Wetgeving
Artikel 3:37 lid 3 BW bepaald dat een verklaring de klant moet hebben bereikt, tenzij het niet bereiken het gevolg is van omstandigheden die de klant betreffen en rechtvaardigen dat hij het nadeel draagt. Hiervan in het nadeel afwijken van een consument via de algemene voorwaarden is onredelijk bezwarend (art. 6:236 sub l BW).
Offline / Aangetekende brief
De afzender moet aannemelijk maken dat een aangetekende brief, (i) de brief aangetekend is verzonden, (ii) naar het juiste adres is verzonden, en (iii) dat de brief op dat adres is aangeboden op een wijze die daarvoor ter plaatse van bestemming is voorgeschreven (HR 8 september 1995, NJ 1996, 567 en HR 16 oktober 1998, NJ 1998, 897). Dit brengt met zich mee dat een postbode, nadat hij "geen gehoor" kreeg, een schriftelijk bericht achterlaat (Hof Arnhem, 13 april 2010, ECLI:GHARN:2010:BM2180). Het enkel deponeren van een aangetekende brief op het postkantoor is onvoldoende.
Er moet minimaal een afhaalbericht achter gelaten worden op een adres waarop de klant te bereiken is. En kan ook nog betoogd worden dat er getracht moet worden dat het bericht zelf aangeboden moet worden op het adres waar de klant te bereiken is. Een verplichting om berichten op te halen lijkt strijdig met artikel 3:37 lid 3 BW, dat bereiken als voorwaarde stelt, en zal dan ook eerder een uitzondering zijn dan dat dit de hoofdregel is.
Ik kom in de polisvoorwaarden van Aegon nu tegen:
Ik lees hier geen verplichting voor de klant om Mijn Aegon te gebruiken. Ik lees hier niet dat een bericht de klant heeft bereikt op het moment dat in de Mijn Aegon is gezet.polisvoorwaarden Rechtsbijstand Flex, artikel 1.11
Wij communiceren graag digitaal met u via Mijn Aegon Digitale communicatie is veilig, snel en beter voor het milieu. Wij gebruiken hiervoor Mijn Aegon. Hier heeft u altijd inzicht in uw verzekeringsgegevens. U kunt hier ook eenvoudig zelf wijzigingen doorgeven. Zo heeft u regie over uw verzekeringen. Bovendien houden wij u via Mijn Aegon op de hoogte van alle belangrijke informatie over uw verzekeringen. Op onze website (www.aegon.nl/particulier) vindt u aanvullende informatie zoals antwoorden op veel gestelde vragen. Komt u er toch niet uit? Dan helpen wij u graag verder via chat of telefoon
Onzuivere communicatie
Je communiceert onzuiver en daardoor ontstaat spraakverwarring. Je schrijft het een maar je bedoeld het ander. Een URL is geen document maar een verwijzing naar een document. Een mijn-omgeving, een webpagina is geen adres. Dat is net zo onzinnig als roepen dat een huis een adres is. Dat dat juridisch wel zo zou zijn is onzin.
A Uniform Resource Locator (URL), colloquially termed as a web address,[1] is a reference to a web resource that specifies its location on a computer network and a mechanism for retrieving it. (Bron: wikipedia).