hoe makkelijk zijn onderdelen van een e-bike te vervangen?
hoe makkelijk zijn onderdelen van een e-bike te vervangen?
Ik zat te denken om een elektrische fiets te kopen; tegenwoording kun je al een elektrische vouwfiets kopen voor rond de 500 euro. Ik vraag me echter af hoe makkelijk de elektronische onderdelen te vervangen zijn als er iets kapot gaat en of ik gewoon bij een willekeurige fietsen winkel kan komen voor reparatie.
Zijn ze over het algemeen universeel, zoals banden die op elke fiets past, remmen die op elke fiets past etc. Of moet je elke keer bij de fabrikant kloppen voor specifieke onderdelen voor bijv, accu, snelheidsmeter, etc?
Zijn ze over het algemeen universeel, zoals banden die op elke fiets past, remmen die op elke fiets past etc. Of moet je elke keer bij de fabrikant kloppen voor specifieke onderdelen voor bijv, accu, snelheidsmeter, etc?
Re: hoe makkelijk zijn onderdelen van een e-bike te vervangen?
Het zal per merk verschillen. Het beste ga je naar een fietsenwinkel en laat je je daar adviseren, dan weet je gelijk welke problemen ze met welk merk hebben.
Re: hoe makkelijk zijn onderdelen van een e-bike te vervangen?
De "standaard" onderdelen (denk aan banden, pedalen, zadel etc) zijn gewoon zelf te vervangen. Meer specifieke zaken mbt het elektrisch fietsen hangt helemaal af van het type fiets. Sommige fabrikanten laten eigen componenten ontwikkeln terwijl anderen gewoon uit de onderdelenbal van Shimano of Bosch spullen gebruiken. Als dat laatste gedaan is is het over het algemeen eenvoudiger om zelf te sleutelen. Onderdelen zullen niet zo makkelijk te krijgen zijn als de standaard onderdelen maar via internet is het wel te vinden.
Re: hoe makkelijk zijn onderdelen van een e-bike te vervangen?
Het ondersteuningssysteem moet meestentijds met een computer worden ingesteld of gereset, waardoor je er als 'doe het zelf' fietsenmaker weinig mee kan.
Bij mijn e.bike moet dit al gebeuren als het achterwiel eruit is geweest, vanwege de motor in het achterwiel en waarbij de aansluiting daarmee moet worden losgemaakt.
Met een gebruikte merkfiets kan je over het algemeen wel terecht bij een fietsenmaker, maar met bijv. een Stella, Amslod en meer merken met een eigen (internet) verkoop en reparatiemodel ben je niet (echt) welkom bij de reguliere vakhandel.
Bij mijn e.bike moet dit al gebeuren als het achterwiel eruit is geweest, vanwege de motor in het achterwiel en waarbij de aansluiting daarmee moet worden losgemaakt.
Met een gebruikte merkfiets kan je over het algemeen wel terecht bij een fietsenmaker, maar met bijv. een Stella, Amslod en meer merken met een eigen (internet) verkoop en reparatiemodel ben je niet (echt) welkom bij de reguliere vakhandel.
Re: hoe makkelijk zijn onderdelen van een e-bike te vervangen?
Het hangt vooral af van uw ervaring en handigheid in het repareren. Het is ook per merk verschillend wat een fabrikant toelaat. Sleutelen aan accu's bijvoorbeeld wordt door veel fabrikanten ontmoedigd, onder het mom van veiligheid. (Protectionisme?)
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: hoe makkelijk zijn onderdelen van een e-bike te vervangen?
Al sinds jaar en dag willen de meeste rijwielhandelaren geen reparaties verrichten aan fietsen die op internet zijn gekocht. Bij e-bikes komt daar nog bij dat de aandrijving afhankelijk is van een aantal zaken: zoals hierboven al gemeld de updates van de software. De laatste tijd is in het nieuws dat Stella en van Moof grote problemen hebben met het repareren en dan moet je wekenlang wachten.
Daarnaast hebben de meeste e-bikes een motor (en accu?) die op de lange duur (als de onderdelen niet meer geleverd worden) niet vervangen kan worden omdat elk type een andere vorm motor heeft. De reden waarom de fabrikanten dat doen laat zich raden, een nieuwe fiets verkopen levert meer op dan een nieuwe motor verkopen voor in een ouder doch kwalitatief goed frame.
Maar e-bikes die modulair zijn opgebouwd en waar dus wel een nieuwe motor voor gekocht kan worden, zijn helaas heel duur.
Daarnaast hebben de meeste e-bikes een motor (en accu?) die op de lange duur (als de onderdelen niet meer geleverd worden) niet vervangen kan worden omdat elk type een andere vorm motor heeft. De reden waarom de fabrikanten dat doen laat zich raden, een nieuwe fiets verkopen levert meer op dan een nieuwe motor verkopen voor in een ouder doch kwalitatief goed frame.
Maar e-bikes die modulair zijn opgebouwd en waar dus wel een nieuwe motor voor gekocht kan worden, zijn helaas heel duur.
Re: hoe makkelijk zijn onderdelen van een e-bike te vervangen?
Hier zie je dat ook wel een beetje, maar wel in mindere mate. Met een van Moof, Stella of andere online only fiets hoef je vaak inderdaad niet aan te komen. Kom je echter met een Gazelle of Batavus of iets in die richting dan vinden ze dat vaak gewoon prima, ook als die fiets een dorp verderop gekocht is.