Ah, je bedoelde dus eigenlijk "doet niet meer ter zake" in plaats van wat je schreef: "doet niet ter zake".
Eens. Een tegemoetkoming waarin de gevolgen gedeeld worden zou ik netjes vinden.
Ah, je bedoelde dus eigenlijk "doet niet meer ter zake" in plaats van wat je schreef: "doet niet ter zake".
Eens. Een tegemoetkoming waarin de gevolgen gedeeld worden zou ik netjes vinden.
Als er nergens in de overeenkomst tussen leerling en rijschool is vastgelegd met welke auto het examen gereden zal worden, dan schiet de rijschool in dit geval helemaal niet tekort.
Dat verschil zit er ook tussen twee auto's met identieke motor en uitvoering.
Ga zoals ik hiervoor al schreef, in gedachten even terug naar je eigen examen dag.Ivo.w schreef: ↑30 mar 2023 17:39Dat verschil zit er ook tussen twee auto's met identieke motor en uitvoering.
Wij hebben op dit moment twee gelijke auto's in bezit en er zit groot verschil in het aangrijpingspunt van de koppeling. Dat komt simpelweg door verschil in slijtage.
De leerling zou in dit geval bij het examen hetzelfde probleem gehad hebben als nu, wanneer de rijschool een 'identieke' vervangende auto met dieselmotor had geregeld of wanneer de dag voor het examen de koppeling was vervangen van de lesauto waarin de leerling altijd al reed en ook het examen zou hebben gereden.
Zo'n verschil moet je na 2 a 3 keer wegrijden uit stilstand wel doorhebben.
Iedereen zal zenuwachtig zijn bij het afrijden, maar je moet toch wel voertuigbeheersing hebben. Een examinator laat iemand niet zakken omdat je 2x de motor laat afslaan. Als je dit echter zo’n 5x hebt, ook bij een verkeerslicht of bij het oprijden van een kruising, dan gaat men er vanuit dat de leerling het voertuig niet beheerst. En misschien zijn er wel meer punten geweest waardoor dochter gezakt is.
Brandstof heeft niets te maken met hoe een auto reageert. Elke auto reageert anders. Natuurlijk is elke auto even wennen, maar het is ook de kunst om zo snel mogelijk een voertuig onder de knie te krijgen om veilig te kunnen rijden. Als u een heel examen nodig hebt en dan nog niet kan voelen wanneer de koppeling pakt en hoeveel gas er gegeven moet worden, hoe had u dat dan willen doen na het lessen? Ga u in elke andere auto eerst een proefrondje op een verlaten plaats rijden?taramarie schreef: ↑30 mar 2023 18:14Wat ik zelf erg teleurstellend vind is dat voor mijn examen geen één keer het woord "benzine" is gevallen. Dan had ik eventueel nog vragen kunnen stellen over hoe dat rijdt en eventueel het verzoek kunnen indienen om hier eerst een proefrondje in te kunnen doen. Helaas was dit niet het geval en ging ik voor het eerst rollen tijdens het examen zelf.
Dit is wel wat er gebeurd, niet nu voor ts, maar de rest wat dieselexamen rijdt en daarna benzine auto koopt zal het een uurtje wennen zijn, daarna kunnen ze volledig los gaan..........juliomariner schreef: ↑30 mar 2023 17:55
Ik vind de gedachte treurig dat het normaal zou moeten zijn dat iemand die zijn/haar voertuig niet voldoende onder controle heeft tot het normale verkeer toegelaten wordt.
NeoDutchio schreef: ↑30 mar 2023 18:27
Brandstof heeft niets te maken met hoe een auto reageert. Elke auto reageert anders. Natuurlijk is elke auto even wennen, maar het is ook de kunst om zo snel mogelijk een voertuig onder de knie te krijgen om veilig te kunnen rijden. Als u een heel examen nodig hebt en dan nog niet kan voelen wanneer de koppeling pakt en hoeveel gas er gegeven moet worden, hoe had u dat dan willen doen na het lessen? Ga u in elke andere auto eerst een proefrondje op een verlaten plaats rijden?
Dat het voor de leerling vervelend is en extra spanning oplevert als er helaas niet in de vertrouwde lesauto gereden kan worden, verandert niets aan het feit dat de leerling tijdens het examen moet laten zien dat hij/zij rijvaardig genoeg is om zelfstandig met een voertuig op pad te gaan waarmee na het behalen van de rijbewijs categorie gereden mag worden.
Dit zegt eigenlijk alles.
Dat is natuurlijk niet waar. Een dieselauto heeft dankzij een hoger koppel een andere karakteristiek dan een vergelijkbare benzineauto. In zijn algemeenheid rijdt een dieselauto heel anders dan een benzineauto.
Ach ja, reageren om het reageren. Het gaat niet om het koppel en het gaat er niet om dat een dieselauto anders rijdt. Het gaat er om of je kan wegrijden met een auto. Je hebt een aangrijppunt van de koppeling en je hebt een moment wanneer er (voldoende) gas gegeven moet worden. Simpeler is het niet. Voor elke auto (diesel, euro, gas) is dat een ander moment. En zelfs voor dezelfde modellen is dat een ander moment. Immers zal een behoorlijk gebruikte lesauto een hoger aangrijpmoment hebben dan hetzelfde type die nieuw is. Een uitgeknepen 3 cilinder diesel kan je ook niet vergelijken met een V12 diesel. Maar als houder van een rijbewijs word wel geacht kan je zonder problemen kan wegrijden.Moneyman schreef: ↑30 mar 2023 19:16Dat is natuurlijk niet waar. Een dieselauto heeft dankzij een hoger koppel een andere karakteristiek dan een vergelijkbare benzineauto. In zijn algemeenheid rijdt een dieselauto heel anders dan een benzineauto.
Dat er vervolgens ook tussen benzine- of dieselauto’s onderling grote verschillen zitten, doet daar niets aan af.
Dat is anders exáct waar het topic nu juist wél om draait.NeoDutchio schreef: ↑30 mar 2023 19:45Ach ja, reageren om het reageren. Het gaat niet om het koppel en het gaat er niet om dat een dieselauto anders rijdt.Moneyman schreef: ↑30 mar 2023 19:16Dat is natuurlijk niet waar. Een dieselauto heeft dankzij een hoger koppel een andere karakteristiek dan een vergelijkbare benzineauto. In zijn algemeenheid rijdt een dieselauto heel anders dan een benzineauto.
Dat er vervolgens ook tussen benzine- of dieselauto’s onderling grote verschillen zitten, doet daar niets aan af.