Dat laatste is inderdaad de wettelijke basis. Maar het BKR reglement is daarmee geen wet.
Op grond van proportionaliteit kan een rechter een kredietverstrekker verplichten voortijdig een BKR codering te verwijderen.
Dat laatste is inderdaad de wettelijke basis. Maar het BKR reglement is daarmee geen wet.
Wat is je punt? Niet alleen dat laatste (de Wet Financieel Toezicht) is een wettelijke basis, ook het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft heeft (als besluit krachtens AMvB) status van wet. Dat een reglement geen wet is, is nogal wiedes. Maar nogmaals: welk punt ben je eigenlijk aan het maken of verdedigen?
Gelukkig wel. Die waarborg is er niet voor niets, en toont juist aan dat het systeem eigenlijk prima werkt.
Onjuist. De mogelijkheid tot tussenkomst is juist onderdeel van het systeem. En ja, dat kan een lastige route zijn. Maar dat is, gezien de aard en het belang van een registratiesysteem, ook vrij logisch.
Dat zou goed kunnen dat hij dat bedoeld, maar zoals zo vaak blijft het bij een statement zonder onderbouwing. Het bedrag (van € 250,00) is juist wél bij wet bepaald. De termijn van 5 jaar is ook niet bepaald uit de lucht komen vallen, maar gebaseerd op zeer veel ervaring met schuldenproblematiek en de tijd die het kost om na schulden alles weer "op de rit" te krijgen.StevieNL81 schreef: ↑05 apr 2023 13:05Ik vermoed dat 16again refereert aan het zelf regulerende effect van het BKR; Ze stellen zelf hun regelement vast (met daarin termijnen en bedragen) en dat is niet bij wet bepaald.
Vanwege de gekozen governancestructuur acht ik het belangrijk dat de aangesloten partijen betrokken worden bij significante wijzigingen in het algemeen reglement en dat de overgangstermijn van drie maanden voor aanpassingen en wijzigingen in acht wordt genomen, zoals het reglement ook voorschrijft.
Absoluut goed om te lezen. Je ziet daarin overigens duidelijk dat ook Kamerleden dezelfde denkfout als Mr. Visser makenStevieNL81 schreef: ↑05 apr 2023 13:05Overigens is https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -2715.html uit 2017 wel een interessant stuk om te lezen voor wat betreft de motivatie achter sommige regels rondom het BKR.
Inmiddels zijn er door de Kantonrechter te Amsterdam wel prejudiciële vragen (ook vanuit AVG-perspectief) aan de Hoge Raad gesteld, die middels deze uitspraak zijn beantwoord. Deze uitspraak geeft (vanaf r.o. 3.1.6) wel een mooi inzicht in de mate waarin het BKR wettelijk verankerd is.Daarom zal ik de komende tijd met stakeholders in gesprek gaan om te bezien hoe het stelsel kan worden verbeterd en welke waarborgen daarbij passen. Ik streef ernaar om voor het einde van 2020 een conceptwetsvoorstel in internetconsultatie te brengen.
Je hebt direct een grote mond, maar doe eerst eens wat je een ander verwijt, namelijk: "lezen". Het topic en het artikel gaan helemaal niet om onterechte registraties, maar om negatieve registraties. Da's nogal een verschil...
Mooi statement, maar je vergeet het uit te leggen. Welke verantwoordelijkheid heeft het BKR volgens jou die ze niet nemen?
Dat is ook al lang mogelijk. Misschien even inlezen...
Groot gelijk, kunnen ze weer direct de volgende schuldenlast op de nek nemen en jammeren dat het zo zwaar is.