in ‘woningen met een vergelijkbare oppervlakte en ligging’.
Gekker kunnen we het niet maken.
Ook Jou buren staan eigenlijk machteloos want verhuurder kan nieuwe bepaling tegen houden. Zelfs als hun EP een officiele licentie heeft zal deze eerst moeten overleggen met EP van verhuurder. Alleen huurcommissie en / of kantonrechter kunnen en mogen uitspraak doen over het energielabel.
Zo is het toch @Jurrien?